ne
door neck.bkr Sep 4, 2014 om 22:56
Geldzaken & recht

Advies traject

Ik heb een tijd geleden een woning op het oog gezien en wilde het kopen. Bij de adviseur geweest waarbij wij hem hebben aangegeven dat wij starters zijn en een woning willen kopen. Toen hadden we een woning gekocht ( verkoper ging in op ons bod ) en had de adviseur bij de tweede gesprek een offerte aangevraagd bij de bank ( afspraak voor een uur). Nadien bleek het dus te zijn dat mijn man een A2 codering heeft waarbij het heel moeilijk wordt deze hypotheek te verkrijgen. Nu hebben wij officieel gezegd tegen de adviseur dat wij met de aanvraag soppen want hij wilde voor elk moeite dat hij deed zouden de kosten hoger worden.
Nu hebben wij gevraagd wat de gemaakte kosten zijn en komt hij uit op een bedrag van 450 euro.
3 uren gewerkt voor 125 euro per uur + zijn secretaresse 1 uur das 75 euro.

Kan iemand mij hier advies op geven of ik dit moet betalen of niet.
Voor hoever wij weten heeft deze adviseur niets anders gedaan dan alleen samen met ons de offerte aangevraagd en antwoord gekregen van de bank.

Ik ben bang dat deze adviseur ons probeerd te naaien ( sorry voor mijn taal gebrui )

947 17 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 4, 2014 om 23:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nu wordt het toch wel interessant. Wij hebben al een heel traject met u achter de rug over die A2 codering.
In uw vorige vraag was het laatste nieuws dat de A2 codering zou worden omgezet in een H codering.
Hoe staat het daarmee, was dat mogelijk of niet? Daar waren de meningen nogal over verdeeld.

Een verwijzing naar de vorige vraag. klik HIER

mahadma
door mahadma - Sep 4, 2014 om 23:21
11539 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft de samenwerking gestopt. Er zijn wel kosten (tijd en administratie) gemaakt. Er is voor u gewerkt. Die rekening zal betaald moeten worden.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2014 om 00:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nu heeft uw man ineens een A2 codering? Is die codering nog niet gewijzigd in een H?

Die adviseur heeft wel werk voor u verricht. Heeft u een dienstverleningsdocument gehad met de opgave van de kosten?

Gaat de koop dus niet door?

door 1953 - Sep 5, 2014 om 01:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

"Nu hebben wij gevraagd wat de gemaakte kosten zijn en komt hij uit op een bedrag van 450 euro.
3 uren gewerkt voor 125 euro per uur + zijn secretaresse 1 uur das 75 euro."

De prijs moet altijd all-in (met BTW) aangeboden worden.

Stel mij voor dat het geen snuggere Henkie is geweest, dan bekruipt bij mij een 'Sonja Bakker-niveau' gevoel op zich.

U zult zijn (belabberde) geleverde diensten moeten voldoen helaas.

zoekster
door zoekster - Sep 5, 2014 om 09:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 5 sep 2014, 00:41]Nu heeft uw man ineens een A2 codering? I
Dat bleek gaande het topic.

vandaar dat wij beiden een BKR toetsing hebben gedaan en blijkt te zijn dat mijn partner alleen een A2 codering heeft die al beeindigd ( afgelost) is.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2014 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kosten voor een hypotheek advies lopen uiteen van € 1.000 tot wel € 3.000.

Deze kosten dienen ook betaald te worden als de hypotheek niet doorgaat.

Als uw adviseur nu genoegen neemt met € 450, hebt u dus een koopje.

Elke hypotheekadviseur moet u, vóór dat u hem de opdracht geeft, een dienstverleningsdocument overhandigen met de kosten en regels.

zoekster
door zoekster - Sep 5, 2014 om 09:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er zal waarschijnlijk wel een standaard DVD zijn overlegd.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2014 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even teruggelezen in het oude topic. Er is een opdracht getekend, dus betalen.

ne
door neck.bkr - Sep 6, 2014 om 09:01
29 Antwoorden / 2 Vragen

Die A2 codering zou in een H veranderd moeten worden. De curator van Neckermann had met spoed een fax gestuurd naar BKR om dit te laten wijzigen. BKR heeft 4 uurtjes later laten weten dat het terecht is en dat het niet verwijderd zal worden , wel na 5 jaar.

Deze adviseur heeft letterlijk niks gedaan , dan alleen offerte samen met ons ingevuld binnen een uur en deze verstuurd. En toen kreeg hij bericht van de bank over die A2 codering. Sindsdien hebben wij hem aangegeven helemaal niks te doen en afwachten totdat wij het probleem met BKR oplossen.
Dus mijn vraag is:

Hij zegd dat hij 3 uur aan gewerkt heeft voor wat ??

zoekster
door zoekster - Sep 6, 2014 om 09:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Allereerst, ik geloofde toen niet en nu nog niet dat die H er kan komen, omdat die H van herstel tijdens een lening de A kan veranderen en niet achteraf.
H = Achterstand is ingelopen en de lening loopt door.
bron

Maar goed, denkt u dat er toch een fout is van de kant van BKR dan kunt u altijd naar de geschillencommissie BKR. klik HIER

Als u het niet eens bent met de factuur, dan zult u schriftelijk bij de adviseur een klacht hierover moeten indienen. Let wel, 'denk/leestijd', met u (telefonisch) overleggen, onderzoek doen, hoort ook allemaal bij zijn tijd.
U stuurt hem een brief met wat u vindt dat er aan tijd is gespendeerd aan zijn advies en vraag om een goede onderbouwing hoe hij aan zijn 3 uur komt en 1 uur secretaresse.

Dan maar afwachten wat zijn antwoord daarop is.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2014 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Beetje off topic.

Dat is dan toch een wonderlijke gang van zaken. Dat zou betekenen dat als de Ts die lening bij de Kredietbank maar deels gebruikt zou hebben bij Neckermann, dus om de achterstallige betalingen in te lopen, en daarna een maand of wat de normale termijn had betaald, die H wel geplaatst zou zijn.

Nu hij de schuld in één keer heeft voldaan, blijft daar alleen die A2 staan?

zoekster
door zoekster - Sep 6, 2014 om 10:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Haha, ik wist wel dat je het niet met rust zou laten ;-)

Ja, dat klopt, als je tijdens het afbetalen nog vlug de termijn kan voldoen (met of zonder steun van Kredietbank) en dan weer verder kan gaan met de gewone aflossing, dan verandert de A in een H en als je dan keurig netjes aflost, blijft die H staan.

Maar dat is hier niet het geval. Er was geen sprake meer van inlopen. De termijnen van afbetalen waren allang waren verstreken en er was hier al een opeisen van de totale vordering gaande, waarschijnlijk met een deurwaarderstraject, (dreiging) dagvaarding. Dus er viel niets meer tussentijds af te lossen.

Het is niet zo dat nadat je maanden niet hebt betaald, je een deel van de onbetaalde termijnen kunt aflossen en dat je dan weer op het gewone afbetalingstraject bij Vesting Finance terecht komt. Het was over en uit, VF was er klaar mee.

Dat is in ieder geval mijn lezing van de regels van BKR. Persoonlijk heb ik hier gelukkig geen ervaring mee. Maar zoals eerder gezegd, als TS denkt dat het anders is, de route naar de geschillencommissie ligt open.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2014 om 11:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Dank voor uw toelichting ;-)

Heb daar zelf, gelukkig, ook geen ervaring mee.

Wel beroepsmatig, echt vroeger, toen kon men ook geen hypotheek krijgen als er nog een lening openstond. Hoe klein het saldo ook was.

On topic.

Ben benieuwd of dit nog verder gaat.

zoekster
door zoekster - Sep 6, 2014 om 11:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Gelukkig staat er geen lening open in dit geval. 'Alleen' een A2 codering met daarbij een einddatum waarbij de schuld is voldaan. Dat is natuurlijk wel een rode vlag voor iedere kredietverlener.

Wat ik zou doen is als ik TS (topic starter) was is bij de bank van haar man een vrijblijvend oriënterend gesprek bij de adviseur van die bank aanvragen. Meteen alle kaarten op tafel leggen, aansturen op de plausibele verklaring. Stel hij zit bij ING dan zal de adviseur meteen weten hoe ING hier tegenover zal staan. ING zelf heeft alle inzichten van het uitgaven gedrag van de afgelopen 2 jaar van de man. Als dat 'spotless' is en de man nu een goed inkomen heeft (met die vaste aanstelling), dan lijkt mij dat de meest kansrijke route.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2014 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Dat heeft u, mijns inziens, al in het oudere topic geadviseerd, maar ze blijven maar prutsen met die "adviseur".

Ik vraag me ook af of de koop al niet helemaal afgezegd is.

ne
door neck.bkr - Sep 8, 2014 om 13:59
29 Antwoorden / 2 Vragen

Alles is afgezegd , dus de makelaar heb ik al betaald . Alleen zit ik nu met de kosten van de adviseur waar ik het niet mee eens ben.

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2014 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar net zo goed als dat die makelaar zijn werk gedaan heeft, heeft die adviseur dat gedaan.