be
door betsy goossen Jul 25, 2014 om 14:15
Elektronica & tv

AEG no frost vriezer

We hebben in 2010 een no frost vriezer aangeschaft van AEG type A75100GA4. Vorig jaar ging het alarm af, omdat hij maar een temperatuur had van -11 graden. Hierover gebeld. Toen kregen we het advies om de vriezer 48 uur uit te zetten. Nu op dit moment hebben we hetzelfde probleem weer. We hebben dan veel ijsvorming in de vriezer. Hoezo no frost.

5086 4 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 25, 2014 om 14:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wat bewaar je in deze vriezer?

Met dozen uit de super komt er veel vocht vrij, net als open verpakkingen en dus is in plastic doen voor voorkoming ijsvorming het beste.

Ik moet hem ook elk jaar ijs vrij maken maar in de winter maanden even buiten leggen en laten ontdooien op kamer temperatuur is toch niet zoveel werk, dus niet in de zomer....

Verder is het aantal keten openen van belang want elke keer als je de deur opende komt er warme vochtige lucht binnen...
Liever 1 keer iets langer dan 3x even snel...

Verder zal een deur ook wind veroorzaken dus langzaam dichtdoen is beter als snel dicht gooien....

ro
door ron530 - Jul 25, 2014 om 14:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met de hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheidsgraad die we de afgelopen dagen hebben gehad is dit verschijnsel normaal te noemen. De deur of deksel van de vriezer gaat vaker open om er bijvoorbeeld een ijsje uit te pakken met als gevolg dat warme vochtige lucht neerslaat op de koude in de vriezer, de vochtige lucht bevriest en zet zich af als ijsvorming. Het probleem lost zich vanzelf op zodra de buitentemperatuur daalt.

gompy2
door gompy2 - Jul 25, 2014 om 16:18
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 25 jul 2014, 14:56]Met de hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheidsgraad die we de afgelopen dagen hebben gehad is dit verschijnsel normaal te noemen. De deur of deksel van de vriezer gaat vaker open om er bijvoorbeeld een ijsje uit te pakken met als gevolg dat warme vochtige lucht neerslaat op de koude in de vriezer, de vochtige lucht bevriest en zet zich af als ijsvorming. Het probleem lost zich vanzelf op zodra de buitentemperatuur daalt.
Onzin, en de reactie van 15karakters is nog erger.
Wat die allemaal aanhalen moet gewoon niet uitmaken bij een goed No Frost systeem.
Een No Frost systeem werkt op een bepaalde manier.
De werking daar van kun je op het internet vinden maar ik zal het weergeven van mijn eigen jáááren oude Liebherr No Frost vriezer.
Quote:
Bij een gewone koel- of vrieskast wordt wel de warmte onttrokken aan de koel- of vriesruimte, maar niet het vocht dat zich in die lucht bevindt. In het vriesgedeelte ontstaat daardoor rijpvorming, ofwel ijsafzetting. De lucht in de kast houdt dus een hoog vochtigheidsgehalte.

Bij NoFrost wordt de lucht met vocht en al uit het vriesdeel gezogen. De lucht wordt gekoeld en het vocht wordt als ijs vastgehouden door de verdamper. Deze wordt regelmatig volautomatisch ontdooid waarbij het vocht wordt afgevoerd naar een bakje op de motor waar het verdampt. Een ventilator blaast de koude en droge lucht weer terug in de kast.

In tegenstelling tot andere fabrikanten gebruikt Liebherr de droge lucht uit het vriesdeel NIET om het koelgedeelte te koelen.

Om te voorkomen dat producten in het koelgedeelte uitdrogen, worden bij Liebherr NoFrost koel/vries-combinaties twee aparte verdamperplaten gebruikt waardoor de koude, droge lucht in het vriesgedeelte blijft.

In principe werkt elk No Frost systeem zo en dit apparaat is een apparaat waar al veel klachten over zijn geweest, ook hier op Kassa-Vara.
Een vorige klacht over hetzelfde apparaat:
Klik-> No frost moet 1x per jaar 48 uur ontdooid worden

gerbera
door gerbera - Jul 25, 2014 om 17:02
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@gompy2, TOP antwoordt, iemand die weet waar hij het over heeft. Is mijn vraag werkt de luchtafzuiging voldoende, kan deze door b.v vuil gedeeltelijk dicht raken.