ma
door marika74 Mar 22, 2014 om 21:21
Garantie & verzekeringen

Afkoop pensioen/ toeslagen

Naar aanleiding van de uitzending op 22-03-2014 wil ik u vragen hoe te handelen als je zoals wij ook gedupeerd zijn met een terug vordering van de eerder uitgekeerde partnertoeslag á 653,00 euro wegens een verplicht afgekocht pensioen

3125 8 Rapporteer

fi
door fisbel - Mar 22, 2014 om 22:07
851 Antwoorden / 3 Vragen

De uitzending heb ik niet gezien.
Voor een cliënt (geen inkomen) ben ik hiermee bezig geweest. Er was sprake van een vergelijkbare afkoop klein pensioen. Partner werd gekort op de partnertoeslag. N.a.v. berichtgeving van de ANBO heb ik toen een bezwaarschrift ingediend omdat de partnertoeslag volledig werd gekort vanwege de afkoop klein pensioen. Op de volgende 3 vragen kon mijns inziens met JA worden geantwoord:
1. Is er sprake van een incidentele, eenmalige uitkering (afkoop)?
2. Is de uitkering door maandelijke opbouw tot stand gekomen (bijvoorbeeld uw partner heeft in het verleden gewerkt)
3. Heeft de opbouw plaatsgevonden vóór uw AOW-pensioen is ingegaan.

De bezwaartermijn was verstreken. Er kon derhalve alleen een ambtshalve verzoek worden ingediend. Het bezwaar werd afgewezen. Er zou niet zijn voldaan aan voorwaarde nummer 2 (…) Ook de heer Scherpenzeel, fiscalist bij de ANBO, kon hier niet verder helpen. Mogelijk dat in uw situatie een bezwaarschrift gericht aan de SVB meer succes heeft.

Vermeldt in uw bezwaarschrift dat de korting op de partnertoeslag onbillijk is en niet in overeenkomst met de geest van de huidige wet. Artikel 4: 1 (lid 9) van het Algemeen Inkomensbesluit Sociale Zekerheidswetten vermeldt de mogelijkheid voor de Sociale Verzekeringsbank het inkomen op een andere wijze te berekenen dan in het Besluit is geregeld. Er moet dan sprake zijn van een 'kennelijk onredelijk resultaat' U verzoekt de korting op de partnertoeslag te willen herzien, omdat deze korting op 'kennelijk onjuiste gronden' is genomen en de opbouw van het pensioen is begonnen vóór de datum waarop de AOW-uitkering is ingegaan. Lees ook hier en lees hier

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2014 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens het programma is er een rechtszaak over deze kwestie geweest, waarbij de SVB in het ongelijk werd gesteld. Ik neem aan dat Kassa die zaak wel zal vermelden op deze site en dan kunt u in uw bezwaarschrift aan de SVB verwijzen naar die uitspraak.

fi
door fisbel - Mar 22, 2014 om 23:31
851 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de huurtoeslag kunt u verzoeken de afkoop van het pensioen buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag.

Lees hier de info van de Belastingdienst en lees hier voor het aanvraagformulier. Alleen de vragen 1, 2, 7 en 8 hoeven te worden ingevuld. Let u erop dat u een kopie van de beschikking afkoop pensioen meestuurt. U vermeldt het bruto bedrag van de afikoop.

N.B: voor de zorgtoeslag is er geen regeling. De afkoop telt gewoon mee voor het toetsingsinkomen. Het gaat hier slechts om een paar tientjes minder zorgtoeslag.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2014 om 11:34
16828 Antwoorden / 108 Vragen

uitzending.
Dit is de betreffende uitzending.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 12:08
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Zie tijger1@ en fisbel@ en dien in ieder geval bezwaar in bij de SVB.

Probeer uit te vinden, mogelijk kan tijger1@ dat (ik heb helaas daarvoor momenteel weinig tijd) om uit te vinden welke rechtszaak het betreft. Dat is misschien te vinden met een trefwoord bij 'rechtspraak'. Het is in ieder geval aan mij bekend dat er een uitspraak is geweest als genoemd.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2014 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat als u een verzoek richt tot Kassa, zie links onderaan, contact met Kassa, en daar uw vraag over die rechtszaak voorlegt, zij u wel kunnen en willen helpen met de juiste gegevens van die zaak, zodat u daar naar kunt verwijzen in uw bezwaarschrift.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 12:17
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: heeft u een rechtsbijstandsverzekering, benader die dan om bijstand in deze.

hi
door hilletje - Apr 16, 2014 om 21:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

goedendag,
ik volg de discussie nog steeds. Waarom moet er eigenlijk op een uitspraak gewacht worden? Volgens info van o.a. de ANBO is die uitspraak eral. inzake afkoop pensioen en onredelijk resultaat dd 15 nov 2002 : uitspraak Centrale raad van beroep. Dan hoeft het beroep van de SVB toch niet te worden afgewacht inzake de zeeland/westbrabant uitspraak?
Hier de info ( of is die niet meer van toepassing?) Goedendag,

Hier de tekst van de ANBO.

AOW Partnertoeslag

Let op bij afkoop pensioen en partnertoeslag AOW. Ontvangt u AOW en heeft u een partner die nog geen 65 jaar is? Dan hebt u recht op een partnertoeslag naast uw AOW.

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) brengt een eventueel inkomen van uw partner – soms gedeeltelijk - in mindering op uw partnertoeslag. Krijgt uw partner een afkoop in verband met opgebouwde pensioenrechten? Die afkoop hoeft niet altijd op de partnertoeslag in mindering te komen.

In principe komt een incidentele betaling zoals een overwerkvergoeding, een winstdelingsuitkering of een eindejaarsuitkering ook op de partnertoeslag in mindering.
De SVB rekent zo'n incidentele betaling toe aan het tijdstip waarop deze is genoten. Dit leidt er in het algemeen toe dat een incidentele uitkering in mindering wordt gebracht in de maand van uitbetaling. Een eindejaarsuitkering in de maand december brengt de SVB in mindering op de partnertoeslag over december.

Onredelijk resultaat = niet in mindering

De Centrale Raad van Beroep, het hoogste rechtscollege in Nederland op het gebied van sociale zekerheid, heeft op 15 november 2002 een uitspraak over deze regel gedaan. Als een incidentele uitkering tot stand is gekomen door maandelijkse opbouw, en als die maandelijkse opbouw begonnen is vóór de datum waarop de AOW-uitkering is ingegaan, dan leidt de toerekening tot een onredelijk resultaat. Op grond daarvan neemt de SVB het gedeelte van de incidentele uitkering dat is opgebouwd voordat recht op AOW-pensioen is ontstaan, niet in aanmerking als in mindering te brengen inkomen.

De praktijk leert dat de SVB vaak een afkoop van pensioen wél in mindering brengt op de partnertoeslag. Dat is dus niet altijd juist, omdat het opgebouwde recht veelal tot stand is gekomen voordat het AOW-pensioen is ingegaan.

Partnertoeslag en afkoop pensioen

Ontvangt u partnertoeslag naast uw AOW en heeft uw partner een afkoop van het pensioen ontvangen? Dan moet u het volgende checken:
•Is sprake van een incidentele, eenmalige uitkering (afkoop)?
•Is de uitkering door maandelijkse opbouw tot stand gekomen (bijvoorbeeld uw partner heeft in het verleden gewerkt)?
•Heeft de opbouw plaatsgevonden vóór uw AOW-pensioen is ingegaan?

Als u alle vragen met ja kunt beantwoorden, dan bent u wel verplicht om het ontvangen bedrag aan de SVB op te geven, maar u geeft daarbij aan dat u van mening bent dat geen sprake is van inkomen dat op de partnernertoeslag in mindering mag komen