li
door liesbethmal Apr 5, 2010 om 22:03
Geldzaken & recht

Aflossen Hypotheek.

Als je een hypotheek heb met als aflossingswijze het grootste gedeelte aflossingsvrij en een kleiner gedeelte spaar, van welk gedeelte kun je het beste een stukje aflossen.

Bedankt voor het antwoordt, Liesbeth.

969 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 5, 2010 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Liesbeth,

Wanneer je een aflossingsvrije hypotheek gaat aflossen, kan daar een boetebeding op staan. Lees wat over aflossen in je hypotheek akte staat.
De hypotheeknemer rekent er op dat je gedurende de hele (resterende) looptijd van de hypotheek niet aflost. Daar krijgt hij een bepaalde hoeveelheid geld door binnen. De rente.
Ga jij nu voortijdig aflossen, dan loopt hij rente mis omdat de hoofdsom waarover rente verschuldigd is, lager wordt. Dat gemis aan geld wil hij gecompenseerd zien. Jij verandert de afspraak, het aflossindsvrijcontract, die je met hem hebt door tóch af te gaan lossen. Daar is die boete voor.
De boete wordt minder naarmate de looptijd van de hypotheek verstrijkt: is de looptijd nog nul maanden, dan is de boete ook nul.

Bovendien, wat je eenmaal afgelost hebt mag je fiscaal niet meer gebruiken voor een evt. volgende hypotheek.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij alle banken staat er in de hypotheekakte een clausule over de hoogte van boetevrij aflossen. Soms is dit 10% maar vaker is dat 20% van de oorspronkelijke hoofdsom. Je kunt dus in 5 jaar boetevrij van je hypotheek af zijn.

En inderdaad wat je afgelost heb kun je fiscaal niet meer gebruiken voor een volgende hypotheek. De overwaarde die je op deze manier opbouwt moet je immers gebruiken voor een volgende aankoop.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liesbeth,

Wellicht kun je overwegen om niet af te lossen op de lening, maar een eenmalige extra storting te doen in de levensverzekering. Dit levert je direct een lagere netto last en daarmee verspeel je geen fiscale aftrekbaarheid en voorkom je bij verkoop een hogere eigen woning reserve.

Een (goede) adviseur kan de verschillen haarfijn voor je uitrekenen...

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Lambert:

Levensverzekering? Heeft Liesbeth die dan???

H.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op dinsdag 13 apr 2010, 15:27: @ Lambert:

Levensverzekering? Heeft Liesbeth die dan???

H.

Ze schrijft dat ze een deel spaarhypotheek heeft. Aan een spaarhypotheek is een spaarhypotheekverzekering gekoppeld.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Allen,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Gezien mijn leeftijd 56 jaar, hoef ik geen fiscale aftrekbaarheid meer bij de aankoop van een volgende woning.
Bij een vorige lening heb ik er ook voor gekozen om niet af te lossen maar het in een levensverzekering onder te brengen, hier heb ik nu, met alle problemen bij de banken alleen maar verlies van.

Veel groetjes, Liesbeth.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

"door alle problemen bij banken heb ik verlies op mijn levensverzekering", zeg je. Ik denk dat de door jou gegeven informatie dan niet juist is. Als je daadwerkelijk een spaarhypotheek hebt, zoals je aangeeft, kun je geen verlies krijgen op je polis. Het rendement van de spaarhypotheekverzekering is gekoppeld aan de te betalen hypotheekrente.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

liesbethmal

Hoe gek het ook klinkt, maar je kunt naar mijn mening het beste zorgen dat de schuld minder wordt. Hoe je dat doet is m.i. triviaal en bijkomstig.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2010 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, v

Voor de duidelijkheid de juiste informatie, het advies bij mijn vorige lening was, "los niet af, maar breng het bedrag onder bij een verzekerd Hypotheekplan".
Dit is nu een beleggingsverzekering en dit gaat / ging met alle onwikkelingen in het bankwezen minder goed, achteraf had ik toen ook beter af kunnen lossen.

Nogmaals iedereen bedankt, Liesbeth.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2010 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Liesbeth:

Hier in Twente pleegt men in zo'n situatie te zeggen:

"Vanachtern kiek 'nen koo in de kont."

H.