je
door jet70 Apr 27, 2012 om 18:35
Garantie & verzekeringen

Afkoop lijfrente verzekering met vergoeding kosten achmea regeling

een aantal jaren geleden een lijfrenteverzekering afgesloten. Na een paar jaar premievrij gemaakt.
Op dat moment kon deze verzekering volgens de wet niet uitbetaald worden.
Elk jaar het uit te keren eindbedrag minder.
totdat wij een brief kregen van avero achmea dat wij afgelopen jaren veel te veel hadden betaald voor de administratieve kosten.
Wij kregen dat terug gestort, maar dit werd in deze "slapende" beleggingsverzekering gestrort. Die niet meer had bestaan als we hem toen hadden kunnen afkopen.
Nu een aanvraag voor afkoop gedaan, blijkt dat dat sinds 1 1/2 jaar wel kan.
krijg ik een brief, wordt er 52% belasting over de afkoopwaarde afgetrokken. dus ik betaal te veel aan kosten, krijg dan maar de helft terug!
Ik vind het raar dat avero zonder vragen dit geld weer in deze verzekering stopt, ik vraag mij af of dit ook anders had gekund zodat ik wel het hele bedrag had kunnen ontvangen.
Dit is toch raar, dit geld heeft nooit in een belegging gezeten en toch 52% belasting betalen.
Wat kan ik hier aan doen?

4845 4 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 27, 2012 om 18:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij afkoop en uitkering wordt er verplicht 52% belasting ingehouden en afgedragen aan de fiscus. De teveel betaalde belasting kan je het jaar daarop corrigeren met een belastingaangifte.

Vladja

ridder_1
door ridder_1 - Apr 27, 2012 om 20:04
376 Antwoorden / 8 Vragen

Dat de teveel betaalde administratie in de "slapende" beleggingsverzekering wordt gestort is in het recente verleden door de nat. ombudsman met banken en diverse belangenorganisaties afgesproken ( woekerpolis - procedure) en in algemeenheid door vele verzekeringsmaatschappijen, banken overgenomen dat niet is gekozen voor een uitbetaling maar een verhoging van de verz. waarde. U kunt het nogmaals vragen maar ze zullen echt geen uitzondering willen maken om geen
precedent (uitzondering) op deze afspraak te maken, ik geef u heel weinig kans.

Zoals Vladja reeds opmerkt is iedere verz. mij wettelijk verplicht geworden om op uit te keren bedragen 52% inkomstenbelasting in te houden, die (pas) in het volgend kalenderjaar bij uw belastingaangifte kan laten verrekenen / terug laten betalen.

sw
door swat1500 - Apr 27, 2012 om 20:04
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De destijds betaalde kosten zijn gehaald uit de inleg die u deed op lijfrentepolis. Het is dus niet meer dan normaal dat het teveel betaalde dus weer in uw polis (ook al is deze niet actief) wordt gestort want daar had het in eerste instantie ook moeten zitten.
Het zou wellicht anders zijn als u de kosten apart betaald zou hebben maar dat is niet erg gebruikelijk.

Wellicht kunt u de polis om laten zetten in een bankspaarprodukt. De kosten daarvan zijn veel lager en zonder inleg levert het u dat nog iets op en hoeft u geen 52% belasting te betalen.

ni
door nico w. - Apr 30, 2012 om 08:56
142 Antwoorden / 4 Vragen

@Jet70,
Wanneer je kunt aantonen dat je destijds, bij het afsluiten, van deze lijfrenteverzekeringe door Avero/Achmea niet of onvolledig bent geinformeerd over de kosteninhoudingen die er op de verzekering plaatsvindt, dan kun je nog steeds een klachtprocedure starten bij het KIFID en daarin de totale ingehouden kosten terugclaimen. Juridisch bezien kun je je dan op het standpunt stellen dat je ten aanzien van die verborgen gehouden kosten bent misleid. Je kunt ook stellen dat het om dwalingveroorzaking gaat. Anders gezegd, dat je de lijfrenteverzekering bent aangegaan onder invloed van de door Avero/Achmea veroorzaakte dwaling.
Zie voor de website van het KIFID www.kifid.nl. Op de website van Tros Radar (forum woekerpolis) is veel meer informatie te vinden.

Succes ermee.