gd
door gdeboer13433 Dec 9, 2014 om 15:52
Huishouden & energie

Afrekening gas

Toen ik januari 2014 ben overgestapt naar een andere gasleverancier, moest ik over de laatste 4 maanden 414,21 euro bijbetalen volgens de eindafrekening.
Dit zit mij nog steeds niet lekker, daar ik die maanden normaal mijn termijnen heb betaald.
En is de energiebelasting meer dan 50% van de kale gasprijs?
Ik denk dat mijn vorige leverancier mij een poot heeft uitgedraaid.

Vr. gr. G. de Boer

484 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2014 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent zeker geen poot uitgedraaid. Het is volkomen logisch dat als u in 2013 een eindafrekening hebt gehad tot en met augustus, en dan na vier masnden overstapt u nog niet voldoende per masnd betasld hebt om glad te zijn.

Wat u per maand betaalt is een gemiddeld bedrag. In de zomer gebruikt u nauwelijks gas en ook verl minder elektra. In de winterperiode is het tegenovergestelde het geval.

Maar u hebt een eindafrekening gehad waarop de meterstanden vermeld staan die door u zijn opgegeven. De eindstanden hiervan zijn weer de beginstanden voor de nieuwe energieboer, dus u kunt zo vergelijken of een en ander overeenstemt.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 9, 2014 om 19:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoon u meterstanden controleren of het werkelijk alleen door meer gasgebruik is gekomen. Tenminste als u een afrekening al binnen heeft.

energieverbruik
door energieverbruik - Dec 10, 2014 om 16:28
63 Antwoorden / 0 Vragen

U vraagt of de Energiebelasting meer is als 50% van de kale gasprijs.
Een kub gas wordt op dit moment aangeboden voor € 0,3043 daarover betaald u € 0,2347 aan Energiebelasting en over het totaal nog eens 21% BTW, belasting over belasting dus!
Het zelfde geld natuurlijk ook voor elektrische energie, over iedere kWh betaald u € 0,1462 aan EB terwijl de prijs van een kWh voor dal en piektarief resp. € 0,0473 en € 0,0588 bedraagt ook daarover mag u nog eens de 21% BTW afrekenen.
Uw inschatting van 50% is dus aan de lage kant.
De energie prijzen heb van de vergelijkingssite EasySwitch

mahadma
door mahadma - Dec 10, 2014 om 16:57
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft betaalt naar zomer = niet stoken tarief terwijl het winter = stookseizoen is. In de zomer betaalt u evenveel als in de winter, anders gezegd, u betaalt in de zomer verhoudingsgewijze teveel om de klap in de winter op te vangen. Dat kan in uw geval de bijbetaling betekenen.