h.
door h.jansen Sep 29, 2013 om 21:28
Geldzaken & recht

AOW starter

Hallo,
Als AOW "starter" ben ik geboren op 27-03-1949.
Volgens de SVB krijg ik mijn eerste AOW op 27-5-2014. Dit is maar een zeer klein bedrag (€244,-). Vervolgens op 23-6-2014 het volledige bedrag. Het blijkt als je vroeg in de maand geboren bent een hoger (eerste) AOW uitbetaling krijgt. Ben je laat in de maand geboren (zoals mijn geval) is dat pech. Of is dit leeftijddiscriminatie? De conclusie is dat ik geen 2 maanden "AOW-gat" heb maar bijna 3 maanden. Het is onverteerbaar dat je hiermee opgezadeld wordt. Ik zie ook geen samenwerking tussen pensioen uitvoerders en de SVB voor een gestroomlijnde overgang. De tijd om je voor te bereiden op deze financiële tegenvaller is er niet.
40 jaar heb ik gewerkt aan een opbouw voor pensioen/AOW met de veronderstelling dat dit ook op de afgesproken datum zou ingaan maar net voor de eindstreep worden de regels veranderd. Natuurlijk kan je het gat overbruggen met een lening maar dat blijft een sigaar uit eigen doos. Liever zie ik dat de pensioenuitvoerders het vut/prepensioen aanpassen aan de nieuwe regels. Ik zou niet weten wat te doen. Het duurt voor mij nog 6 maanden en ik hoop dat er in die tijd een goede (betaalbare) regeling komt.

361 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2013 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u later AOW krijgt is al een tijdje bekend, ook dat uw AOW pas ingaat op uw verjaardag plus extra maanden. Dat u zich daar niet op hebt kunnen voorbereiden deelt u met heel veel andere mensen.

Uw pensioen krijgt u gewoon vanaf u 65 jarige leeftijd. Als u vanaf 1januari 2013 al met Vut was komt u wellicht in aanmerking voor de compensatie regeling van de SVB. Klik hier

Als u nog werkt, kunt u natuurlijk langer blijven werken. Want dat is dus de bedoeling.

U hebt niet veertig jaar opgebouwd aan de AOW, de AOW wordt grotendeels gefinancierd door een omslagstelsel.

U hebt het over zes maanden, maar dit hele gedoe was begin dit jaar al bekend, hebt u dat gemist?

valerius-2
door valerius-2 - Sep 29, 2013 om 23:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zijn nu eenmaal de regels van deze uitkering die wettelijk zijn vast gelegd. En die gelden voor iedreen die in de zelfde positie zit als.. Inderdaad dat mensen die ongeveerin de helft van de maand geboren zijn hier meer last van hebben. dan de andere.Voor u komt het slecht uit.