vi
door visser88 Nov 29, 2015 om 09:33
Computers & telefonie

Annuleren van bestelling PC-Build Alternate PC

Goedemorgen!
Ik heb op 22-11-2015 een PC samengesteld via Alternate PC. Alle onderdelen waren op voorraad, dus de PC zou er mooi snel zijn.
Ik werd een dag later netjes gebeld dat de SSD helemaal niet op voorraad was, en welke ik dan had gewild.
Echter staat de orderstatus nu nog steeds op: "In behandeling door onze logistieke afdeling", dus ze zijn nog niet begonnen met de assemblage en dat zal vast nog even duren.
Ben ondertussen reviews gaan opzoeken van het bedrijf, en deze zijn abominabel slecht. Klantenservice en garantieregeling hebben erg veel mensen hele slechte ervaring mee.

Ik heb dus besloten de order te annuleren nu het (volgens mij...) nog kan. Ik heb geen zin in de lange wachttijden die ik lees op internet, laat staan dat ik gebruik zou moeten maken van de garantieregeling mocht er iets mis zijn.

Mijn vraag; kan ik deze order gewoon kosteloos annuleren?
Ik kom deze voorwaarden tegen die volgens mij van toepassing zijn:
https://www.alternate.nl/html/content.html?docId=145#consumer

10g.
Annulering
Een bestelling kan kosteloos worden geannuleerd als deze nog niet is verzonden, behalve als het gaat om producten en/of diensten die uitgezonderd zijn van het herroepingsrecht.

10e.
Uitsluiting herroepingsrecht
Soms geldt er geen herroepingsrecht voor u als consument, maar dat moet door ons dan wel duidelijk en voordat de overeenkomst wordt gesloten, worden vermeld. Het betreft dan onder andere:

a Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop wij geen invloed hebben en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
b Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Producten gekocht op een internetveiling vallen hier in beginsel niet onder. Daarvoor geldt wel het herroepingsrecht.
c Geleverde diensten, maar alleen als: - de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van u; en
- u heeft verklaard dat u uw herroepingsrecht verliest nadat wij de overeenkomst volledig hebben uitgevoerd binnen de bedenktijd.
d Producten die op basis van uw specificaties zijn gemaakt, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van uw individuele keuze of beslissing, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
e...... etc etc

De geleverde dienst zou hier het bouwen van de PC kunnen zijn (assemblagekosten 65 euro), echter zijn ze daar nog niet aan begonnen dus ik geloof dat ik recht heb op volledige vergoeding?

Zijn er nog wetteksten die ik kan gebruiken in het contact met dit bedrijf, want ik verwacht helaas dat dit niet zonder slag of stoot gaat.
Alvast hartelijk dank voor de hulp, en met vriendelijke groet,

Jesper Visser

8349 15 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Nov 29, 2015 om 09:49
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste visser88,

Alternate PC kan nog zulke mooie voorwaarden hebben maar bij een 'koop op afstand' (bijv. koop gedaan via internet) zijn er wettelijke regels. Alles wat in de voorwaarden staat en haaks staat op de wet is dan niet geldig.
Bij een koop op afstand heeft u een bedenktijd, meer hierover leest u hier.
Als ik u was zou ik de order dus annuleren en ze wijzen op de wet.
Men zal dan vast dwars gaan liggen maar daar moet u zich niet van door de wijs laten brengen. U kunt ook altijd nog contact opnemen met consuwijzer.

ro
door ron530 - Nov 29, 2015 om 09:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft geen herroepingsrecht want de pc is/wordt specifiek voor u gemaakt, uw order is al in behandeling genomen en kan dus niet meer geannuleerd worden. Op basis van slechte recensies de koop ontbinden snijdt geen hout want die staan los van de koopovereenkomst. U zou akkoord kunnen gaan met het geboden alternatief of geduld moeten oefenen totdat het juiste onderdeel weer voorradig is.

vi
door visser88 - Nov 29, 2015 om 10:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 29 nov 2015, 09:49]Beste visser88,

Alternate PC kan nog zulke mooie voorwaarden hebben maar bij een 'koop op afstand' (bijv. koop gedaan via internet) zijn er wettelijke regels. Alles wat in de voorwaarden staat en haaks staat op de wet is dan niet geldig.
Bij een koop op afstand heeft u een bedenktijd, meer hierover leest u hier.
Als ik u was zou ik de order dus annuleren en ze wijzen op de wet.
Men zal dan vast dwars gaan liggen maar daar moet u zich niet van door de wijs laten brengen. U kunt ook altijd nog contact opnemen met consuwijzer.
Bedankt voor uw snelle reactie, en handige links.
Ik lees daar echter ook op:

Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:

- reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding
- tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten
- producten die u speciaal laat maken. Bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp
- producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen

Valt een PC daar onder...? De onderdelen zijn nog niet in elkaar gezet, dus wat dat betreft lijkt mij van niet, ze kunnen echter natuurlijk altijd zeggen dat ze net begonnen waren met bouwen...

Cookies
door Cookies - Nov 29, 2015 om 10:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Bij een koop op afstand heeft u een bedenktijd........

NIET in dit geval dus:

Wanneer koopt u wel op afstand, maar hebt u geen bedenktijd?

Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:

-reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding
-tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten
-producten die u speciaal laat maken. Bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp
-producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen

ro
door ron530 - Nov 29, 2015 om 10:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een pc die u zelf samenstelt valt er ook onder maar dat weet u eigenlijk zelf ook wel. U kunt niet weten of de pc niet in elkaar is gezet want de pc kan al voor zover gereed zijn dat enkel het ontbrekende onderdeel geplaatst hoeft te worden.

Cookies
door Cookies - Nov 29, 2015 om 10:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Valt een PC daar onder...? De onderdelen zijn nog niet in elkaar gezet, dus wat dat betreft lijkt mij van niet, ze kunnen echter natuurlijk altijd zeggen dat ze net begonnen waren met bouwen......

Annuleren zonder kosten kun je natuurlijk altijd proberen, maar of het gaat lukken? Want zoals je zelf al schrijft, ze kunnen al begonnen zijn met de assemblage. Als klant kun je niet checken of zij wel/niet de waarheid spreken.

Overigens: over vrijwel alle (web)shops vind je negatieve reviews. Als je daar op af gaat, kun je bij geen enkele (web)shop meer wat kopen.

vi
door visser88 - Nov 29, 2015 om 10:28
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 29 nov 2015, 10:24]Een pc die u zelf samenstelt valt er ook onder maar dat weet u eigenlijk zelf ook wel. U kunt niet weten of de pc niet in elkaar is gezet want de pc kan al voor zover gereed zijn dat enkel het ontbrekende onderdeel geplaatst hoeft te worden.
Ik snap dat een samengestelde PC daar onder valt. Echter; nu de status nog niet op 'assemblage' staat, hebben ze alleen maar een aantal onderdelen besteld. Hier is nog niks maatwerk aan, want die onderdelen verkopen ze zelf ook ook los op de website...

vi
door visser88 - Nov 29, 2015 om 10:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 29 nov 2015, 10:24]......Valt een PC daar onder...? De onderdelen zijn nog niet in elkaar gezet, dus wat dat betreft lijkt mij van niet, ze kunnen echter natuurlijk altijd zeggen dat ze net begonnen waren met bouwen......

Annuleren zonder kosten kun je natuurlijk altijd proberen, maar of het gaat lukken? Want zoals je zelf al schrijft, ze kunnen al begonnen zijn met de assemblage. Als klant kun je niet checken of zij wel/niet de waarheid spreken.

Overigens: over vrijwel alle (web)shops vind je negatieve reviews. Als je daar op af gaat, kun je bij geen enkele (web)shop meer wat kopen.

Daar heeft u gelijk in, alleen vond ik voor betreffende winkel wel érg veel negatieve reviews. Ik snap dat alleen de negatieve verhalen het internet halen, en dat elk verhaal 2 kanten heeft, maar met zoveel negatieve feedback moet er toch wat aan de hand zijn...

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2015 om 10:32
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@visser88, door Carola.83 antwoord te benoemen als topantwoord benadrukt u eigenlijk zelf ook dat u wel wist dat een voor u gebouwde PC niet te annuleren valt. Natuurlijk verkopen ze op hun site ook losse onderdelen maar....(of het nu waar is of niet) u heeft alles besteld, dus is het voor hen verkocht als een samengestelde PC.

vi
door visser88 - Nov 29, 2015 om 10:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 29 nov 2015, 10:32]@visser88, door Carola.83 antwoord te benoemen als topantwoord benadrukt u eigenlijk zelf ook dat u wel wist dat een voor u gebouwde PC niet te annuleren valt. Natuurlijk verkopen ze op hun site ook losse onderdelen maar....(of het nu waar is of niet) u heeft alles besteld, dus is het voor hen verkocht als een samengestelde PC.
Ja, dat topantwoord was een foutje. Ik dacht het een knop was voor positieve feedback naar degene die reageert. :-)

Jullie zullen gelijk hebben. Ik hoop dan maar dat alles mooi werkt zodat ik niet teveel te maken krijg met klantenservice, want daar gaan de slechte reviews over.

alfatrion
door alfatrion - Nov 29, 2015 om 13:04
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Er is sprake van maatwerk, wanneer een product wordt gemaakt op basis van de specificaties van een consument. Hiervan is sprake wanneer de goederen niet geprefabriceerd zijn en worden gemaakt op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument. Prefabricatie is het vooraf maken van een product of onderdelen en deze vervoeren en/of verwerken. De ratio van de uitzonderingen is tenslotte dat de verkoper niet met een onverkoopbaar product moet blijven zitten.

=art. 16 aanhef en onder c Richtlijn 2011/83/EU consumentenrechten:
lidstaten voorzien niet in het in de artikelen 9 tot en met 15 bedoelde herroepingsrecht voor overeenkomsten op afstand en buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten betreffende:
c. de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;[/quote
=art. 2 aanhef en onder 4 Richtlijn 2011/83/EU consumentenrechten:
Voor de toepassing van deze richtlijn wordt verstaan onder:
4. „volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen”: goederen die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument;

In dit geval heeft er duidelijk prefabricatie plaats gevonden. De computeronderdelen zijn vooraf gemaakt, zijn vervoerd en worden later verwerkt. Mijn inziens gaat deze uitzondering daarom niet op. Er is wel een andere uitzondering:
=art. 16 aanhef en onder a Richtlijn 2011/83/EU consumentenrechten:
De lidstaten voorzien niet in het in de artikelen 9 tot en met 15 bedoelde herroepingsrecht voor overeenkomsten op afstand en buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten betreffende:
a. dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument, en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de handelaar de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;

Ik neig er naar om de overeenkomst te zien als een verkoopovereenkomst van computeronderdelen plus een assemblage dienst. Dit sluit ook beter aan op de situatie waarbij je de computeronderdelen besteld zonder assemblage dienst.

De kosten voor het assembleren ben je kwijt op het moment dat jij uitdrukkelijk daarmee instemt en je er op gewezen bent dat je daarmee je herroepingsrecht verliest.

vi
door visser88 - Nov 29, 2015 om 13:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 29 nov 2015, 13:04]Er is sprake van maatwerk, wanneer een product wordt gemaakt op basis van de specificaties van een consument. Hiervan is sprake wanneer de goederen niet geprefabriceerd zijn en worden gemaakt op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument. Prefabricatie is het vooraf maken van een product of onderdelen en deze vervoeren en/of verwerken. De ratio van de uitzonderingen is tenslotte dat de verkoper niet met een onverkoopbaar product moet blijven zitten.

[quote=art. 16 aanhef en onder c Richtlijn 2011/83/EU consumentenrechten]
lidstaten voorzien niet in het in de artikelen 9 tot en met 15 bedoelde herroepingsrecht voor overeenkomsten op afstand en buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten betreffende:
c. de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;[quote=art. 2 aanhef en onder 4 Richtlijn 2011/83/EU consumentenrechten]
Voor de toepassing van deze richtlijn wordt verstaan onder:
4. „volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen”: goederen die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument;
In dit geval heeft er duidelijk prefabricatie plaats gevonden. De computeronderdelen zijn vooraf gemaakt, zijn vervoerd en worden later verwerkt. Mijn inziens gaat deze uitzondering daarom niet op. Er is wel een andere uitzondering:

[quote=art. 16 aanhef en onder a Richtlijn 2011/83/EU consumentenrechten]
De lidstaten voorzien niet in het in de artikelen 9 tot en met 15 bedoelde herroepingsrecht voor overeenkomsten op afstand en buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten betreffende:
a. dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument, en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de handelaar de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
Ik neig er naar om de overeenkomst te zien als een verkoopovereenkomst van computeronderdelen plus een assemblage dienst. Dit sluit ook beter aan op de situatie waarbij je de computeronderdelen besteld zonder assemblage dienst.

De kosten voor het assembleren ben je kwijt op het moment dat jij uitdrukkelijk daarmee instemt en je er op gewezen bent dat je daarmee je herroepingsrecht verliest.

Duidelijk verhaal met duidelijke bronnen. Bedankt voor je inbreng!
Het ligt dus eventueel wel iets meer in een grijs gebied dan eerder gedacht...

pi
door pieterwolters - Nov 29, 2015 om 13:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 29 nov 2015, 13:04]
De kosten voor het assembleren ben je kwijt op het moment dat jij uitdrukkelijk daarmee instemt en je er op gewezen bent dat je daarmee je herroepingsrecht verliest.

En wellicht ook nog kosten voor onderdelen die al zijn verwerkt in het assemblageproces. Als volgende consument wil je immers niet bijvoorbeeld een "nieuw" moederbord van Alternate krijgen dat al een keer is uitgepakt en gemonteerd is geweest. Daar zien we ook genoeg klachten over langs komen op fora zoals deze.

alfatrion
door alfatrion - Nov 29, 2015 om 14:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 29 nov 2015, 13:53]En wellicht ook nog kosten voor onderdelen die al zijn verwerkt in het assemblageproces.
Een consument die iets koopt mag het product uitpakken, uitproberen en terugsturen zonder at de verkoper daar kosten voor inrekening kan brengen. Ik zie op dit punt geen wezenlijk verschil tussen een consument die het zelf uitpakt of een consument die dit door een bedrijf laat doen.

[quote=Artikel 6:230r lid 1 BW]De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 29, 2015 om 15:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Alfatrion, in geval van uw argumenten zou de hele uitzondering van op maat laten maken uit de wet kunnen worden geschrapt. Wat je ook in elkaar laat zetten er is altijd sprake van prefab. Een ring met diamant bestaat uit twee reeds gefabriceerde onderdelen en een maatpak heeft zeker weten voorgefrabriceerde onderdelen zoals knoopjes en een rits, ook is de stof met het gewenste patroon al voorgefrabriceert.
De klant in deze casus koopt een pc welke dan weliswaar uit reeds bestaande onderdelen komt te bestaan maat afwijkend is van het standaard aanbod. Als ik een open doos met een mobo zou krijgen omdat deze over was van deze order dan gaat het pakje direct retour. Mobo wordt dus of onverkoopbaar of moet afgeprijsd worden dus verlies voor Alternate. Deze kosten worden ondervangen door de annuleringskosten die TS zou moeten betalen. Dat de status niet op assemblage staat kan ook inhouden dat er, zolang de ssd niet binnen is niet verder wordt gewerkt aan de te bouwen pc.
Diewilik