pe
door pellie01 Nov 7, 2006 om 14:50
Huishouden & energie

Afwerking kunstof kozijnen

Medio van dit jaar hebben wij in onze voorgevel kunstof kozijnen laten plaatsen. Nu hebben wij het idee dat het verkeerlawaai beter te horen is in de woning. Vooral scooters en vrachtwagens.

Omdat er meerdere kleinigheden bij de zichtbare afwerking waren hebben wij het gevoel dat er ook bij de onzichtbare afwerking steken zijn laten vallen. (Isolatie tussen het kozijn en muur of tussen de diverse kozijnen onderling)

De woning is van begin jaren '70 en had voorheen dubbelglas in een houten kozijn wat redelijk tot goed onderhouden was. (op de verdieping was het hout slecht en we hebben gelijk de hele voorkant aangepakt)

Is er een manier om te controleren of er geluids/isolatielekken zijn. En als die er zijn is dan te controleren of te herleiden zijn op slechte afwerking bij het plaatsen van de nieuwe kozijnen.

4776 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feitelijk is er maar één advies en dat is het raadplegen van een bouwkundige voor een expertise.

Als het bedrijf dat de kozijnen heeft geplaatst lid is van een branche vereniging kunt u mogelijk via die weg een geschil "aankaarten", u moet dan evenwel eerst gefeundeerd bezwaar maken bij dat bedrijf.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar geluidslekken zijn, zijn er ook warmtelekken.  Deze zijn makkelijk op te speuren met een zg warmtecamera op te sporen, een camera die werkt in het infro-rood gedeelte.   Eenzelfde camera waarmee ook in het donker "gezien"kan worden.

Probeer er een te lenen.   De meest witte plekken zijn dan de warmtelekken.   Trouwens er zullen ongetwijfeld wel bedrijven zijn die een foto kunnen maken met zo'n camera waarmee u dus een bewijs heeft van de geluids/warmtelekken.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Munters Lekdetectie of van der Lieck Meettechniek kunt u door een simpel onderzoek met meetapparatuur en infraroodcamera de lekken in beeld laten brengen en het warmteverlies laten berekenen.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geluidslekken controleren kun je bij een naarbinnen draaiend raam het beste doen, door te kijken of er geen onderbrekingen in de rubbers aanwezig zijn (binnen en middendichting) enof deze wel aanwezig zijn. De aansluiting van een kozijn naar de bouwkundige constructie (stelkozijn) kan het beste volledig afgekit worden.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een kaars, als er harde wind staat, en dan kijken of het tocht... en de foto van de scheve vlam is dan je bewijs...

Als het verkeerd gemonteerd is, dus met de stalen versteviging aan de muur kan het geluid ook zo naar binnen komen.... want in kunstof zit meestal metaal....

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je 2 verschillende dikte's gebruik voor het glas helpt het ook, dus bij 2x hetzelfde glasdikte heb je meer problemen, lastig zichtbaar, maar soms lukt het zonder demonteren...

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gozik, driemaal is scheepsrecht, een geluidslek controleren met een kaarsvlam?? Hoe doe jij dat?? Vertel het ons en we leren weer iets.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

zijn er ventilatieroosters boven het glas geplaatst ,waarschijnlijk wel en is dat de oorzaak.

er hadden dan misschien susboxen geplaatst moeten worden wat overigens niet echt fraai is maar reduceert het geluid enorm.

verder misschien 3 dubbelglas.

er zijn mogelijkheden genoeg maar overal zit een prijskaartje aan

vr groet e valk

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank allen voor de reactie's.

Wij overwegen een offerte voor een lekmeting aan te vragen. De twijfel over de afwerking moet opwegen tegen de kosten van een meting.

De andere tips, gemakkelijker uit te voeren, zullen wij eerst nalopen. Onze kozijnen bevatten geen ventilatieroosters. In ieder geval een mogelijke oorzaak minder.

Als er meer duidelijk wordt zullen wij het via dit item laten weten. Meer tips zijn uiteraard welkom.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

ok, dank voor de terugkoppeling. Met mij naar ik aanneem ook de anderen zijn benieuwd naar de uitkomst, later.