hc
door hce Jun 4, 2014 om 18:06
Huishouden & energie

Afvoerputje douche

Met afdekplaatje loop douchewater niet weg. Zonder afdekplaatje loopt het echter als een tierelier. Rara hoe kan dat. Verstopping is het niet; dat is al gecontroleerd. Wie weet raad ?

27019 49 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 4, 2014 om 18:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hce,

Dat wordt dus voortaan zónder afdekplaatje douchen. ;-)

Denk dat zich een luchtbel vormt.

tenormin
door tenormin - Jun 4, 2014 om 18:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, druk ik op verzend, zie ik het ook staan: zonder afdekplaatje. Is inderdaad: rara. Maar het kan dus. Misschien eens aan een loodgieter vragen waarom dit is?

valerius-2
door valerius-2 - Jun 4, 2014 om 19:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het putje dient gelijk als stank en syphon aan de wastafel. Als dus het deksel rand niet vrij hangt door vuil waar de rant inhangt dan loopt inderdaad het water niet meer zo vlug weg. U moet dan het dekseltje eruit halen en rand om het afvoer gat goet schoon maken..

van leyden
door van leyden - Jun 4, 2014 om 19:21
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Water heeft een hekel aan afdekplaatjes.
Als ze zo n plaatje zien dan zeggen ze> o jee, daar ga ik mooi niet doorheen lopen, er zitten geen gaten in, anders zou het geen afdekplaatje heten.

Ff zonder dollen, boor een gat in het midden van het afdekplaatje, het water zal rechtstreeks de sifon inlopen, een nadeel, want zo heb je wel eerder een verstopping van met name de haren.
Lijkt me een constructiefoutje, het water kan niet weg omdat het afdekplaatje de afvoer blokkeert.

van leyden
door van leyden - Jun 4, 2014 om 19:33
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ha nog een ingeving.
Verhoog ietsje het afdekplaatje door een paar schroefjes of spijkers te leggen in het putje, een paar millimeter is al genoeg om het water door te laten.
Of je koopt gewoon een nieuw hoger afdekplaatje.

Vind de naam niet gepast, afdekplaatjes moeten juist afdichten, laten we het afdekplaatjes met gaten noemen.

komsja
door komsja - Jun 4, 2014 om 19:37
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@hce
Als u het douche put dekseltje en het douche putje af en toe goed schoonmaakt is het probleem opgelost.

tenormin
door tenormin - Jun 4, 2014 om 19:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@komsja, maar hce schrijft dat het zonder afdekputjes dekseltje loopt als een tierelier. Dan heeft, volgens mij dan , het niet met schoonmaken te maken, anders zou het toch ook niet doorlopen (als er opgepropte dotten haar in zitten)? Met of zonder gaatjesdeksel?

hc
door hce - Jun 4, 2014 om 20:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat leuk dat jullie allemaal meedenken! Zelf denk ik dat het iets met de beluchting te maken heeft maar hoe precies snap ik ook niet. Vooral de tips van Van Leyden lijken mij waardevol - super bedankt !!

gerbera
door gerbera - Jun 4, 2014 om 23:12
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Het afdekrooster is niet meer dan een stankafsluiter. Door de geringe druk wordt het water in het putje langzaam omhooggestuwd de afvoerleiding in. Het kan geen kwaad het rooster tijdens het douchen te verwijderen de afvoerleiding kan dit wel aan. Door een gat in het midden te boren wordt het effect van stankafsluiter ongedaan gemaakt. Is het een kunststof rooster dan kunt u het pijpje wat aan het rooster zit eventueel iets korter maken. Echter veel zal het niet uitmaken.

me
door mein33 - Jun 5, 2014 om 10:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het probleem zal niet nieuw zijn of er zou sprake moeten zijn van een nieuwe afvoer.
Aangezien het water ruimschoots wegstroomt zonder dekseltje sluit het afvoerdekseltje waarschijnlijk de onderliggende afvoerpijp af omdat deze te hoog is waardoor het water niet weg kan.
Het afvoerpijpje (onder het dekseltje) zou iets moeten worden ingekort** zodat er ruimte ontstaat tussen het afvoerpijpje en het dekseltje zodat het water wel weg kan.

**een ander mogelijkheid is om een aantal inkepingen te vijlen met een rattestaart vijltje, deze inkepingen wel zeer goed gladschuren om het aankoeken van vuil zoveel mogelijk te voorkomen.

hc
door hce - Jun 5, 2014 om 11:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Mein 33 - klinkt logisch en lijkt me goed advies. Het klopt ook dat het al lang zo is maar ik ben het nu zat om steeds het dekseltje weg te halen zodat ik comfortabel en 'droog' kan douchen !
Ik ga het voorleggen aan mijn loodgieter. Vooral die inkepingen lijken me een goed idee !

aurora1
door aurora1 - Jun 5, 2014 om 13:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier, als u naar beneden scrolt vindt u nog enige vragen met reacties.

komsja
door komsja - Jun 5, 2014 om 17:18
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
Heb het ook weleens dat het water niet goed weg wil lopen en als ik het dekseltje eraf haal loopt het in ene wel goed weg en ben er achter gekomen dat dat komt door kalk aanslag en zeep resten en andere dingen die tijdens het douchen vrij komen want in mijn geval zit er aan het dekseltje een kort pijpje wat over de afvoer zelf heen valt en zit heel dicht op de onderkant van het putje en als daar rommel tussen zit loopt het water steeds langzamer weg of soms helemaal niet meer.
Mijn ervaring is: dat als je dat regelmatig schoonmaakt er niks aan de hand is.

tenormin
door tenormin - Jun 5, 2014 om 18:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@komska @@ ff kort. Voor renovatie: rond, (diameter ca.10) afdekplaatje met gaatjes: na douchen kon men haren weghalen; na renovatie: 15x15 vierkant ding met gaatjes: geen haar te zien. Kan niet dus moet ergens blijven. Ding met schroevendraaier optillen, helemaal schoon, op het oog dan! Toch overstroming. Bedrijf erbij: proppen haar. Gebruik nu als preventie HG vloeibare ontstopper. Dat is het enige; de afvoer is gewoon schoon om te zien.

eclipse
door eclipse - Jun 6, 2014 om 12:40
1561 Antwoorden / 370 Vragen

niet zo bijdehand "zonder dekseltje" ivm sieraden, lenzen e.d.. putje heeft een hevel functie,zijrand slibt dicht en het putje hevelt minder,. ook ken het zijn dat de toevoer meer is als de mogelijkheid om af te voeren, vooral na renovatie, als er een zooi puin in het gat ligt. ... of deksel verkleind is

wv
door wvenend - Jun 6, 2014 om 13:00
38 Antwoorden / 6 Vragen

Onder het deksel zit een pijpje aan vast, als dat pijpje te lang is staat die op de bodem en kan het water niet weg, om dat uit te proberen leg een paar lucifers of zo onder de rand van het deksel zodat het deksel iets omhoog komt, loopt het water dan wel weg, dan is dat pijpje wat aan de deksel zit te lang en moet er een stukje afgeslepen worden,3 á 4 mm en kan het water onder de deksel door weg lopen.

ki
door kievit680 - Jun 6, 2014 om 13:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de onderkant van het afdekplaatje zit een ring die in het kommetje van de sifon valt.
Als de ring te hoog is sluit hij alles af en het water loopt niet weg.
Oplossing : ring inkorten of gaten in de rand van de ring boren.

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2014 om 13:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@eclipse, laat ik dat nu ook stiekem denken, na die renovatie is er volgens mij wat meer betonstort ingekomen plus de gaatjes die er nu inzitten zijn m.i. veel te groot, dus haren verdwijnen spontaan. Probleem is dat het er schoon uitziet bij schoonmaken. Geen haar te bekennen maar moeten er toch zijn?

ja
door jan4073 - Jun 6, 2014 om 13:26
83 Antwoorden / 3 Vragen

Enkele malen is geantwoord om het pijpje onder aan het deksel iets in te korten omdat dit waarschijnlijk zo lang is dat het onderin op de bodem rust. Dat kan zijn. Echter was bij ons het afvoerpijpje dat in het putje zit iets te hoog. Ik heb in de pijp die in het putje omhoog steekt enkele hoekjes uitgeslepen. Daarna was het euvel opgelost. Maar moet nog steeds paar maal per jaar het deksel lichten en de rand van de pijp in de put als ook de rand van de pijp onder het deksel schoonmaken.

sillycious
door sillycious - Jun 6, 2014 om 14:53
55 Antwoorden / 6 Vragen

Stomtoevallig heb ik dat ook sinds enige tijd. Ik woon hier nu al 30 jaar, maar heb dit nog nooit gehad al die jaren. Daar komt nog eens bij dat, zodra de temperatuur stijgt, er een hele vieze rottende lucht uit het doucheputje komt. Er is al 3 keer een loodgieter bij me geweest voor dit euvel, maar er is niets te vinden. Geen verstopping. Heel vreemd dit.
Ik laat het doucheputje er maar uit tegenwoordig, of ik zet het omgekeerd in de afvoer, zodat ik niet steeds met een schroevendraaier het afdekdeksel eruit hoef te pielen....

komsja
door komsja - Jun 6, 2014 om 15:53
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Het is een bekend probleem met die putjes en dekseltjes maar nogmaals heb dat ook vaak gehad maar putjes moet je nou eenmaal goed schoonhouden om een goeie afwatering te hebben en te behouden.

danath
door danath - Jun 6, 2014 om 16:39
88 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij gebeurd dat als ik tevens de wasmachine heb aanstaan, misschien bij u ook het geval?

labren
door labren - Jun 6, 2014 om 16:52
862 Antwoorden / 0 Vragen

het dekseltje eraf halen en dan zie je een gaatje in het midde daarom heen zie je water staan , haal daar even je vinger doorheen en haal even aal het vuil wat daar in zit weg en alles loopt weer goed door

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2014 om 17:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 6 jun 2014, 16:52]het dekseltje eraf halen en dan zie je een gaatje in het midde daarom heen zie je water staan , haal daar even je vinger doorheen en haal even aal het vuil wat daar in zit weg en alles loopt weer goed door

Er zijn diverse afvoerputjes; die u beschrijft heb ik totaal niet: geen water te zien. Ik heb echt gat in het midden, ga echt niet met vinger erlangs, heel grove afwerken wat au betekent. Hier kan er een (oude) afwasborstel in.

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2014 om 17:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

lees: afwerking, sorry.

komsja
door komsja - Jun 6, 2014 om 17:18
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Wat labren zegt is behalve het vinger verhaal wel juist hoor oftewel regelmatig schoonmaken.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 6, 2014 om 19:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laat Wimmi ook eens lollig zijn :
vaker douchen.
Dan verstoppen de gaatjes niet.
Het blijkt alweer: er is veel onbekend leed onder de mensheid.
Bij mij is ook veel leed, mijn fluitketel fluit vals.
Wie weet een oplossing ?

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 6, 2014 om 19:17
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het standaard goedkope plastic na jarenlang gebruik vervang door metalen versie die geen 3 maar 4 cm diep gaat.....

Ja ook ik had toen een wasbak voor mijn voeten.....
En even ombuigen met tang was voldoende.

Dus zit het juiste deksel in de juiste put?

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2014 om 19:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 6 jun 2014, 19:15]Bij mij is ook veel leed, mijn fluitketel fluit vals.
Wie weet een oplossing ?

Denk dat je, met alle intelligentie, het antwoord ook wel weet. Ouderwets trouwens, een fluitketel ?

wimmi20
door wimmi20 - Jun 6, 2014 om 20:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
het doet mij goed dat u mij intelligent vindt.
Dat heb ik wel eens anders gehoord.
Ik heb een fluitketel op gas.
Om elektra te besparen.
++++++++++++++++++++++++++++==============

=tenormin schreef op vrijdag 6 jun 2014, 19:52:
=wimmi20 schreef op vrijdag 6 jun 2014, 19:15: Bij mij is ook veel leed, mijn fluitketel fluit vals.
Wie weet een oplossing ?

Denk dat je, met alle intelligentie, het antwoord ook wel weet. Ouderwets trouwens, een fluitketel ?

borg queen
door borg queen - Jun 6, 2014 om 23:33
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben van precies hetzelfde last. We douchen dan ook altijd zonder plaatje. Bij ons is waarschijnlijk de oorzaak: Nieuwe afvoerleidingen gelegd over oude douchevloer, weer cement gestort, dus bijna geen verval van de leiding, scherpe knik vlak onder het waterputje. Met je vinger kan je de bodem voelen. Al met al een goedkope oplossing om in oude huizen het sanitair te vernieuwen.

tenormin
door tenormin - Jun 7, 2014 om 00:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 6 jun 2014, 20:14]Tenormin,
het doet mij goed dat u mij intelligent vindt.
Dat heb ik wel eens anders gehoord.
Ik heb een fluitketel op gas.
Om elektra te besparen.

Maar hier maakt u toch een denk foutje: elektrische waterketel is voordeliger dan gas. U koekelt toch altijd? Had u zeker moeten weten.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2014 om 00:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Toen ik het schreef dacht ik : wie gaat hier intrappen en reageren.
En elektra is niet voordeliger.
Waarom denkt u dat in de VS de electrische stoel is afgeschaft ?
Werd te duur.
++++++++++++++++++++++++++===============

=tenormin schreef op zaterdag 7 jun 2014, 00:02:
=wimmi20 schreef op vrijdag 6 jun 2014, 20:14: Tenormin,
het doet mij goed dat u mij intelligent vindt.
Dat heb ik wel eens anders gehoord.
Ik heb een fluitketel op gas.
Om elektra te besparen.

Maar hier maakt u toch een denk foutje: elektrische waterketel is voordeliger dan gas. U koekelt toch altijd? Had u zeker moeten weten.

tenormin
door tenormin - Jun 7, 2014 om 00:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 7 jun 2014, 00:16]Toen ik het schreef dacht ik : wie gaat hier intrappen en reageren.
En elektra is niet voordeliger.

Gaat helemaal niet meer over afvoerputje douche, dus laat maar gaan. Clever wimmi20, misschien eens tijd om avatar te veranderen: u heeft niet altijd gelijk: dus niet altijd. En buiten dat: putje blijft nu overlopen ?

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2014 om 01:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
wacht eens ff.
U veranderde het onderwerp naar elektra en gas.
Ik had het over het putjes leed.
Ik raak gewoon van slag door de importantie van de vraag.

door 1953 - Jun 7, 2014 om 04:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Onder het afdekplaatje zit een opvangbakje, onder water staand, om een rioollucht te voorkomen.

Had dit zelf ook al eens verwijderd en het water verdween als sneeuw voor de zon. De belemmering van die kleine gaatjes en het onderliggend opvangbakje wordt geen verhindering voor de afvoergoot.

Regelmatig met een product ontstopper ca. 1 uur (minimaal 30 minuten) voor het douchen toevoegen.

ar
door aram - Jun 7, 2014 om 10:35
136 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer het dekplaatje met een ring iets te verhogen .
Kan zijn dat het afdekplaatje de afvoer afsluit .
Zonder dekplaat heb je die stankoverlast van het riool .
De meeste dekplaatjes zijn vlak of bol niet hol.
Is het hol kan het de afvoer afsluiten .
Waarschijnlijk is het afdekplaatje verwisselt met een andere wanneer hij niet hol is .

fl
door flappie - Jun 7, 2014 om 15:02
16 Antwoorden / 0 Vragen

Op onderstaande plaatje kan je zien hoe een douche sifon werkt.
Hopelijk kan je hiermee bepalen wat er met jou douche sifon mis is.
Op de afbeelding is duidelijk te zien dat het water onder het pijpje van het douche roostertje door kan en dan onder het rooster de rioolpijp instroomt. Zou het moeten werken.

http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/12496_uitleg_stank_afsluiter_2.jpg

Probleem kan nu zijn:
Rand aan onderkant doucherooster te groot waardoor water er niet onderdoor kan
Afvoer naar het riool is te hoog waardoor water niet onder het doucherooster door naar riool kan.

Succes ermee!

fl
door flappie - Jun 7, 2014 om 15:04
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ps. Pijlen in het plaatje gaan over rioolgas. Voor water de pijlrichting omdraaien

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2014 om 17:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

flappie,
de tekening op de site klusidee is geen sifon.
Een sifon is een zwanenhals afsluiter met waterslot.

ar
door aram - Jun 7, 2014 om 21:50
136 Antwoorden / 1 Vragen

Dat plaatje wat Flappie aanbied is zo'n afvoerputje ..
Als hij te droog is of helemaal geen water in staat heb je last van de stank .
Bij een douchebak heb je een afvoerputje ernaast . Daar komt vaak te weinig water in . Bij een inloopdouche heb je daar geen last van .
Met resultaat droogte en die stank die erbij vrijkomt .
Wat rubber in dat dekseltje plakken kan een oplossing zijn .ervoor om die stank te voorkomen .
Anderen dichten dat putje af, die dweilen liever dan dat ze regelmatig in de stank zitten .
Hier gaat het om een slimme oplossing geen stank en als je wel veel water moet afvoeren haal je heel simpel dat dekseltje even weg . Ben je klaar herplaats je het weer . Degene die dat gemaakt heeft had een broertje dood aan dweilen waarschijnlijk .

gompy2
door gompy2 - Jun 7, 2014 om 22:24
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 7 jun 2014, 17:29]flappie,
de tekening op de site klusidee is geen sifon.
Een sifon is een zwanenhals afsluiter met waterslot.
Is dit nou jouw levensdoel?
Mensen verbeteren terwijl elke simpele ziel weet wat er mee bedoeld wordt?

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2014 om 23:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Aram,
ik heb uw bijdrage goed gelezen.
U schrijft dat de stankafsluiter droog kan komen te staan.
Dat snap ik niet.
Als je regelmatig de douche gebruikt dan staat er toch altijd water in ?
Ook uw douchebak verhaal en het putje ernaast is mij niet duidelijk.
Ik heb gelijkvloers een inloopdouche, en op een bovenverdieping een douchebak.
Met het afvoerputje IN de douchebak, en niet ernaast, zoals u beweert.
De douchebak heeft een zwanenhals afsluiter.
In beide douches heeft de afsluiter nog nooit droog gestaan.
Ik lees met belangstelling uw uitleg.

ar
door aram - Jun 8, 2014 om 08:58
136 Antwoorden / 1 Vragen

wimmi20 , dat droog komen te staan heb je in de badkamer of aanbouw waar zo'n putje geplaatst is en te weinig water in komt .
Zo heb je in de badkamer losse douches die hun water daarin afvoeren . Of het nu er een douchegordijn hangt of een luxe inloop douche is maakt niet uit .
Echter je hebt ook van die douchebakken , die zijn wat hoger vergelijkbaar met een ligbad . Het water komt dan niet meer in het putje terecht . De bak heeft zijn eigen afvoer . Niet iedereen schrobt zijn badkamer elke dag waardoor er dan water in dat putje komt . Het water wat er in zit verdampt . Als je de stank ruikt weet je dat je er wat water in moet gieten .In de aanbouw waar zo'n putje zit is meestal grijs met een paar kleine gaatjes ,het water verdampt zo wat langzamer . .In de badkamer zijn ze meestal groter , omdat daar veel water afgevoerd word tijdens douchen . Dat grijze putje kom je ook in badkamers tegen als het douche water zijn eigen afvoer heeft .
Om stank tegen te gaan heb je 3 keuzes .
1 Je drukt er een kurk in of wat anders om de afvoer af sluiten .
2 Je plakt er wat rubber in het deksel van de put om het tijdelijk af te sluiten .
3 Je giet er een vloeistof in dat veel lichter is dan water en niet verdampt .
Dit moet je herhalen wanneer er water erin terecht komt .
Zelf heb ik wel eens gezocht naar een stank afsluiter die in dat putje past .
Tot nu toe niet gevonden . Als het erin paste sloot het de afvoer ook af , een kurk is goedkoper . Waar ik op hoop is dat er een keer een fabrikant opstaat om daar een oplossing voor te vinden . Heel wat mensen zullen hem dankbaar zijn .
Het zijn voornamelijk die grijze afvoerputjes .

ar
door aram - Jun 8, 2014 om 09:19
136 Antwoorden / 1 Vragen

In het verleden ben ik ook dit tegen gekomen .
Woonde tijdelijk in een oude flat .
Het water verdampte niet alleen het werd ook eruit getrokken wanneer 1 van mijn bovenburen de wc doortrok .
Was 1 van de redenen waarom ik verkast ben .
Op de onderste verdieping hadden ze vaak een deel van de inhoud ervan in de spoelbak van hun keuken .

komsja
door komsja - Jun 9, 2014 om 14:41
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Op elk putje past een dekseltje dus zoeken voor het gewenste resultaat en de boel natuurlijk goed schoonhouden want viezigheid of oneffenheden belemmerd de doorgang.

labren
door labren - Jul 1, 2014 om 18:45
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kan ook een cm van de onderkant van het dekseltje afzagen

winfredhaan
door winfredhaan - Jul 16, 2014 om 12:38
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hce,

Ik lees hier allemaal "doe het zelf" oplossingen over gaten boren, vijlen en zagen. Als vakman gaan mijn tenen hier krom van staan. En dan heb ik het nog niet eens over ontstoppingsmiddelen.
De reden waarom het water blijft staan met het dekseltje op de put heeft te maken met overdruk. Er ontstaat een luchtbel achter het waterslot van het doucheputje. Door deze luchtbel blijft het water staan. Probeer maar eens een petfles onder de kraan te vullen met de kraan volop open. Dit gaat ook niet lukken omdat er in de fles een overdruk ontstaat. Als u het dekseltje van het putje eraf haalt dan kan de lucht wel ontsnappen en stroomt het water wel weg.

De oorzaak kan diverse redenen hebben.:
1 De doucheleiding is niet aangesloten op de ontspanningsleiding.
2 De aansluitleiding van de douche op de standleiding is te klein.
3 De aansluitleiding ligt niet op afschot of is verzakt.
4 In de aansluitleiding zitten veel (haakse) bochten.
5 De aansluitleiding zit (deels) verstopt.

Punt 1 lijkt mij onwaarschijnlijk tenzij het altijd al zo geweest is.

Punt 2 t/m 5 heeft te maken met hydraulische afsluiting van de leiding. Met andere woorden de leiding wordt volledige gevuld met water. Hierdoor kan er geen lucht verplaatsing plaats vinden en ontstaat er overdruk in de leiding.

Uiteraard ben ik natuurlijk niet op de hoogte van de situatie bij u thuis. Maar uit ervaring weet ik dat 9 van de 10 keer punt 5 de oorzaak is. Naar alle waarschijnlijkheid is aansluiting op de standleiding deels dichtgeslib door dagelijks gebruikt. De capaciteit van de afvoer neemt hierdoor af. Er is bijvoorbeeld nog maar 10% capaciteit over en dit is de weinig om het douche water snel genoeg af te voeren. De leiding wordt dan hydraulisch afsloten en er ontstaat dus een luchtbel tussen de afsluiting en het waterslot. En ja zodra u het dekseltje verwijderd heft u de overdruk op en stroomt het water wel weer weg. Een gat boren in de deksel heeft hetzelfde effect maar veroorzaakt stankoverlast omdat er geen waterslot meer is.

Mijn advies is om niet te gaan boren, zagen en vijlen. Maar om een vakman bij u in de buurt er naar te laten kijken. (Het reinigen van een normale doucheleiding is ongeveer een half uur a drie kwartier werk). Mocht u het zelf willen proberen, dan kunt dit doen door een veer te gebruiken. Voer deze dan draaiend in de leiding en spoel goed.

Gebruik ABSOLUUT geen ontstoppingsmiddelen. Deze zijn veel te agressief en slecht voor de leidingen, zeker bij dunwandig PVC. Het enige wat u hiermee helpt is de fabrikant. U kunt wel soda gebruiken. Doe dan een kopje soda in het doucheputje en spoel na met kokendheet water.

Veel sterkte ermee en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag.
Winfred Haan

hc
door hce - Jul 16, 2014 om 18:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

hallo winfred,

dank je voor je reactie. de loodgieter heeft de leiding idd schoongemaakt. dat hielp een beetje. wat heel goed hielp; het verwijderen van het plastic 'bakje' dat vastzat aan het afdekplaatje. dat zit er voor de stank. maar het heeft bij mij nog nooit gestonken. simpele en zeer effectieve oplossing. nooit meer last gehad!