ri
door rinsascor Sep 13, 2014 om 09:43
Vakantie & reizen

Afzeggen

in een opwelling heb ik een bod gedaan op hotelkamerveiling, naar mijn idee had ik 2 weken bedenk tijd, ik wil hier vanaf, dus heb ik niet betaald, nu krijg ik dreigmail dat ik moet betalen en dat er een incassobureau komt met extra kosten. ik heb het geld er niet voor. Kan ik hier nog vanaf?
gr. paniekerige ik

2806 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 13, 2014 om 10:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rinsascor,

......in een opwelling heb ik een bod gedaan op hotelkamerveiling......
..... ik heb het geld er niet voor......
Dat is dan niet zo verstandig geweest.
.....Kan ik hier nog vanaf?......
Vrees van niet.
..... naar mijn idee had ik 2 weken bedenk tijd, ik wil hier vanaf, dus heb ik niet betaald.......
Maar heb je dat ook gemeld?!

Lees de Voorwaarden eens goed door wat daar eventueel over annuleringskosten in staat.

Artikel 1.2 – Is er een verschil tussen iets kopen op internet en iets kopen via een veiling op internet?

Nee, er is geen verschil.

Als u bijvoorbeeld een televisie koopt via het internet, dan geldt dat u zich na aflevering nog 14 dagen kunt bedenken (het wettelijke herroepingsrecht). Als u dan spijt krijgt van uw aankoop om wat voor reden dan ook, dan kunt u de tv kosteloos terugsturen. Op grond van de wet geldt dit sinds 13 juni 2014 ook voor een gewonnen veiling.

Als u op Hotelkamerveiling.nl biedt op een arrangement en een veiling wint, dan heeft u 14 dagen bedenktijd. Indien u echter overgaat tot betaling van de door u gewonnen veiling, geeft u aan de voucher te willen ontvangen en ziet u af van het herroeppingsrecht.

Mocht u echter de gewonnen veiling betaald hebben en wilt u daarna toch (binnen 14 dagen) afstand doen van u aankoop, dan biedt Hotelkamerveiling.nl u wel de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden tegen betaling van €25 annuleringskosten. Dit is echter alleen mogelijk indien de waardebon (waarmee u de hotelovernachting kunt reserveren) nog niet is verzilverd ofwel gebruikt is. Voorwaarde hierbij is dat het bedrag binnen 14 dagen na aankoop is bijgeschreven op bankrekeningnummer: 143592939, t.n.v. Hotelkamerveiling.nl, o.v.v. annuleren [Waardebon ID].

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 10:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u binnen de 14 dagen bedenktijd gemeld dat u van uw herroepingsrecht gebruik wilt maken? En dan komt de volgende vraag, heeft vakantieveiling u duidelijke informatie toegestuurd over het herroepingsrecht na uw bod met daarbij het verplichte (online)formulier waarmee u gebruik kon maken van uw herroepingsrecht? Dat zijn ze nl volgens de wet verplicht. Dus niet dat geneuzel in de algemene voorwaarden.

art 6:230m lid 1 onderdeel h BW

h. wanneer een recht van ontbinding van de overeenkomst bestaat, de
voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van dat
recht overeenkomstig artikel 230o, alsmede het modelformulier voor
ontbinding opgenomen
in bijlage I, deel B, van de richtlijn;

Is dat modelformulier u niet toegezonden nadat u uw bod had gedaan, dan gaat de bedenktijd over in een jaar! Dan kunt u nog gewoon afzien van de overeenkomst. Doe dat dan nu snel per mail en verzoek om een schriftelijk antwoord.

Ik vind die bepaling dat je na betalen er aan vastzit en afziet van het herroepingsrecht ook een twijfelachtige. Maar eerst zou ik van u willen weten of u op een begrijpelijke manier is duidelijk gemaakt (niet via de AV dus) dat u herroepingsrecht had met het daarbij horende formulier.

emcede
door emcede - Sep 13, 2014 om 10:52
959 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=rinsascor schreef op zaterdag 13 sep 2014, 09:43]ik wil hier vanaf, dus heb ik niet betaald
Ik vermoed dat hier het probleem zit. De info die edrick3 geeft is heel eenvoudig te vinden. Als je zoekt op 'annuleren' op de site van hotelkamerveiling.nl staat daar toch heel duidelijk dat annuleren 25 euro kost en dat dit bedrag binnen twee weken betaald moet zijn. Als je dat niet gedaan hebt en de periode van twee weken is voorbij, dan zul je moeten betalen.

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 10:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=emcede schreef op zaterdag 13 sep 2014, 10:52][quote=rinsascor schreef op zaterdag 13 sep 2014, 09:43]ik wil hier vanaf, dus heb ik niet betaald
Ik vermoed dat hier het probleem zit. De info die edrick3 geeft is heel eenvoudig te vinden. Als je zoekt op 'annuleren' op de site van hotelkamerveiling.nl staat daar toch heel duidelijk dat annuleren 25 euro kost en dat dit bedrag binnen twee weken betaald moet zijn. Als je dat niet gedaan hebt en de periode van twee weken is voorbij, dan zul je moeten betalen.
Dat vind jij misschien, maar zo werkt het wettelijk niet. Het is geen algemene voorwaarden 'dingetje' met dat herroepingsrecht. Dat moet rechtstreeks bij het aangaan van de overeenkomst worden gecommuniceerd naar de klant.
Misschien vind jij dat de wet niet gehandhaafd hoeft te worden?

En dat annuleren met 25 euro kosten, slaat op mensen die al betaald hebben voor de voucher en er toch vanaf willen zien. TS heeft niet betaald.

edrick3
door edrick3 - Sep 13, 2014 om 11:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zoekster,

..... TS heeft niet betaald......
Nee, maar ik vraag me af of ze zich wel afgemeld heeft!
Dus of ze aangegeven heeft dat ze van het herroepingsrecht gebruik wilde maken.
Met alleen niet betalen ben je er natuurlijk niet!

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 11:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 13 sep 2014, 11:15]@zoekster,

..... TS heeft niet betaald......
Nee, maar ik vraag me af of ze zich wel afgemeld heeft!
Dus of ze aangegeven heeft dat ze van het herroepingsrecht gebruik wilde maken.
Met alleen niet betalen ben je er natuurlijk niet!
Nee, maar met alleen algemene voorwaarden over herroepingsrecht ben je er als ondernemer ook niet.

Vandaar mijn vragen.

Vanwaar al die uitroeptekens? Ik begrijp je ook prima zonder.

(of wil je graag streng overkomen?)

ri
door rinsascor - Sep 13, 2014 om 14:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor jullie reacties. Inderdaad staat er 25 euro annuleringskosten maar alleen als je al betaald hebt.Als je een veiling wint heb je 14 dagen bedenktijd. Er staat niet in over dat je dat dan moeten melden zoals jullie zeggen over het herroepingsrecht.
Ik dacht (volgens mij hebben zij geen gegevens van mij) als je niet reageert dan gaat het over.
Maar nu krijg ik mail met dreigement incassobureau en extra kosten.
Wat kan ik nu het beste doen?

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 14:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hebben ze geen gegevens van je? Hoef je die niet te geven als je je registreert om te bieden? Dan zou ik ze nu ook niet geven.

Heb je de orderbevestiging van je bod nog goed nagekeken? Ik ga er nu even vanuit dat daar niet in stond wat je moest doen om de overeenkomst te ontbinden.
Stuur nog een keer een mail dat je geen modelformulier om van je herroepingsrecht gebruik te maken hebt ontvangen, welke volgens de wet verplicht is. En dat je alsnog van je herroepingsrecht gebruik maakt, omdat bij het ontbreken van het modelformulier de herroepingstijd overgegaan is in een jaar.
Geef verder geen gegevens van jezelf die ze nog niet kennen, dus geen adres, telefoonnummer of geboortedatum en bovenal geen bankrekeningnummer!

Daarmee is de kous af.
En verder is het erg onverstandig om een overeenkomst aan te gaan in een opwelling. Dat gaat nog een keer goed mis en dan zit je met de gebakken peren.

ri
door rinsascor - Sep 13, 2014 om 15:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals dank voor het antwoord, ik ga nu zo,n formulier aanvragen.
Het was stom van mij, ik was veel te zenuwachtig en te snel met drukken.
Bedankt!