mi
door michel555 Nov 20, 2009 om 20:44
Geldzaken & recht

Afkoop kapitaalverzekering nodig indien andere hypotheekverstrekker?

Hallo allemaal,

Ik heb bijna 10 jaar gelden een hypotheek bij de Postbank afgesloten. Rente 6,4%. Gelijktijdig heb ik een kapitaalverzekering afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij. De rentevergoeding van die kapitaalverzekering is ook 6,4% en de looptijd is 30 jaar. Na 30 jaar is het kapitaal van de kapitaalverzekering gelijk aan de hypotheekschuld en kan de hypotheekschuld worden afgelost. Het betreft een "kapitaalverzekering eigen woning".

Over een aantal maanden loopt de rentevaste periode van 10 jaar af. Ik heb inmiddels een aantal gesprekken gevoerd met verschillende hypotheekverstrekkers, onder andere Rabobank en de Hypotheker. Deze gaan er in hun berekeningen van uit dat ik de huidige kapitaalverzekering afkoop en het opgebouwde kapitaal stort in een nieuwe kapitaalverzekering.

Om twee redenen vind ik dat niet wenselijk:
1. De rentevergoeding is lager, waardoor ik relatief meer premie ga betalen. Deze premie is fiscaal niet aftrekbaar;
2. Ik krijg weer te maken met relatief hoge kosten in de eerste paar jaar, wat ten koste gaat van het rendement.

Tijdens het gesprek met een medewerker van de Postbank/ING vertelde deze mij dat ik de kapitaalverzekering niet hoefde af te kopen maar gewoon kon voortzetten. Alleen moest de kapitaalverzkering worden gecedeerd aan de nieuwe geldverstrekker en niet meer aan de Postbank.

Mijn vraag is dan ook: kan ik bij een nieuwe geldverstrekker een hypotheek afsluiten en de huidige kapitaalverzekering laten doorlopen? Oftewel, wie heeft er gelijk: de Rabobank en de Hypotheker of toch de Postbank/ING?

Graag jullie reacties!

790 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 20, 2009 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zult gewoon zwart op wit van dus nu ING dat dit dus mogelijk is.
U zult u toch door meerdere hypotheek verstrekkers moeten wensen om zekerheid te hebben dat u dus er niet op achteruit en de kosten vooraf op papier laten zetten.
Heeft u afgelopen maandag nog naar radar gekeken dar ging het dus over de rabobank.
Zoek de uitzending maar eens op bij tros radar op het net.
Dan kunt u zich al beter een mening vormen hoe het daar is.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Nov 22, 2009 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tien jaar is onvoldoende, dus zal de kap.verz. moeten worden afgekocht.
Blijkbaar heeft de Postbank/ING daar iets op verzonnen: cederen.
Ik heb het vermoeden dat de Rabo en Hypotheker daar niet mee akkoord zullen gaan. Indien wel akkoord, dan lijkt me het geen probleem.
Nog even dit:
Met een broertje (of zusje) van de KEP, de spaarhypotheek, zijn grote meningsverschillen ontstaan tussen het Min. van Fin. en de Bdst. Als na 2001 de polis is gewijzigd en/of verhoogd is het de vraag of in 2031 de gehele spaarpremie inkomen is. Ministerie zegt nee, Bdst zegt ja. Dat wordt nog verder uitgeplozen.
Dit probleem met KEP lijkt er wel op, dus: momenteel erg moeilijk te beoordelen.