aj
door ajansenschipper Sep 26, 2014 om 14:13
Garantie & verzekeringen

Afkoop verzekering / legitimeren?

Is het normaal dat er zo veel bewijzen worden gevraagd bij het afkopen van een verzekering? (zie onder)
En is het veilig om dit allemaal op te sturen?
_____________
Geachte heer Jansen Schipper,
Op uw verzoek ontvangt u een opgave van de waarde van uw levensverzekering.
De opnamewaarde per 15 september 2014 bedraagt € xxx,xx. Opname van dit bedrag heeft tot ge- volg dat wij de verzekering beëindigen.
Bij de vaststelling van de opnamewaarde zijn wij ervan uitgegaan dat u de premie tot de bere- keningsdatum heeft voldaan.
Als u de verzekering wilt beëindigen, ontvangen wij graag de akkoordverklaring ingevuld en gete- kend van u terug. AEGON is op grond van wet- en regelgeving verplicht u te identificeren en hecht daarnaast veel waarde aan een zorgvuldige afhandeling. Wij verzoeken u daarom ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs (Nederlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) mee te sturen. Als ü een kopie identiteitskaart of rijbewijs opstuurt, dan moet u de voor- en achterkant kopiëren. Ook hebben wij een kopie van een recent rekeningafschrift (niet ouder dan 2 maanden) nodig van de rekening (geen spaarrekening) waarop de uitkering moet worden overgemaakt. Als u bankiert via internet is het ook mogelijk een rekeningafschrift te downloaden en te printen en naar ons op te sturen. Een schermprint van uw rekening is niet voldoende. Uiteraard kunt u de bedragen op de kopie van uw rekeningafschrift onleesbaar maken als u dat prettig vindt.
statutair

4239 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 26, 2014 om 14:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ajansenschipper,

.....Is het normaal dat er zo veel bewijzen worden gevraagd bij het afkopen van een verzekering? .....
Ja.

.....En is het veilig om dit allemaal op te sturen?.....
Ja.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2014 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zoveel bewijzen zijn dat niet. Ze moeten weten of u wel degene bent van de verzekering en ook of de rekening die u hebt opgegeven wel de uwe is.

U kunt het natuurlijk aangetekend opsturen.

mahadma
door mahadma - Sep 26, 2014 om 16:48
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Het gaat om geld, veel geld, wat ze gaan uitkeren, dus willen ze absoluut zeker weten dat dàt geld ook bij U terecht komt. U zou ook niet willen dat het zomaar door welke fout dan ook bij een ander terecht komt. Want dan zeggen ze: betaald is betaald.

tenormin
door tenormin - Sep 26, 2014 om 18:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wees maar blij dat AEGON zoveel info wil. En u kunt immers bedragen onleesbaar maken? Weet U dat u het geld tegemoet kunt zien; zij weten dat U echt degene bent die er recht op heeft. Dus de echte hr. Jansen Schipper!

pi
door pieterwolters - Sep 26, 2014 om 18:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je alleen een formulier hoeft op te sturen zijn er weer genoeg lolbroeken die daar misbruik van gaan maken.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 26, 2014 om 19:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heel normaal om te zien of u wel de begunstiger bent

me
door mein33 - Sep 27, 2014 om 11:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De gevraagde informatie is de minimale eis om uw te kunnen vaststellen of u de begunstigde van de uit te keren verzekering bent.
Uw bankafschrift hebben ze alleen nodig om het juiste rekeningnummer van de begunstigde vast te stellen.
Veelal wordt er ook nog om een "Attestatie de Vita" (bewijs van in leven zijn) gevraagd uit de Gemeentelijk basisadministratie.
Om zeker te zijn dat uw gegevens ook daadwerkelijk aankomen zou u ze aangetekend kunnen verzenden.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2014 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo'n attestatie de vita wordt gevraagd als de begunstigde in het buitenland woont.

In het buitenland wonende personen moeten die verklaring ook elk jaar overleggen aan de SVB en hun pensioenfondsen.

me
door mein33 - Sep 27, 2014 om 12:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 12:11]Zo'n attestatie de vita wordt gevraagd als de begunstigde in het buitenland woont.

@tijger1,

Uw bewering is klaarblijkelijk onjuist, of wij moeten inmiddels, zonder dit zelf te weten, naar het buitenland verhuisd zijn.
Zowel bij de Goudse verzekeringen als bij Centraalbeheer Achmea werd mij recentelijk nog om dit document gevraagd.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2014 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Klaarblijkelijk?

De verzekeringsmaatschappijen krijgen overlijdens door van de burgelijke stand, dus volkomen ooverbodig.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2014 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein3

Ik lees nu op diverse sites dat ook Nederlandse pensioenfondsen of verzekeraars daar om kunnen vragen, ook als de verzekerde in Nederland woont. Dus klaarblijkelijk kan het wel.;-)

Ik heb ik de loop der tijden heel wat mensen geholpen met het aanvragen van een pensioen of een verzekeringsuitkering, maar dat die vraag om dat formulier nog nooit gehad.

Voor in Nederland wonende gerechtigden van een Nederlandse uitkering is er ook een ander uitreksel, eventueel, benodigd dan voor het buitenland.

me
door mein33 - Sep 27, 2014 om 13:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 13:12]@mein3

Ik lees nu op diverse sites dat ook Nederlandse pensioenfondsen of verzekeraars daar om kunnen vragen, ook als de verzekerde in Nederland woont. Dus klaarblijkelijk kan het wel.;-)

Ik heb ik de loop der tijden heel wat mensen geholpen met het aanvragen van een pensioen of een verzekeringsuitkering, maar dat die vraag om dat formulier nog nooit gehad.

Voor in Nederland wonende gerechtigden van een Nederlandse uitkering is er ook een ander uitreksel, eventueel, benodigd dan voor het buitenland.

@tijger1,

Zo blijkt maar weer dat ook doorgewinterde panelleden hier nog wel eens iets op kunnen steken.

alfatrion
door alfatrion - Sep 27, 2014 om 13:43
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ze mogen je vragen om je te legitimeren, maar om een kopie mag niet gevraagd worden. Met name de pasfoto en het BSN nummers is privacy gevoelig.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2014 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein 33

Een mens is nooit te oud om te leren ;-)

mahadma
door mahadma - Sep 27, 2014 om 14:22
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger1, Dan maar op de fiets naar Leeuwarden of Den Haag om je identiteitsbewijs te laten zien? ;-)

En wat doen ze dan daar als je er bent? Een kopie maken voor hun dossier ........... zodat je uitbetaald kan worden.

Leven met de wet als absolute leidraad is een erg krampachtige weg, vind ik persoonlijk. Om de klip klap moet je naar de rechter om "je gelijk" te halen.

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2014 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 27 sep 2014, 13:43]Ze mogen je vragen om je te legitimeren, maar om een kopie mag niet gevraagd worden. Met name de pasfoto en het BSN nummers is privacy gevoelig.

Dan maar op de fiets naar Leeuwarden of Den Haag om je identiteitsbewijs te laten zien? ;-)