kr
door kringloop Nov 30, 2005 om 21:10
Geldzaken & recht

Afmelden Bkr na hypotheekaflossing

Is het verplicht om via de notaris je af te laten melden bij de bkr,wat zijn de gevolgen als je het niet doet,en je verkoopt je huis. En hoeveel kost de notaris?

2163 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 1, 2005 om 08:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kringloop,

Het BKR bewaart kredietgegevens voor een periode van 5 jaar standaard. Hier staat geregistreerd welk bedrag u geleend hebt voor (o.a.) de hypotheek en de gevevens v.w.b. de looptijd, de afgesproken aflossing, de aanvangs- en sluitingsdatum van het krediet.

De deelnemers binnen het BKR zijn kredietverstrekkers en GSM-aanbieders. Uw hypotheek is aangemeld door de bank of andere instelling waar u uw hypotheek had lopen en deze instantie is ook verplicht om aan het BKR te melden dat het krediet is afgelost of dat er andere wijzigingen hebben plaatsgevonden. Een notaris staat hier buiten, want die is geen deelnemer binnen het BKR.

Informeert u eerst dus bij de kredietverstrekker of zij de wijzigingen van uw gegevens hebben doorgegeven aan het BKR.

U kunt overigens uw eigen gegevens tegen een kleine vergoeding (EUR 4.50) opvragen bij het BKR. Dit kunt u doen bij het BKR in Tiel na een telefonische afspraak. U moet de gegevens dan een dag later zelf ophalen in Tiel. Of u kunt bij uw bank een verzoek hiertoe indienen. U betaalt dan ook aan de bank en u vult hier een verzoekschrift in dat zij naar het BKR sturen. Na 1 of 2 weken ontvangt u het overzicht dan thuis. In beide gevalen: legitamatie verplicht!

Brynnar

ve
door verwijderd - Dec 3, 2005 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een hypotheek is afgelost zal de hypotheekverstrekker dit melden aan het BKR.

De notaris heeft daar niets mee te maken, dat is maar een "tussenpersoon". Die kan wel middels een afrekening een krediet voor je aflossen maar de kredietverstrekker regelt de registratie.

Voor het aflossen van een hypotheek heb je geen notaris nodig, wel als je de hypotheek ook uit de kadastrale registers wilt verwijderen. Het royeren van de hypotheek heet dat en kost afhankelijk van de notaris 100 tot 300 euro.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2005 om 03:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kringloop:

Vergeet de reacties van mijn voorgangers: een hypotheek staat NIET geregistreerd bij het BKR. Het BKR houdt alleen gegevens bij van niet-hypothecaire leningen!

Kan je specifieker aangeven wat je bedoelt en wat je situatie is? Groet cannacampo

ve
door verwijderd - Dec 15, 2005 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn hypotheekverstreker de westland utrecht zegt dat ik dat via een notaris moet doen,die kan zorgdragen voor doorhaling van de hypothecaire inschrijving,dat doet de bank niet. graag reactie

ve
door verwijderd - Feb 3, 2006 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Scroogy

Ik weet niet hoe jullie erbij komen, maar een hypotheek staat niet geregistreerd bij het BKR!

Er is wel sprake vanuit de overheid om dat te doen, maar tot op heden, nada.