ep
door epy Dec 14, 2010 om 14:34
Computers & telefonie

ADSL!Totaal, ben ik bedrogen?

Sinds kort een contract met ADSL!Totaal.
Zou 20mb snelheid krijgen onder voorbehoud kwaliteit PTT lijn, situatie in huis en afstand huis/modem wijkcentrale.
Maar ik krijg maar 3.3 MB. Waarom u heeft een wijkcentrale die 4MB-8MB doorlaat. Daar heeft nooit iemand ovegesproken. Hoe kunnen ze me een contract aanbieden van 20 MB terwijl ADSL!Totaal weet dat het niet kan, hooguit 4MB.
Als ze een foutje hebben gemaak, moet een telefoontje toch genoeg zijn om het contract te ontbinden.
Maar nee hoor, ik moet brieven schrijven en mag hopen dat het contract wordt ontbonden.
Nog in advertenties, nog in voorwaarden wordt gesproken over het feit dat in delen van Nederland hooguit 8 MB haalbaar is, nee hoor lekker snel 20MB
Ik voel me echt gepakt. wil er snel vanaf.

2059 15 Rapporteer

pino123
door pino123 - Dec 14, 2010 om 14:44
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Er wordt aangegeven dat er een snelheid is tot 20mb. Nergens staat een gegarandeerde snelheid van 20 mb.

En daar zit de 'instinker' van het geheel.

druifje01
door druifje01 - Dec 14, 2010 om 16:16
1712 Antwoorden / 140 Vragen

U wilt de service op maat gesneden hebben, maar zou het kunnen dat dit een standaardcontract is?

ep
door epy - Dec 14, 2010 om 16:57
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=druifje01 schreef op dinsdag 14 dec 2010, 16:16]U wilt de service op maat gesneden hebben, maar zou het kunnen dat dit een standaardcontract is?

Dit zal een standdaardcontract zijn,wat dan nog. Ik begrijp, in de problematiek die ik schets, uw opmerking niet dat ik de service op maat gesneden wil hebben. Zowel in de advertenties, op de site van ADSLTotaal en in het contract wordt sterk de indruk gewekt dat een hoog snelheid, hoewel meestal niet 20Mbps, te halen is.

ep
door epy - Dec 14, 2010 om 17:05
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 14 dec 2010, 14:44]Er wordt aangegeven dat er een snelheid is tot 20mb. Nergens staat een gegarandeerde snelheid van 20 mb.

En daar zit de 'instinker' van het geheel.

Ik had helemaal geen snelheid van 20 Mbps verwacht, maar gezien mijn ervaringen met mijn verbindingen( zefs met BBnet jaren terug) dacht ik dat ik minstens op 10 Mbps kon rekenen. Ben daarover misschien niet duidelijk geweest in mijn vraag. In het aanbod worden alleen de beperkingen aangegeven die ik bescheven heb. Maar dat zijn variabele beperkingen. Dat de verbinding via een centrale gaat die altijd onder 8Mdps blijft is vaststaand. Dan weet ADSL!Totaal dat 20 Mbps of zelfs de helft daarvan nooit haalbaar zal zijn

edwardus
door edwardus - Dec 14, 2010 om 18:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee je bent m.i. niet bedrogen, hooguit wat gebrekkig geïnformeerd.
Wat zegt de postcodecheck op jouw adres? Bij mijn provider wordt daar niet alleen het type product (TOT 20Mb, TOT 4Mb etc.) getoond, maar ook een realistische schatting o.b.v. andere gerealiseerde scores in jouw postcodegebied.

Verder kan ik je melden dat KPN in rap tempo de ADSL centrales aan het upgraden is, wat inhoudt dat een oude ADSL1 kaart (max. 8Mbps) vervangen wordt door een nieuwe, die wel tot 20Mbps gaat. Het zou best kunnen dat je ineens zomaar een hogere snelheid kunt krijgen.

Behalve dat kan een lage snelheid liggen aan meerdere zaken.
Hoe en wat heb je gemeten? 3,3MB kan 3,3Mbps zijn, maar wordt ook vaak verward met 3,3MB/s (dat is ca. 33Mbps).

ep
door epy - Dec 16, 2010 om 19:25
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, echt bedrogen, ik heb een contract gekregen tot 20 Mbps, terwijl ze wisten dat ze nooit hoger konden gaan dan tot 8Mbps. Ik weet dat het bij veel providers kan voorkomen dat ze centrales gebruiken die maar 8Mbps kunnen doorgeven i.p.v. 20 of meer Mbps. Een aantal van die providers geeft dat aan zijn klanten door en bij wie 20Mbps niet haalbaar is krijgt een 8 Mbps aangeboden.
Ik heb nog eens gebeld naar ADSL!Totaal, als nieuwe klant, ja ik kreeg 20Mbps, gezegd dat ik had gehoord dat ze op sommige plaatsen alleen mar 8 konden leveren. Nee hoor, wel kon het minder zin door de Ptt kabel, de afstand enz.
Trouwens de PTT is gestopt met de ombouw van de zg. adsl1(8Mpps) centrales naar adsl2(a) centrales, gaan de aandacht richten op glasvezel.

Wat misschien slordig van me was dat ik sprak over een snelheid van 8MB, dat is voor mij de normale spreektaal hierover, maar als je oer dit onderwerp schrijft moet ik natuurlijk preciezer zijn 8Mbps dus

edwardus
door edwardus - Dec 16, 2010 om 19:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals ik al zei ... slecht geïnformeerd dus.
ADSL!Totaal komt er in 1 smaken: tot 20Mbit of tot 20Mbit.
En ik weet niet uit welke duim je dit zuigt, maar KPN (PTT bestaat la een tijdje niet meer) is centrales aan het ombouwen voor VDSL2, dus óók voor 20Mb lijnen, als BBNed ook via WBA geleverd wordt, dan geldt dat ook voor jou.

ep
door epy - Dec 17, 2010 om 12:43
7 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ben je nou aan het doen edwardus.
O.K. het moet KPN zijn maar daar het nu toch niet om. Wat een opmerking dat ik één en ander uit mijn duim zuig, google maar even rond, ik dat dat niet meer voor je doen.

Waar het omgaat is dat ik hoop dat mensen in de gate krijgen dat er providers zijn die max 20Mbps aanbieden terwijl ze maar max 8Mbps kunnen leveren. En dat die providers, als je eenmaal je contract afsluit erg lullig doen als je er dan vanaf wilt.
Wat je nu doet is dit versluieren, heb je daar soms belang bij?

edwardus
door edwardus - Dec 17, 2010 om 14:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk even naar wat je zelf doet. Wat ik doe is je een realistisch antwoord geven, als het een antwoord is dat je niet zo goed uitkomt is dat toch niet een goeie reden om onsportief te doen of wel. Bij mijn eigen provider worden in rap tempo klanten omgezet van ADSL1 naar ADSL2+ vanwege de migratie van WBA-A naar het WBA-E netwerk, dat kan alleen maar gebeuren nadat KPN de apparatuur in de centrale heeft vervangen. Dus Google wat je wil, de feiten zijn zoals ze zijn.

ep
door epy - Dec 17, 2010 om 19:21
7 Antwoorden / 1 Vragen

Edwardus, het spijt me dat ik je hebt geraakt, dat is niet mijn bedoeling.
Wat ik bedoel te bereiken is dat mensen er niet intrappen zoals ik. Ik heb in dit forum niet eens uit uitgeweid over mijn ervaringen met ADSL!totaal.
Je moest eens weten wat een zorg en druk ik heb door de problemen met ADSL!Toaal en zo zijn er velen die enorme problemen met providers hebben en daar niet of bijna niet uitkomen.

Als jij erg tevreden bent over jouw provider, misschien wil je die nu hier aangeven. Dan hebben anderen wat aan onze "correspondentie"

Laten we niet verzanden in een polimiek

edwardus
door edwardus - Dec 17, 2010 om 20:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat voor mij een uitstekende provider is, kan voor een ander een nachtmerrie zijn (geweest) en ik kan inderdaad niet in jouw situatie kijken wat er verder nog meer aan de hand is (geweest) en of je dat elders wel of niet ook zou meemaken. Mijn provider is sinds 3 jaar Telfort en aangezien ik mezelf wel kan redden qua techniek vind ik het helemaal geen probleem dat hun telefonische helpdesk niet altijd zo geweldig goed is, maar ik vind hun online ondersteuning in 1 woord super.

Je moet wel 1 ding weten: alle ADSL providers zijn op jouw locatie vanwege regulering van de OPTA gebonden aan een maximum van 8Mbps, ook al heeft de specifieke lijnkaart (zeg maar even hun modem in de wijkcentrale) wél ondersteuning voor 20Mbps, totdat de gehele centrale door KPN is opgewaardeerd, de OPTA staat namelijk niet toe dat de ene provider in jouw wijk een hogere snelheid kan leveren dan de andere. De vervanging van oude lijnkaarten gaat dus in snel tempo, ik ben niet werkzaam in de Telecom industrie, dus ik kan het niet precies zeggen, maar ik heb de indruk dat ze komend jaar alle ADSL centrales opgewaardeerd willen hebben. Heb je minder geduld dan dat, dan zul je moeten overstappen op iets anders, bijv. glas of kabel.

ep
door epy - Feb 17, 2011 om 14:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb net(17/2) bericht gekregen van de Reclame Code commissie.

Mijn klacht is behandeld en gegrond verklaard.

ASDL!Totaal zal toch iets aan hun voorlichting/ advertenties moeten doen. (of in beroep gaan)

edwardus
door edwardus - Feb 17, 2011 om 15:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou ja zeg, nou breekt m'n klomp. Dat betekent dat er ook bij de Reclame Code Commissie mensen werken die totaal niks begrijpen van ADSL. Jammer hoor. Het schijnt te heersen dat mensen maar klakkeloos aannemen dat ze "recht hebben" op 20Mb als ze een "TOT 20Mb" ADSL lijn bestellen. En dat anno 2011 :S

ep
door epy - Feb 17, 2011 om 16:02
7 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt het nog steeds niet begrepen Edwardus. Het gaat niet om het recht op max 20 Mbps,het gaat erom dat er voor velen "tot max 8 Mbps" had moeten staan.

edwardus
door edwardus - Feb 17, 2011 om 16:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee dat is flauwekul, want dat hangt af van waar je woont en dus welke centrale je hebt. Dat is al zo sinds ADSL2 in Nederland geïntroduceerd werd.
Bij de postcodecheck zou het fijn zijn geweest als je direct een reële inschatting van de werkelijke snelheid had gekregen, maar het is ten enen male onzin dat er bij had moeten staan dat het 20Mbit pakket voor een de van de bevolking betekent TOT 8Mbit. Dat is namelijk net zoiets als dat je van de automobielindustrie zou eisen dat ze bij de specificaties van een auto zouden moeten vermelden dat de maximum snelheid op sommige wegen 80km/u is. Dat is niet waar, want dezelfde auto is nog steeds geschikt voor (bijv. 230km/u) maar het wegennet legt daar beperkingen op. Dát schijnen ze bij de RCC wél te begrijpen, maar ADSL techniek blijkbaar niet.