rk
door rkruiswijk Sep 9, 2014 om 00:35
Computers & telefonie

Al 1,5 jaar problemen met internet. Hoe kom ik van Online.nl af?

Omdat ik eens een andere provider dan KPN wilde proberen heb ik sinds januari 2013 internet en tv van Online.nl. Ook heb ik sinds 1 januari 2013 problemen met zowel internet als tv. Hoe toevallig.

In de afgelopen 1,5 jaar heb ik tientallen keren met de klantenservice van Online gebeld. Op de contactpagina van hun website zie je al direct dat het bedrijf bestaande klanten niet belangrijk vind en vooral focust op new business. Wanneer je als bestaande klant hulp nodig hebt omdat je problemen hebt met één van de door Online geleverde diensten dan betaal je 1 euro per gesprek + je vaste kosten voor mobiel bellen. Wil je echter een abonnement afsluiten of uitbreiden dan mag je ze gratis bellen. Schandalig!

In het begin deden ze nog pogingen mijn problemen op te lossen door het sturen van een nieuwe kaart, het leveren van een betere antenne die buiten op de gevel gemonteerd moest worden voor beter signaal (helaas leveren ze de boormachine en de juiste pluggen en schroeven er niet bij) en door mijn router configuratie aan te passen. Niets heeft geholpen.
Conclusie van een medewerker van Online: Waarschijnlijk verstoort er iets van een magnetron of babyfoon het internet. Of de buurt waar ik woon kon ook nog teveel wifi netwerken hebben welke mij van het kanaal afgooien als ze online gaan ofzo. Tip van online: Log een paar keer per dag in op je modem om te switchen naar een ander kanaal welke (als ik toevallig een goeie heb) gaat zorgen dat ik kan internetten. Dit zou een kwestie van steeds even proberen zijn.

Moet ik dan mijn magnetron niet meer gebruiken of gaan verhuizen naar een rustigere omgeving? Hoe kan het dan dat internet van KPN dan wel altijd magnetron proof is geweest en niet steeds een nieuw kanaal nodig had?

Afgelopen zomer hebben ze wel eindelijk mijn tv abonnement beëindigd nadat ik ruim een jaar geblokt beeld heb gehad. Het internet kom ik echter niet onderuit terwijl er dagelijks problemen zijn met de verbinding. Online geeft aan dat er geen enkele telecom provider is die garantie geeft op wifi en dat Wifi slechts een stukje extra service is en niet iets waar je recht op hebt. Daarom kan mijn contract dan ook niet ontbonden worden.

Moet ik me er nu echt maar gewoon bij neerleggen dat ik tot januari 2015 een drama verbinding heb of is er nog iets wat ik kan ondernemen om of werkend internet te krijgen of van het abonnement af te komen? Op technisch vlak hebben we volgens mij alles geprobeerd. (Van nieuwe kabeltjes tot verplaatsen, resetten en configureren)

Alvast bedankt!!

3516 11 Rapporteer

door 1953 - Sep 9, 2014 om 03:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Meen dat een overeenkomst met Online een contractduur bepaalde tijd van 24 maanden heeft.

U kunt nu zich al gaan richten op een volgende provider en het huidige contract, nog 3 à 4 maanden te gaan, uitdienen hoe wrang dan ook. Of tegen finale kwijting afkopen het abonnement bij Online?

Heeft u het ook al bekabeld geprobeerd? Wijziging van de plaats van de modem?

De magnetronverhaal lijkt mij ook een overdreven 'afschuifsysteem' van Online. Zelf ook een magnetron, die heeft geen invloed bij mijn Wi-Fi-verbinding noch de radiografische klok noch de draadloze telefoon in de nabijheid van de modem.

door 1953 - Sep 9, 2014 om 03:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vergat nog even te vragen: wat is de verwachte internetsnelheid volgens Online en wat krijgt u daadwerkelijk met de Wi-Fi-verbinding?

zoekster
door zoekster - Sep 9, 2014 om 08:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou naar de geschillencommissie kunnen gaan. Overigens klopt dat wel dat op Wifi geen garantie kan worden gegeven. Ik zit zelf ook aan de draad, mijn wifi is erg langzaam. (UPC)

Als ik u was zou ik het die laatste maanden gewoon uitzingen. Zeg wel tijdig op! Dus in november, anders loopt het abo weer langer door. Terug naar KPN lijkt me, dan weet u dat u goed zit.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 9, 2014 om 16:14
4299 Antwoorden / 5 Vragen

"Conclusie van een medewerker van Online: Waarschijnlijk verstoort er iets van een magnetron of babyfoon het internet."

Complete nonsens. Ja een lekkende magnetron kan verstoring veroorzaken, echter zo'n ding is niet de hele dag in gebruik. Leg je telefoon er maar eens in, als het bereik niet wegvalt (10 minuten wachten!) is hij lek (oja, magnetron niet aanzetten!).

Via welke provider kijk je nu TV?

door 1953 - Sep 9, 2014 om 20:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 9 sep 2014, 08:33]U zou naar de geschillencommissie kunnen gaan. Overigens klopt dat wel dat op Wifi geen garantie kan worden gegeven. Ik zit zelf ook aan de draad, mijn wifi is erg langzaam. (UPC)

Als ik u was zou ik het die laatste maanden gewoon uitzingen. Zeg wel tijdig op! Dus in november, anders loopt het abo weer langer door. Terug naar KPN lijkt me, dan weet u dat u goed zit.

Dan gaat het automatisch over naar contract onbepaalde duur met een opzegtermijn van 1 maand.

door 1953 - Sep 9, 2014 om 20:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 9 sep 2014, 16:14]"Conclusie van een medewerker van Online: Waarschijnlijk verstoort er iets van een magnetron of babyfoon het internet."

Complete nonsens. Ja een lekkende magnetron kan verstoring veroorzaken, echter zo'n ding is niet de hele dag in gebruik. Leg je telefoon er maar eens in, als het bereik niet wegvalt (10 minuten wachten!) is hij lek (oja, magnetron niet aanzetten!).

Via welke provider kijk je nu TV?

De stekker van de magnetron er eens uit en zie dan het resultaat. Trouwens tot die conclusie kwam ik dat het onzin was van Online.

rk
door rkruiswijk - Sep 10, 2014 om 00:24
10 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reacties. Zo te zien zegt de meerderheid dat ik het contract maar gewoon uit moet zitten. :-(

@1935 Mijn downloadsnelheid is 18mbit/s en Online zou "tot 50 Mbit/s leveren. Tot 50 kan dus ook 10 zijn. Uiteraard dekken ze zichzelf goed in.

Bekabeld is de verbinding een stuk stabieler maar dan kan er maar 1 persoon / device profiteren van beter internet. Als mijn huisgenoot aan het studeren is en ik aan het werken dan zou het zo fijn zijn als we allebei een goede verbinding hebben.

Modem verplaatsen hebben we geprobeerd. beneden, boven, voorkant huis, achterkant huis, korte kabel, lange kabel, voor het raam, uit de buurt van de magnetron :-), enz..

@lekkerisdat
Ik heb besloten geen tv abonnement te nemen tot ik weg kan bij Online. Bestel straks liever alles in 1 keer. In de tussentijd vermaak ik me prima met NL 1,2,3 en Netflix.

door 1953 - Sep 10, 2014 om 02:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=rkruiswijk schreef op woensdag 10 sep 2014, 00:24]Bedankt voor de reacties. Zo te zien zegt de meerderheid dat ik het contract maar gewoon uit moet zitten. :-(

@1935 Mijn downloadsnelheid is 18mbit/s en Online zou "tot 50 Mbit/s leveren. Tot 50 kan dus ook 10 zijn. Uiteraard dekken ze zichzelf goed in.

Bekabeld is de verbinding een stuk stabieler maar dan kan er maar 1 persoon / device profiteren van beter internet. Als mijn huisgenoot aan het studeren is en ik aan het werken dan zou het zo fijn zijn als we allebei een goede verbinding hebben.

Modem verplaatsen hebben we geprobeerd. beneden, boven, voorkant huis, achterkant huis, korte kabel, lange kabel, voor het raam, uit de buurt van de magnetron :-), enz..

@lekkerisdat
Ik heb besloten geen tv abonnement te nemen tot ik weg kan bij Online. Bestel straks liever alles in 1 keer. In de tussentijd vermaak ik me prima met NL 1,2,3 en Netflix.

1935 = 1953 !! Dit terzijde!

De factoren afstand wijkverdeelkast, kwantum klanten Online actief in uw omgeving en niet te vergeten het kanaalnummer Wi-Fi van de modem zou ook de oorzaak van kunnen zijn. Kanaalnummers die het meest in gebruik zijn: 1, 6 en 11! Zou eens een ander kanaalnummer proberen - auto off - en kanaalnummer 8 of 9 eens proberen.

Tot 50 Mbps verwacht, in wekelijkheid 10 Mbps! Er gaat ook nog eens ca. 2 x 8 Mbps eraf voor telefonie en televisie als u deze ook van Online gebruikt. Dan zou de reële snelheid rond de 32 Mbps moeten zijn.

pi
door pieterwolters - Sep 10, 2014 om 10:00
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rkruiswijk schreef op dinsdag 9 sep 2014, 00:35]Wanneer je als bestaande klant hulp nodig hebt omdat je problemen hebt met één van de door Online geleverde diensten dan betaal je 1 euro per gesprek + je vaste kosten voor mobiel bellen. Wil je echter een abonnement afsluiten of uitbreiden dan mag je ze gratis bellen. Schandalig!

Daar is niets schandaligs aan. Dat is gewoon een keuze die Online gemaakt heeft. Hun abonnementsprijzen zijn wat lager dan bij andere providers. In ruil daarvoor is het supportnummer niet gratis.

En de afdeling sales en support zijn gescheiden, dus sales kan gewoon voor een gratis nummer kiezen. Op zich niet onlogisch.

dodo2u
door dodo2u - Sep 10, 2014 om 13:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is sowieso belangrijk om modem/router zo dicht mogelijk (dus met zo kort mogelijke kabel) bij het telefoonaansluitpunt te hangen.
Zorg er bovendien voor dat de antenne(s) goed staan = vertikaal.
Om te zien hoe druk het in de buurt is met WiFi en op welke kanalen, zou je inSSIDer kunnen installeren. Kies dan een kanaal dat het minst druk is bezet.
Als je toch bekabeld wilt gaan werken, zet dan een 4-poorts switch achter modem/router zodat je de verbinding kunt delen. Zo duur zijn die dingen niet meer.

endemion
door endemion - Sep 10, 2014 om 16:39
237 Antwoorden / 3 Vragen

Naar mijn ervaring is de apparatuur die online levert zwaar waardeloos. Ik had uiteindelijk een stapel gebrickte modem/routers liggen die het waarschijnlijk steeds begaven bij het updaten vd firmware (op afstand door online) onder bepaalde omstandigheden.

Aan de hoeveelste modem/router ben je al? Die mogen ze op z'n minst wel eens vervangen want er is duidelijk een vermoeden dat het wifi deel van je modem/router onder de maat presteert (wellicht slecht gesoldeerde antenne connector oid). Als ze een andere sturen bedenk dat dit ook al eerder een retourtje kan zijn geweest dus 1x vervangen en het probleem blijft hoeft niet te betekenen dat het ook echt niet aan hun apparatuur ligt.

Je kunt er ook voor kiezen de router functionaliteit van het geleverde apparaat niet te gebruiken en zelf een losse router aan te sluiten (meerdere manieren van instellen mogelijk). Ik zeg router maar in principe is een 2e Access Point wat je wilt. Echter kan een router ook dienen als 2e AP en men heeft wel vaker nog zo'n ding ergens rondslingeren en anders is dat in de vriendenkring wel het geval vaak. Een losse AP is natuurlijk ook een optie maar gezien de prijzen krijg je meer apparaat met een router want een hedendaagse router is doorgaans iig een AP, switch en router in 1. Op gebied van instellen is een losse AP wel weer iets makkelijker.

Je had het over antenne aan de gevel bevestigen voor TV. Dus TV van online loopt niet via de internet verbinding maar via de ether net als digitenne? En er is ook geen sprake van telefonie via Online?

In dat geval kun je ook nog een compleet andere modem (modem, router, AP combo) overwegen. Maar die heeft men veel minder nog rondslingeren laat staan voor 50mb verbindingen geschikte. Dat maakt deze optie waarschijnlijk de duurste.