co
door cocosun Mar 5, 2011 om 15:11
Garantie & verzekeringen

Annuleringsverzekering en reisgenoten

Binnenkort ga ik samen met mijn zus en een vriendin een reisje maken. We wonen allemaal op verschillende adressen. Mijn zus en ik hebben ieder onze eigen doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Mijn vriendin heeft geen verzekering. Ik ben degene die de reis formeel boekt en betaald. Nu beweert het reisbureau dat mijn reisgenoten onder mijn (doorlopende) annuleringsverzekering vallen en mijn vriendig derhalve geen annuleringsverzekering hoeft af te sluiten. Mijn zus heeft pech want zij is voor deze reis dus dubbel verzekerd. Dit geldt niet voor de reisverzekering. Die moet iedereen wel zelf afsluiten. Ik vind het een vreemd verhaal dat iedereen dus blijkbaar verzekerd kan zijn via mijn annuleringsverzekering als ik de reis maar boek en betaal.Klopt dit??

9390 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 5, 2011 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cocosun,

Nee! Dat klopt niet.
Hoe kun je nu verzekerd zijn en geen premie betalen.
Zus is dus ook niet dubbel verzekerd!

Wat wél van belang is is dat reisgenoten - op één boeking - ook een beroep op hun verzekering kunnen doen als er met één van de anderen iets gebeurt en deze bv. terug moet.

Fijne vakantie.

vladja
door vladja - Mar 5, 2011 om 15:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Helemaal fout van het reisbureau.

Zus en Cocosun beide kunnen gebruik maken van hun eigen annuleringsverzekering, als er iets gebeurt wat gedekt is onder de polisvoorwaarden. Elk geval wordt apart beoordeeld.

Bijvoorbeeld. Als zus iets overkomt (ongelukje of ziekte), waardoor zij niet op vakantie kan gaan, kan zij annuleren en krijgt zij geld terug. Cocosun kan daarvoor geen beroep doen op haar annuleringsverzekering. Die vergoed alleen: Als een familielid van verzekerde in de 1e of 2e graad is overleden, naar het oordeel van een arts levensgevaarlijk ziek is of levensgevaarlijk ongevalsletsel heeft opgelopen.

Vriendin zonder verzekering heeft uiteraard geen enkel recht op enige vergoeding.

Vladja

edrick3
door edrick3 - Mar 5, 2011 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@cocosun @vladja,

Kijk goed in de polisvoorwaarden en check het even af!

U heeft recht op vergoeding van extra kosten die u moet maken door een
onder de persoonlijke hulpverlening gedekte gebeurtenis, die een niet op
de polis genoemde reisgenoot overkomt.

Deze dekking is alleen van kracht als:

- de getroffen reisgenoot een eigen geldige reisverzekering heeft;
- de gebeurtenis van de getroffen reisgenoot onder de dekking van diens
reisverzekering valt en deze reisverzekering geen dekking biedt voor de
extra kosten van de meereizende reisgenoot;
- de extra door de verzekerde gemaakte kosten aantoonbaar noodzakelijk
zijn en redelijkerwijs tijdens de duur van de reis gemaakt zijn.

Met vr.gr.

vladja
door vladja - Mar 5, 2011 om 16:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

edrick3,

Kijk goed in de polisvoorwaarden en check het even af!

Ik praat over de annuleringsverzekering, niet over de reisverzekering.

Cocosun schrijft zelf al dat ieder zelf een reisverzekering moet afsluiten.

Er wordt geen verzekeringsmaatschappij genoemd. Dus de specifieke voorwaarden kan ik niet opzoeken.

Vladja

edrick3
door edrick3 - Mar 5, 2011 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@vladja,

Mijn antwoord betreft ook de annuleringsverzekering. Die werd ook door de verz.mij. bedoeld (al hebben ze het over de reisverzekering - om het lekker duidelijk te maken).

Heb dit - helaas - in de praktijk meegemaakt: reisgenoot (geen familie) moest met hartklachten de reis onderbreken en werd teruggehaald. Ook wij gingen terug en hebben de kosten voor niet genoten reisdagen, vliegticket, etc. allemaal vergoed gekregen.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 5, 2011 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

PS,

Ter verduidelijking:

Ik check dit altijd even af vóór we op vakantie gaan met de desbetreffende maatschappij:

Beste mensen, graag wil ik bij jullie een doorl.reisverz.+annuleringsverz. afsluiten, maar ... Wij gaan altijd gezamenlijk met een bevriend echtpaar op vakantie. Op boekingsformulier staan dus 4 namen. Het andere stel is elders verzekerd. Mocht zich nu bij hen een voorval voordoen waardoor zij van hun ann.verz. gebruik moeten maken, kunnen wij dan een beroep op de bij jullie afgesloten polis doen. Wij gaan dan namelijk niet alleen op vakantie of zetten alleen de reis voort (zoals u misschien kunt begrijpen).
Volgens mij kan ik aanspraak maken op de ann.verz. als mijn reisgenoten vanwege een verzekerde gebeurtenis op hun polis de reis voortijdig moeten annuleren of voortijdig moeten beëindigen, indien: - de getroffen reisgenoot een eigen ann.verz. heeft en - de gebeurtenis van de getroffen reisgenoot onder de dekking van zijn/haar verz. valt en zijn/haar verz. geen vergoeding verleent voor ons en - de getroffen reisgenoot en wij samen heen en terug reizen. Heb ik dit juist?

Het antwoord staat hierboven (16.36 uur) en we hebben dus inderdaad de vergoeding gekregen.

co
door cocosun - Mar 5, 2011 om 17:42
13 Antwoorden / 7 Vragen

Edrick en Vladja bedankt voor jullie reacties. Dit bevestigt wat ik zelf al dacht!