bo
door boommm Sep 13, 2014 om 16:59
Huishouden & energie

Annuleringskosten zonder gezette handtekeningen

Afgelopen donderdag zijn wij gaan kijken naar eettafels. Door de winkelmedewerker werden de kosten van een (showmodel) tafel bekend gemaakt; wij kregen de tijd hier over na te denken en eventueel later de koop door te zetten.
Die avond hebben wij de winkel gebeld met de melding dat wij de orderbevestiging wel toegestuurd willen krijgen. Deze hebben wij de zaterdag mogen ontvangen. Deze orderbevestiging zou ondertekend geretourneerd moeten worden. In deze order staat niets vermeld van een eventuele van toepassing verklaring van de algemene voorwaarden.

Wij hebben niets ondertekend. Geen handtekening voor het akkoord voor het toepassen van de algemene voorwaarden; geen (benodigde) handtekening onder de door hen toegestuurde orderbevestiging.

Diezelfde zaterdag hebben wij de eettafel telefonisch geannuleerd. De desbetreffende afdeling was niet beschikbaar, maar de receptioniste (?) vertelde ons dat er annuleringskosten berekend zouden gaan worden.

Deze annuleringskosten werden op 50% gezet, nu de eettafel aanwezig is in de desbetreffende winkel. Normaal bedragen de annuleringskosten 30% als de producten besteld zijn maar nog niet aanwezig zijn in de winkel.
Dat het om een showmodel gaat was niet belangrijk; de kosten van 50% waren van toepassing. Kenmerk van een showmodel is juist dat het product aanwezig is in de winkel, zonder deze extra te bestellen.

Mogen deze annuleringskosten daadwerkelijk in rekening worden gebracht? Het enige wat is gebeurd is dat de tafel vanuit de winkel naar het magazijn is verplaatst. Daarnaast is er vanuit ons geen enkele ondertekening van voorwaarden/overeenkomsten.

3114 11 Rapporteer

bo
door boommm - Sep 13, 2014 om 17:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben vergeten te vermelden dat de winkel CBW erkend is.

Daarnaast ben ik vergeten de melden dat zaterdag door ons in een mail is gevraagd de orderbevestiging toe te zenden, vooral om de bedragen op zwart en wit te hebben. Door ons is vermeld dat wij door het betalen van de aanbetaling de koop definitief zouden overeenkomen. Naar aanleiding van die mail is dus de order toegezonden met vermelding dat deze nog door ons ondertekend zou moeten worden.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2014 om 17:27
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Formeel gezien is een mondelinge aankoopbeslissing ook rechtsgeldig. Maar u zult, als het lukt, zeker de nodige problemen hebben om van de 30% af te komen. Via een rechter schijnt dit tot 15% vaak teruggebracht te worden. Maar in hoeverre dit haalbaar is zal blijken uit de rest van de antwoorden.

bo
door boommm - Sep 13, 2014 om 17:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 13 sep 2014, 17:27]Formeel gezien is een mondelinge aankoopbeslissing ook rechtsgeldig. Maar u zult, als het lukt, zeker de nodige problemen hebben om van de 30% af te komen. Via een rechter schijnt dit tot 15% vaak teruggebracht te worden. Maar in hoeverre dit haalbaar is zal blijken uit de rest van de antwoorden.

Naar aanleiding van dit antwoord is mijn vraag of deze mondelinge aankoopbeslissing gezien kan worden als een telefonische aankoop. Dit zou de bedenktijd van toepassing verklaren op deze kwestie, waardoor de annuleringskosten niet meer belangrijk zouden zijn.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2014 om 17:40
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In een (stenen)winkel geldt: Koop=Koop. Daarbij gelden de koop op afstand regels die bij internet aankopen enz. niet.

alfatrion
door alfatrion - Sep 13, 2014 om 17:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De annuleringskosten mogen niet in rekening worden gebracht.
Googled u maar eens op "30% CBW jurofoon" en er gaat een wereld voor u open.

aurora1
door aurora1 - Sep 13, 2014 om 18:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier over offertes en klik hier wat de Consuwijzer over annuleren zegt.

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 19:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk niet dat je de aankoop van een tafel kunt vergelijken met de offerte van een aannemer.

Waar het om draait is of de verkoper kan waarmaken dat hij een winstverlies/schadepost heeft van 50%. Dat lijkt me erg onaannemelijk. Voor de rest heeft hij geen kosten gemaakt. Juist nu die tafel al in de winkel stond en niet speciaal voor u is besteld.

Ik denk dat de verkoper geen schijn van kans heeft bij een rechter. Nu is het de vraag of de algemene voorwaarden helemaal van tafel kunnen en daarbij alle annuleringskosten verdwijnen, of dat er van matiging van de annuleringskosten mag worden gesproken. Bijv. verlaagd naar 10 of 15 %.
Daar is wel wat discussie over. Rechters zouden meestal beslissen dat er dan helemaal geen annuleringskosten worden gerekend.
Ik ga er vanuit dat u nog geen aanbetaling heeft gedaan, dus wat u het beste kunt doen is de annuleringskosten aanvechten door te stellen dat de winstderving nooit 50% kan zijn en dat de tafel al in de winkel staat, er zijn geen extra kosten daarvoor gemaakt, geen enkel argument om de annuleringskosten op 50% te zetten.
klik HIER voor een rechterlijke uitspraak over annuleringskosten.
U zit in het voordeel want de verkoper moet naar de rechter. In zo'n geval moet je niet naar de geschillencommissie gaan.

Door de orderbevestiging aan te vragen heeft u wel in principe toegestemd in de koop. Er is dus wel een overeenkomst, maar de ondernemer is wel erg gretig geworden om u voor een flink annuleringsbedrag te laten opdraaien. En daarmee heeft hij zichzelf behoorlijk in de problemen gebracht.

user123
door user123 - Sep 14, 2014 om 22:41
1346 Antwoorden / 3 Vragen

De link die wordt aangehaald betreft een aankoop van een keuken waarbij de verkoper in de procedure een fout heeft gemaakt. Niet echt relevant in dit geval.
Die 50% zou wellicht gereduceerd kunnen worden naar 40% in een procedure, maar om daarvoor een procedure te starten...
Waarom wilde u eerst de tafel wel kopen, maar een paar uur later weer niet ?
Wanneer u zo wispelturig bent, kunt u in de toekomst beter eerst goed nadenken voordat u een beslissing neemt.

door 1953 - Sep 15, 2014 om 00:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wat viel er eigenlijk te annuleren?!

Of het moet het toezenden van de orderbevestiging zijn die verkopende partij toezond en daaruit mocht concluderen een mondelinge koopovereenkomst te zijn aangegaan tussen partijen.

Denk dat de verwarring voor de receptioniste lag, verwarrend 'annuleren' terwijl er m.i. niets viel te annuleren.

Of er sprake is van een mondelinge koopovereenkomst? Mondelinge koopovereenkomst is geldig voor het Burgerlijk Wetboek (B.W.)

user123
door user123 - Sep 15, 2014 om 00:06
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 15 sep 2014, 00:04]Wat viel er eigenlijk te annuleren?!

Of het moet het toezenden van de orderbevestiging zijn die verkopende partij toezond en daaruit mocht concluderen een mondelinge koopovereenkomst te zijn aangegaan tussen partijen.

Denk dat de verwarring voor de receptioniste lag, verwarrend 'annuleren' terwijl er m.i. niets viel te annuleren.

Of er sprake is van een mondelinge koopovereenkomst? Mondelinge koopovereenkomst is geldig voor het Burgerlijk Wetboek (B.W.)

Je stuurt in de praktijk een orderbevestiging ter bevestiging van een order welke voorafgaand dus tot stand gekomen is.

door 1953 - Sep 15, 2014 om 00:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=user123 schreef op maandag 15 sep 2014, 00:06][quote=1953 schreef op maandag 15 sep 2014, 00:04]Wat viel er eigenlijk te annuleren?!

Of het moet het toezenden van de orderbevestiging zijn die verkopende partij toezond en daaruit mocht concluderen een mondelinge koopovereenkomst te zijn aangegaan tussen partijen.

Denk dat de verwarring voor de receptioniste lag, verwarrend 'annuleren' terwijl er m.i. niets viel te annuleren.

Of er sprake is van een mondelinge koopovereenkomst? Mondelinge koopovereenkomst is geldig voor het Burgerlijk Wetboek (B.W.)

Je stuurt in de praktijk een orderbevestiging ter bevestiging van een order welke voorafgaand dus tot stand gekomen is.

Er is duidelijk die donderdagmiddag, voorafgaand, een 'offerte' op papier vastgelegd, een preorderbevestiging. Door het opvragen van die orderbevestiging kon verkopende partij concluderen dat er een koopovereenkomst is gesloten.

Als er daadwerkelijk een 'mondelinge koopovereenkomst' is tussen partijen, dan viel er in feite niets te annuleren, dan wel dat er kosten zijn voor het annuleren van de order.