ro
door ron530 Jul 5, 2014 om 13:09
Elektronica & tv

Afvoeren oude apparaten

Ik weet niet of dit de juiste rubriek is maar toch. Op 04-07 is de nieuwe vaatwasser afgeleverd, ik had aangegeven dat de oude vaatwasser retour zou gaan. In de voorwaarden staat te lezen dat de vaatwasser leeg en droog transport klaar moest staan, zogezegd zo gedaan maar toch nam transporteur Fiege de oude vaatwasser niet mee want er bleek nog een restant water in het zoutreservoir te staan. Op mijn vraag hoe het water uit dat reservoir moest krijgen wist hij mij te vertellen dat ik het water er met een lepel uit had moeten scheppen, probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen. Na een hoop blabla van zijn kant was ik zo overdondert dat ik het maar zo gelaten heb en zijn de bezorgers met een big smile vertrokken. Nu mijn vraag, kan en mag een transporteur een oud apparaat weigeren die nog een restant water in een afgesloten reservoir bevat.

8788 24 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2014 om 13:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoeveel water was het ongeveer?

O Ron, ik zie nu dat jij het bent. Ik dacht dat je vroeger in die branche had gewerkt, wist je niet hoe streng ze zijn?

edrick3
door edrick3 - Jul 5, 2014 om 13:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ron530,

.....In de voorwaarden staat te lezen dat de vaatwasser leeg en droog transport klaar moest staan....
En dus .....

Op z'n kant, op z'n kop, óf met een doekje het overtollige water verwijderen.

Nu heb je wel een probleem: hoe voer je dat ding af?

ro
door ron530 - Jul 5, 2014 om 13:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het water in het zoutreservoir is minimaal en je zou de vaatwasser op de kop moeten zetten om het water er uit te krijgen. Ik heb in een grijs verleden wel in die branche gewerkt maar de verhalen die de bezorger vertelde kwam er op neer dat geen enkel oud apparaat voor retour in aanmerking kwam.

edrick3
door edrick3 - Jul 5, 2014 om 13:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

.....de verhalen die de bezorger vertelde kwam er op neer dat geen enkel oud apparaat voor retour in aanmerking kwam. ......
Onzin.
Ze zijn het verplicht.
Je hebt niet voor niets de verwijderingsbijdrage betaald.

Elektrische apparaten bevatten vaak schadelijke stoffen, zoals zware metalen. Door ze op de juiste manier af te danken, kunnen ze milieuvriendelijk verwerkt worden, en worden onderdelen gerecycled. Ook vaatwassers kun je daarom het best apart inleveren.

Er zijn diverse inleverpunten:

De winkel waar je een nieuw apparaat koopt: bij koop is de winkel verplicht je oude, soortgelijke apparaat in te nemen. Deze zogeheten oud-voor-nieuw-regeling geldt alleen voor particulieren.
De gemeentelijke milieustraat. Zelf brengen is altijd gratis. Sommige gemeenten komen afgedankte apparaten zelfs bij inwoners thuis ophalen. Check bij je gemeente hoe het geregeld is.

Inleveren bij gemeente of winkel is gratis. Je hebt hiervoor namelijk al betaald via de verwijderingsbijdrage.
(Bron)

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2014 om 13:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als het echt een heel klein beetje is, dan is het onredelijk om te weigeren de oude vaatwasser mee te nemen. Als ik jou was zou ik contact opnemen met de verkoper van de nieuwe vaatwasser en hem dit voorleggen. Het is voor de verkoper ook niet prettig als zijn klanten zo worden behandeld.

Uit de filosofie van Fiege blijkt dat ze hun klanten (jouw verkoper) tevreden willen houden.
(ik neem aan dat dit de Fiege is waar je het over hebt?)

ro
door ron530 - Jul 5, 2014 om 13:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@edrick, ik heb met Fiege al eerder een aanvaring gehad toen ze mijn oude Sony beeldbuis tv niet mee wilden nemen. Deze keer dacht ik alles in orde te hebben maar helaas pindakaas. De oude vaatwasser kan ik door een kringloopwinkel wel laten afhalen dat is het punt niet maar het stelselmatig weigeren van deze transporteur en de manier waarop ze dat ook doen stuit mij tegen de borst.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 5, 2014 om 14:01
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Ja, dat mag. Misschien had het geholpen als u de bezorgers een tientje fooi had gegeven, had u eens moeten zien hoe hun smile nog groter was geworden. Wat vervelend. Nou zit u met dat ding. U kunt de gemeente vragen waar een verzamelpunt is, misschien wordt er in uw gemeente grof vuil opgehaald. Ik heb net even gegoogled om te zien wat mensen met hun oude en kapotte witgoed doen. Tot mijn verbazing had menigeen succes met het plaatsen van een advertentie op Marktplaats: "Kapotte vaatwasser. Gratis op te halen". Waarschijnlijk vanwege de onderdelen (?)

boppe1943
door boppe1943 - Jul 5, 2014 om 14:04
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Sorry, mosterd na de maaltijd. Heb tussendoor even geluncht zonder m'n eerdere antwoord af te maken. Inderdaad heb ik ook ergens gelezen dat kringloopwinkels alle apparatuur meenemen waar een snoer aan zit. Dien een klacht in bij Fiege.

ro
door ron530 - Jul 5, 2014 om 14:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zelfs met een tientje fooi hadden ze de vaatwasser niet meegenomen want zoals altijd haast. Ik vraag me wel af dat als ik voor een compleet pakket had gekozen dus oude apparaat afkoppelen en nieuwe aansluiten zij het oude apparaat watervrij hadden kunnen maken.

tenormin
door tenormin - Jul 5, 2014 om 15:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

zoekster schrijft:
[quote]Uit de filosofie van Fiege blijkt dat ze hun klanten (jouw verkoper) tevreden willen houden.
(ik neem aan dat dit de Fiege is waar je het over hebt?)

Nou, ze geven wel heel erg op over zichzelf; 't verhaaltje is mooi, alleen: de 'daden bennen dat niet'.

@ron530, als je al eerder problemen met Fiege en bezorging hebt gehad vraag ik me af waarom je niet bij een andere zaak je vaatwasser hebt gekocht. Want met het voorbeeld wat je geeft, de TV weigeren mee te nemen, klopt toch geen hout van. Ze moeten het immers meenemen. Ja, tenzij je dus 2/3 hoog woont en er geen lift is, maar zoiets wordt van te voren meestal besproken en/of staat in hun voorwaarden.

ro
door ron530 - Jul 5, 2014 om 15:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als je bij een webwinkel een apparaat besteld heb je het bedrijf die de bezorging doet niet voor het kiezen. Toen ik zag dat het Fiege zou zijn was ik dus al extra alert want het zou wel eens op een domper uit kunnen draaien. Toch krijgen de bezorgers het voor elkaar om het oude apparaat niet mee te nemen. Is dat de policy van Fiege of bezorgers die geen zin hebben, dat vraag ik me wel af. Ik woon twee hoog in een galerijflat met lift dus transport zou geen zware klus moeten zijn.

tenormin
door tenormin - Jul 5, 2014 om 15:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@ron530, had niet door dat het via web shop was gekocht. Voor grotere zaken ga ik toch liever naar de stenen toko. Maar goed, 't is allemaal al achter de rug.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 5, 2014 om 15:46
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Wat zegt de verkoper (wie?) ervan?

ro
door ron530 - Jul 5, 2014 om 15:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb bij de verkoper "veiligkopen.nu" een melding gedaan. Maar toch zij zijn ook afhankelijk van de transporteur. Het is niet de webwinkel die belachelijke voorwaarden stelt maar de transporteur die in mijn optiek de gemaakte afspraken middels intimidatie de retoursregels omzeild.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 5, 2014 om 20:20
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het zou wel zo netjes zijn geweest wanneer men u van te voren had medegedeeld dat ook dat zoutreservoir watervrij en droog had moeten zijn. Welke leek denkt daar nou aan? Zo vaak wissel je toch niet van vaatwasser? Geen wonder dat de bezorgers met een "big smile" vertrokken zijn. Haha, wéér gelukt! Kwalijke zaak.

ro
door ron530 - Jul 6, 2014 om 10:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik wacht de reactie van veiligkopen.nu even af, zodra die er is kom ik er op terug.

zoekster
door zoekster - Jul 6, 2014 om 11:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 5 jul 2014, 15:57]Ik heb bij de verkoper "veiligkopen.nu" een melding gedaan. Maar toch zij zijn ook afhankelijk van de transporteur. Het is niet de webwinkel die belachelijke voorwaarden stelt maar de transporteur die in mijn optiek de gemaakte afspraken middels intimidatie de retoursregels omzeild.
Op zich heb je daar gelijk in, maar als klant van veiligkopen.nl ben je wel afhankelijk van de transporteur waar deze webshop een contract mee heeft lopen. Als meerdere klanten zo worden behandeld door Fiege, dan vergaat je wel de lust om bij veiligkopen.nl een bestelling te plaatsen. Voor jou is dit meer een principe kwestie, maar als je iemand bent die niet zo makkelijk de spullen kan afleveren bij een dump, dan zit je toch mooi opgescheept met je oude vaatwasser.

Ik vind dat veiligkopen.nl een verantwoordelijkheid heeft voor zijn klanten en een oplossing voor zijn klanten moet gaan zoeken die op deze manier worden afgewimpeld door Fiege, want dit doet zowel de klanten als deze webshop geen goed.

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2014 om 11:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

zoekster schreef:

[quote]Ik vind dat veiligkopen.nl een verantwoordelijkheid heeft voor zijn klanten en een oplossing voor zijn klanten moet gaan zoeken die op deze manier worden afgewimpeld door Fiege, want dit doet zowel de klanten als deze web shop geen goed.

Want ik neem aan dat je daar je "bijdrage" (bij veligkopen.nl) ook hebt betaald? Zo kan zo'n afleverbedrijf natuurlijk rustig zijn gang blijven gaan met de "nat apparatuur" weigeren mee te nemen. Zulke apparaten krijgt men toch, op een tikkeltje water na, niet volledig droog? Kortom, ben het met zoekster eens dat veiligkopen.nl aan de jas moet worden getrokken.

ro
door ron530 - Jul 6, 2014 om 11:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat mij nog het meeste steekt is de manier van de opperbezorger, in plaats van iemand blij maken met het nieuwe apparaat wringt hij zich in allerlei bochten om je met het oude apparaat opgescheept te laten zitten. Zo wordt het plezier in de nieuwe aanschaf wel verziekt want je wordt als de grootste vervuiler van Nederland neergezet. Ik raak de vaatwasser wel kwijt want het ding werkt nog maar er zullen legio andere klanten zijn die met het retourgoed in hun maag blijven zitten.

ro
door ron530 - Jul 7, 2014 om 17:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Even een update, ik heb inmiddels een mail van veiligkopen.nu ontvangen zij zijn het met mij eens dat een vaatwasser nooit geheel watervrij gemaakt kan worden omdat er een restant water in het zout reservoir blijft staan. Zij hebben de transporteur alsnog opdracht gegeven de oude vaatwasser af te halen. Het blijkt dus wel dat de bezorgers alles in het werk stellen om een oud apparaat niet mee te nemen. De volgende keer pak ik het anders aan, ik teken pas voor ontvangst als het oude apparaat op de steekwagen staat dat voorkomt een boel teleurstelling.
Voor mij is het opgelost maar ik vrees dat veel anderen die tegen hetzelfde aanlopen geen actie ondernemen want de bezorgers zullen wel gelijk hebben.

tenormin
door tenormin - Jul 7, 2014 om 18:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@ron530, jou is recht gedaan maar wat je schrijft over vrees voor anderen die geen actie ondernemen, ja, daar heb je gelijk aan. Dus het is Fiege die aan de staart moet worden getrokken en de regels gewoon in acht moeten nemen. Dan hoeven anderen die via dit bedrijf geleverd krijgen, ook niet meer zoveel moeite te doen. Hoop dat veiligkopen.nu ze wel wijst op wat ze verplicht zijn te doen: apparatuur mee retour nemen.

ro
door ron530 - Jul 7, 2014 om 18:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ben niet iemand die kort en bondig een mail naar een verkoper stuurt dus heb ik ook de werkwijze en mijn frustratie over de bezorgers uitgebreid beschreven. Ik mag hopen dat de verkoper er ook iets mee doet maar uit de mail kwam dat wel naar voren.

ro
door ron530 - Jul 9, 2014 om 13:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vanochtend om 7 uur 40 is de vaatwasser ditmaal door twee andere vriendelijke bezorgers zonder problemen afgehaald. Ze waren op de hoogte van de klacht maar we zijn er niet op doorgegaan. Wat dat betreft verdiend veiligkopen.nu wel een pluim want bij sommige webwinkels sta je er na levering als klant alleen voor.

zoekster
door zoekster - Jul 9, 2014 om 14:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 9 jul 2014, 13:48]Vanochtend om 7 uur 40 is de vaatwasser ditmaal door twee andere vriendelijke bezorgers zonder problemen afgehaald. Ze waren op de hoogte van de klacht maar we zijn er niet op doorgegaan. Wat dat betreft verdiend veiligkopen.nu wel een pluim want bij sommige webwinkels sta je er na levering als klant alleen voor.
Daar heb je gelijk in. Mooi dat het nu allemaal voor elkaar is gekomen. Veiligkopen.nu heeft zijn verantwoordelijkheid genomen.

Misschien gaat men er intern bij Fiege ook mee aan de slag, want dit is zo alleen maar een grotere kostenpost voor ze geworden.