ru
door rudolf54 Nov 28, 2014 om 15:13
Auto & vervoer

Anonieme?ovchipkaart

Mijn anonieme OV chipkaart verloopt binnenkort. Om resterend saldo terug te ontvangen moet ik even mijn bijna volledige personalia opgeven!?! Ik begrijp het frauderisico, maar dit lijkt me buitenproportionele verlakkerij. Of slimme diefstal, zo je wil... By the way: waarom verloopt zo'n ding eigenlijk? Ik heb hem al jaren, hij doet het prima en aan de verouderde pasfoto kan het niet liggen. Een nieuwe kost wel weer 7,50. Plus achterlaatbedrag dus...

4913 21 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Nov 28, 2014 om 15:36
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nou ik vind het nogal meevallen. Ze vragen uw naam,adres, geboorte datum. telnr en banknummer.

ru
door rudolf54 - Nov 28, 2014 om 15:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien bedoelt u dit ironisch? Dan snap ik het. U vergeet overigens nog enige vragen, waaronder het sleutelelement: het kaartnummer.

Als u het niet ironisch bedoelt: dat is uw goed recht, maar ik begrijp niet waarom al deze gegevens nodig zouden zijn voor een simpele banktransactie. En eigenlijk vind ik dat de waarschuwing voor deze achteraf-registratie van al mijn ritten wel wat eerder bekend had mogen zijn, zodat ik de restschade tijdig had kunnen beperken.

Teruggave saldo verlopen anonieme OV-chipkaart
Kaartnummer:
Einddatum (dd-mm-yyyy) (Let op: Uw aanvraag kan alleen worden verwerkt als u de juiste einddatum heeft vermeld!):
Voorletters:
Tussenvoegsel:
Achternaam:
Emailadres:
Telefoon (alleen cijfers):
Bankrekening (IBAN):

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2014 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een pasfoto op een anonieme kaart?

U kunt de kaart ook inleveren bij een balie van het vervoersbedrijf als hij verlopen is of mog maximasl 6 weken geldig en dan krijgt u uw geld zo terug.

Kunt u meteen een nieuwe aanschaffen.

mahadma
door mahadma - Nov 28, 2014 om 17:46
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Om resterend saldo terug te ontvangen moet ik even mijn bijna volledige personalia opgeven!?! Ik begrijp het frauderisico, maar dit lijkt me buitenproportionele verlakkerij.

Aan de ene kant wil men "veilig" geld terug kunnen krijgen, maar men wil niet de noodzakelijke info geven om dat "veilig" te kunnen.

By the way: waarom verloopt zo'n ding eigenlijk? Ik heb hem al jaren,

Ook uw ID card, Paspoort, Rijbewijs hebben een einddatum qua geldigheid. Dus waarom deze ov card niet?

Een nieuwe kost wel weer 7,50.

Dat is ooit bedacht door Den Haag.

Plus achterlaatbedrag dus...

Nee, u kunt uw saldo retour gestort krijgen.

diumenge
door diumenge - Nov 28, 2014 om 17:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is inderdaad onzin om zo'n anonieme OV-chipkaart te laten verlopen. Geldklopperij.

Is het niet mogelijk het saldo op te reizen? Dan kan je het laatste ritje misschien zelfs negatief uitkomen en pak je ze nog een beetje terug ;-)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 28, 2014 om 17:51
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger1
Aan de balie kost het 2 euro 50 plus dat je nog al jouw gegevens moet geven.

@TS
Gegevens hoeven niet correct te zijn, enkel het bankrekeningnummer is handig. En verder hebben ze waarschijnlijk al jouw gegevens al, aangezien de kans groot is dat je via jouw pinpas ooit opgewaardeerd hebt. Aangezien je wel een hoop kleingeld op zak moeten hebben om dit te voorkomen.

Na het invullen van jouw gegevens worden deze gekoppeld aan jouw reishistorie en voor 5 jaar (maar ga maar uit van eeuwig) opgeslagen. Aangezien ook jij een potentieel crimineel/terrorist kunt zijn.. En alles uiteraard voor de veiligheid hè! Is super belangrijk!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 28, 2014 om 17:55
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 28 nov 2014, 17:49]Is het niet mogelijk het saldo op te reizen? Dan kan je het laatste ritje misschien zelfs negatief uitkomen en pak je ze nog een beetje terug ;-)
Dit kan er hoeft 'slechts '16 euro op te staan (trein) al roepen ze overal dat dat 20 is, maar je mag 4 euro in de min staan.

Echter wanneer je ooit gepind hebt, zul je gewoon een naheffing krijgen. Beetje centjes stelen van de overheid, die accepteren echt geen concurrentie ;-).

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2014 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 28 nov 2014, 17:51]@tijger1
Aan de balie kost het 2 euro 50 plus dat je nog al jouw gegevens moet geven.

@TS
Gegevens hoeven niet correct te zijn, enkel het bankrekeningnummer is handig. En verder hebben ze waarschijnlijk al jouw gegevens al, aangezien de kans groot is dat je via jouw pinpas ooit opgewaardeerd hebt. Aangezien je wel een hoop kleingeld op zak moeten hebben om dit te voorkomen.

Na het invullen van jouw gegevens worden deze gekoppeld aan jouw reishistorie en voor 5 jaar (maar ga maar uit van eeuwig) opgeslagen. Aangezien ook jij een potentieel crimineel/terrorist kunt zijn.. En alles uiteraard voor de veiligheid hè! Is super belangrijk!

Die € 2,50 is onjuist. Dat is alleen maar van toepassing als je gewoon met die kaart wilt stoppen.

Als de kaart verlopens is, of bijna, dan is het gratis.

zoekster
door zoekster - Nov 28, 2014 om 18:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 28 nov 2014, 17:55]

Echter wanneer je ooit gepind hebt, zul je gewoon een naheffing krijgen. Beetje centjes stelen van de overheid, die accepteren echt geen concurrentie ;-).
Maar als je pint hebben ze alleen je banknummer, niet je naam en adres.
(mag je hopen)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 28, 2014 om 19:49
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 28 nov 2014, 18:45]Maar als je pint hebben ze alleen je banknummer, niet je naam en adres. (mag je hopen)
Bij het pinnen (net als met iDeal) wordt jouw naam (voorletters + achternaam) automatisch mee verzonden (serieus).
Aangezien, bijvoorbeeld NS 100 procent van de staat is, is een koppeling richting de belastingdienst, kinderlijk eenvoudig om alsnog precies te weten wie jij bent.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 28, 2014 om 19:54
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 nov 2014, 18:19]Die € 2,50 is onjuist. Dat is alleen maar van toepassing als je gewoon met die kaart wilt stoppen.

Als de kaart verlopen is, of bijna, dan is het gratis.

Dit is juist, mijn fout. In het beginnen van de ov-chipkaart was dit echter wel het geval, plus dat opsturen (postzegel benodigd) ook noodzakelijk was.
Gelukkig kan dit nu ook volledig digitaal.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2014 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan dus maar gezellig met ritjes opmaken. Moet u zelf niet? Geef hem aan de buurvrouw, buurman en ga maar door. Participatiemaatschappij hè? Niemand die dan uw gegevens weet.

ru
door rudolf54 - Nov 29, 2014 om 11:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 nov 2014, 22:46]Dan dus maar gezellig met ritjes opmaken. Moet u zelf niet? Geef hem aan de buurvrouw, buurman en ga maar door. Participatiemaatschappij hè? Niemand die dan uw gegevens weet.

Dit is natuurlijk de verstandigste en charmantste oplossing, gezien de patstelling. Het gaat mij niet eens om de euro's. Wel om de onverschilligheid waarmee de instanties maar menen alles naar hun hand te kunnen zetten. Verontrustend is ook dat steeds meer mensen dat nog normaal vinden ook, of überhaupt niet in de gaten hebben.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2014 om 11:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij staat op de kaart vermeld hoe lang die geldig is.

zoekster
door zoekster - Nov 29, 2014 om 11:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=rudolf54 schreef op zaterdag 29 nov 2014, 11:32]
Dit is natuurlijk de verstandigste en charmantste oplossing, gezien de patstelling. Het gaat mij niet eens om de euro's. Wel om de onverschilligheid waarmee de instanties maar menen alles naar hun hand te kunnen zetten. Verontrustend is ook dat steeds meer mensen dat nog normaal vinden ook, of überhaupt niet in de gaten hebben.
Ik had hetzelfde 'probleem', heb de kaart nu tot op de bodem opgemaakt door mijn laatste rit duurder te maken dan de van te voren afgeschreven ritprijs.
Ik heb gewoon niet meer uitgecheckt. Mijn kaart is nog helemaal goed en toch moet ik voor 7,50 een nieuwe kopen.
Terwijl de vervoersbedrijven miljoenen binnen hebben gesleept van mensen die vergeten zijn uit te checken, (of het apparaat werkte niet) en de extra afschrijving daardoor niet hebben gedeclareerd.

Wat betreft dat de vervoersbedrijven die doen wat ze willen: als je erachter komt dat er toch niet naar je wordt geluisterd, dan geef je je verzet op.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 30, 2014 om 07:42
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 29 nov 2014, 11:50]Wat betreft dat de vervoersbedrijven die doen wat ze willen: als je erachter komt dat er toch niet naar je wordt geluisterd, dan geef je je verzet op.
Correct, het is niet voor niets dat NS geen fatsoenlijk digitaal contact mogelijkheid heeft en klachten moet je sowieso per post versturen. Enkel en alleen in de hoop dat de klant dit niet doet.

NS heeft dan nu wel een forum (nog wel..) als klant moet je daar gaan klagen om iets bij ze gedaan te krijgen.
Timo Huges vindt het allemaal maar prima en bovenal gewoon klantvriendelijk..

re
door rendag - Dec 1, 2014 om 12:01
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 28 nov 2014, 19:49][quote=zoekster schreef op vrijdag 28 nov 2014, 18:45]Maar als je pint hebben ze alleen je banknummer, niet je naam en adres. (mag je hopen)
Bij het pinnen (net als met iDeal) wordt jouw naam (voorletters + achternaam) automatisch mee verzonden (serieus).
Aangezien, bijvoorbeeld NS 100 procent van de staat is, is een koppeling richting de belastingdienst, kinderlijk eenvoudig om alsnog precies te weten wie jij bent.

En riskeren ze een flinke boete door aan te tonen dat ze de privacywetgeving overtreden. Jij denkt dat ze dat zouden doen vanwege een tekort van maximaal 4 euro?

Daarnaast is de NS helemaal niet de instantie achter de OV-Chipkaart. (En de belastingdienst niet de instantie achter je PIN-pas?)

Het is prima om skeptisch te zijn, maar baseer het alsjeblieft wel op feiten.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Dec 1, 2014 om 17:24
152 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=rudolf54 schreef op vrijdag 28 nov 2014, 15:13]Mijn anonieme OV chipkaart verloopt binnenkort. ............................................................................................................................................aan de verouderde pasfoto kan het niet liggen............... dus...

Vraag:

Sinds wanneer zit er een pasfoto op een anonieme OV kaart?????

Ik heb hier namelijk een anonieme kaart voor me liggen ZONDER pasfoto?????!!!!!

ru
door rudolf54 - Dec 5, 2014 om 10:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Sjongejonge, die pasfoto. Allemaal even goed lezen nu, ik schreef: "aan de verouderde pasfoto kan het niet liggen". NIET liggen. Wie de ironie hiervan niet begrijpt wens ik evenzogoed toch een vrolijk leven toe. Ik stel voor dat we de topic maar sluiten, want we dwalen af. Over de werkelijkheid achter de privacy-complot-theorieën zou ik nog wel een boekje kunnen opendoen - ik zit beroepsmatig dicht bij dat vuur en er is meer van waar dan je zou willen vrees ik - maar daar ging het mij niet eens om. Als je nota bene een apart product maakt om aan de argwanenden in dit land tegemoet te komen, dan moet je niet achteraf de anonimiteit alsnog schenden. Of van begin af aan duidelijk zijn. Op deze manier voel ik me belazerd en bestolen. Dank voor jullie reacties.

re
door rendag - Dec 8, 2014 om 11:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als je beroepsmatig dicht bij het vuur zit, vraag ik me af waarom je deze vragen stelt. Dan zou je het antwoord immers al moeten weten. Zoals de vraag waarom een OV-Chipkaart verloopt.

di
door diemenees - Dec 13, 2014 om 04:52
196 Antwoorden / 15 Vragen

de kaart kost 7,50 per 5 jaar om de kosten van de kaart te dekken EN om negatief saldo op eind (kan tot 8 eur oplopen als je slim plant) te compenseren voor de bedrijven. Het is al zo ontzettend vaak (gaap) hier verteld: die kaart is er niet voor UW gemak, maar voor dat van de OVbedrijven.
Zoals boven ook al uiteengezet kan resterend saldo OF terugbetaald worden OF op een nieuwe kaart overgezet. dat kan enkel en alleen bij aflopen 5 jaar-zoniet, kost het 2,50 kosten.
AL dit soort kaarten worden doorlopend herzien/vernieuwd en hier is gekozen voor 5 jaar om voor programmeurs de zaak wat overzichtelijk te houden. Dito bankpasjes etc. Nu zijn er allesweters die beweren dat bvb in London met net zo'n kaart dat niet is-klopt ten dele, want daar worden zo af en toe oudere generaties gewoon ongeldig verklaard-wat voor klanten van ver weg nog onduidelijker uitpakt.