je
door jetteke743 Nov 20, 2013 om 10:59
Geldzaken & recht

Afkoopsom

Ik heb het antwoord al van de SVB maar heeft iemand met onderstaande ervaring mee. Vorig jaar heb ik een klein pensioen op advies van het betreffende pensioenfonds af laten kopen. Ging om een netto bedrag van 194 euro en 1 van 23 euro. Nu kreeg ik maandag een brief van de SVB waar mijn man zijn AOW van heeft plus een extra toeslag voor mij. Nu moet dit terug betaald worden. Oke dacht ik niet geweten. Jammer maar het betreft wat ik heb vernomen een afkoopsom en dat is anders als een zelfde bedrag aan gewone inkomsten wat ik na informatie te horen kreeg. Kan ik mee leven en is niet anders. Maar wat ik onterecht vindt en wat mij erg frustreert is dat ik zo om en nabij de 100 euro meer terug moet betalen dan ik netto ontvangen heb. En dit omdat men bij de SVB rekent met bruto bedragen. Geen discussie mogelijk. Er waren meerder bedrijven die zo werkten. Dit is toch onredelijk. Dit wekt bij mij nog steeds frustratie. Heb al geprobeerd om bij de belastingdienst te informeren naar meer en duidelijke informatie hier over. De verbinding wordt daar verbroken als de medewerkers in gesprek zijn, en een email adres kan ik althans niet vinden. Het blijft me gewoon bezighouden.

Groetjes Jennie...

930 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 20, 2013 om 11:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jetteke743,

.....Heb al geprobeerd om bij de belastingdienst te informeren naar meer en duidelijke informatie hier over. De verbinding wordt daar verbroken als de medewerkers in gesprek zijn, en een email adres kan ik althans niet vinden.
.....

Contact met de Belastingdienst is toch niet zo moeilijk:

Gratis belastingtelefoon: BelastingTelefoon

0800 - 0543 (gratis). Voor vragen over belastingen en toeslagen.
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Houd uw burgerservicenummer/sofinummer bij de hand. Dit staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs. Als wij uw vraag niet meteen kunnen beantwoorden, wordt u later teruggebeld.

In bepaalde gevallen kunt u e-mailen met de Belastingdienst. Daaraan zijn de volgende voorwaarden verbonden:

U kunt alleen met ons e-mailen als u van ons een e-mailadres hebt ontvangen. Wij gebruiken geen centraal of algemeen e-mailadres.
Wij verstrekken e-mailadressen alleen nadat wij dat telefonisch met u zijn overeengekomen. Tijdens dit telefoongesprek geven wij u het e-mailadres dat u kunt gebruiken.

Let op!

Alleen medewerkers van een belasting- of douanekantoor geven
e-mailadressen.

Wij beantwoorden uw e-mail aan het digitale adres dat u bij verzending gebruikt. Tenzij u aangeeft dat u wilt dat wij voor beantwoording een ander digitaal adres gebruiken.
E-mail is niet zonder meer geschikt voor het uitwisselen van vertrouwelijke informatie. Vermeld daarom geen persoonlijke of financiële gegevens in uw e-mail.
Wij reageren op e-mails binnen kantooruren.

Post: Klik hier om het juiste kantoor/adres te vinden.

Suc6

je
door jetteke743 - Nov 20, 2013 om 11:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 20 nov 2013, 11:11]Hallo jetteke743,

.....Heb al geprobeerd om bij de belastingdienst te informeren naar meer en duidelijke informatie hier over. De verbinding wordt daar verbroken als de medewerkers in gesprek zijn, en een email adres kan ik althans niet vinden.
.....

Contact met de Belastingdienst is toch niet zo moeilijk:

Gratis belastingtelefoon: BelastingTelefoon

0800 - 0543 (gratis). Voor vragen over belastingen en toeslagen.
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Houd uw burgerservicenummer/sofinummer bij de hand. Dit staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs. Als wij uw vraag niet meteen kunnen beantwoorden, wordt u later teruggebeld.

In bepaalde gevallen kunt u e-mailen met de Belastingdienst. Daaraan zijn de volgende voorwaarden verbonden:

U kunt alleen met ons e-mailen als u van ons een e-mailadres hebt ontvangen. Wij gebruiken geen centraal of algemeen e-mailadres.
Wij verstrekken e-mailadressen alleen nadat wij dat telefonisch met u zijn overeengekomen. Tijdens dit telefoongesprek geven wij u het e-mailadres dat u kunt gebruiken.

Let op!

Alleen medewerkers van een belasting- of douanekantoor geven
e-mailadressen.

Wij beantwoorden uw e-mail aan het digitale adres dat u bij verzending gebruikt. Tenzij u aangeeft dat u wilt dat wij voor beantwoording een ander digitaal adres gebruiken.
E-mail is niet zonder meer geschikt voor het uitwisselen van vertrouwelijke informatie. Vermeld daarom geen persoonlijke of financiële gegevens in uw e-mail.
Wij reageren op e-mails binnen kantooruren.

Post: Klik hier om het juiste kantoor/adres te vinden.

Suc6

jantje7
door jantje7 - Nov 20, 2013 om 12:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ik zal proberen het uit te leggen.

Op uw bankafschrift van de afkoopbedragen staan de inhoudingen vermeld.
Uw bruto toeslag wordt vermindert met uw bruto afkoopbedrag.
In uw aangifte over 2013 wordt de eventueel teveel ingehouden belasting verrekend.
Dit houd in dat u waarschijnlijk uw betaalde belasting terug krijgt.

jantje7

door jantje7 - Nov 20, 2013 om 12:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@jetteke743,
Als u wilt reageren hoeft u niet te ""quoten". U kunt direct reageren in het "reageren" veld.

jantje7

je
door jetteke743 - Nov 20, 2013 om 12:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal het nog eens proberen. Gisteren enkele malen op het door u getoonde nr geprobeerd. Via keuze menu,s kom ik een heel eind. Tot de melding al onze medewerkers zijn in gesprek, de verbinding wordt nu verbroken. Probeer het later nog eens.
Toch heel erg bedankt voor uw reactie. In ieder geval het juiste nr.

je
door jetteke743 - Nov 20, 2013 om 12:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt. Ik ga niet meer bellen. Is me wel duidelijk zo. Wilde gewoon graag iets meer duidelijkheid, en die heb ik nu....
Dacht al wel zo iets, maar kreeg alleen maar te horen dat er nu eenmaal zo gewerkt wordt.
Ook het beantwoorden gaat beter zo denk ik.

fi
door fisbel - Nov 20, 2013 om 20:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jetteke743 schreef op woensdag 20 nov 2013, 12:19]Ik zal het nog eens proberen. Gisteren enkele malen op het door u getoonde nr geprobeerd. Via keuze menu,s kom ik een heel eind. Tot de melding al onze medewerkers zijn in gesprek, de verbinding wordt nu verbroken. Probeer het later nog eens.
Toch heel erg bedankt voor uw reactie. In ieder geval het juiste nr.
Het was gisteren topdrukte bij de Belastingtelefoon. Voorlopige aanslagen zijn vanaf 15 november massaal verstuurd. Op 20 november (vandaag) worden de toeslagen uitgekeerd. Dat levert ook mssale telefoontjes op.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Houdt u wel in de gaten of de eenmalige afkoopsom niet gaat doorwerken voor de partnertoeslag in 2014. Hierover is onjuiste informatie verstrekt door de SVB. Informatie die overgenomen werd en ook op deze site te vinden was. Bij eenmalig verhoogd inkomen zou de partnertoeslag komen te vervallen. (.....) Lees het bericht hieronder:
Toeslag en inkomsten van uw partner

Op onze AOW-pagina heeft informatie gestaan over de invloed van het inkomen van de partner op de partnertoeslag. Daarin stond dat als een partner eenmalig een hoger inkomen krijgt en de toeslag wordt stopgezet, de toeslag vanaf 2015 voor altijd komt te vervallen. De publicatie van deze informatie was voorbarig. Op dit moment worden de gevolgen van deze wijziging nog nader in kaart gebracht. Zodra hierover meer bekend is, kunt u dit terugvinden op onze internetpagina. Lees hier

Let op: een afgekocht pensioen heeft ook gevolgen voor de toeslagen. Voor huurtoeslag is er de mogelijkheid om dit eenmalige inkomen buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag. Daarvoor moet vraag 1,2 7 en 8 van het verzoek: bijzondere situatie huurtoeslag worden ingevuld en opgestuurd. Hier vindt u het aanvraagformulier bijzondere situatie huurtoeslag

je
door jetteke743 - Nov 20, 2013 om 22:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de uitleg. Ik bewaar de informatie zorgvuldig. De partner toeslag is niet stopgezet, dus kan ik er dan vanuit gaan dat die gewoon door blijft lopen???. Voor een leek wordt het er niet makkelijker op zo.

fi
door fisbel - Nov 22, 2013 om 03:00
851 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt daarvan uitgaan.