re
door relight Oct 29, 2014 om 23:44
Geldzaken & recht

Annuleren van online abbonementsdienst

Ik heb op www.huurwoningen.nl eerder een account aangemaakt. Laatst stond ik ingelogd omdat ik meer foto's van een bepaalde woning wilde bekijken.

Tot mijn domme fout had ik op 'plan bezichtiging' gekeken, waar tot mijn verbazing ook mijn IBAN-nummer er gelijk onder stond. Vervolgens heb ik gelijk een mail erachter aan gestuurd met het verzoek dit te annuleren om kosten te voorkomen. Gezien het feit dat mijn IBAN stond ingevuld, werd het me niet duidelijk dat zodra ik 'plan bezichtiging' zou klikken, daadwerkelijk ook geld zou worden afgeschreven.

Deze website kost maandelijks 20 euro om onbeperkt te reageren op woningen.

Als reactie op mijn mail zeggen ze dat ze mijn abbonement hebben stopgezet, maar dat deze maand aan onbeperkt huizen kijken nog geldt. Dit wil ik niet.

Ik wil weten waar ik nu in mijn recht sta en wat ik kan doen om de kosten niet te laten incasseren.

Alvast bedankt.

Gr Dave

400 3 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 00:07
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Je hebt voor één maand een abo. Wees blij dat je daarmee van het abo af bent voor deze totaal kosten. In je account aanmaak heb je kennelijk je iban ingevuld. Volgende keer eerst GOED lezen wat je doet. Die maand krijg je gewoon niet terug.

door 1953 - Oct 30, 2014 om 03:12
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het abonnement is onbedoeld, dwaling uwerzijds, aangegaan.

De vraag is of de website voldoende duidelijkheid heeft verschaft dat u een abonnement voor (on)bepaalde duur aanging en een bevestiging van het abonnement heeft bevestigd. Neen, dan is het nietig. Schriftelijkheidsvereiste?!

Wet koop op afstand is m.i. van toepassing in dezen en daarmee uw rechten niet verkeken, u heeft namelijk 14 dagen het recht om uw overeenkomst, het abonnement, te herroepen oftewel annuleren.

alfatrion
door alfatrion - Oct 30, 2014 om 11:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, mijn inziens hoeft u niet te betalen. De wet vereist dat het voor de klant duidelijk is dat er een betalingsverplichting wordt aangegaan. Daarom moeten webwinkel nu een knop hanteren als betaal o.i.d.