pj
door pjbuijs Mar 5, 2015 om 14:43
Geldzaken & recht

AOW premie in jaar van 65 worden

Mijn vrouw had in 2014 GEEN inkomen.
In augustus 2014 bereikte zij de AOW leeftijd (65 en 2 maanden).
In de maanden augustus t/m december ontving zij AOW.
Omdat zij in deze periode haar AOW leeftijd heeft, hoeft zij GEEN AOW premie 17,9% (volksverzekeringen) te betalen/af te dragen.

In de elektronische inkomstenbelastingaangifte moet zij nu over de eerste 7 maanden, waarin zij GEEN inkomsten had, 7/12 x 17,9% = 10,44% AOW premie over haar AOW inkomen betalen. (AOW inkomen van de laatste 5 maanden, waar zij eigenlijk niets had hoeven af te dragen).

Weet iemand of dit correct is? Het lijkt mij namelijk zeer onlogisch.

1435 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 5, 2015 om 15:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hebt u het hele jaar de AOW-leeftijd? Dan betaalt u geen AOW-premie. In het jaar dat u de AOW-leeftijd bereikt, betaalt u een aangepaste premie voor de AOW. In dat jaar passen wij daarom het belastingtarief in de eerste 2 schijven aan. De maand waarin u de AOW-leeftijd bereikt, bepaalt de hoogte van het belastingtarief. Bent u vóór 1 januari 1946 geboren? Dan hoeft u geen AOW-premie te betalen, maar is uw maximum premie-inkomen hoger.
(Bron:Belastingdienst)

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2015 om 15:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 5 mrt 2015, 15:03] Hebt u het hele jaar de AOW-leeftijd? Dan betaalt u geen AOW-premie. In het jaar dat u de AOW-leeftijd bereikt, betaalt u een aangepaste premie voor de AOW. In dat jaar passen wij daarom het belastingtarief in de eerste 2 schijven aan. De maand waarin u de AOW-leeftijd bereikt, bepaalt de hoogte van het belastingtarief. Bent u vóór 1 januari 1946 geboren? Dan hoeft u geen AOW-premie te betalen, maar is uw maximum premie-inkomen hoger.
(Bron:Belastingdienst)

Met vr.gr.

En wat is dan het antwoord op de vraag?

door 14peter - Mar 5, 2015 om 15:09
567 Antwoorden / 2 Vragen

Zij betaalt niet 7 maanden premie, maar over 7/12 deel van het inkomen. Mevrouw was namelijk 7/12 deel van het jaar premieplichtig. Inkomstenbelasting word per jaar afgerekend, niet per maand. Ofschoon het in deze situatie oneerlijk lijkt is het toch correct.

edrick3
door edrick3 - Mar 5, 2015 om 15:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis)

Voor vragen over belastingen en toeslagen.

Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Als wij uw vraag niet meteen kunnen beantwoorden, wordt u later teruggebeld.
Houd uw burgerservicenummer bij de hand

Met uw burgerservicenummer kunnen wij u sneller helpen. Houd daarom uw burgerservicenummer bij de hand als u ons belt. Dit staat bijvoorbeeld op uw rijbewijs, loonstrook en paspoort. Wij kunnen erom vragen:

in het keuzemenu
tijdens het gesprek

door 14peter - Mar 5, 2015 om 15:19
567 Antwoorden / 2 Vragen

Correctie; waar ik zei 7/12 deel van het inkomen bedoelde ik 7/12 deel van de premie.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2015 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het jaar dat iemand AOW gaat krijgen en voordien geen inkomen had en verder dus alleen die AOW, is er een speciale regeling van toepassing.

Ik neem aan dat uw vrouw tot augustus de algemene heffingskorting uitbetaald heeft gekregen.

Als men dan aangifte doet lijkt het alsof er een bedrag terugbetaald moet worden. Maar die aanslag wordt NIET opgelegd.

Het programma kan die regel niet aan, maar zo werkt het wel.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2015 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit onderwerp is hier vorig jaar ook uitgebreid aan de orde geweest.

Klik hier

Als u zin hebt om het door te lezen.

Maar uw vrouw hoeft dus niets te betalen.

fi
door fisbel - Mar 6, 2015 om 00:32
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 5 mrt 2015, 15:11]BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis)

Voor vragen over belastingen en toeslagen.

Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Als wij uw vraag niet meteen kunnen beantwoorden, wordt u later teruggebeld.
Houd uw burgerservicenummer bij de hand

Met uw burgerservicenummer kunnen wij u sneller helpen. Houd daarom uw burgerservicenummer bij de hand als u ons belt. Dit staat bijvoorbeeld op uw rijbewijs, loonstrook en paspoort. Wij kunnen erom vragen:

in het keuzemenu
tijdens het gesprek

Dat we voor fiscale vragen de Belastingtelefoon kunnen bellen, weten we onderhand wel.
14peter geeft antwoord op de vraag en tijger1 geeft een nuttige aanvulling. Op een voorlichtingsmorgen met de Belastingdienst en drie te bespreken vraagstukken, was een opgave waarbij in 2014 de fiscale partner pensioengerechtigd werd. Partner had gedurende enkele maanden uitsluitend AOW-inkomen + voorlopige teruggaaf.

De 'uitkomst' was dat er belasting moest worden betaald. Een aftrekpost werd in stelling gebracht om de aanslag van de AOW-gerechtigde met uitsluitend AOW-inkomen op € 0 te zetten (met aanslagvoordeel van € 45). Zonde, want volgens mij had de aftrekpost aan de andere partner toebedeeld moeten worden. De Belastinginspecteur wist van niets, maar zou het nog eens nakijken (......)