rj
door rjmarcusse Jun 5, 2013 om 11:34
Geldzaken & recht

AOW

Mijn vrouw is van Arubaanse afkomst. Op haar zestiende is ze naar Nederland gegaan. Dat betekent, dat zij als zij AOW krijgt een jaar mist. Arubaanse jaren tellen niet mee voor de AOW.
Nu heb ik gehoord, dat het mogelijk is om voor dat jaar alsnog in aanmerking te komen. Als dat zo is, bij welke instantie moet ik dan zijn.
Wie weet hier meer over?

1055 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 5, 2013 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ro68ma,

Zou eens informeren bij de SVB, dalt lijkt me de aangewezen instantie.

Suc6

ve
door verwijderd - Jun 5, 2013 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krijgt mevrouw vanzelf bericht van van de svb, staat hier, ook hoe die regeling heet enzo.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2013 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook even kijken of ze precies 1 jaar of meer heeft gemist, als het minder als 1 jaar is ( al is het maar 1 dag) krijgt ze automatisch 100 %, anders 98% met mogelijke aanvulling zie reactie hierboven.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2013 om 08:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ro68

Je kunt inderdaad het beste gaan informeren bij de SVB.
Meer informatie over de AOW kun je ook Hier vinden.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2013 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft even geduurd voor ik contact had met de SVB, vandaar mijn late reactie. Aan de korting van 2% van de AOW kan de SVB niets doen. Die blijft dus ongewijzigd. Er is binnen de SVB geen regeling, die dat zou kunnen compenseren.
Het enige, dat overblijft, is informeren bij een Arubaanse of Antilliaanse overheidsinstantie (bijv. het Antillenhuis).
In ieder geval bedankt voor jullie reactie.

ro68ma

ve
door verwijderd - Jun 19, 2013 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ro68ma,

OK.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2013 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd dat de SVB zegt niets te kunne doen.
Van de site van de SVB "geplukt"

Vrijwillige Verzekering

Wat kost de inkoopregeling AOW?

Voor de inkoop AOW betaalt u een premie. Deze hangt af van het inkomen dat u heeft gehad.

De premie is een percentage van uw inkomen

U kunt maximaal 50 jaar AOW opbouwen tot uw AOW-leeftijd. De begindatum van de opbouw ligt daarom 50 jaar vóór uw AOW-leeftijd. De periode vanaf die begindatum tot uw AOW-leeftijd noemen we de 50-jaarsperiode.

Voor elk jaar vanaf de begindatum van de 50-jaarsperiode tot de dag waarop u in Nederland kwam wonen of werken, bekijken wij hoe hoog uw inkomen was. Uw premie voor een jaar is een percentage van uw inkomen in dat jaar.

Op deze manier berekenen we voor elk jaar de premie. De premies van alle jaren samen is het bedrag dat u betaalt voor de inkoop van uw AOW.

Er is een minimumpremie en een maximumpremie. De regering bepaalt elk jaar het premiepercentage, de minimumpremie en de maximumpremie. Over 2013 is de premie 17,9% van uw inkomen. Dit kan ieder jaar verschillen.

Bereken zelf of inkoop van AOW gunstig voor u is

Vul aan het eind van het vragenformulier uw inkomsten in over de hele periode dat u AOW wilt inkopen. Verzamel de informatie die u nodig heeft voordat u het formulier invult. Reken uw inkomsten altijd om in euro’s.

Bereken of inkoop van AOW gunstig voor u is

http://www.svb.nl/int/nl/vv/nieuw_in_nederland/wat_kost_inkoopregeling_aow/

ve
door verwijderd - Jun 20, 2013 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou betekenen, dat het gaat om het inkopen van een jaar AOW. In dat jaar heeft mijn vrouw geen inkomen gehad (ze was 15 en schoolgaand) en kan dus ook geen premie betalen. Dus denk ik, dat dit niet voor opgaat.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2013 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zij zou dan eventueel maximaal een jaar missen, dat is 2%, Dus peanuts. Ook al zou inkoop mogelijk zijn, is dat toch niet nuttig.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2013 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook nog maar de vraag of uw vrouw een jaar opbouw zal missen. Dat hangt helemaal af van wanneer zij AOW gaat krijgen.

Lees hier

Hoe veel later zij AOW krijgt, vanaf zoveel later wordt de opbouw gerekend.