pa
door pascal_m Sep 21, 2015 om 19:42
Geldzaken & recht

Advies afstand doen van woning

Beste lezers,

Mijn vrouw en ik gaan scheiden, doordat wij een goede band hebben en elkaar een beste toekomst toewensen hebben wij de volgende vraag.

Wij hebben een koop appartement, dit is bij aankoop alleen door mij gekocht en ook hypotheek staat op mijn naam.
Later zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen.
Nu wil mijn vrouw afstand doen van het appartement en inboedel zodat ik straks de kinderen een goed thuis kan geven wanneer ze bij mij komen.
Nu is onze vraag wat dit voor een gevolgen kan hebben voor mijn vrouw?
Doordat ik het appartement en inboedel krijg, hebben wij de afspraak dat mijn vrouw een afgesproken geld bedrag krijgt waarmee zij straks opnieuw kan starten.
Dit geld bedrag is ongeveer evenveel als de helft van de overwaarde van het appartement.

Als ik het goed heb begrepen, zou het normaal zo zijn dat wanneer ze afstand doet. ze wel recht heeft op de overwaarde, maar dat van het bedrag van de overwaarde eerst nog het bedrag af moet van wat ik haar betaald als verdeling.
De hypotheek kan ik alleen dragen.

Graag hadden wij geweten of dit mogelijk is of dat iemand dit ook zo heeft gedaan.

6391 27 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2015 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult eerst bij de bank, de geldgever, moeten regelen dat de hypotheek alleen op uw naam komt en dat uw aanstaande ex ontslagen wordt van hoofdelijke aansprakelijkheid.

Als de woning overwaarde heeft en uw vrouw vertrekt en zij ontslagen wordt uit hoofdelijke aansprakelijkheid is het logisch dat u de helft van de overwaarde aan haar uitbetaalt.

Maar al deze regelingen, ook bijvoorbeeld aanspraken op de wederzijdse pensioenen, het delen van de waarde van eventuele polissen, goederen en bankrekeningen worden normaal gesproken opgenomen in een echtscheidingsconvenant wat door de advocaat wordt opgesteld. Dus bespreekt dat met hem of haar.

marcel75
door marcel75 - Sep 21, 2015 om 22:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid wordt in de praktijk vaak bij de notaris getekend op het moment dat ook de akte van verdeling getekend wordt. Met de akte wordt namelijk geregeld dat jij enig eigenaar bent en de woning meer gemeenschappelijk is.

Ook zal rekening gehouden moeten worden met de waarde van een eventuele spaarpolis.

Voor het verlenen van het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, wordt niet meer gekeken naar de regels zoals die destijds golden bij het verlenen van de lening, maar naar de huidige regels.

Als uw ex niet exact de helft van de overwaarde uitgekeerd krijgt dan kan de Belastingdienst dat zien als een schenking.

door 1953 - Sep 22, 2015 om 02:24
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 21 sep 2015, 20:13]U zult eerst bij de bank, de geldgever, moeten regelen dat de hypotheek alleen op uw naam komt en dat uw aanstaande ex ontslagen wordt van hoofdelijke aansprakelijkheid.

Als de woning overwaarde heeft en uw vrouw vertrekt en zij ontslagen wordt uit hoofdelijke aansprakelijkheid is het logisch dat u de helft van de overwaarde aan haar uitbetaalt.

Maar al deze regelingen, ook bijvoorbeeld aanspraken op de wederzijdse pensioenen, het delen van de waarde van eventuele polissen, goederen en bankrekeningen worden normaal gesproken opgenomen in een echtscheidingsconvenant wat door de advocaat wordt opgesteld. Dus bespreekt dat met hem of haar.

Snuggere! De hypotheek stond al op topicstarter zijn naam en staat ook zo in het kadaster beschreven.

Topicstarter hoeft zijn hypotheekgever hierover niet te informeren, voor topicstarter wijzigt in feite niets, betaalt keurig maandelijks de hypotheek af.

Dat topicstarter de helft van de overwaarde wil geven aan zijn ex-vrouw in dezen, dat een 'gentleman-agreement' tussen partijen onderling. Kan in het echtscheidingsconvenant worden opgenomen de bepaling c.q. clausule.

marcel75
door marcel75 - Sep 22, 2015 om 07:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1953,
Blijkbaar kent u de omvang en uitwerking van de wettelijke gemeenschap van goederen in het geheel niet. Verdiept u zich eerst eens in alvorens een dergelijke, best wel gevaarlijke, post te plaatsen.

pi
door pieterwolters - Sep 22, 2015 om 08:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 22 sep 2015, 02:24]
Snuggere! De hypotheek stond al op topicstarter zijn naam en staat ook zo in het kadaster beschreven.

Topicstarter hoeft zijn hypotheekgever hierover niet te informeren, voor topicstarter wijzigt in feite niets, betaalt keurig maandelijks de hypotheek af.

Dat topicstarter de helft van de overwaarde wil geven aan zijn ex-vrouw in dezen, dat een 'gentleman-agreement' tussen partijen onderling. Kan in het echtscheidingsconvenant worden opgenomen de bepaling c.q. clausule.

Als we het over "snuggere" gaan hebben gebruik dan op z'n minst de juiste terminologie: de woningeigenaar is de hypotheekgever. De andere partij is de geldverstrekker.

marcel75
door marcel75 - Sep 22, 2015 om 19:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Gewoon even titel 7 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek doornemen(oftewel de artikelen 93 tot en met 113. En heb je dan nog niet genoeg, lees dan het handboek huwelijksvermogensrecht bij echtscheiding van prof. Van Mourik maar eens door.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 22:18
16843 Antwoorden / 202 Vragen

1953@ voor alle zekerheid: Ts is later getrouwd in gemeenschap van goederen.
Aan de adviezen van zowel tijger!@ en marcel75 heb ik niets toe te voegen.

door 1953 - Sep 23, 2015 om 03:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 22 sep 2015, 08:49][quote=1953 schreef op dinsdag 22 sep 2015, 02:24]
Snuggere! De hypotheek stond al op topicstarter zijn naam en staat ook zo in het kadaster beschreven.

Topicstarter hoeft zijn hypotheekgever hierover niet te informeren, voor topicstarter wijzigt in feite niets, betaalt keurig maandelijks de hypotheek af.

Dat topicstarter de helft van de overwaarde wil geven aan zijn ex-vrouw in dezen, dat een 'gentleman-agreement' tussen partijen onderling. Kan in het echtscheidingsconvenant worden opgenomen de bepaling c.q. clausule.

Als we het over "snuggere" gaan hebben gebruik dan op z'n minst de juiste terminologie: de woningeigenaar is de hypotheekgever. De andere partij is de geldverstrekker.

Deze vermeende combinatie is wel heel vreemd te noemen: woningeigenaar is de hypotheekgever?! De hypotheekgever is de geldvestrekker en de eigenaar is hypotheeknemer.

door 1953 - Sep 23, 2015 om 03:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 22:18]1953@ voor alle zekerheid: Ts is later getrouwd in gemeenschap van goederen.
Aan de adviezen van zowel tijger!@ en marcel75 heb ik niets toe te voegen.

Ja, dat was mij bekend. Ts heeft het over de overwaarde van het huis, het huis wordt niet verkocht, en ts deelt de overwaarde met zijn ex-vrouw, daarin zijn partijen in zoverre overeengekomen. Zijn ex-vrouw doet afstand van het appartement en de inboedel.

Topicstarter heeft het ook over 'Wij'! Het is blijkbaar in goede harmony gegaan, edoch de velen experten halen er van alles bij waar topicstarter nimmer om vroeg, het eigen leven leiden van een topic.

diumenge
door diumenge - Sep 23, 2015 om 06:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 23 sep 2015, 03:43]Deze vermeende combinatie is wel heel vreemd te noemen: woningeigenaar is de hypotheekgever?! De hypotheekgever is de geldvestrekker en de eigenaar is hypotheeknemer.
Als je iets niet weet, kan je ook gewoon niet reageren. Tenzij je natuurlijk dwangmatig punten moeten verzamelen...

Hypotheeknemer.

Hypotheekgever.

marcel75
door marcel75 - Sep 23, 2015 om 07:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1953,
Hebt u al de moeite genomen om bijvoorbeeld artikel 102 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek op te zoeken? Of zich uberhaupt te verdiepen in de gemeenschap van goederen en de gevolgen van de ontbinding daarvan?

mo
door mof - Sep 23, 2015 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Op het moment dat u in gemeenschap van goedeten bent getrouwd is het huis van de helft voor uw vrouw. Ook als u de enige nasm op de hypotheek bent.
Wilt u de zaken anders verdelen, dan moet u nasr een notaris. Die weet als het goed is hoe je
Dit het beste kunt regelen.
Let op want de belasting zou het als een schenking vannuw vrouw aan u kunnen zien als zij afziet van de woning.

Hier blijkt wel dat het veiliger is om de zaken van te voren te regelen en onder voorwasrden te trouwen.

Veel succes met de rompslomp!

1paul
door 1paul - Sep 23, 2015 om 12:04
3143 Antwoorden / 0 Vragen

op zich doet u dit goed, op moment van het jawoord is de woning van u beidden net als de hypotheek, laat de woning taxeren door een erkend makelaar, leg vast wat de hypotheekschuld is en keer het verschil uit aan uw vrouw, doe dit alle,maal via de notaris waarbij de kosten hiervoor voor uw beider rekening komen oftewel, deze trekt u af van de uitkering aan uw ex voor 50%...

mocht er een negatief verschil zasijn zal uw ex U moeten vergoeden trouwens!!!

1paul
door 1paul - Sep 23, 2015 om 14:38
3143 Antwoorden / 0 Vragen

zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest maar het is natuurlijk OOK van belang wat de waarde was ten tijde van de huwelijksvoltrekking en natuurlijk de schuld die daar tegen over staat, hier komt een x/bedrag uit net als op het tijdstip van ontbinding en dis is het verschil welk verrekend moet worden!!!

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2015 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1paul schreef op woensdag 23 sep 2015, 14:38]zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest maar het is natuurlijk OOK van belang wat de waarde was ten tijde van de huwelijksvoltrekking en natuurlijk de schuld die daar tegen over staat, hier komt een x/bedrag uit net als op het tijdstip van ontbinding en dis is het verschil welk verrekend moet worden!!!

De waarde ten tijde van de huwelijksvoltrekking is helemaal niet van belang.

Wat wel van belang is, is de waarde nu, de lopende hypotheek en eventuele spaarpolissen.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 23, 2015 om 15:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik TS was zou ik antwoorden : SJITTT, nou weet ik nog nix.

Zo, weer 2 punten erbij.
Ja, Wimmi krijgt door hoe die andere super experts dat doen !
Ook al weet je niet veel.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2015 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 23 sep 2015, 15:15]Als ik TS was zou ik antwoorden : SJITTT, nou weet ik nog nix.

Zo, weer 2 punten erbij.
Ja, Wimmi krijgt door hoe die andere super experts dat doen !
Ook al weet je niet veel.

De andere experts doen dat door een correct antwoord te geven. ;-))

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2015 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, de vraag staat in de nieuwsbrief en dan weet je het wel.;-)

wimmi20
door wimmi20 - Sep 23, 2015 om 16:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zo, weer 2 punten erbij.
Voor jou, en voor mij.
Dat bedoel ik.
++++++++++++++++++++++++=

=tijger1 schreef op woensdag 23 sep 2015, 15:26: Maar ja, de vraag staat in de nieuwsbrief en dan weet je het wel.;-)

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2015 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 23 sep 2015, 16:06]Zo, weer 2 punten erbij.
Voor jou, en voor mij.
Dat bedoel ik.
++++++++++++++++++++++++=

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 sep 2015, 15:26]Maar ja, de vraag staat in de nieuwsbrief en dan weet je het wel.;-)

U kunt gelukkig nog steeds goed tellen.;-))

wimmi20
door wimmi20 - Sep 23, 2015 om 16:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zo weer 2 punten erbij.
Voor jou en voor mij.
Ja, Wimmi weet nou hoe je hoog in de lijst komt..
Gewoon op alles reageren met een nietszeggend antwoord.
Zoals : bedankt voor het terugmelden.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==

=tijger1 schreef op woensdag 23 sep 2015, 16:08:
=wimmi20 schreef op woensdag 23 sep 2015, 16:06: Zo, weer 2 punten erbij.
Voor jou, en voor mij.
Dat bedoel ik.
++++++++++++++++++++++++=
=tijger1 schreef op woensdag 23 sep 2015, 15:26: Maar ja, de vraag staat in de nieuwsbrief en dan weet je het wel.;-)

U kunt gelukkig nog steeds goed tellen.;-))

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2015 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

P@wimmie20

U komt er wel.;-)

labren
door labren - Sep 23, 2015 om 23:24
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kan helemaal niks delen als er schuld op staat !!!! dan is het zolang als het nog niet afbetaalt is gewoon van de bank !!!! en als je in gemeenschap van goederen getrouwt ben kan je dat gewoon regelen , normaal is het dat je samen de schuld op moet hoesten maar dat kan je via de scheidings advocaat regelen !!! wie wat krijgt !!!!

labren
door labren - Sep 23, 2015 om 23:34
862 Antwoorden / 0 Vragen

zolang er schuld op staat heeft ze nergens recht op , ja meebetalen om van je schuld af te komen want schuld wordt ook gedeelt bij een scheiding maar het ligt eraan wat jullie zelf willen en dat kan je aangeven bij de scheidings rechtbank

labren
door labren - Sep 23, 2015 om 23:42
862 Antwoorden / 0 Vragen

overwaarde van schuld hahahahahaah zolang als dat er schuld ergens op staat heeft ze nergens recht op , ja meebetalen om van je schuld af te komen hahahaha hoe kan je nu overwaarde hebben als je niet eens de eigenaar ben van iets want als er schuld op staat is het zolang die schuld niet betaalt is gewoon van de bank

marcel75
door marcel75 - Sep 24, 2015 om 07:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Labren,

Ook u raad ik aan zich eerst eens beter te verdiepen in de gemeenschap van goederen, de verdeling daarvan alsook het goederenrecht in het algemeen. De bank is namelijk nimmer eigenaar van het huis als daar een hypotheekrecht op rust.

metafoor
door metafoor - Sep 24, 2015 om 09:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pascal_m schreef op maandag 21 sep 2015, 19:42]Beste lezers,

Mijn vrouw en ik gaan scheiden, doordat wij een goede band hebben en elkaar een beste toekomst toewensen hebben wij de volgende vraag.

Wij hebben een koop appartement, dit is bij aankoop alleen door mij gekocht en ook hypotheek staat op mijn naam.
Later zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen.
Nu wil mijn vrouw afstand doen van het appartement en inboedel zodat ik straks de kinderen een goed thuis kan geven wanneer ze bij mij komen.
Nu is onze vraag wat dit voor een gevolgen kan hebben voor mijn vrouw?
Doordat ik het appartement en inboedel krijg, hebben wij de afspraak dat mijn vrouw een afgesproken geld bedrag krijgt waarmee zij straks opnieuw kan starten.
Dit geld bedrag is ongeveer evenveel als de helft van de overwaarde van het appartement.

Als ik het goed heb begrepen, zou het normaal zo zijn dat wanneer ze afstand doet. ze wel recht heeft op de overwaarde, maar dat van het bedrag van de overwaarde eerst nog het bedrag af moet van wat ik haar betaald als verdeling.
De hypotheek kan ik alleen dragen.

Graag hadden wij geweten of dit mogelijk is of dat iemand dit ook zo heeft gedaan.