ro
door roosendaal05 Nov 29, 2013 om 11:43
Computers & telefonie

Afgesloten door Hi, maar wel alle komende maanden nog betalen?

Hallo,

Ik was te laat met het betalen van twee Hi rekeningen en ben nu helemaal afgesloten en ook mijn nummer komt niet meer terug. De rekeningen zijn nu wel betaald, maar nu moet ik de rest van mijn abonnement (nog 20 maanden) betalen + het restbedrag van mijn Samsung Galaxy S4. Dat kan oplopen tot meer dan € 1000,-. Daar krijg ik dus niets voor terug. Ik kan volgens Hi pas een nieuw abonnement afsluiten bij welke provider dan ook als ik dat totale bedrag betaald heb. Kan dit zomaar?

2067 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2013 om 12:01
11532 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft 2 rekeningen niet betaald. Waarschijnlijk staat er ergens in hun voorwaarden dat ze u mogen en kunnen afsluiten. Het contract is echter lopende, dat zult u moeten betalen. Als zelfs uw nummer "weg" is heeft u het waarschijnlijk wel bont gemaakt met de bedragen niet te betalen. Ik zal eens de voorwaarden lezen.

ni
door niempje - Nov 29, 2013 om 12:06
14 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft 2 rekeningen niet betaald, er staat duidelijk in hun voorwaarden dat u dan wordt afgesloten, en de lopende periode moet betalen d.m.v. een afkoopsom. Doet U dit niet dan kunt U in de toekomst geen mobiele abonnementen meer afsluiten.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2013 om 12:07
11532 Antwoorden / 51 Vragen

2:5 NIET TIJDIGE BETALING
1 Als de Contractant van een Abonnement de door hem verschuldigde vergoedingen niet binnen de in artikel 2:4, lid 5, bedoelde termijn heeft betaald of als de automatische incasso niet is geslaagd, is hij zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
2 Vanaf de datum waarop de Contractant in verzuim verkeert, is Hi gerechtigd de wettelijke rente en de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte in rekening te brengen. Daaronder wordt in ieder geval verstaan buitengerechtelijke kosten (waaronder door Hi
zelf te maken kosten voor het aanmanen van de Contractant en overige administratieve kosten) die in redelijkheid zijn gemaakt en die qua hoogte redelijk zijn in verhouding tot de openstaande vordering.
3 Als de Contractant ook binnen een door Hi gestelde nadere termijn niet heeft betaald is Hi gerechtigd haar dienstverlening aan de Contractant conform artikel 1:13 op te schorten of de overeenkomst te ontbinden.

1:13 OPSCHORTING VAN DE DIENSTVERLENING
1 Met inachtneming van hetgeen in deze Algemene Voorwaarden en bij wet is bepaald, is Hi gerechtigd de levering van een Aansluiting of (de toegang tot) een specifieke Dienst of Contentdienst van derden geheel of gedeeltelijk op te schorten als de Contractant een verplichting ten opzichte van Hi niet nakomt en deze niet-nakoming opschorting rechtvaardigt. De verplichting tot betaling van de periodieke vergoedingen zoals bedoeld in artikel 1:12 en van de overige verschuldigde vergoedingen blijft gedurende de tijd van opschorting bestaan.
2 Hi is ook bevoegd tot gehele of gedeeltelijke opschorting over te gaan:
a zonder ingebrekestelling of mededeling als de Contractant in strijd handelt met artikel 1:7, lid 2 tot en met 9, of als de Contractant op een andere manier de belangen van Hi dusdanig schaadt dat van Hi niet verlangd kan worden dat de Aansluiting, al dan niet met betrekking
tot specifieke Diensten, in stand wordt gehouden; of
b als de Contractant bij herhaling hinderlijke oproepen pleegt of hinderlijke berichten verstuurt aan derden. Hi zal hiertoe echter pas overgaan als zij de Contractant, naar aanleiding van een onderzoek hiernaar, verzocht heeft het plegen van deze oproepen of het versturen van deze berichten te staken en de Contractant daaraan geen gehoor heeft gegeven.
c als dit Hi wordt medegedeeld op last van een daartoe bevoegde instantie.
3 Tot opheffing van de opschorting wordt overgegaan als de Contractant binnen een door Hi gestelde termijn zijn verplichtingen is nagekomen. Voor de opheffing van de opschorting kan een bedrag aan heraansluitkosten in rekening gebracht worden.

getty
door getty - Nov 29, 2013 om 12:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dat kan en niet dus "zomaar". Als je een contract afsluit moet je je aan de voorwaarden houden.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2013 om 12:16
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Koop een Hi Prepaid kaartje, want mogelijk is uw toestel niet simlock vrij (de code geven ze u ook(nog) niet (gratis), dus dit is de enige optie om het toestel te gebruiken. Ze kunnen u zelfs bij Prevatel aanmelden als wanbetaler. En dan krijgt u nergens meer een abo.

zoekster
door zoekster - Nov 29, 2013 om 12:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zijn de rekeningen betaald inclusief incassokosten en wettelijke rente en kunt u de maandelijkse termijnen nu voortaan wel voldoen, plus de nieuwe aansluitingskosten? Dan zie ik niet in waarom u nu niet verder met uw contract zou kunnen gaan. Dat zou onredelijk zijn.
Ik denk dat hier meer aan de hand is.

ni
door niempje - Nov 29, 2013 om 13:17
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 29 nov 2013, 12:25]Zijn de rekeningen betaald inclusief incassokosten en wettelijke rente en kunt u de maandelijkse termijnen nu voortaan wel voldoen, plus de nieuwe aansluitingskosten? Dan zie ik niet in waarom u nu niet verder met uw contract zou kunnen gaan. Dat zou onredelijk zijn.
Ik denk dat hier meer aan de hand is.

Vragensteller heeft een contract getekend met de betreffende voorwaarden, hierin staat duidelijk vermeld dat bij niet op tijd betalen het contract wordt beëindigd. En dat de resterende looptijd dan ook voldaan moeten worden middels een afkoopsom.

Mahadma: Abonnements toestellen zijn simlock vrij, dus er hoeft geen Hi kaartje in de telefoon.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2013 om 13:22
11532 Antwoorden / 51 Vragen

@Niempje, "Abonnements toestellen zijn simlock vrij, dus er hoeft geen Hi kaartje in de telefoon", dit wist ik niet, Thanks..

zoekster
door zoekster - Nov 29, 2013 om 13:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=niempje schreef op vrijdag 29 nov 2013, 13:17][quote=zoekster schreef op vrijdag 29 nov 2013, 12:25]Zijn de rekeningen betaald inclusief incassokosten en wettelijke rente en kunt u de maandelijkse termijnen nu voortaan wel voldoen, plus de nieuwe aansluitingskosten? Dan zie ik niet in waarom u nu niet verder met uw contract zou kunnen gaan. Dat zou onredelijk zijn.
Ik denk dat hier meer aan de hand is.

Vragensteller heeft een contract getekend met de betreffende voorwaarden, hierin staat duidelijk vermeld dat bij niet op tijd betalen het contract wordt beëindigd. En dat de resterende looptijd dan ook voldaan moeten worden middels een afkoopsom.

Mahadma: Abonnements toestellen zijn simlock vrij, dus er hoeft geen Hi kaartje in de telefoon.

Kan wel wezen, maar dan nog kunnen algemene voorwaarden onredelijk bezwarend zijn. Als je al je rekeningen voldoet inclusief incassokosten enz. en ook de aansluitingskosten en je kunt voortaan wel aan je betalingsverplichtingen voldoen, dan lijkt het mij onredelijk dat je dan 20 maanden afkoopsom plus toestel te moeten betalen, zonder verder ergens gebruik van te mogen maken.

Ik blijf vermoeden dat er meer aan de hand is.

Anders zou ik maar eens met het juridisch loket bellen 0900 8020

Verder geloof ik er niets van dat abonnementstoestellen simlockvrij zijn.

ni
door niempje - Nov 29, 2013 om 13:40
14 Antwoorden / 0 Vragen

Verder geloof ik er niets van dat abonnementstoestellen simlockvrij zijn.

Correctie: Vrijwel alle abonnementstoestellen zijn simlockvrij, er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn.

ro
door roosendaal05 - Nov 29, 2013 om 13:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ze mij afsluiten omdat ik te laat heb betaald, daar kan ik nog inkomen, maar dat ik ook nog voor al resterende maanden mijn (niet te gebruiken!) abonnement moet betalen vind ik bizar. Als dit was gebeurd een maand voor het verlopen van mijn abonnement, dan had het mij maar 50 Euro gekost. Nu, omdat ik net mijn abonnement heb verlengd voor twee jaar, kost het me 1000 Euro, dat vind ik nogal een wezenlijk verschil.

Ik zat al meer dan 10 jaar bij Hi, wat schieten zij er mee op om mij nu af te sluiten? Dat geld moet ik toch betalen, maar nu ga ik nooit meer een abonnement afsluiten bij Hi of KPN. Het kan iedereen gebeuren dat je in deze tijd van crisis even krap bij kas zit, maar dit is allesbehalve coulant vind ik en allesbehalve klantenbinding (ook al is het uiteraard mijn fout dat ik te laat betaald heb)

1000 Euro heb ik nu al zeker niet (anders was ik ook niet te laat met betalen) en totdat ik betaald heb kan ik ook bij geen andere provider terecht. Sta ik mooi met mijn rug tegen de muur zeg.....

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2013 om 13:44
11532 Antwoorden / 51 Vragen

@roozendaal05,

algemene voorwaarden en contracten zijn nooit coulant. Die zijn (helaas) ontstaan omdat sommigen (ik bedoel niemand persoonlijk voor de goede orde) er misbruik van gemaakt hebben.

ni
door niempje - Nov 29, 2013 om 14:18
14 Antwoorden / 0 Vragen

Het advies van mijn kant is: Ga in gesprek met Hi, en leg uw situatie uit. Wellicht kunt u gezamenlijk tot een oplossing komen.

pi
door pieterwolters - Nov 29, 2013 om 15:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=roosendaal05 schreef op vrijdag 29 nov 2013, 13:40]Het kan iedereen gebeuren dat je in deze tijd van crisis even krap bij kas zit,

Dat weet KPN maar al te goed vandaar dat ze niet zo coulant zijn. Daar hebben ze het geld niet meer voor.

diumenge
door diumenge - Nov 29, 2013 om 16:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ondanks de AV lijkt mij dit zeer onredelijk, de maatregel is buiten proportie. Als je rechtsbijstand hebt zou ik die maar inschakelen. Zolang je je contract moet uitzitten, wat logisch is, moeten zij daar ook een dienst voor leveren. Wat een hufterig bedrijf zeg.

getty
door getty - Nov 29, 2013 om 16:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je hebt bij het verlengen onlangs een prachtig mooi duur toestel "kado"gekregen? De S4 zie ik, tja die moet dus ook gewoon betaald worden, de volle pond, die zit dus in die € 1000 inbegrepen.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2013 om 16:58
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Anderzijds, Hi heeft deze maatregel niet zomaar genomen. Wellicht kan TS het hele verhaal vertellen? Ik vermoed dat er dan herderheid komt.