ma
door marcelfennis Apr 24, 2015 om 08:06
Huishouden & energie

Afkopen CV

Wij zijn in een afrondende fase van het kopen van een reeds bestaande woning.

In deze woning zit een CV ketel uit 2013 met een huur constructie.
Deze huur constructie achten wij als ongunstig en willen deze huur afkopen.

Feenstra (de verhuurder) rekent hiervoor een afkoopsom van bijna 2100 euro, terwijl de unit op de website van de leverancier zelf nog geen 1400 euro kost, en elders op internet nog een heel stuk lager.

Is zo'n dergelijk hoog bedrag voor een niet nieuwe CV ketel toegestaan en reeel van Feenstra?

Sidenote:
Het contract is afgesloten voor 25 euro per maand gedurende 12 jaar.
Na afloop van deze 12 jaar is er dus 3600 euro betaald.

25605 26 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 24, 2015 om 08:23
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Naar ik aanneem is in dat bedrag ook een onderhoudscontract inbegrepen. Hiervoor moet u ook algauw € 90,- per jaar voor rekenen. Wordt het plaatje net iets anders.
Een andere mogelijkheid is dat u de huidige eigenaar van de woning het contract laat afkopen en een meerprijs betaald voor de woning.

me
door mein33 - Apr 24, 2015 om 09:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat is er in de door u genoemde "huurconstructie" opgenomen m.b.t het regulier onderhoud** van de cv-ketel, materiaal kosten bij defecten en/of voorrijkosten.
Bent u bij het einde van het huurcontract de eigenaar of moet u dan alsnog een aankoopbedrag betalen om eigenaar te worden.

** Heb zelf zeer slechte onderhoudservaringen met Feenstra (onderdeel van NUON) m.b.t. het onderhoud eens per twee jaar, bijv. na 10 minuten al klaar zijn met een onderhoudsbeurt en dan nog een handtekening durven vragen voor akkoord. Dat was voor mij de bekende druppel na veel andere onvolkomenheden.

ma
door marcelfennis - Apr 24, 2015 om 10:09
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties!

Het klopt dat er inderdaad dat in dit bedrag ook een onderhouds contract opgenomen is, dat doet invloed hebben op de maandelijkste kosten, maar zou echter toch los moeten staan van de afkoopsom?

Aan het eind van het huurcontract ben ik geen eigenaar van de ketel, dus na het betalen van 3600 euro heb je dus helemaal niks. Dit gegeven telt ook mee in mijn keuze om van deze huidige constructie af te willen.

Ik ben verder niet bekend met de zaken die in het regulier onderhoud/reparatie bij uitval is opgenomen, de vorige bewoners zijn deze overeenkomst aangegaan, ik zoek echter een manier om er vanaf te komen.
Helaas is het niet mogelijk om dit op de huidige bewoners te verhalen.

Mochten er nog tips rond zwerven hoe ik onder dit contract uit kan komen, dan hoor ik het graag.
Afkopen vind ik geen enkel probleem, maar moet wel in verhouding zijn en dat is het nu mijn inziens geheel niet.

** Ikzelf heb ook geen goede ervaringen met Feenstra en als ik internet mag geloven zijn er vele met ons, daarbij ben ik me er wel van bewust dat succes verhalen niet zo snel op internet gezet worden.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 24, 2015 om 10:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Naast de ketel zelf, installatie en onderhoud zit er ook een lening dus Lease contract bij.

Als je bij een bank had geleend was het makkelijker geweest....

De afkoopsom van de geboden prijs woning afhalen en je mag dan later zelf beslissen of je dit nog laat doorlopen of afkoopt.

Ik zou met afkoop wachten, mijn woning had dit ook en na 8 maanden vele storingen gehad wegens foute plaatsing en dat was duur geweest...

Ik zit deze 12 jaren wel uit en daarna is de ketel gratis!
Maar ik zou deze nooit nemen maar kreeg wel de afkoopsom van de geboden prijs af!

Met de rente winst hierover valt het dus wel mee, onderhoud is ook soms duur en wie neemt een ketel onderhoud over?
Ook moet je rekening houden met alleen schoonmaak of totaal dus met vervangen onderdelen en weekend service die erg duur kan uitvallen.

Gewoon afkoopsom van huis afhalen en pas als ketel betrouwbaar bleek kun je over enkele jaren alsnog afkopen, maar hoe ouder de ketel , des te minder de afkoopsom...

ho
door hopetobehelping - Apr 24, 2015 om 10:29
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste marcelfennis,

mijn eerste reactie zou zijn, laat het de verkopers maar opknappen. Zij hebben immers dat contract afgesloten. Begrijp van u dat dat niet mogelijk is.
De prijs voor de aanschaf van de nieuwe woning is al overeengekomen, geen mogelijkheid meer om de kosten voor de afkoop hier in mee te nemen ?

Als het niet mogelijk is de verkopers het te laten opknappen of de kosten van afkoop voor zich te nemen zult u het met Feenstra moeten zien te regelen.
Mocht u het contract afkopen neemt Feenstra de ketel dan weer mee en heeft u geen ketel meer ? Mocht dat zo zijn dan kunt u dat wellicht gebruiken in uw onderhandeling met Feenstra, stel u koopt daar een nieuwe ketel (zonder onderhoudscontract) en men levert deze bijvoorbeeld voor de helft van de prijs.

Helaas voor u is het een lopend contract dat nog 10 jaar loopt, Feenstra bepaalt dan de afkoopsom. Voor de afkoop van energie contracten zijn er bedragen vastgesteld maar voor de afkoop van huurcontracten van ketels niet. Heeft u het huurcontract en de bijbehorende voorwaarden ? U zou nog kunnen controleren of het bedrag dat Feenstra vraagt voor de afkoop in lijn is met wat er in het huurcontract en de bijbehorende voorwaarden staat.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2015 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bij de prijs van de woning is er toch rekening gehouden met dit huurcontract en de gevolgen daarvan?

Dus ik zie het probleem niet zo.

ma
door marcelfennis - Apr 24, 2015 om 11:08
8 Antwoorden / 1 Vragen

Zonder verder uit te wijden over de reden waarom dit niet op de huidige bewoners betrokken kan worden kan ik me niet echt over uitlaten. Verder is de woning onder " inschrijving" aangeboden geweest zonder dat er details bekend waren over het tarief/duur van dit contract.

Misschien had ik dat beter/anders kunnen aanpakken, leer momentje ;-)

Het is een kwestie tussen Feenstra en mij waarin ik op zoek ben naar een afkoopsom welke redelijk is. Een afkoopsom die zo'n 2x zo hoog is als de nieuwprijs, terwijl de ketel uit 2013 komt klinkt niet redelijk in mijn oren.

Ligt dit aan mij? Dat ik dit niet redelijk vind of delen jullie mijn mening?
En wat zou ik kunnen doen, bezwaar aantekenen, een 3de partij erbij halen?
Ik heb geen contract afgesloten met Feenstra, maar ik zit wel met de gebakken peren, dat is toch ook gek, nietwaar?

Wederom dank voor al jullie antwoorden!

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2015 om 11:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik u aanraad is dit probleem nog eens gratis op het volgende forum neer te zetten.
klik HIER

U heeft met 2 zaken te maken, een afkoop van een installatie, een soort huurkoop en een overeenkomst van opdracht, dat is het onderhoud. Een overeenkomst van opdracht kan door een consument op ieder moment worden opgezegd, maar daar moet wel een redelijke vergoeding tegenover staan. Nu zal de redelijke vergoeding van geval tot geval verschillen. Het is dan beter om een professional daar naar te laten kijken.

me
door mein33 - Apr 24, 2015 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=marcelfennis schreef op vrijdag 24 apr 2015, 11:08]

Het is een kwestie tussen Feenstra en mij waarin ik op zoek ben naar een afkoopsom welke redelijk is. Een afkoopsom die zo'n 2x zo hoog is als de nieuwprijs, terwijl de ketel uit 2013 komt klinkt niet redelijk in mijn oren.

Ligt dit aan mij? Dat ik dit niet redelijk vind of delen jullie mijn mening?

Ik heb geen contract afgesloten met Feenstra, maar ik zit wel met de gebakken peren, dat is toch ook gek, nietwaar?

Wederom dank voor al jullie antwoorden!

De berekening die Feenstra (en ook anderen) hierop loslaat gaat over het verlies aan inkomsten wegens het verbreken van het huurcontract.
Er wordt door Feenstra op verschillende manieren geld verdient aan dit soort overeenkomsten en die inkomsten vervallen met het beëindigen van de huurovereenkomst. Om dit verlies enigszins te compenseren leggen zij u een boete / afkoopsom op.

U heeft de huurovereenkomst overgenomen bij de koop van de woning en bent derhalve de nieuw huurder, hier valt niets op af te dingen.

De waarde van de CV=ketel is in dit geval (jammer genoeg) niet van belang, maar wel de in het huurcontract vastgestelde bedragen die tot de uiteindelijke hoofdsom van de overeenkomst leiden.
En van dat totaalbedrag wordt uitgegaan bij het vaststellen van de afkoopsom.

Al tandenknarsend het huurcontract afkopen dan bent u gelijk van Feenstra af en dan kunt u een plaatselijke installateur in de arm nemen voor het onderhoud.
Zelf doe ik dit nu, tot volle tevredenheid, bij een plaatselijke installateur via Gasned.

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2015 om 12:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik lees nu dat u aan het eind van het contract geen eigenaar bent. Dan is dit eigenlijk een leaseconstructie.
De consumentenbond zegt hierover:

Een leasecontract is meestal af te kopen zonder boeteclausule. Je betaalt dan alleen de resterende aflossingskosten, zonder rentedeel of onderhoudskosten.

klik HIER

Het is erg vreemd dat je na die 12 jaar geen eigenaar bent. Maar ik denk in uw geval gunstig in verband met de afkoop. Dan lijkt mij 2100 euro, terwijl de cv weer teruggaat naar Feenstra onredelijk.

ma
door marcelfennis - Apr 24, 2015 om 12:32
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 24 apr 2015, 12:11]Ik lees nu dat u aan het eind van het contract geen eigenaar bent. Dan is dit eigenlijk een leaseconstructie.

Klopt, na contract ben ik geen eigenaar. Dan is dit toch juist geen leaseconstructie?
Als ik je link volg en lease opzoek, staat daar dat je na afloop wel eigenaar bent.

Ik ga in overleg met de (verkopende) makelaar de verdere vervolg stappen bespreken.
Ik zal jullie hier hiervan op de hoogte houden!

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2015 om 12:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Lease is volgens mij niets anders dan huren van goederen voor een lange tijd. Niet dat je daarna eigenaar bent. Maar er is ook leasekoop. Dan wordt je toch eigenaar na een bepaalde termijn.

Maar het is allemaal een kwestie van woorden (de uitleg van de consumentenbond is erg onduidelijk).
U huurt nu eigenlijk de cv met daarbij een onderhoudscontract. Dit afkopen voor 2100 euro zonder dat u de cv in uw bezit krijgt lijkt mij buitengewoon onredelijk en bij een rechter geen stand houden.

ma
door marcelfennis - Apr 24, 2015 om 12:44
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 24 apr 2015, 12:40]Lease is volgens mij niets anders dan huren van goederen voor een lange tijd. Niet dat je daarna eigenaar bent. Maar er is ook leasekoop. Dan wordt je toch eigenaar na een bepaalde termijn.

Maar het is allemaal een kwestie van woorden (de uitleg van de consumentenbond is erg onduidelijk).
U huurt nu eigenlijk de cv met daarbij een onderhoudscontract. Dit afkopen voor 2100 euro zonder dat u de cv in uw bezit krijgt lijkt mij buitengewoon onredelijk en bij een rechter geen stand houden.

OK... we praten in ieder geval over hetzelfde en gevoelsmatig liggen we ook op 1 lijn.
Houd bij geen rechter stand... like the sound of that!

Super bedankt wederom!

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2015 om 12:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik verwees u ook al naar rechtswinkel.nl. Daar kunnen juristen er ook nog hun licht over laten schijnen.

Misschien kunt u daar eens vragen wat wel een redelijk bedrag is. Vermeld dan wel uitdrukkelijk dat u de cv ketel niet mag houden, dat is naar mijn mening van groot belang voor het afkoopbedrag.

Er is al eens een soortgelijke vraag gesteld klik HIER maar in dat geval mocht de ketel wel gehouden worden.

ma
door marcelfennis - Apr 24, 2015 om 12:54
8 Antwoorden / 1 Vragen

Yes ik ben ook op die site beland (nav de eerste linkg al ;-)) en ben daar ok driftig aan het lezen.

Ik zal een duidelijke vermelding maken over de wel of geen overname van de ketel aan het eind van het contract.

Gr Marcel

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2015 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vanbelang is natuurlijk dat het duidelijk wordt wat voor contract het is.

Is het huur, lease, of huurkoop?

Klik hier voor de verschillen.

ma
door marcelfennis - Apr 24, 2015 om 14:38
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zojuist contact opgenomen om een copy te krijgen van het contract om dit soort duidelijkheden te verkrijgen.

feenstramede
door feenstramede - May 2, 2015 om 12:44
16 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte marcelfennis,

Zoals u aangeeft is er al contact geweest. Indien wij nog ergens mee kunnen helpen dan horen we het natuurlijk graag. U kunt Feenstra Webcare ook benaderen middels een privébericht. Mocht de cv-ketel worden afgekocht dan willen wij u wel het advies geven om een onderhoudscontract af te sluiten.

Met vriendelijke groet,
Feenstra Webcare

hutch
door hutch - May 2, 2015 om 14:43
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik geef iedereen het advies om absoluut geen (onderhouds)contract met een landelijk opererend (onpersoonlijk) bedrijf af te sluiten. Vooral bedrijven die dergelijke exorbitante prijzen hanteren zoals door TS genoemd. En dan ook nog een afkoopsom die veel hoger is (zelfs tot het dubbele van de nieuwwaarde) dan van een nieuwe verwarmingsketel.

Zoek in uw omgeving een installateur (klein bedrijfje), waarvan u middels 'mond op mond reclame' weet, dat deze goed werk aflevert. Die lijkt mij niet moeilijk te vinden.
Koop bij deze installateur dan een ketel en laat hem het onderhoud uitvoeren.

ho
door hopetobehelping - May 2, 2015 om 16:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcelfennis schreef op vrijdag 24 apr 2015, 14:38]Ik heb zojuist contact opgenomen om een copy te krijgen van het contract om dit soort duidelijkheden te verkrijgen.

Beste marcelfennis,

geen idee of u mijn antwoord nog leest, maar ben wel benieuwd of het u gelukt is om een kopie te krijgen van het afgesloten contract (inclusief bijbehorende voorwaarden).
Is Feenstra u nog enigszins tegemoet gekomen, of gaat men nog steeds voor de 'hoofdprijs' ?

ma
door marcelfennis - May 2, 2015 om 19:04
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=feenstramede schreef op zaterdag 2 mei 2015, 12:44]Geachte marcelfennis,

Zoals u aangeeft is er al contact geweest. Indien wij nog ergens mee kunnen helpen dan horen we het natuurlijk graag. U kunt Feenstra Webcare ook benaderen middels een privébericht. Mocht de cv-ketel worden afgekocht dan willen wij u wel het advies geven om een onderhoudscontract af te sluiten.

Met vriendelijke groet,
Feenstra Webcare

Het enige contact wat er is geweest is het belachelijke hoge bedrag wat jullie voor de overname willen. Het tegen aanbod wat wij gedaan hebben daar is nog heel geen reactie op geweest, en dat is nu toch ruim een week geleden.

Dus ja u kunt mij nog genoeg helpen!

Hai Hopetobehelping,
Nee ik ben nog geen steek verder gekomen met ze.
Geen contact, laat staan een tegemoetkoming.

ho
door hopetobehelping - May 2, 2015 om 20:02
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste marcelfennis,

wel bijzonder, u heeft een contact met Feenstra maar Feenstra wil en/of kan het u niet tonen ?
U heeft het vast al gedaan, maar dien een klacht in bij Feenstra, klik hier.
Feenstra is aangesloten bij UNETO-VNI. Los gezien van of u het eens wordt met Feenstra over een bedrag van de afkoop dient men u wel uw contract te kunnen tonen.
Mocht u binnen enkele weken nog niets horen dan kunt u een klacht indienen bij de geschillencommissie, hier leest u er meer over.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hopetobehelping

Dat contract is pas gisteren gevraagd.

feenstramede
door feenstramede - May 4, 2015 om 11:32
16 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte marcelfennie,

Excuus, we hadden ons vergist. Privéberichten sturen lukt helaas niet via dit forum. Graag zouden wij e-mail van u ontvangen met uw telefoonnummer zodat we hiervoor contact met u kunnen opnemen. U kunt dit sturen naar webcare@feenstra.com.

Met vriendelijke groet,
Feenstra Webcare

ma
door marcelfennis - May 4, 2015 om 13:57
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=feenstramede schreef op maandag 4 mei 2015, 11:32]Geachte marcelfennie,

Excuus, we hadden ons vergist. Privéberichten sturen lukt helaas niet via dit forum. Graag zouden wij e-mail van u ontvangen met uw telefoonnummer zodat we hiervoor contact met u kunnen opnemen. U kunt dit sturen naar webcare@feenstra.com.

04-05 - 11:59 heb ik u een email gestuurd, ik wacht in spanning op uw telefoontje.

le
door lenss151 - May 4, 2015 om 21:24
13 Antwoorden / 14 Vragen

Zoek op internet naar Feenstra dan weet u genoeg