ap
door appiewappie Jun 13, 2014 om 12:48
Huishouden & energie

Afrekening

Beste medewerker/ster,

Ik woon in een huurflat van woonstichting St.Servatius te Maastricht en betaal voor het gebruik van de verwarming aan Servatius en dit bedrag zit inbegrepen bij de huur.

Ik kreeg jaren geleden ieder jaar in mei de afrekening maar sinds ik geld terug kreeg duurde het steeds langer voordat ik de afrekening kreeg.Vorig jaar kreeg ik de afrekening pas in augustus terwijl ik 1130 euro terug kreeg.Als ik bedrijf Ista (verwarming) mail delen zij mij mede dat het wel weer eens augustus zou kunnen worden en mail ik Sevatius dan zijn ze er iedere keer mee bezig.Als je iets moet betalen weten ze je wel te vinden maar als je iets terug moet krijgen en dat is dit jaar weer zeker over de 1000 euro weet men ineens niet meer waar je woont.

De vraag die ik u wil stellen is of er een termijn is waarbinnen Servatius mij de afrekening moet sturen.

Misschien kunt u mij hierover informeren.

Met vriendelijke groeten,

AJM Emonds
Maastricht

4593 35 Rapporteer

komsja
door komsja - Jun 13, 2014 om 16:50
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@appiewappie
Of er een termijn is waarbinnen de woningbouw verenigingen hun eindafrekeningen voor stook en servicekosten moeten versturen weet ik niet,
maar weet wel dat ze daar heel lang over kunnen doen.
In mijn flat worden de digitale warmtemeters(verwarming) elk jaar op 31-05 uitgelezen en de afrekening komt pas midden of eind oktober!!!! Het verbruik van gas/water/licht/tuin etc (servicekosten) word elk jaar per) 01-01 opgenomen en die eindafrekening komt midden of eind april!!!!
En aangezien de meeste mensen geld terugkrijgen denk ik dat ze dat doen om rente te vangen want zoals bijvoorbeeld hier in Ede staan heel veel flats dus reken maar uit.
Heb daar een keer de Woonstede over gebeld en gevraagd waar die rente van al dat uitstaande geld blijft,werd toen gezegd dat dat geld (stookkosten) gebruikt word voor onderhoud aan de ketel enz enz, dus uitgeluld ben je.
Begrijp best dat het een hoop werk is om van zoveel flats alles te berekenen maar alles gaat tegenwoordig met de pc en dat het daarom zo,n 4 a 5 maanden mot duren kan ik niet begrijpen.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2014 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar zijn wel regels voor.

Lees hier.

Conform Art. 7:259 lid 2 BW verstuurt uw verhuurder uiterlijk zes maanden na afloop van het kalenderjaar een afrekening servicekosten. Wanneer u via de servicekosten ook betaald voor individuele stookkosten krijgt u ook te maken met een afrekening stookkosten. Conform hetzelfde Art. 7:259 lid 2 BW moet uw verhuurder tegelijkertijd met de overige servicekosten ook de afrekening stookkosten presenteren. In veel gevallen is er in geval van individuele stookkosten echter sprake van een ander afrekenseizoen, bijvoorbeel juli tot en met juni. Conform de wet moet de verhuurder bij een afrekeningperiode van juli tot en met juni dus een afrekening verstrekken uiterlijk 30 juni van het jaar erop.
Veel verhuurders vinden dit vreemde regeling en versturen de afrekening stookkosten direct wanneer deze beschikbaar is (er staat ook geen sanctie op het te vroeg versturen van een afrekening stookkosten).

Bron servicekosten info.

Maar als u elke keer zoveel terugkrijgt, waarom laat u het maandbedrag dan niet naar beneden brengen?

komsja
door komsja - Jun 13, 2014 om 18:00
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
ik kan niet voor appiewappie spreken maar ik laat mijn voorschot bedrag niet naar beneden brengen omdat ik te teruggave als een spaarcentje zie want apart leggen gaat met een bijstands uitkering niet lukken want de kans is dan groot dat het met de pot mee gaat.
Maar het gaat erom dat het allemaal veel en veel te lang duurt alvorens je de eindafrekening krijgt.
Neem bijvoorbeeld de Nuon (ook enorm veel klanten) de standen (stroom) zijn op 20-01-2014 opgenomen en half maart had ik de eindafrekening al binnen.

ap
door appiewappie - Jun 13, 2014 om 18:34
9 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de info maar wat nou als de afrekenperiode is van 1-1 t/m 31-12.
Wanneer zou ik dan uiterlijk de afrekening moeten krijgen dit jaar of kun je dat zo niet bepalen?

BVD!

tenormin
door tenormin - Jun 13, 2014 om 19:01
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1 en @komsja, zo doen heel veel mensen het hoor. Precies om de reden die je schrijft. Daar kan tijger1 zich niet veel bij voorstellen, heb ik al vaker gelezen, geeft niet, ieder zijn mening, voor mij is het ook een soort spaarpotje, gereserveerd voor de "Blauwe Brigade". Tja, 't komt uit de lengte of uit de breedte, toch?

ap
door appiewappie - Jun 13, 2014 om 19:05
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het is voor mij ook inderdaad een soort spaarplan maar dan niet om op vakantie te gaan
maar om alle extra rekeningen te betalen.De bedrijven hebben altijd de mond vol van besparen zus en besparen zo maar je wordt gewoon belazerd als je er niet boven op zit.

Cookies
door Cookies - Jun 13, 2014 om 19:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 13 jun 2014, 17:10][
Maar als u elke keer zoveel terugkrijgt, waarom laat u het maandbedrag dan niet naar beneden brengen?

Als je blokverwarming hebt, bepaal je niet zelf het voorschot. Dat doet de verhuurder.

ap
door appiewappie - Jun 13, 2014 om 19:28
9 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al gezegd is het om extra rekeningen mee op te vangen en het voorschot is in mijn geval ook niet aan te passen.

forever-nl
door forever-nl - Jun 13, 2014 om 19:31
400 Antwoorden / 11 Vragen

Hoeveel rendement krijg je eigenlijk op zoiets? Misschien ga ik het ook doen maar dan moet het wel meer opleveren als geld parkeren op mijn spaarrekening.

ap
door appiewappie - Jun 13, 2014 om 19:32
9 Antwoorden / 1 Vragen

als ik het voorschot al kon verlagen dan ging het al gauw op aan andere dingen.

ap
door appiewappie - Jun 13, 2014 om 19:38
9 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geld wilt besparen en genoeg terug wil krijgen moet je natuurlijk in de eerste plaats zuinig zijn met het verbruik maar ook ZEEER belangrijk het bedrijf laten weten dat je het in de gaten houdt en om de zoveel maanden een overzicht vragen van het verbruik tot nog toe.En laat ze maar denken van "wat een zeiker" maar dat maakt het verschil tussen honderden euro's betalen of honderden euro's terug krijgen en vertrouw maar vooral niet op de eerlijkheid van de bedrijven want als het om geld gaat ............................!

tenormin
door tenormin - Jun 13, 2014 om 19:49
16828 Antwoorden / 108 Vragen

appiewappie, kan je, als je blokverwarming hebt, niet kijken bij de energieboer op internet wat je verbruikt? Is maar een vraag, ik weet het niet. Ik bedoel dus: ik zie zo op mijn eneco wat ik verbruik.
Hoeven ze ook niet te denken "wat een zei*erd" je bent, als dat het is wat je ook dwars zit.

ap
door appiewappie - Jun 13, 2014 om 19:57
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg geen maandelijks overzicht van mijn verbruik.Er zit een warmtemeter op de verwarming zegt ISTA en probeer daar dan maar wijs uit te komen.Ze willen de consument ook weer niet te slim te maken.

tenormin
door tenormin - Jun 13, 2014 om 20:38
16828 Antwoorden / 108 Vragen

appiewappie, heb je hier misschien iets aan? ISTA want ik heb geen idee hoe het er bij jou aan toe gaat. Fijne voetbalwedstrijd (?), haha.

ap
door appiewappie - Jun 13, 2014 om 20:43
9 Antwoorden / 1 Vragen

tja die site kende ik al ook fijne wedstrijd!

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2014 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb verscheidene kennissen die in flats wonen met blokverwarming, maar zij kunnen wel degelijk het maandbedrag aanpassen.

Maar wat een wonderlijke redeneringen worden hier gevolgd. Men vindt het prima elke maand veel te veel te betalen, maar als het dan niet vlug genoeg terugkomt, staat men op zijn achterste benen.

En juist met een bijstanduitkering zou men niet moeten willen dat men elke maand veel te veel betaalt.

@tenormin

Bij zulke domheid kan ik mij juist wel iets voorstellen. Mensen nemen zichzelf in de maling. Sparen voor de belastingdienst is ook niet nodig. U kunt een voorlopige aanslag vragen en dan maandelijks betalen aan wie het moet, niet zo'n Ista daar op laten zitten.

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2014 om 16:38
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 16:25]
@tenormin

Bij zulke domheid kan ik mij juist wel iets voorstellen. Mensen nemen zichzelf in de maling. Sparen voor de belastingdienst is ook niet nodig. U kunt een voorlopige aanslag vragen en dan maandelijks betalen aan wie het moet, niet zo'n Ista daar op laten zitten.

Ik hoef u toch geen uitleg te gaan geven waarom ik het op mijn manier doe? Stel je voor dat ik me de "wet" laat voorschrijven en iemand me gaat vertellen hoe ik per maand iemand ga betalen. Er zijn mensen die het niet en het wel breed hebben; laat ons fijn doen hoe wij het willen.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2014 om 16:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Ik heb verscheidene kennissen die in flats wonen met blokverwarming, maar zij kunnen wel degelijk het maandbedrag aanpassen.......

Vreemd. Ik ken aardig wat mensen die blokverwarming hebben en het niet zelf kunnen aanpassen.

.........Sparen voor de belastingdienst is ook niet nodig. U kunt een voorlopige aanslag vragen en dan maandelijks betalen aan wie het moet........

Sparen via de energieboer levert geen enkele rente op. Op een spaarrekening levert het altijd nog iets op aan rente. Vind het een zeer vreemde gang van zaken. Maar goed, staat wel leuk natuurlijk om te kunnen zeggen dat je honderden euro's hebt terug gekregen.:-)

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2014 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 14 jun 2014, 16:38][quote=tijger1 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 16:25]
@tenormin

Bij zulke domheid kan ik mij juist wel iets voorstellen. Mensen nemen zichzelf in de maling. Sparen voor de belastingdienst is ook niet nodig. U kunt een voorlopige aanslag vragen en dan maandelijks betalen aan wie het moet, niet zo'n Ista daar op laten zitten.

Ik hoef u toch geen uitleg te gaan geven waarom ik het op mijn manier doe? Stel je voor dat ik me de "wet" laat voorschrijven en iemand me gaat vertellen hoe ik per maand iemand ga betalen. Er zijn mensen die het niet en het wel breed hebben; laat ons fijn doen hoe wij het willen.

Maar u gaf dus juist zelf wel de uitleg waarom u het op die manier doet.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2014 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan nog € 1.130 of € 1.000 terugkrijgen, betekent dat je eigenlijk helemaal niet hebt gestookt. Wonderlijk.

ap
door appiewappie - Jun 14, 2014 om 17:03
9 Antwoorden / 1 Vragen

heb idd weinig gestookt men noemt mij ook wel the Iceman.

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2014 om 17:54
16828 Antwoorden / 108 Vragen

ja, ik gaf die uitleg waarom en dan komt u dat men dat wel per maand kan regelen, met de belasting of met wie ook. En nog wat 'adviezen'. Zou ik zelf wel opkomen als ik het per maand kon betalen.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2014 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

U moet uiteraard helemaal zelf doen wat u wilt, maar u verklaart dat u met opzet meer stookkosten betaalt om dan het jaar daarop de fiscus te kunnen betalen. En dat is toch raar? Want dan zou u net zo goed een (bijna) correct gebruik aan stookkosten kunnen betalen en het meerdere meteen kunnen besteden aan de fiscus.

Ik geef u helemaal geen advies, ik verwonder me alleen over de gang van zaken.

Maar gelukkig hebt u in december wel een advies van mij opgevolgd ;-))

forever-nl
door forever-nl - Jun 14, 2014 om 18:20
400 Antwoorden / 11 Vragen

Zet het liever zelf apart op een spaarrekening dan krijg je rente en kun je er in echte noodgevallen altijd nog bij. Als dat niet mogelijk is omdat je er dan nog steeds te makkelijk bij kunt dan kan het misschien via bijvoorbeeld een betrouwbaar familielid. Ieder zijn ding natuurlijk maar ik vind standaard veel teveel betalen en dan vervolgens in de problemen komen omdat je het geld niet op tijd terug krijgt een erg vreemde methode.

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2014 om 18:49
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 18:16]

Maar gelukkig hebt u in december wel een advies van mij opgevolgd ;-))

Ja, draai dat tegen het eind van het jaar dan ook terug, die 'rente van €4,58 per maand' is per jaar natuurlijk ook zo goed als niets.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2014 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Nou breekt mijn klomp. Het is zeker twee keer zoveel als wat voor bank ook geeft, om maar niet te spreken van Ista.

komsja
door komsja - Jun 15, 2014 om 17:08
1064 Antwoorden / 218 Vragen

In de meeste huur flats is het zo dat een voorschot bedrag voor de stookkosten betaald moet worden aan de hand van de voorafgaande verbruik en de kosten daarvan en dat voorschotbedrag word eens per jaar al dan niet veranderd als je minder verstookt hebt word het maandelijkse voorschotbedrag naar beneden aangepast.
Maar ondanks dat ik het voorgaande stookjaar veel minder gestookt heb en daardoor het maandelijkse voorschot bedrag ook naar beneden ging heb ik het voorschotbedrag terug laten zetten op wat ik vorig stookjaar ook betaalde.
Vorig jaar kreeg ik zo,n 450 euro terug en dat zal straks in oktober ongeveer hetzelfde bedrag zijn.
En heb dat gedaan omdat het beter is om elke maand iets meer aan voorschot te betalen en geld terug te krijgen want nogmaals bij een lager voorschotbedrag leg je het terug te krijgen geld niet apart dus zie ik het als een spaarpotje.
En voor tijger1 Weet niet hoe het bij u zit maar het merendeel van de mensen heeft door de zachte winter bijna niet hoeven stoken(althans de meeste flatbewoners) ik heb het stookjaar 2011/2012 443 eenheden gebruikt met een teruggave van 450 euro (voorschotbedrag was 75 pm)Heb het stookjaar 01-06-2013 t/m 31-05-2014 maar 28 eenheden gebruikt met een voorschotbedrag van 65 euro.dus dat word weer een leuke teruggaaf.

ho
door hopetobehelping - Jun 15, 2014 om 17:31
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste appiewappie,

als ik het allemaal goed gelezen en begrepen heb dan worden de facturen u binnen de wettelijjke termijn verstuurd. Wel bijzonder dat het allemaal zo lang moet duren.
Gelukkig nu niet meer, maar heb persoonlijk in het verleden ook met Ista te maken gehad. Eén groot drama is denk ik de beste samenvatting die ik daar van kan geven.
U heeft te maken met uw verhuurder, Sevatius. Daar zou ik mijn pijlen op richten. Mooi dat ze 'er mee bezig zijn' maar probeer ze gewoon een keiharde datum te laten afgeven.
Bij uw verhuurder kunt u ook aangeven dat u jaarlijks een groot bedrag terug krijgt dus dat uw maandelijks bedrag niet klopt. Men zal er niet aan willen, maar wie weet komt u met maar blijven 'duwen' toch dichter bij een maandelijks bedrag dat bij u past en een snellere afwikkeling van de jaarlijkse afrekening.

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2014 om 17:32
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@komsja, ik denk dat tijger1 wel prima met geld kan omgaan (of zelfs heeft) maar bij onze jaarafrekening (die in April valt) kreeg ik bijna 950 terug. Natuurlijk kunnen "stipte" mensen dan het maandbedrag lager zetten; ik ben net als jij, en nogmaals, velen met ons, gewend aan het hogere mandbedrag. Wil dat ook zo laten. Als ik, zoals Eneco het naar beneden draaide, nou nee, dan heb ik "mijn potje" ook niet. Dus wij doen het op onze en tijger1 op zijn manier, toch?

@tijger1, als je over hoge rente spreekt, 3% bij de Zorgverzekering, mag wel hoog zijn maar op een bedrag van ruim €1.650,00 per jaar en dan 'maar' ca. €55,00 rente zet eigenlijk ook geen zoden aan de dijk. En sparen is nu eenmaal niet echt mogelijk. Dus ieder moet maar doen wat voor hem/haar het beste is.

komsja
door komsja - Jun 15, 2014 om 18:11
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
Ben heel erg benieuwd wat en hoe onze tijger1 hierop gaat reageren???? Maar we zullen het wel zien en beleven

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2014 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Ik kan inderdaad goed met geld omgaan. Van klein kind af aan geleerd. Als ik dus wil sparen, doe ik dat, als het even kan, bij degene die de hoogste rente biedt tegen de beste voorwaarden.

En dat is dus niet de Eneco, die geeft geen rente, of een warmteleverancier van een huisbaas, die geeft ook geen rente. Daarnaast ben je van die bewaarders van je geld afhankelijk wanneer je er over kunt beschikken.

Al men dus zoals u € 950 terugkrijgt, omdat het voorschot veel te hoog is, zou ik zelf het maandbedrag naar een normaal niveau laten zetten en zeker driekwart van het verschil automatisch gaan sparen. Dan hoeft men niet na te betalen, ook ik vind dat vervelend, en na een jaar heb je zelf een potje, waar je niet op hoeft te wachten voordat dat uitgekeerd wordt.

Maar ik vind een korting van € 55,00 eerlijk gezegd wel de moeite waard. Mijn korting op de premie was aanzienlijk lager, maar dat kont omdat ik een veel lagere premie betaal. Het rendement bij 3% korting is natuurlijk veel hoger, want anders zou elke maand al ééntwaalfde bedrag aan premie betaald moeten worden.

Ik vond het eerst wonderlijk dat u zegt dat niet de moeite waard te vinden, maar nu begrijp ik het wel, want u zet uw geld net zo lief renteloos uit bij Eneco en de huisbaas.

Ook voor iemand met een bijstandsuitkering is het toch raar dat hij zijn geld renteloos ergens laat staan. Mijns inziens is dat geen vetpot.

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2014 om 18:59
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 15 jun 2014, 18:37]

Ook voor iemand met een bijstandsuitkering is het toch raar dat hij zijn geld renteloos ergens laat staan. Mijns inziens is dat geen vetpot.

Off Topic: ik hoop dat u niet op mij doelt: "iemand met een bijstandsuitkering"?

ap
door appiewappie - Jun 15, 2014 om 19:34
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe je het ook draait of keert,als ik meer meer betaald heb dan verbruikt heb ik recht mijn geld
op tijd terug te krijgen net zoals bedrijven dat ook willen!

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2014 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 15 jun 2014, 18:59][quote=tijger1 schreef op zondag 15 jun 2014, 18:37]

Ook voor iemand met een bijstandsuitkering is het toch raar dat hij zijn geld renteloos ergens laat staan. Mijns inziens is dat geen vetpot.

Off Topic: ik hoop dat u niet op mij doelt: "iemand met een bijstandsuitkering"?

Dat doe ik zeker niet want u hebt AOW en in ieder geval ook nog een pensioen uit Engeland.

Maar Komsja wilde ook mijn reactie weten en dit forumlid heeft een bijstandsuitkering, zoals hij schrijft. Daarom stond die zin in een nieuwe alinea.

forever-nl
door forever-nl - Jun 15, 2014 om 19:51
400 Antwoorden / 11 Vragen

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen? Je krijg geen rente, je kunt niet tussentijds bij je geld, en als ze te laat of helemaal niet terugbetalen dan zijn er problemen. Als je er niet af kunt blijven dan is dat wellicht een leerdoel en als dat echt onmogelijk is dan kun je een extra laag inbouwen door het bijvoorbeeld bij een familielid te stallen. Het enige voordeel van ermee doorgaan is dat je niet hoeft toe te geven dat je een beetje 'dom/raar' bezig bent?