op6wieltjes
door op6wieltjes Apr 11, 2015 om 20:03
Computers & telefonie

Alarmmelding van Google

Gisterochtend zou mijn wachtwoord, dat is gekoppeld aan mijn Google account in een stad op ongeveer 20 km van mijn verblijfplaats zijn gebruikt. Ik moet otegeven dat het geen 'st er rk' wachtwoord was. Op de mail van Google heb ik meteen een sterker wachtwoord bedacht. Ik heb de smartphone van mijn vorige vrrag over kopen op internet vanmorgen aan, wil een app. downloaden, slaat firefox (browser) op tilt. Ik zou met WhatsApp (die ik niet heb geïnstalleerd) een virus hebben binnengehaald. Zou een en ander met elkaar te maken kunnen hebben? Overigens zit in in huis op mijn eigen wifi-verbinding te werken en de tlefoon ook.

2464 25 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 11, 2015 om 20:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor zover ik de vraag kan ontcijferen, ja als er een virus of malware op je telefoon staat is het mogelijk dat je wachtwoord achterhaald is en daar misbruik van wordt gemaakt.

aurora1
door aurora1 - Apr 11, 2015 om 23:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor zover ik uw vraag begrijp bedoelt u met uw vorige vraag klik hier. Ook begrijp ik dat u die gsm inmiddels heeft gekocht bij de betreffende webwinkel.
Een app moet u via Google Play downloaden. Als u dat via andere sites doet kan dat riskant zijn en moet op de gsm ook aangevinkt staan dat u apps van onbekende bronnen kunt downloaden.
Dat u uw wachtwoord van Google inmiddels gewijzigd heeft in een veel beter wachtwoord is verstandig.
Hoe een eventueel virus op uw gsm gekomen is valt niet zomaar te zeggen.
Wat u kunt doen is via Google Play een gratis anti-virus app downloaden en installeren. Bijv. Avast Mobile. Daarmee gaan scannen en bekijken of dat iets oplevert. Google Play staat als app op uw gsm.
U kunt anders de gsm terugzetten naar de fabrieksinstellingen (via het programma Kies op uw pc) en hopen dat uw probleem dan opgelost is.
Terug naar de fabrieksinstellingen hoeft niet zo erg te zijn als u het toestel nog maar kort heeft.
Het is me trouwens niet duidelijk wat u bedoelt met Firefox slaat op tilt.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Apr 12, 2015 om 09:59
40 Antwoorden / 15 Vragen

=op6wieltjes schreef op zaterdag 11 apr 2015, 20:03: Gisterochtend zou mijn wachtwoord, dat is gekoppeld aan mijn Google account in een stad op ongeveer 20 km van mijn verblijfplaats zijn gebruikt. Ik moet otegeven dat het geen 'st er rk' wachtwoord was. Op de mail van Google heb ik meteen een sterker wachtwoord bedacht. Ik heb de smartphone van mijn vorige vrrag over kopen op internet vanmorgen aan, wil een app. downloaden, slaat firefox (browser) op tilt. Ik zou met WhatsApp (die ik niet heb geïnstalleerd) een virus hebben binnengehaald. Zou een en ander met elkaar te maken kunnen hebben? Overigens zit in in huis op mijn eigen wifi-verbinding te werken en de tlefoon ook.
In reactie op de twee snelle helpers, ook van mijn vorige vraag (ja dat klopt, aurora1). Ik heb op velerlei aandringen van meerdere van uw 'team', mij eerst te verdiepen in sites als tweakers of klacht+naam bedrijf, besloten om op zeker te gaan en bij een gerenoveerde internetsite te kopen. Firefox sloeg eigenlijk op tilt als een flipperkast met de hoofdprijs, maar dan met rood-oranje waarschuwing en alarm geluid. Ik wilde iets zoeken via ff op het net, werd overrompeld door een alarm; mijn WhatsApp account zou een virus bevatten. Ik HEB geen WhatsApp, maar zomaar even wegklikken ging evenmin. Ik had meteen bij het opstarten van de telefoon al een virusscanner geïnstalleerd, maar heb voor de zekerheid op de telefoon en de tablet die op hetzelfde thuiswifi-netwerk draaien gekeken op ik niet per ongeluk i.p.v. de weer-app de WhatsApp had geraakt. De telefoon is klein, dus dat zou kunnen. Maar ik had me niet vergist. Nu was dat wat me gisteren bezig hield, de waarschuwing over mijn wachtwoord gekoppeld aan het alarm over een virus, kan dat? U beiden bent zeer goed op de hoogte van de ins en outs van het www.netwerk, dus legde ik mijn ongerustheid aan het panel van vraag en antwoord voor. Ik hoop nu wat duidelijker te zijn geweest, dank voor uw geduld met mij

diumenge
door diumenge - Apr 12, 2015 om 10:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo is het inderdaad wat duidelijker.

Dat soort waarschuwingen zijn helaas (of gelukkig eigenlijk) ook niet altijd echt. Het feit dat de waarschuwing over Whatsapp gaat wat niet in gebruik is doet mij vermoeden dat dat hier het geval is. Het is mogelijk "gewoon" een banner in de browser (op Windows PC's zie je dat ook heel vaak, maar de markt van Android telefoons is natuurlijk heel interessant nu), waarmee men gebruikers bang wil maken en zo verleiden bepaalde software aan te schaffen. Het is dus heel goed mogelijk dat er niets aan de hand is, d.w.z. geen virus.

Het blijft natuurlijk vreemd dat uw WW ergens gebruikt lijkt te zijn waar u zelf niet was, maar door het WW sterker te maken is dat waarschijnlijk wel opgelost. Volgens mij is het mogelijk om ergens in de Google account precies na te gaan waar en wanneer er is ingelogd. Misschien maakt dat het e.e.a. wat duidelijker?

aurora1
door aurora1 - Apr 12, 2015 om 16:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Verstandig dat u de gewenste gsm toch maar bij een goed bedrijf gekocht heeft.
U kunt in FF nog add-ons installeren zoals Adblock Plus en I don't care about cookies. Dan met FF geopend via Instellingen naar Extra en vervolgens add-ons gaan. Ook kunt u o.a. instellen, via Instellingen - Privacy, dat bij het afsluiten uw privégegevens worden verwijderd, dat websites niets verteld wordt over uw volginstellingen en het cookie gebruik.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Apr 12, 2015 om 19:11
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 12 apr 2015, 16:27]Verstandig dat u de gewenste gsm toch maar bij een goed bedrijf gekocht heeft.
U kunt in FF nog add-ons installeren zoals Adblock Plus en I don't care about cookies. Dan met FF geopend via Instellingen naar Extra en vervolgens add-ons gaan. Ook kunt u o.a. instellen, via Instellingen - Privacy, dat bij het afsluiten uw privégegevens worden verwijderd, dat websites niets verteld wordt over uw volginstellingen en het cookie gebruik. Dank u wel beiden voor uw hulp en uw reacties. Ik heb op mijn tablet alles wat u adviseert om in firefox aan te passen, al langere tijd geleden ingesteld, addons en niet volgen, de privacy gewaarborgd. Laat ik nu alles te lijken vergeten? Ik dank u voor uw oplettendheid.

crewmember
door crewmember - Apr 14, 2015 om 10:49
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je in je browser ziet is scareware. Dit is een "nep" waarschuwing van een bedrijf dat niet firefox is. Ze proberen je dang bang te maken zodat je hun neppe software gaat kopen om het niet bestaande probleem te verhelpen.

Deze waarschuwingen kunnen op 2 manieren gegeven worden.
1: Via de standaard reclame banners op een site. Dit soort berichten zie je vaak op de wat slectere sites. En zou je niet op tweakers of kassa moeten kunnen zien.
Dit moet je gewoon negeren verder.

2:Je browser is geinfecteerd met een browser hijacker. Dit houd in dat er malware in je browser zit die je dit soort dingen laat zien. Dit is te herkennen aan heel veel irritante reclame die op springt als je een site een tijdje gebruikt. Ook op sites die normaal geen reclame hebben zoals deze site.
Dit laatste kan je verhelpen door malwarebytes, adaware en spybot 2 te downloaden en deze allemaal te laten scannen.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 14, 2015 om 11:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Was de email daadwerkelijk afkomstig van Google?

op6wieltjes
door op6wieltjes - Apr 14, 2015 om 19:24
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=crewmember schreef op dinsdag 14 apr 2015, 10:49]Wat je in je browser ziet is scareware. Dit is een "nep" waarschuwing van een bedrijf dat niet firefox is. Ze proberen je dang bang te maken zodat je hun neppe software gaat kopen om het niet bestaande probleem te verhelpen.

Deze waarschuwingen kunnen op 2 manieren gegeven worden.
1: Via de standaard reclame banners op een site. Dit soort berichten zie je vaak op de wat slectere sites. En zou je niet op tweakers of kassa moeten kunnen zien.
Dit moet je gewoon negeren verder.

2:Je browser is geinfecteerd met een browser hijacker. Dit houd in dat er malware in je browser zit die je dit soort dingen laat zien. Dit is te herkennen aan heel veel irritante reclame die op springt als je een site een tijdje gebruikt. Ook op sites die normaal geen reclame hebben zoals deze site.
Dit laatste kan je verhelpen door malwarebytes, adaware en spybot 2 te downloaden en deze allemaal te laten scannen.

Dank crewmember en akkerdistel voor uw aanvulling op de eerdere reacties. Ten 1e firefox is inderdaad wat instabieler dan normaal, ook bij de rubriek valt vaak de 'verbinding' weg, ik ga uw tip zeker uitvoeren. Inmiddels heb ik mijn telefoon dezelfde instellingen voor privacy en cookies gegeven als de goed werkende van ff op mijn tablet. Ik was even vergeten dat te doen, maar had wel meteen een virusscanner geïnstalleerd op mijn telefoon toen ik verbinding kreeg met mijn huis wifi-verbinding. Ten 2e, ik had al meteen door dat de waarschuwing niet echt was, simpel omdat ik geen WhatsApp-app had geïnstalleerd, ik vond het alleen irritant dat het met zoveel knipperende 'lichten' en geluiden moest. Akkerdistel; de waarschuwing was echt van Google, ik heb voor de zekerheid nog even gekeken, maar de opmaak klopt met andere mededelingen van Google.

diumenge
door diumenge - Apr 14, 2015 om 19:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=op6wieltjes schreef op dinsdag 14 apr 2015, 19:24]...
Akkerdistel; de waarschuwing was echt van Google, ik heb voor de zekerheid nog even gekeken, maar de opmaak klopt met andere mededelingen van Google. Dat zegt natuurlijk helemaal niets.

crewmember
door crewmember - Apr 16, 2015 om 10:01
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=op6wieltjes schreef op dinsdag 14 apr 2015, 19:24]Akkerdistel; de waarschuwing was echt van Google, ik heb voor de zekerheid nog even gekeken, maar de opmaak klopt met andere mededelingen van Google.

Dit zegt niks. Was het emailadress waarmee het versuurd was exact hetzelfde? (let op punten tussen woorden enzo).

En 20km van je woonplaats is gewoon normaal. Je kan via een Ip adress helemaal niet de exacte locatie van iemand achterhalen zonder dat je provider daarvoor moet gaan graven (kan alleen via gerechtelijk bevel). Dus 20 Km afwijking is heel normaal. Verder kan het ook zijn dat daar het datacentre staat wat op dat moment je request behandelde. Als ik mijn eigen ip adress nu opzoek zit ik in Almere bijvoorbeeld. Terwijl ik fysiek ik Den haag zit. Bij Almere zit wel een heel groot datacentre.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Apr 18, 2015 om 16:26
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=crewmember schreef op donderdag 16 apr 2015, 10:01][quote=op6wieltjes schreef op dinsdag 14 apr 2015, 19:24]Akkerdistel; de waarschuwing was echt van Google, ik heb voor de zekerheid nog even gekeken, maar de opmaak klopt met andere mededelingen van Google.

Dit zegt niks. Was het emailadress waarmee het versuurd was exact hetzelfde? (let op punten tussen woorden enzo).

En 20km van je woonplaats is gewoon normaal. Je kan via een Ip adress helemaal niet de exacte locatie van iemand achterhalen zonder dat je provider daarvoor moet gaan graven (kan alleen via gerechtelijk bevel). Dus 20 Km afwijking is heel normaal. Verder kan het ook zijn dat daar het datacentre staat wat op dat moment je request behandelde. Als ik mijn eigen ip adress nu opzoek zit ik in Almere bijvoorbeeld. Terwijl ik fysiek ik Den haag zit. Bij Almere zit wel een heel groot datacentre.

U heeft met uw opmerkingsgave een stuk duidelijkheid gecreëerd, dank daarvoor. Maar nu heb ik weer een ander probleem met Google, ik krijg mijn mail wel binnen op gmail (heb een gmailadres) maar krijg nu meldingen als serverfout, voer wachtwoord in, wat vervolgens mislukt, of een mededeling dat het inloggen op EMAILADRES is mislukt. Dit alles nadat ik me liet verleiden tot een verificatie in 2 stappen (zeg maar 50 stappen) voor tablet en smartphone. Bij beiden is het nu hommels. Ik heb om privé redenen sinds kort een duo-sim kaart voor een ouder toestel, dat was het onbekende ip-adres. Weet een van u, kenners van de kneepjes van het Internet hoe ik alles kan terugzetten als voorheen. Ik kan het niet 'googelen' daar vind ik niets. Alvast heel veel dank voor uw geduld met mij, ik leer het dankzij u nog wel een keer, d.w.z. niet zo snel in paniek te raken.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 18, 2015 om 16:45
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@op6wieltjes iemand anders is er nu vandoor met jouw mailadres, opdat het geen mail was van Google.

aurora1
door aurora1 - Apr 18, 2015 om 17:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is me niet helemaal duidelijk. U schrijft dat u gewoon de mails van Gmail kunt ontvangen.
Wanneer krijgt u dan de melding serverfout?
Kunt u op uw pc Gmail ontvangen en wel of niet inloggen op uw google account? U heeft onlangs uw wachtwoord veranderd, gebruikt u dan wel het juiste nieuwe wachtwoord?
Lees ook eens klik hier en dan ook onder een Google account herstellen en daar eventueel ook nog aanklikken: pagina voor wachtwoordondersteuning.

aurora1
door aurora1 - Apr 18, 2015 om 18:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk ook eens klik hier bij wat onder Belangrijk staat of dat misschien van toepassing is.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Apr 18, 2015 om 19:40
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 18 apr 2015, 17:44]Het is me niet helemaal duidelijk. U schrijft dat u gewoon de mails van Gmail kunt ontvangen.
Wanneer krijgt u dan de melding serverfout?
Kunt u op uw pc Gmail ontvangen en wel of niet inloggen op uw google account? U heeft onlangs uw wachtwoord veranderd, gebruikt u dan wel het juiste nieuwe wachtwoord?
Lees ook eens klik hier en dan ook onder een Google account herstellen en daar eventueel ook nog aanklikken: pagina voor wachtwoordondersteuning.
In antwoord op uw vraag, mijn 'Gmailpostadres' ontvangt de mail nu wel, maar de synchronisatie naar EMAIL lukt niet. Op uw link naar Google vind ik een wonderlijke melding, ik zou een identificatie in 2 stappen hebben ingesteld, terwijl ik 4 minuten na ontvangst van de mail dat de 2 stappen waren ingesteld een mail kreeg dat de 2 stappen waren uitgeschakeld. Ik heb kort haar, maar zou er een knotje van krijgen onderhand. In het verleden kwam de mailpost eerst op email om een paar minuten later op gmail binnen te komen. Trouwens degene die met mijn zwakke wachtwoord inlogde zat in de stad die Google opgaf, ik heb de postcode gezien. Een klant van Liberty en nog wat en een chellomailadres, dat is volgens mij UPC, waarvan ik ook klant ben.

aurora1
door aurora1 - Apr 19, 2015 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had het eerst over problemen met Gmail. Nu blijkt dat u ook een ander mailprogramma kennelijk gebruikt en dat u nu daarmee nu problemen heeft. U bedoelt neem ik nu maar aan het mailprogramma op de gsm of tablet, dus de emailapp?
In dat geval zou ik de accountinstellingen van die mailapp eens controleren of opnieuw instellen.
Wat ook nog kan zijn is dat als mail wel van het ene programma binnenkomt (Gmail) en niet (meer) bij het andere, dat in uw mailprogramma niet (meer) is ingesteld dat mails (een bepaalde tijd) bij de provider bewaard moeten worden. Ik begrijp dan bij UPC mail.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Apr 19, 2015 om 15:42
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 19 apr 2015, 00:34]U had het eerst over problemen met Gmail. Nu blijkt dat u ook een ander mailprogramma kennelijk gebruikt en dat u nu daarmee nu problemen heeft. U bedoelt neem ik nu maar aan het mailprogramma op de gsm of tablet, dus de emailapp?
In dat geval zou ik de accountinstellingen van die mailapp eens controleren of opnieuw instellen.
Wat ook nog kan zijn is dat als mail wel van het ene programma binnenkomt (Gmail) en niet (meer) bij het andere, dat in uw mailprogramma niet (meer) is ingesteld dat mails (een bepaalde tijd) bij de provider bewaard moeten worden. Ik begrijp dan bij UPC mail.

Dank u voor uw later of juist vroege reactie op deze zondag. U heeft helemaal begrepen wat ik bedoelde. Nadat mijn mail toch via Gmailpostadres binnenkomt zou het gesynchroniseerd moeten worden met het e mailaccount, of eigenlijk net omgekeerd, binnen via email om daarna naar Gmail te gaan. Dat gebeurt niet meer, sterker nog ik krijg voortdurend meldingen dat er een serverfout is, verwijzing naar een Google site met een code erbij of een vraag om mijn wachtwoord opnieuw in te vullen. Het lijkt of beiden een eigen wachtwoord hebben, want met mijn nieuwste wachtwoord kan ik wel mail in Gmail krijgen maar niet meer in email wanneer dat wordt gevraagd en ik het wachtwoord intik. Er is ook al een paar dagen lang geen synchronisatie geweest van email en Gmail. Moet ik er van uitgaan dat mijn email is gehackt, zoals akkerdistel zegt, dan moet ik een poging wagen deze weer synchroon met Gmail te laten lopen. Ik heb zelfs al een 4-tal bladzijden uitgeprint om;" E-mail 'gehackt'? Met 10 stappen los je het op" uit te voeren. Mijn geheugen houdt 10 stappen zo niet meer bij. Ik wacht niet op al dat gedoe, dus als klopt wat u denkt kan het zich bijna als vanzelf oplossen?

aurora1
door aurora1 - Apr 19, 2015 om 17:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Doorgaans gaat niets "vanzelf", behalve het opkomen van de zon.
Heeft u al het E-mailprogramma (de app) gecontroleerd dan wel opnieuw ingesteld? Zie mijn vorige reactie. En lees in de gebruiksaanwijzingen van de apparaten hoe dat te doen.
U kunt zelf controleren of uw Gmail gehackt is klik hier.
Heeft u uw gsm en tablet al eens gescand met bijv. ook Mbam (app is via Google Play te downloaden).
U weet zelf het beste welk wachtwoord u voor de app Email heeft gebruikt dat hoeft niet hetzelfde te zijn als u voor Gmail had en nu heeft. U heeft die wachtwoorden immers zelf gekozen.
Kunt u wel de mails bij UPC lezen via webmail?

aurora1
door aurora1 - Apr 19, 2015 om 18:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u er toch niet uitkomt zou u kunnen overwegen om naar een inloopspreekuur van Seniorweb te gaan voor hulp. Meestal worden die eens per week in de bibliotheek of een sociaal centrum in uw woonplaats gehouden. Via internet is dat te vinden.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Apr 26, 2015 om 20:08
40 Antwoorden / 15 Vragen

Met dit bericht wil ik alle mensen die mij hielpen, hun licht lieten schijnen over mijn vragen, hartelijk dank zeggen. Dat niet alleen, ik gebruikte sinds half maart een wachtwoord, helemaal zwakjes, maar geen probleem totdat ik een smartphone kocht en gebruikte. Binnen mijn vertrouwde thuisomgeving op mijn eigen wifi netwerk was er niemand dan ikzelf actief. Vanaf het moment dat ik door langdurig gebruik van mijn smartphone een soort spaarstand, zonder wifi, inschoot en kk in het open netwerk terecht kwam waarin ook iemand was met 'mijn' wachtwoord. Ik heb een gmailadres en kreeg een melding van een andere gebruiker van mijn wachtwoord dan ikzelf. U kent mijn paniekerige reactie. Het kwam zelfs zover dat, als ik what's mij ip intikte dat nummer kreeg. Omdat ik in de tien dagen dat alles duurde mijn huis niet was uitgeweest, kon ik aannemen dat de postcode die ik zag er een uit de provinciehoofdstad kwam, van iemand was die ook klant van mijn internet provider was. Na een telefoongesprek met deze provider heb ik een tweede account aangemaakt, mijn oude tijdelijk gewist en nu alles rustig is, beide accounts gekoppeld. Ik heb nu het gevoel dat het werk niet voor niets was. Ik vond dat u, op dit moment in de tijd, best mag weten hoe het verliep en m.i. alles in orde is.

aurora1
door aurora1 - Apr 27, 2015 om 00:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden en graag gedaan natuurlijk. Nu hopen dat het zo blijft.

aurora1
door aurora1 - Apr 27, 2015 om 00:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit "Vanaf het moment dat ik door langdurig gebruik van mijn smartphone een soort spaarstand, zonder wifi, inschoot en kk in het open netwerk terecht kwam" begrijp ik niet helemaal. Bedoelt u mogelijk belanden op wifi van de buren?
Als uw gsm soms overschakelt van wifi naar gewoon internet kunt u maar beter internet op de gsm uitschakelen (en ook automatisch updaten en synchroniseren/op de achtergrond synchroniseren) om kosten te besparen.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Apr 29, 2015 om 16:01
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 27 apr 2015, 00:18]Dit "Vanaf het moment dat ik door langdurig gebruik van mijn smartphone een soort spaarstand, zonder wifi, inschoot en kk in het open netwerk terecht kwam" begrijp ik niet helemaal. Bedoelt u mogelijk belanden op wifi van de buren?
Als uw gsm soms overschakelt van wifi naar gewoon internet kunt u maar beter internet op de gsm uitschakelen (en ook automatisch updaten en synchroniseren/op de achtergrond synchroniseren) om kosten te besparen. Ik had u nog willen uitleggen wat ik bedoelde met 'het open Internet ', excuus dat het even duurde. Ik heb een kabelbedrijf voor mijn internet/wifi thuis, dat is niet dezelfde als de provider van mijn telefoon. Het toestel dat ik gebruik gaat bij 50% volle batterij over op spaarstand, ik kom dan automatisch bij wifi van de telefoonprovider terecht, waar ik overigens wel bij kan internetten tot een maandmaximum. Ik gebruik veel meer bytes dan dat maximum van de 'koninklijke', dus werk ik liever in huis met het onbeperkt inernetten van mijn kabelexploitant. Ik heb, gezien de storingen die medebewoners in ons appartement complex hadden, bewust gekozen voor een ander voor de telefoon.

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2015 om 16:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In principe zou u altijd gratis via wifi van uw kabelprovider de gsm voor internetverbinding moeten kunnen gebruiken.
Ik zou dus toch maar alle internet op de gsm uitschakelen en eventueel ook via uw account van de gsm provider dan kan de gsm ook niet automatisch van wifi overgaan naar het internet (via de provider van de gsm), dus alleen wifi aanzetten.
Lees eens klik hier.
Als er velen met wifi op het wifikanaal zitten dat u ook gebruikt kunt u eventueel het kanaal wijzigen.
Via deze klik hier app kunt u controleren hoe druk het op het kanaal is dat u gebruikt (met die app kunt u niet het kanaal wijzigen).
Lees ook eens klik hier en dan met name de tips.
Voor nog meer tips: klik hier
U kunt ook het automatisch updaten van apps via Google Play uitschakelen. Daarvoor moet u de app Google Play openen, tikken op de 3 streepjes links bovenaan en vervolgens tikken op Instellingen.
U kunt voor zover ik weet zelf op uw gsm ook de spaarstand instellen.
Ook kunt u meldingen uitschakelen, en die bijv. beperken tot meldingen van uw gsm provider voor alleen belangrijke berichten.
Overigens scheelt dat alles niet alleen aan dataverbruik maar ook aan batterijverbruik.
Het belanden bij de wifi van uw telefoonprovider zal naar ik aanneem belanden bij het gewone internet zijn, dus dan kosten dataverbruik moeten betalen. Zoals gezegd zou ik dat dan uitschakelen (dat zal dan mobiele gegevens uitschakelen zijn).