zonnewind
door zonnewind Feb 14, 2015 om 20:03
Geldzaken & recht

Advocaten

Een advocaat heeft afgelopen vrijdag om 17.23 mij een brief gestuurd per e-mail, en verwacht dat ik aanstaande maandag voor 15.00 uur een antwoord geef. Is dat niet wat kort? Mijn vraag is ook, had die brief niet per post moeten komen?

9473 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 14, 2015 om 20:20
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Als u het te kort dag vindt dan mailt u de goede man/vrouw toch dat het u a.s. Maandag niet schikt en al afspraken heeft lopen. Er mag gewoon een mail komen maar (tot nu toe) schreef het bureau van de advocaat een 'gewone brief over de post'. Maar per mail mag wel. Stel hem maar voor dat hij/zij een nieuwe datum prikt met toch wel een speling van een week.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 14, 2015 om 20:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik den k het wel als u niet elke dag of een paar dagen niet de computer aan heeft staan dan kan u dus nooit reageren.

mahadma
door mahadma - Feb 14, 2015 om 20:41
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Als het een spoedeisende zaak is, dan kan ik mij voorstellen dat er per e mail en niet per post gecommuniceerd wordt. Post is traag en onzeker. E mail is vele malen sneller en betrouwbaarder. Verder zal de vraag en het bijbehorende antwoord meer of minder tijd kunnen kosten.

jantje7
door jantje7 - Feb 14, 2015 om 21:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u het antwoord op de vraag nu al weet, wat heeft het dan voor zin om dit niet aan de advocaat mede te delen? Als u dit nalaat alleen om te stangen worden de kosten alleen maar hoger, een advocaat werkt echt niet voor niets. Mocht u nog moeten overleggen wat voor antwoord u gaat geven is het inderdaad kort dag, en kunt u terugmailen dat u meer tijd nodig heeft.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt bijna drie dagen om na te denken over het antwoord.

zoekster
door zoekster - Feb 15, 2015 om 11:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind het ook kort dag, het moet dan wel een zeer dringende zaak zijn in uw belang.
Het is nl niet duidelijk of dit een bericht is van uw advocaat of de advocaat van de tegenpartij.
Weet wel dat als u reageert op die mail, dat er dan een ontvangstbevestiging is. Dus mocht dit een mail zijn die u op wat voor manier dan ook sommeert iets in uw nadeel te ondernemen, reageer dan niet per mail!

Zelf heb ik wat advocaten betreft altijd netjes brieven gekregen ook nog met speciaal postpapier van de advocaat. Dat is wel zo netjes.

U zult dus wat meer informatie moeten geven waar het over gaat.

Cookies
door Cookies - Feb 15, 2015 om 11:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Zelf heb ik wat advocaten betreft altijd netjes brieven gekregen ook nog met speciaal postpapier van de advocaat. Dat is wel zo netjes......

Dat kan in dit geval natuurlijk niet gezien de tijdstippen.

me
door mein33 - Feb 15, 2015 om 12:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@zonnewind,

Betreft het aan advocaat die namens u werkt of een advocaat van de tegenpartij, als het laatste aan de orde is dan maar eerst even contact opnemen met uw eigen advocaat.

De advocaat kan u verzoeken om voor een bepaald tijdstip te willen reageren en het is aan u om te bezien of u aan dit verzoek moet, kunt en wilt voldoen, daarbij uw eigenbelang niet uit het oog verliezend.
Deze afweging zult u zelf moeten maken, maar:
Heeft u de e-mail wel ontvangen.
Heeft u een ontvangstbevestiging verzonden toen u deze e-mail ontving.
Bent u wel in de gelegenheid om binnen de gevraagde termijn te reageren.
Heeft u soms meer tijd nodig om de gevraagde informatie/gegevens te verzamelen en/of uit te zoeken.
Komt de zorgvuldigheid met het snel verstrekken van de gegevens niet in het gedrang.
Bent u, geheel toevallig, aan het Carnaval vieren, waardoor u binnen de verzochte termijn niet kunt reageren.
Bent u toevallig op (wintersport) vakantie i.v.m. de voorjaarsvakantie van deze week, enz.enz.

Maak zelf een zorgvuldige afweging of u nu, op een verantwoorde en zorgvuldige wijze, de juiste gegevens kunt verstrekken.
Kunt u dat niet, stuur dan morgen (maandag 16 feb.) in de loop van de dag een kennisgeving van ontvangst en geef daarbij gelijktijdig aan binnen welke termijn u wel aan het verzoek kunt voldoen.

zonnewind
door zonnewind - Feb 15, 2015 om 14:56
222 Antwoorden / 61 Vragen

Vooralsnog alvast hartelijk dank voor het meedenken.
De brief kwam van de advocaat van de tegenpartij.
Waarom er zo'n haast achter gezet werd heb ik nu even niet in de picture. De tijd zal het vertellen.
Uit de hierboven gegeven antwoorden kan ik een mooie brief samenstellen.
En ........... carnaval? Nee................ ik woon boven de grote rivieren en kijk altijd met verbazing naar het hele gedoe daar. Sorry :-)
Wintersport prachtig maar toch maar niet, te koud, te glad.

zonnewind
door zonnewind - Feb 15, 2015 om 14:57
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 15 feb 2015, 11:28]......Zelf heb ik wat advocaten betreft altijd netjes brieven gekregen ook nog met speciaal postpapier van de advocaat. Dat is wel zo netjes......

Dat kan in dit geval natuurlijk niet gezien de tijdstippen.

Echte advocaten, lijkt me, sturen altijd brieven per post op mooi briefpapier.

zonnewind
door zonnewind - Feb 15, 2015 om 14:59
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 15 feb 2015, 12:58]@zonnewind,

Betreft het aan advocaat die namens u werkt of een advocaat van de tegenpartij, als het laatste aan de orde is dan maar eerst even contact opnemen met uw eigen advocaat.

De advocaat kan u verzoeken om voor een bepaald tijdstip te willen reageren en het is aan u om te bezien of u aan dit verzoek moet, kunt en wilt voldoen, daarbij uw eigenbelang niet uit het oog verliezend.
Deze afweging zult u zelf moeten maken, maar:
Heeft u de e-mail wel ontvangen.
Heeft u een ontvangstbevestiging verzonden toen u deze e-mail ontving.
Bent u wel in de gelegenheid om binnen de gevraagde termijn te reageren.
Heeft u soms meer tijd nodig om de gevraagde informatie/gegevens te verzamelen en/of uit te zoeken.
Komt de zorgvuldigheid met het snel verstrekken van de gegevens niet in het gedrang.
Bent u, geheel toevallig, aan het Carnaval vieren, waardoor u binnen de verzochte termijn niet kunt reageren.
Bent u toevallig op (wintersport) vakantie i.v.m. de voorjaarsvakantie van deze week, enz.enz.

Maak zelf een zorgvuldige afweging of u nu, op een verantwoorde en zorgvuldige wijze, de juiste gegevens kunt verstrekken.
Kunt u dat niet, stuur dan morgen (maandag 16 feb.) in de loop van de dag een kennisgeving van ontvangst en geef daarbij gelijktijdig aan binnen welke termijn u wel aan het verzoek kunt voldoen.
Dit vind ik een top top antwoord !!!

me
door mein33 - Feb 15, 2015 om 16:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 15 feb 2015, 16:09][quote=mein33 schreef op zondag 15 feb 2015, 15:58]
@tenormin,

Leuk dat u @zonnewind verwijst naar de mogelijkheid van een "topantwoord", maar vindt u dat ook nog als blijkt dat ik een jongetje ben ;-))).

Tuurlijk, jongetje of meisje maakt toch niet uit: 't is het antwoord wat telt. Sorry als ik verkeerd gedacht op, maar u komt gewoon "vrouwelijk" over op de één of andere manier. Dus ook man mein33 gun ik het. ?

@tenormin,

Gelukkig wordt daar in mijn vriendenkring M/V anders over gedacht en ik ben over het algemeen niet snel zonder woorden, maar met deze constatering .............

We gaan nu, even naar de "TAPTOE" (criptisch) want het is uiteindelijk carnaval.

Vriendelijke groet,met een brede smile,

mein33

me
door mein33 - Feb 15, 2015 om 16:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=zonnewind schreef op zondag 15 feb 2015, 16:34]Die link werkt alleen niet bij mij. Maar niet minder bedankt voor dit toppie antwoord. Zo blijft er tenminste nog altijd iets om te lachen.

@zonnewind,

Van uw kant goed bedoeld en bedankt daarvoor.

Vr.gr. mein33

pi
door pieterwolters - Feb 15, 2015 om 19:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Is het een complexe vraag? En waarom zou een vraag via papieren post gesteld moeten worden? Het is 2015. Zelfs zakelijke opdrachten en facturen gaan via email.

zonnewind
door zonnewind - Feb 15, 2015 om 19:55
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 15 feb 2015, 19:33]Is het een complexe vraag? En waarom zou een vraag via papieren post gesteld moeten worden? Het is 2015. Zelfs zakelijke opdrachten en facturen gaan via email.

Zakelijke opdrachten en facturen zijn in mijn beleving net iets anders dan het levensgeluk van een stel kinderen en een dak boven het hoofd.