ha
door hajete Dec 13, 2014 om 20:48
Geldzaken & recht

Afkoop klein pensioen ongunstig

vanavond was in Kassa het probleem dat een afkoop van een klein pensioen op een te vroeg tijdstip kan leiden tot de verlaging van de partnertoeslag AOW.
Is het OOK met het oog op belasting en premieheffing wijs om de afkoop te laten plaatsvinden in het kalenderjaar NA de ingangsdatum van de AOW?

1302 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat kan, door bijvoorbeeld niet direct te reageren op het voorstel voor afkoop, is dat zeker gunstiger.

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2014 om 21:58
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Zou dat ook doen als het aan de orde is bij u.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 13, 2014 om 22:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als dat mogelijk is altijd doen anders betaalt u meer loonheffing om dat daar de aow premie in zit verwerkt.

fi
door fisbel - Dec 14, 2014 om 13:57
851 Antwoorden / 3 Vragen

De hajete die ik van een ander forum ken, hoeft deze vraag niet te stellen. Want hij weet het antwoord. Als de afkoop in de eerste twee schijven valt, is er sowieso belastingvoordeel. Dat zal niet de volledige 17,9% zijn, omdat in het jaar van bereiken van de AOW-leeftijd het belastingtarief in de eerste twee schijven afhankelijk is van de maand waarin men AOW-gerechtigd wordt.

Een cliënt van mij had het formulier voor zijn aanvullend pensioen keurig op tijd teruggestuurd, maar had niet in de gaten dat dit pensioen, toch zo'n € 500 netto per maand, niet afkwam. Het pensioen kan met terugwerkende kracht alsnog verkregen worden. Hij gaat, op advies, dit formulier pas begin januari 2015 opsturen. Inderdaad: vanwege het lagere belastingtarief.

fi
door fisbel - Dec 14, 2014 om 14:01
851 Antwoorden / 3 Vragen

Aanvulling op mijn antwoord hierboven:
Wel altijd de mogelijke consequenties bekijken voor de toeslagen. Cliënt krijgt vanwege vermogen geen huur- en zorgtoeslag. Dat maakt de beslissing van wel of niet laten uitkeren van (afgekocht) pensioen in het jaar van bereiken AOW-leeftijd even eenvoudiger.

ha
door hajete - Jan 2, 2015 om 15:21
75 Antwoorden / 19 Vragen

De ontvangen antwoorden bevestigen de aanmerking m.b.t. de minder volledige voorlichting in het TV-programma van Kassa op 13 december jl.

Namelijk dat het uitstellen van afkoop niet alleen voor de hoogte van de ontvangen AOW-uitkering gunstig kan zijn maar ook om een mogelijk lagere belastingheffing te realiseren.

Daarom het voorstel dat dit als suggestie ter aanvulling in het TV-programma aan de redactie te melden. Dus bewerkstelligen dat een noodzakelijke afkoop van pensioen pas in het kalenderjaar na ingangsdatum AOW plaatsvindt.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hajete

Dat hoeft niet altijd zo'n groot voordeel op te leveren. Zeker niet als men kijkt naar de afbouw van de heffingskorting.

ha
door hajete - Jan 2, 2015 om 16:59
75 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 jan 2015, 15:27]@hajete

Dat hoeft niet altijd zo'n groot voordeel op te leveren. Zeker niet als men kijkt naar de afbouw van de heffingskorting.

Hebt u rekenvoorbeelden ter illustratie beschikbaar?

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hajete

Als voorbeeld. In 2015 krijgt een AOW-er, met een partner, ca. €9.750 AOW. Zijn of haar algemene heffingskorting is € 2.165, terwijl aan belasting verschuldigd zou zij ca. € 1.813. Het verschil van € 352 wordt niet uitbetaald.

Dus dat stuk niet uitbetaalde belasting kan weer verrekend worden met de belasting die verschuldigd is over de afkoop.

En dan kan helemaal rustig gedaan worden als er naast die afkoop ook nog maandelijks een klein pensioentje uitgekeerd gaat worden, want dan kan men al geen gebruik maken van het gunstig bedrag aan voorlopige teruggave van de heffingskorting tot aan de AOW datum.

Het hangt natuurlijk ook helemaal van de hoogte van het af te kopen bedrag af.

fi
door fisbel - Jan 2, 2015 om 22:33
851 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1:
Het voorbeeld door u gegeven lijkt me juist. Maar tegelijkertijd neemt dat niet weg dat uitstel van de uitkering (afkoop) tot jaar volgend op ingang AOW meestal gunstig zal zijn. Het zal per situatie bekeken moeten worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=fisbel schreef op vrijdag 2 jan 2015, 22:33]@tijger1:
Het voorbeeld door u gegeven lijkt me juist. Maar tegelijkertijd neemt dat niet weg dat uitstel van de uitkering (afkoop) tot jaar volgend op ingang AOW meestal gunstig zal zijn. Het zal per situatie bekeken moeten worden.

Daarom schrijf ik ook "niet altijd". Maar ik ben zo vrij om te veronderstellen dat het "per geval bekijken" voor de meeste mensen te lastig zal zijn.

Het belangrijkste voor de meeste mensen zal zijn dat dat afgekochte pensioen niet gekort wordt op de toeslag. En dat is nu zo goed als zeker rond.