Cookies
door Cookies Feb 28, 2015 om 17:50
Geldzaken & recht

Als huurder een klacht tegen hoge WOZ indienen

Zie zojuist dat de WOZ waarde van mijn huurwoning in 1 jaar tijd is gestegen met 16.000,- euro???? Dat kan toch zeker niet klopen? Wel is er een nieuwe HR ketel gekomen, maar dat levert toch hooguit 5.000,- hogere WOZ op?

Kan ik als huurder een klacht indienen bij de gemeente?

1807 35 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Feb 28, 2015 om 17:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Van hoeveel naar hoeveel is het gestegen? Op zich kan het wel. De prijzen van verkochte huizen stijgt ook weer.

door 1953 - Feb 28, 2015 om 17:55
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Van mijn koopappartement werd met € 16.000 verlaagd.

U kunt binnen zes weken een bezwaarschrift indienen bij uw gemeente (Belastingdienst) via de digitale weg met uw DigID!

door 1953 - Feb 28, 2015 om 18:02
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Nieuwe Hr-ketel: uw WOZ-beschikking met € 5.000 verhoogd? Uw gemeente weet niet dat er een nieuwe Hr-ketel in uw woning is geïnstalleerd.

Bezwaarschrift indienen!

Wordt het bezwaarschrift door uw gemeente ongegrond verklaard. Ga dan in beroep bij de rechtbank, dan wil de gemeente meestal alsnog water bij de wijn doen, om gezichtsverlies te voorkomen en een uitbrander van de rechter te krijgen.

getty
door getty - Feb 28, 2015 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als huurder betaal je geen ozb en kun je geen bezwaar maken tegen de hoogte van de WOZ.
Dit kan alleen de eigenaar doen.

getty
door getty - Feb 28, 2015 om 18:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

excuus, het kan in 2 gevallen volgens de site van de vng.

Soms moet de gemeente aan de woninghuurder een waardebeschikking op grond van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) sturen. Dat is het geval als die woninghuurder belang heeft bij de WOZ-waarde van de huurwoning. In twee gevallen speelt dat.

Twee gevallen
De woninghuurder heeft in 2 gevallen belang bij de vastgestelde WOZ-waarde:

Als de gemeente de WOZ-waarde gebruikt bij een heffing van gebruikers van woningen, bijvoorbeeld bij de rioolheffing van gebruikers. Alle woninghuurders krijgen een WOZ-beschikking. De gemeente vermeldt deze (meestal) op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.
Bij een geschil over de huurprijs door extra toegekende huurpunten in verband met de WOZ-waarde. De huurder krijgt op verzoek een WOZ-beschikking (zie de toelichting hieronder)

In beide gevallen kan de woninghuurder bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe weet u eigenlijk dat de waarde zou zijn gestegen?

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kan mij niet voorstellen dat dat met een nieuwe cv temaken heeft. Wat kost zo'n apparaat tenslotte maar voor de huisbaas, max € 1.000.

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2015 om 18:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 18:15]Hoe weet u eigenlijk dat de waarde zou zijn gestegen?

Omdat dat op de aanslag van de gemeente staat.

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2015 om 18:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 28 feb 2015, 17:53]Van hoeveel naar hoeveel is het gestegen? Op zich kan het wel. De prijzen van verkochte huizen stijgt ook weer.

Van 104.000,- naar 120.000,-. Behalve die CV ketel is er niks verbeterd die zo'n hoge stijging verklaren.

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2015 om 18:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 18:17]Kan mij niet voorstellen dat dat met een nieuwe cv temaken heeft. Wat kost zo'n apparaat tenslotte maar voor de huisbaas, max € 1.000.

Dat weet ik, maar vooruit we maken er 5.000,- van.

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2015 om 18:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik de reactie van Getty goed lees, kan ik dus bij de gemeente een bezwaar indienen?

De WOZ-waarde telt vanaf oktober a.s. mee in de hoogte van de huur, vandaar dat ik zo mijn bedenkingen heb over een stijging van 16.000,- euro.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar bezwaar maken, want het is tenslotte de waarde van begin verleden jaar. Dus stijgende huizenprijzen? Onzin.

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2015 om 18:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 18:34]Dan maar bezwaar maken, want het is tenslotte de waarde van begin verleden jaar. Dus stijgende huizenprijzen? Onzin.

Een stijging van zo'n 15% in 1 jaar tijd lijkt mij ook erg ongeloofwaardig.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken moet juist de waarde gedaald zijn, want de waarde is zoals al gezegd van 1 januari 2014. Nog helemaal geen stijging in zicht. En al helemaal geen 15%.

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2015 om 19:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo carola.83,

Misschien heb je nog iets aan deze info.

aurora1
door aurora1 - Feb 28, 2015 om 20:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook eens klik hier, ook voor voorbeeldbrieven.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 28, 2015 om 20:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alleen gebruikers van niet woningen krijgen een aanslag als gebruiker.

Jonne11
door Jonne11 - Feb 28, 2015 om 22:49
87 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi,
Bij mij was de WOZ ook gestegen, heb toen een bedrij die op basis van "no cure no pay" werkt ingeschakeld. Zij hebben voor elkaar gekregen dat mijn WOZ omlaag ging na een rechtszaak tegen de gemeente. Is nu maar liefst 25.000 lager dan het eerst was! Misschien is dat een optie voou? Bedrijf is: WOZ Consultans.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men kan ook gewoon zelf bezwaar maken en eventueel naar de rechter gaan als het bezwaar wordt afgewezen. Fluitje van een cent. Kan alkemasl via internet.

Die zogenaamde no cure-no pay bedrijven kosten goud voor de gemeente en dat moet ook weer door ons worden opgehoest.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 1, 2015 om 00:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mariken7 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 22:49]Hoi,
Bij mij was de WOZ ook gestegen, heb toen een bedrij die op basis van "no cure no pay" werkt ingeschakeld. Zij hebben voor elkaar gekregen dat mijn WOZ omlaag ging na een rechtszaak tegen de gemeente. Is nu maar liefst 25.000 lager dan het eerst was! Misschien is dat een optie voou? Bedrijf is: WOZ Consultans.

Ja maar u bent eigenaar en heeft daar voordeel aan. Maar de gebruiker heeft hier totaal nietsaan want die betaald geen OZB.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 1, 2015 om 00:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Die zogenaamde no cure-no pay bedrijven kosten goud voor de gemeente en dat moet ook weer door ons worden opgehoest.

Dat is dan ook de enige manier om te zorgen dat de taxatie eerlijk en degelijk gebeurt.

Cookies
door Cookies - Mar 1, 2015 om 01:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Mariken: ik ben huurder, geen eigenaar.

@@@: de WOZ waarde is natuurlijk voor het hele complex (en zeer waarschijnlijk ook de omliggende straten) veel te hoog vastgesteld. Hoe kan dat dan worden opgelost?

Een taxatieverslag kan alleen de eigenaar op vragen, dus dat gaat niet lukken.

Heb nog niet alle links gelezen, doe ik morgen, nu bedtijd. Bedankt voor alle reacties alvast.

door 1953 - Mar 1, 2015 om 03:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 18:15]Hoe weet u eigenlijk dat de waarde zou zijn gestegen?

Als je het vergelijkt met 2014!

door 1953 - Mar 1, 2015 om 03:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 1 mrt 2015, 01:03]@Mariken: ik ben huurder, geen eigenaar.

@@@: de WOZ waarde is natuurlijk voor het hele complex (en zeer waarschijnlijk ook de omliggende straten) veel te hoog vastgesteld. Hoe kan dat dan worden opgelost?

Een taxatieverslag kan alleen de eigenaar op vragen, dus dat gaat niet lukken.

Heb nog niet alle links gelezen, doe ik morgen, nu bedtijd. Bedankt voor alle reacties alvast.

Die WOZ-beschikking heeft, u als huurder, ook betrekking op het gebruiksgedeelte van het waterschap (en als eigenaar op het huurforfait belastingaangifte).

ro
door ron530 - Mar 1, 2015 om 08:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Enkel de rioolheffing is aan de WOZ waarde gekoppeld, de WOZ waarde van mijn huurwoning was in 2014 118.000 euro met een rioolheffing van 78 euro. Nu 2015 is de WOZ waarde lager bijgesteld WOZ waarde 108.000 euro, rioolheffing 74 euro een verschil van 4 euro op jaarbasis. Carola83 zou door bezwaar in te dienen hooguit 6 euro kunnen verdienen. Ik vraag me af of het de moeite en de postzegels wel waard is tenzij ze er een principe kwestie van maakt. Winnen van de gemeente geeft voldoening en is gespreksstof op feestjes maar uiteindelijk is het aantekenen van bezwaar het sop in de kool niet waard.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 08:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Het gebruikersdeel van het Waterschap hangt niet af van de WOZ waarde.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

De rioolheffing is, in ieder geval in Rotterdam, een vast bedrag per woning, dus dat hangt niet van de WOZ waarde af. Behalve als die woning minder waard is dan € 40.000.

En de rioolheffing wordt, in ieder geval in Rotterdam, alleen opgelegd aan de eigenaar van de woning. Niet aan de huurder.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 08:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 1 mrt 2015, 00:13]Die zogenaamde no cure-no pay bedrijven kosten goud voor de gemeente en dat moet ook weer door ons worden opgehoest.

Dat is dan ook de enige manier om te zorgen dat de taxatie eerlijk en degelijk gebeurt.

Die bedrijven dienen alleen bij kansrijke zaken bezwaar in en worden daar vorstelijk voor betaald. Kan men zelf heel makkelijk doen.

ro
door ron530 - Mar 1, 2015 om 10:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In mijn gemeente (Apeldoorn) is de rioolheffing wel WOZ gebonden mede daarom mijn berekening die laat zien dat er bijna geen winst te behalen is als de WOZ waarde omlaag bijgesteld wordt. Zelfs woning eigenaren die bezwaar aan tekenen tegen een te hoge WOZ waarde komen in het belastingjaar misschien een tientje tot twaalf euro goedkoper uit. Is dat de moeite waard? ik dacht het niet.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 11:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor woningeigenaren is het zeker de moeite waard, want er is ook nog de bijtelling van het huurwaardeforfait, en de waterschapslasten voor eigenaren hangen ook af van de hoogte van de WOZ.

Cookies
door Cookies - Mar 1, 2015 om 12:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 1 mrt 2015, 10:18]In mijn gemeente (Apeldoorn) is de rioolheffing wel WOZ gebonden mede daarom mijn berekening die laat zien dat er bijna geen winst te behalen is als de WOZ waarde omlaag bijgesteld wordt. Zelfs woning eigenaren die bezwaar aan tekenen tegen een te hoge WOZ waarde komen in het belastingjaar misschien een tientje tot twaalf euro goedkoper uit. Is dat de moeite waard? ik dacht het niet.

Per 1 oktober gaat de WOZ waarde mee spelen bij het bepalen van de huurprijs. Dus hoe hoger de WOZ, hoe hoger de huur zal zijn of stijgen.

Cookies
door Cookies - Mar 1, 2015 om 12:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. Bovendien is zo'n stijging volslagen buiten proportie en ronduit belachelijk!

ro
door ron530 - Mar 1, 2015 om 12:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik de droge stof om de WOZ waarde mee te laten tellen in de huurprijs doorgelezen maar die is enkel bedoeld voor woningen die in 2015 en later zijn opgeleverd. U maakt van een mug een olifant want wat ik er uit begrijp is die nieuwe "wet" voor u helemaal niet van toepassing. U bent zittend huurder dan mag de woningbouw enkel de jaarlijkse huurverhoging toepassen en de opslag van het inkomen toepassen die scheefwonen tegen moet gaan, alhoewel die opslag peanuts is want die is gekoppeld aan de kale huurprijs.

Cookies
door Cookies - Mar 1, 2015 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 1 mrt 2015, 12:44]Ik de droge stof om de WOZ waarde mee te laten tellen in de huurprijs doorgelezen maar die is enkel bedoeld voor woningen die in 2015 en later zijn opgeleverd. U maakt van een mug een olifant want wat ik er uit begrijp is die nieuwe "wet" voor u helemaal niet van toepassing. U bent zittend huurder dan mag de woningbouw enkel de jaarlijkse huurverhoging toepassen en de opslag van het inkomen toepassen die scheefwonen tegen moet gaan, alhoewel die opslag peanuts is want die is gekoppeld aan de kale huurprijs.

Ten 1e 'praat' ik niet alleen voor mezelf! Dat is dan waarschijnlijk het verschil tussen jou en mij. Ten 2e: waar haal jij vandaan dat het alleen gaat om woningen die in 2015 en later worden opgeleverd?

ro
door ron530 - Mar 1, 2015 om 13:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Google eens op WOZ waarde en huurprijs dan vindt u ook waar ik die droge stof vandaan gehaald heb.