queenie2002
door queenie2002 Jan 16, 2015 om 03:49
Geldzaken & recht

Afvalstoffenheffing - Reinigingsrecht - Gemeente Rotterdam

Onderwerp: Afvalstoffenheffing Gemeenten Rotterdam,

Waar ik mij niet in kan vinden is het extreme verschil van een 1 persoonshuishouden en bijvoorbeeld een 2 - 4 - 6 of zelfs een 10 persoonshuishouden (want dat bestaat in Rotterdam.)

Iemand die een 1 persoonshuishouden (zoals ik) voer moet jaarlijks € 104, - afvalstoffenheffing betalen en vanaf een 2 persoonshuishouden tot bijvoorbeeld 10 personen op 1 adres jaarlijks € 107,90

Een verschil van € 3,90 per jaar per adres!

Dus stel, iemand woont met 10 personen in 1 huis dan betalen die dus € 10,79 per persoon, per jaar! En ik moet per jaar dus € 104, - betalen, maar ik verbruik 9 x minder afval.

Ik vind dit discriminatie!

Hier moet toch iets aan te doen zijn?

4008 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 09:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo queenie2002,

.....Ik vind dit discriminatie!

Hier moet toch iets aan te doen zijn?
......
Dat kun je nu wel vinden, maar zo zijn de regels nu eenmaal vastgesteld.
Gemeenteraadsverkiezingen!

Overigens: vermeld dan wel de goede tarieven:

Ieder huishouden moet betalen voor het ophalen en verwerken van zijn afval en betaalt hiervoor de Afvalstoffenheffing. Huishoudens die bestaan uit meerdere personen betalen meer dan huishoudens die uit één persoon bestaan.

Tarief Afvalstoffenheffing 2015
- Eénpersoonshuishoudens betalen € 346,80 per jaar
- Meerpersoonshuishoudens betalen € 359,70 per jaar

(Ben het wel met je eens dat dit verschil nergens op slaat)

Kwijtschelding
Mensen die weinig te besteden hebben, zoals bijvoorbeeld mensen met een (bijstands)uitkering of alleen AOW, kunnen hiervoor kwijtschelding aanvragen.

In voorgaande jaren werd dit bedrag volledig kwijtgescholden als men hiervoor in aanmerking kwam. De gemeenteraad heeft echter besloten dat dit met ingang van 2015 verandert. Het percentage waarvoor kwijtschelding wordt gegeven wordt afgebouwd naar 50% in 2018. In 2015 is nog kwijtschelding mogelijk voor 70% van het bedrag. Het resterende bedrag moet wel worden betaald.

Dit wordt in 2015 voor:

- Een huishouden bestaande uit één persoon € 104,00
- Een huishouden bestaande uit meer personen € 107,90

U moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om kwijtschelding te krijgen.
(Bron:sitegemeenteRotterdam)

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 10:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Hier moet toch iets aan te doen zijn? .....
Tja, gemeentelijke verordening.

Wetten en regels
Deze aanslag wordt opgelegd volgens de wet Milieubeheer en de verordening Afvalstoffenheffing.

door 1953 - Jan 16, 2015 om 10:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Leg het maar voor aan de gemeenteraad van Rotterdam.

De gekenschetste bedragen stemmen niet overeen met de Verordening afvalstoffenheffing 2015, link: Gemeenteblad 2014: Verordening afvalstoffenheffing 2015!

Tot slot, heeft het niet betrekking op het voorgaand jaar (2014 o.i.d.)?

In Capelle aan den IJssel is het voor 1 persoon zeker 100% hoger, de aanslag 2015 verwacht wordt eind deze maand en uiterlijk op 28 februari 2015 betaald hebbend.

door 1953 - Jan 16, 2015 om 10:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 09:59]Hallo queenie2002,

.....Ik vind dit discriminatie!

Hier moet toch iets aan te doen zijn?
......
Dat kun je nu wel vinden, maar zo zijn de regels nu eenmaal vastgesteld.
Gemeenteraadsverkiezingen!

Overigens: vermeld dan wel de goede tarieven:

Ieder huishouden moet betalen voor het ophalen en verwerken van zijn afval en betaalt hiervoor de Afvalstoffenheffing. Huishoudens die bestaan uit meerdere personen betalen meer dan huishoudens die uit één persoon bestaan.

Tarief Afvalstoffenheffing 2015
- Eénpersoonshuishoudens betalen € 346,80 per jaar
- Meerpersoonshuishoudens betalen € 359,70 per jaar

(Ben het wel met je eens dat dit verschil nergens op slaat)

Kwijtschelding
Mensen die weinig te besteden hebben, zoals bijvoorbeeld mensen met een (bijstands)uitkering of alleen AOW, kunnen hiervoor kwijtschelding aanvragen.

In voorgaande jaren werd dit bedrag volledig kwijtgescholden als men hiervoor in aanmerking kwam. De gemeenteraad heeft echter besloten dat dit met ingang van 2015 verandert. Het percentage waarvoor kwijtschelding wordt gegeven wordt afgebouwd naar 50% in 2018. In 2015 is nog kwijtschelding mogelijk voor 70% van het bedrag. Het resterende bedrag moet wel worden betaald.

Dit wordt in 2015 voor:

- Een huishouden bestaande uit één persoon € 104,00
- Een huishouden bestaande uit meer personen € 107,90

U moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om kwijtschelding te krijgen.
(Bron:sitegemeenteRotterdam)

Met vr.gr.

Het kwijtscheldingsniveau is hoogdrempelig gesteld, waar praktisch niemand aan voldoet.

Sterker nog, het wordt zelfs afgeschaft kwijtschelding.

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 10:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@1953,

.....De gekenschetste bedragen stemmen niet overeen met de Verordening afvalstoffenheffing 2015, link: Gemeenteblad 2014: Verordening afvalstoffenheffing 2015!.....
Dan zou ik toch eens beter lezen!

.....Sterker nog, het wordt zelfs afgeschaft kwijtschelding......
Waar haal je dat vandaan?
Er staat:
Het percentage waarvoor kwijtschelding wordt gegeven wordt afgebouwd naar 50% in 2018.
Ook hier geldt dus: beter lezen.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pas nu met ingang van 2015 wordt er een miniem verschil gemaakt tussen een eenpersoons huishouden en een waar meerdere zijn.

U kreeg blijkbaar altijd kwijtschelding, maar nu moet u 30% betalen. Dus u bofte in de voorgaande jaren.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 16, 2015 om 13:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 10:50]Pas nu met ingang van 2015 wordt er een miniem verschil gemaakt tussen een eenpersoons huishouden en een waar meerdere zijn.

U kreeg blijkbaar altijd kwijtschelding, maar nu moet u 30% betalen. Dus u bofte in de voorgaande jaren.

En daar moet ook een ander voor betalen voor kwijtschelding. Want de totale kosten moeten worden door de vervuiler worden opgebracht.

diertjes
door diertjes - Jan 25, 2015 om 18:25
299 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 13:18][quote=tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 10:50]Pas nu met ingang van 2015 wordt er een miniem verschil gemaakt tussen een eenpersoons huishouden en een waar meerdere zijn.

U kreeg blijkbaar altijd kwijtschelding, maar nu moet u 30% betalen. Dus u bofte in de voorgaande jaren.

En daar moet ook een ander voor betalen voor kwijtschelding. Want de totale kosten moeten worden door de vervuiler worden opgebracht.

En zo is het maar net. Ik ben er niet rouwig om dat de kwijtscheldingsregeling minder ruimhartig wordt. Iedereen mag wel iets bijdragen aan collectieve voorzieningen als het inzamelen vaan huisvuil. Ik heb in de loop der jaren veel kwijtscheldingsverzoeken moeten beoordelen. Bij (te) veel mensen die op grond van de berekening voor kwijtschelding in aanmerking kwamen, heb ik me verbaasd over het feit dat ze de belasting niet konden betalen maar blijkens hun bankafschriften wel geld hadden voor tamelijk dure telefoonabonnementen en vijf loten in de Postcodeloterij. ik ben zeker niet armlastig en ik wil best wat extra bijdragen ten behoeve van hen die het echt niet kunnen betalen. Maar er zijn grenzen.

edrick3
door edrick3 - Jan 25, 2015 om 20:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@priewjet2,

.....Bij (te) veel mensen die op grond van de berekening voor kwijtschelding in aanmerking kwamen, heb ik me verbaasd over het feit dat ze de belasting niet konden betalen maar blijkens hun bankafschriften wel geld hadden voor tamelijk dure telefoonabonnementen en vijf loten in de Postcodeloterij. ik ben zeker niet armlastig en ik wil best wat extra bijdragen ten behoeve van hen die het echt niet kunnen betalen. Maar er zijn grenzen......
Helemaal mee eens.