ja
door janevert Mar 15, 2015 om 20:55
Geldzaken & recht

Adreswijziging gehandicapte lukt niet bij ING bank

Mijn broer is fysiek gehandicapt en rolstoelafhankelijk. Onlangs is hij verhuisd van Rotterdam naar Capelle ad IJssel. De ING bank wilt zijn adreswijziging niet overnemen omdat zijn (gebrekkige) handtekening nu niet klopt met die van jaren geleden. Ik ben geen zaakwaarnemer van mijn broer maar mantelzorger. Hij heeft geen computer en maakt dus geen gebruik van MijnING. Een patstelling dus. De ING bank is 500 meter van het nieuwe huis verwijderd maar wil niemand sturen. Ik word gedwongen mijn broer in een rolstoel te zetten om bij de bank te laten zien dat hij fysiek niet in staat is een handtekening te zetten. Hij komt al jaren niet buiten vanwege zijn fysieke beperking. Wat nu?

6414 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2015 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe doet hij dan zijn financiële zaken als hij niet buiten kont en niet internetbankiert?

U of beter gezegd hij zal toch wel op meer problemen stuiten ivm zijn handicap.

Wellicht is het voor hem verstandig een notariële volmacht op te laten stellen, waarbij hij u benoemd, zodat u zaken kunt afwikkelen.

Hij zal zich toch ook bij de gemernte hebben moeten inschrijven en bij de oude uitschrijven. Dat kan iemand anders ook niet voor hem doen.

Misschien kunt u bij de ING een kopie van het huurcontract laten zien.

ja
door janevert - Mar 15, 2015 om 21:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik breng zijn overschrijvingskaarten en acceptgiro's naar de bank. De rest wordt automatisch afgeschreven. Kortom zijn Financiële zaken zijn op orde. Hij krijgt elke 14 dagen een afschrift van zijn rekening. Deze worden nu in de overgangsperiode doorgestuurd naar het nieuwe adres. Niet door de ING Bank maar door Post NL. Maar een simpel adreswijzging lukt dus niet. De andere zaken, o.a. inschrijving bij de gemeente kon wel via mij als mantelzorger. En het formulier kon hij gewoon vanaf thuis ondertekenen en dus ingeschreven. Maar de ING bank? Helaas... Het is of de berg of Mohamed die naar de berg komt.

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2015 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zijn overschrijvingen worden wel uitgevoerd met de veranderde handtekening? Inconsequent.

diumenge
door diumenge - Mar 15, 2015 om 22:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Handtekeningen worden alleen achteraf gecontroleerd, bij een eventueel dispuut.

tenormin
door tenormin - Mar 15, 2015 om 23:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@janevert, hoe dom ook de ING reageert, belt u met 020-22 888 88, met (ik ga er van uit dat er een betaalpas (pincode) aanwezig is (?) Als U dit nummer belt en met het keuze menu uw vraag telefonisch kunt voorleggen. Dus bij voorbaat al pasnummer, over geboortejaar; geldig tot enz. kunt zeggen en dan weet ik bijna zeker dat ING wel in actie zal komen. Mohammed zal dan zeker naar de berg komen.

door 1953 - Mar 16, 2015 om 03:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ja, ik ken die ING-bank wel aan de Kerklaan 450, voor mij tweehonderdmeter horizontaal verwijd.

Via MijnING kunt u een adreswijziging opgeven, rechts onderaan 'adreswijziging': 1. nieuw adres, 2. kinderen, 3. controleren en 4. met een tan bevestigen. Klaar is ...

Als het via uw computer of laptop kan 'wifi-beveiligd' en u maakt een MijnING-account voor hem aan?

Via MijnING wordt niet om een handtekening gevraagd, de tan is de digitale handtekening. Niks 500 meter met uw broer in de rolstoel naar de Kerklaan 450.

mo
door mof - Mar 16, 2015 om 13:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw broer rolstoelafhankelijk is zoals u zegt, dan kan hij toch met u best 500 meter rollen naar de ING lijkt me. rolstoelafhankelijke betekent dat je in een rolstoel aan het gewone leven kan deelnemen. Althans, de noodzakelijke dingen kunt regelen.

Maar ook als hij laat zien dat hij fysiek niet in staat is een handtekening te zetten moet er iemand gevolmachtigd zijn lijkt me.

op
door opa willem - Mar 16, 2015 om 13:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Even wachten tot er een afschrift komt van de bank en dan op achterkant het kader verhuisd invullen met het nieuwe adres en terug sturen. De volgende post van de ING komt vanzelf op het nieuwe adres. Bij ons in ieder geval wel.
Ik ben verhuisd en deed de de financiën voor m'n moeder die al een paar jaar door de ziekte van Alzheimer op bed lag. Ook van haar wilde ING de handtekening.

rots92
door rots92 - Mar 16, 2015 om 13:20
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 16 mrt 2015, 03:32]Ja, ik ken die ING-bank wel aan de Kerklaan 450, voor mij tweehonderdmeter horizontaal verwijd.

Via MijnING kunt u een adreswijziging opgeven, rechts onderaan 'adreswijziging': 1. nieuw adres, 2. kinderen, 3. controleren en 4. met een tan bevestigen. Klaar is ...

Als het via uw computer of laptop kan 'wifi-beveiligd' en u maakt een MijnING-account voor hem aan?

Via MijnING wordt niet om een handtekening gevraagd, de tan is de digitale handtekening. Niks 500 meter met uw broer in de rolstoel naar de Kerklaan 450.

Volgens mij heeft mijnheer geen computer en hij maakt geen gebruik van Mijn ING......................

jpm
door jpm - Mar 16, 2015 om 15:22
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het probleem zal zijn dat zijn handtekening steeds weer anders is en anders afwijkend. De ING moet op enige manier wel in beweging te krijgen zijn om uw broer tegemoet te komen. Er zijn hiervoor al enige ideeën geopperd waar wellicht een goede tip tussenzit. Indien het met een enkel bezoekje geregeld kan worden zal begeleiding voor een keer niet zo bezwaarlijk zijn vermoed ik. Is er meer aan de hand dan lijkt me dat de hinderlijke weigering van de ING al aardig in de buurt moet komen van discriminatie op grond van een fysieke beperking, Daarvan kunt u aangifte doen.

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2015 om 16:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=janevert schreef op zondag 15 mrt 2015, 20:55]Mijn broer is fysiek gehandicapt en rolstoelafhankelijk. Onlangs is hij verhuisd van Rotterdam naar Capelle ad IJssel. De ING bank wilt zijn adreswijziging niet overnemen omdat zijn (gebrekkige) handtekening nu niet klopt met die van jaren geleden. Ik ben geen zaakwaarnemer van mijn broer maar mantelzorger. Hij heeft geen computer en maakt dus geen gebruik van MijnING. Een patstelling dus. De ING bank is 500 meter van het nieuwe huis verwijderd maar wil niemand sturen. Ik word gedwongen mijn broer in een rolstoel te zetten om bij de bank te laten zien dat hij fysiek niet in staat is een handtekening te zetten. Hij komt al jaren niet buiten vanwege zijn fysieke beperking. Wat nu?

Weet niet of het helpt maar heb uw topic met link op Facebook van ING gezet. Misschien dat men de moeite neemt het te lezen. Ik hoop het voor U. Succes.

ingwebcare
door ingwebcare - Mar 16, 2015 om 16:44
73 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Janevert,

Wat een vervelende situatie. Ik kan mij voorstellen dat je hier vragen over hebt. Wanneer een klant geen handtekening meer kan zetten, is een notariële volmacht inderdaad een optie.

Ik verwijs je graag naar https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/gegevens-wijzigen/beheer-bankzaken/index.html voor meer informatie hierover.

Het is helaas niet mogelijk een adreswijziging door te voeren zonder geldige handtekening. Het is dan wel benodigd dat zijn bankzaken op een andere manier gerealiseerd kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Ellanoor

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 16, 2015 om 16:49
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Naar een ver weg Notaris die duur is omdat ze dichtbij moeilijk doen.

En met Paspoort en zelf heen gaan met deze persoon bij een beetje redelijk weer moet toch kunnen.

Anders Handtekening vervalsen en nogmaals proberen, de kans dat ze nu moeilijk doen is klein, als het maar een beetje in de buurt komt..

Even oefenen en de meeste zijn wel te doen.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2015 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoveel kost een notariële volmacht niet en daarin kan men heel wat zaken regelen.

Eigenlijk broodnodig voor iemand die niet meer naar buiten kan/wil.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2015 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Capelle a/d IJssel is ook nog Vervoer op Maat. Uw broer zal daar beslist weleens gebruik van maken, dus bestel een busje en op naar de bank.

zoekster
door zoekster - Mar 16, 2015 om 17:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 16 mrt 2015, 17:00]Zoveel kost een notariële volmacht niet en daarin kan men heel wat zaken regelen.

Eigenlijk broodnodig voor iemand die niet meer naar buiten kan/wil.
De volmacht voor mijn moeder kostte iets van 270 euro. Dus echt goedkoop is het ook niet. Die bij die notaris althans.

zoekster
door zoekster - Mar 16, 2015 om 17:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

correctie: niet bij die notaris althans.

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2015 om 17:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben best erg teleurgesteld dat de ING geen beter antwoord geeft en mensen ook nog eens op kosten jaagt. 't Enige positieve is de snelheid van hun antwoord, niet de geboden oplossing die m.i. geen oplossing is. Jammer, heb mijn best gedaan.

zoekster
door zoekster - Mar 16, 2015 om 17:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 16 mrt 2015, 17:22]Ben best erg teleurgesteld dat de ING geen beter antwoord geeft en mensen ook nog eens op kosten jaagt. 't Enige positieve is de snelheid van hun antwoord, niet de geboden oplossing die m.i. geen oplossing is. Jammer, heb mijn best gedaan.
Als de webcare verwijst naar een websitepagina, weet je al dat ze niet veel bijzonders hebben te bieden. Behalve dan even het snuitje van het bedrijf laten zien. En zeggen dat je het VERVELEND vindt.

Dat staat nu eenmaal in het protocol van de webcare. Laat zien dat je met je klanten meeleeft.
Laatst schreef een webcare op een ander forum: Ik snap dat je hier van baalt.
Pfff.

Cookies
door Cookies - Mar 16, 2015 om 17:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 16 mrt 2015, 17:22]Ben best erg teleurgesteld dat de ING geen beter antwoord geeft en mensen ook nog eens op kosten jaagt. 't Enige positieve is de snelheid van hun antwoord, niet de geboden oplossing die m.i. geen oplossing is. Jammer, heb mijn best gedaan.

Wat voor oplossing had er dan moeten komen?

Ik kan me niet voorstellen dat de broer nooit buiten komt. Er zijn toch wel meer zaken waarvoor iemand af en toe de deur uit moet? Al is het alleen maar huisarts of tandarts.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2015 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb zelf kortgeleden ern notariële volmacht geregeld. Was voor € 180 klaar. In Rotterdam.

Als zoiets alleen moet voor een adreswijziging is dat zuur

Maar als iemand zodanig fysiek gehandicapt is als blijkbaar de broer van de Ts, kan dat heel nuttig zijn.

Als mantelzorger kan je helemaal niets. Ben eigenlijk verbaasd dat de wijziging in de gemeente administratie wel door haar kon.

Toen ik jaren geleden de adreswijziging van mijn moeder doir wilde geven naar aanleiding van haar verhuizing van het ene verpleegtehuis naar het andere, in dezelfde gemaante, kon ik dat eerst niet doen.

Pas nadat ik daar op mijn poot gespeeld had, dat ze het dan maar uit moesten zoeken, gingen ze overstag.

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2015 om 17:47
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 16 mrt 2015, 17:39]
Ik kan me niet voorstellen dat de broer nooit buiten komt. Er zijn toch wel meer zaken waarvoor iemand af en toe de deur uit moet? Al is het alleen maar huisarts of tandarts.

Ach Carola, kom er (te) veel op terug maar bij mijn man kwamen artsen toch ook echt thuis. Geen tandarts (maar dat was ook niet meer nodig). Er zijn werkelijk meer mensen die niet meer uit huis kunnen.

Cookies
door Cookies - Mar 16, 2015 om 17:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: huisarts was net geen goed voorbeeld, die komt natuurlijk vaker bij de mensen thuis. Maar specialist komt toch echt niet thuis, al is het alleen maar omdat er vaak allerlei onderzoeken gedaan moeten worden die thuis niet kunnen.

ja
door janevert - Mar 16, 2015 om 18:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo iedereen. Bedankt voor het mee denken. Dat ten eerste. Ten tweede een aantal wetenswaardigheden. Mijn broer is de afgelopen 8 jaar niet buiten geweest omdat hij tijdens zijn gehandicapte leeftijd ook nog een hersenbloeding kreeg. Ook daar is hij redelijk goed uit gekomen, hij is gewoon verstandelijk prima in orde. Hij praat weliswaar niet perfect maar ik kan hem goed verstaan. Hij heeft nooit gebruik gemaakt van speciaal vervoer omdat de kracht ontbreekt om zelfstandig naar buiten te gaan. Zelfs wanneer ik hem zou willen helpen: het is gewoon teveel voor hem, hij raakt helemaal over zijn toeren en is doodop. Dus liever niet. Omdat hij verstandelijk goed is kan er geen sprake zijn van zaakwaarneming en/of bewindvoering. Dus ook dat vervalt. Vandaag wederom een tweede brief naar de ING gestuurd met weer zijn handtekening. Ik maak een kruisje als het lukt. Ik hoop toch dat 'Mohamed' naar de berg komt. Waar is de redelijkheid en de klantvriendelijkheid gebleven? Zijn erbgeen buitendienstmedewerkers meer? Ikzelf zoek nog een baan, dus ING.....? Bedankt voor al jullie reacties. Ik houd nog even vol. (En m'n broer ook)...

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2015 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar juist als uw broer verstandelijk goed is, is een volmacht dé oplossing.

Nadat mijn moeder een herseninfarct had gehad, was zij lichamelijk zwaar gehandicapt, maar geestelijk mankeerde zij niets. Natuurlijk sprak ook zij heel slecht, maar ik kon haar altijd wel volgen. Maar soms moeten er zaken geregeld worden en dat kon zij niet en wilde ik haar niet ook niet aandoen.

Dus toen heb ik met haar besproken dat de meest verstandige oplossing was, een volmacht.

Haar handtekening had ik bij de ING al een jaar of wat nagemaakt, maar op een gegeven moment val je door de mand en toen adviseerde de ING mij ook een volmacht, omdat een bewindvoering veel gedoe geeft.

De notaris die ik ingeschakeld had, heeft toen met haar gesproken, buiten mijn aanwezigheid, en hij was overtuigd dat dat ook haar wens was, en heeft de volmacht opgemaakt. Zij kon helemaal niet meer tekenen.