da
door daphy Jun 10, 2013 om 22:18
Garantie & verzekeringen

Als een persoon een bijstandsuitkering voor alleenstaande heeft en hij gaat samenwonen met een studente die een studiefinanciering ontvangt, wordt hij dan gekort op zijn uitkering?

Als een persoon een bijstandsuitkering voor alleenstaande heeft (+/- 900 euro) en hij gaat samenwonen met een studente die een studiefinanciering ontvangt, wordt hij dan gekort op zijn uitkering?

7713 9 Rapporteer

fi
door fisbel - Jun 11, 2013 om 00:07
851 Antwoorden / 3 Vragen

Uw partner krijgt studiefinanciering. De gemeente zal daardoor uw bijstandsuitkering korten. Lees hier

fi
door fisbel - Jun 11, 2013 om 00:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

Aanvulling op bovenstaand antwoord:
Leest u de kamervragen met antwoorden die een aantal dagen geleden over dit onderwerp bekend werden gemaakt. (PDF-bestand) Googel op: bijstandsuitkering + studiefinanciering + partner + kamervragen.

dearagain
door dearagain - Jun 11, 2013 om 13:48
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*u wordt dan gekort op uw uitkering

getty
door getty - Jun 11, 2013 om 17:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij houd u de uitkering voor een alleenstaande, uw partner is namelijk niet een rechthebbende partner ivm studie. Haar stufi wordt niet gekort.
Wel kan er een korting op de uitkering worden gezet i.v.m. het feit dat u de woonlasten kunt delen.

ro
door ron530 - Jun 11, 2013 om 17:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U wordt gekort, het toeslagdeel valt weg. Er gaat nog veel meer veranderen, het verzamelinkomen gaat omhoog wat weer van invloed is op de huurtoeslag en de rioolheffing stijgt ook.

alexishoop
door alexishoop - Jun 11, 2013 om 17:56
561 Antwoorden / 6 Vragen

begrijp ik het nu goed, ook het als de studiefinanciering een lening is wordt dat gezien als inkomen, ook al maak je daar geen gebruik van ?

bizar

getty
door getty - Jun 11, 2013 om 18:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=alexishoop schreef op dinsdag 11 jun 2013, 17:56]begrijp ik het nu goed, ook het als de studiefinanciering een lening is wordt dat gezien als inkomen, ook al maak je daar geen gebruik van ?

bizar

klopt inderdaad, wordt als een voorliggende voorziening gezien door de gemeente.

getty
door getty - Jun 11, 2013 om 18:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 11 jun 2013, 17:53]U wordt gekort, het toeslagdeel valt weg. Er gaat nog veel meer veranderen, het verzamelinkomen gaat omhoog wat weer van invloed is op de huurtoeslag en de rioolheffing stijgt ook.

De studiefinanciering heeft geen invloed op het gezamenlijke inkomen, dit is namelijk onbelast.

eh
door ehartjer - Jun 16, 2013 om 07:08
13 Antwoorden / 0 Vragen

jij krijgt geloof ik gewoon het minimum zo zit het wel bij mij.
En je moet een aanvulende uitkering aanvragen maar dat kan alleen als je 21+ allebei bent of de minderjarige moest verplicht uit huis.
Dat was bij mij toen wel het geval en verdien je 1300 euro ofzo in de maand, dus het is als het niet noodzakelijk is voordeliger om alleen te blijven wonen want je vakantiegeld word gekort en je moet meer huur betalen en je krijgt alles alleen maar minder.
En ik geloof dat een studiefinanciering ook geen jackpot is.
En stel je voor zij krijgt een wajong uitkering (die heb ik namelijk) ik ben 18 dus ik heb dan maar 517 euro dat halen ze er van af en ze verrekenen ook van je vakantiegeld.
En als 1 van jullie geld gaat verdienen maar nog beneden het uitkeringsnorm en 1 van jullie ofzo heeft nog een uitkering dan word alles weer kort getrokken dat je bij wijze van altijd die 1300 hebt.