jo
door jobo182 Sep 24, 2013 om 11:10
Geldzaken & recht

Aow uitkering

sinds deze maand ontvangen mijn echtgenote en ik zelf de AOW uitkering ad 2x 708,51 euro op onze rekening,
mijn vraag is:
is van dit bedrag al de loonheffing e.d. ingehouden ?

heb navraag gedaan bij SVB, maar daar zegt men mij, dat er gedeeltelijk word ingehouden en afhankelijk is van andere inkomsten,
ik kan niet nazien, wat er ingehouden word;

nu ontvang ik via het bedrijfs pensioen fonds (Syntrus Achmea) nog een pensioen op mijn rekening, daar ik 37 jaar gewerkt heb bij V&D Heerlen,
ad 152,48
hier is al loonheffing op ingehouden ad 38,66
en premie ZVW ad 11,45

ik wil dus niet voor een verrassing komen te staan, wanneer ik volgend jaar een naheffing inkomstenbelasting zou ontvangen ivm te weinig inghouden loonbelasting,
daarom mijn bovenstaande vraag;
inmiddels

m.vr.gr

2326 13 Rapporteer

ge
door gerboe - Sep 24, 2013 om 12:02
806 Antwoorden / 0 Vragen

Zo tegen december kunt u bij de belastingdienst het programma voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2014 downloaden. Als u de geschatte gegevens van de uitkeringen van SVB en Syntrus Achmea invult -aangevuld met andere gevraagde gegevens- en deze aangifte opstuurt komt u niet voor verrassingen te staan.

zw
door zwaardvis - Sep 24, 2013 om 13:00
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bij 708.51 is er geen LH ingehouden

zie deze link

Geen LH omdat SVB rekening houdt met de algemene heffingskorting EN de ouderenkorting:

Is uw verzamelinkomen in 2013 niet hoger dan € 35.450? Dan is de ouderenkorting € 1.032.
Is uw verzamelinkomen hoger dan € 35.450? Dan is de ouderenkorting € 150
Hebben u en uw fiscale partner een verzamelinkomen dat per persoon lager is dan € 35.451? Dan krijgt u allebei de ouderenkorting van € 1.032.
Is het verzamelinkomen van u en uw fiscale partner per persoon hoger dan € 35.450? Dan krijgt u allebei de ouderenkorting van € 150.

Het kan dus zijn dat er te weinig LH is ingehouden als u naast de AOW nog een redelijk fors pensioen hebt, of andere inkomsten.

jo
door jobo182 - Sep 24, 2013 om 13:12
14 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op dinsdag 24 sep 2013, 13:00]Bij 708.51 is er geen LH ingehouden

zie deze link

Geen LH omdat SVB rekening houdt met de algemene heffingskorting EN de ouderenkorting:

Is uw verzamelinkomen in 2013 niet hoger dan € 35.450? Dan is de ouderenkorting € 1.032.
Is uw verzamelinkomen hoger dan € 35.450? Dan is de ouderenkorting € 150
Hebben u en uw fiscale partner een verzamelinkomen dat per persoon lager is dan € 35.451? Dan krijgt u allebei de ouderenkorting van € 1.032.
Is het verzamelinkomen van u en uw fiscale partner per persoon hoger dan € 35.450? Dan krijgt u allebei de ouderenkorting van € 150.

Het kan dus zijn dat er te weinig LH is ingehouden als u naast de AOW nog een redelijk fors pensioen hebt, of andere inkomsten.

het verzamelinkomen is niet hoger dan 35450, wat houd ouderenkorting van 1032 dan in ?
naast aow alleen klein pensioen zoals eerder beschreven, moet ik dan LH na betalen ?

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2013 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee op die AOW uitkering is GEEN loonheffing ingehouden. Ik weet natuurlijk niet hoeveel inkomen u had tot uw AOW uitkering, maar gezien de geringe hoogte van het pensioen, zal uw salaris daar niet al te hoog geweest zijn.

Normaal gesproken zult u dus over dit jaar eerder wat belasting terugkrijgen, dan wat moeten betalen. Dat is trouwens overwegend het geval bij mensen over het jaar waarin ze 65 worden.

Als u dat wilt, kunt u het al precies uitrekenen. Volgens mij kunt u op de site van de belastingdienst het formulier Voorlopige aanslag 2013 downloaden. Als u daar de gegevens invult, dus uw salaris en 4 keer het AOW bedrag zal daar beslist uitkomen of u nog iets moet betalen, of terug zou kunnen krijgen. Mijns inziens dus terugkrijgen.

Om terug te krijgen kunt u dat formulier niet meer insturen, maar vergeet vooral niet dan volgend jaar een proefberekening te maken.

U hebt toch ook ern specificatie gekregen van de SVB, daar staan de cijfers op.

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2013 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De algemene heffingskorting voor 65min is € 2.001 per jaar, en de algemene heffingskorting voor 65plus 1.034. Daarnaast is er voor 65plus een ouderenkorting, tot een bepaalde hoogte van het inkomen, van € 1.032.

Deze bedragen worden door de belastingdienst herrekend over het jaar dat u 65 wordt. Maar u ziet dat een 65 plusser zelfs iets meer korting krijgt.

Het laagste belasting tarief voor 65min is in ieder geval 37% en voor 65plus 19,1%. Het inkomen over het hele jaar wordt gemiddeld, waaruit volgt dat u nog een stukje ingehouden belasting zult terugkrijgen, tenminste als u aangifte doet.

Nog even voor de goede orde, de AOW uitkering van uw vrouw is natuurlijk niet bij u belast. Ik weet niet of zij voorheen inkomen had. Zo ja, dan geldt voor haar hetzelfde als voor u.

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2013 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even voor de goede orde. U kunt nu natuurlijk ook meer zorgtoeslag krijgen, afhankelijk van het inkomen van uw echtgenote, maar als u dat niet zelf wijzigt, gebeurt dat volgend jaar automatisch door de belastingdienst.

Ook over jet jaar 2014 zal bij u een beetje teveel belasting ingehouden worden op het stukje pensioen, omdat u bij de AOW niet uw hele heffingskortingen zult gebruiken. Dus houd dat in de gaten, dat u ook in 2015 aangifte doet over 2014, enzovoort. Behalve als de heren in Den Haag weer iets gaan wijzigen.

fi
door fisbel - Sep 24, 2013 om 23:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

Voor 2013 kan ik niet beoordelen of u belasting moet bijbetalen of niet. Het totale jaarinkomen telt immers en hoeveel belasting er is ingehouden. Zoals hierboven reeds gezegd: Over uw AOW-inkomen zal geen belasting worden ingehouden. (tenzij u dat zelf anders regelt) 2013 is overigens een lastig belastingjaar omdat u in dit jaar 65 bent geworden en er daardoor verschillende belastingpercentages gelden.

Voor 2014 hoeft u zo te zien niet bang te zijn dat u moet bijbetalen. Zolang uw verzamelinkomen Box 1 niet meer is dan zo'n € 19.000 en er geen vermogen Box 3 is zult u waarschijnlijk geld terugkrijgen. Dat komt omdat er op het aanvullende pensioen van Achmea te veel belasting is ingehouden. Door aangifte te doen worden de kortingen beter benut (algemene heffingskorting en ouderenkorting) en is minder belasting verschuldigd dan er ingehouden is.

Vraag: u heeft 37 jaar bij V&D gewerkt. Levert dat maar een pensioen op van € 152,48 per maand ??? € 1524,80 zou logischer zijn.
Voor het recht op toeslagen: Lees hier

fi
door fisbel - Sep 25, 2013 om 00:08
851 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger1 schreef:
Om terug te krijgen kunt u dat formulier niet meer insturen, maar vergeet vooral niet dan volgend jaar een proefberekening te maken.

Correctie: Een voorlopige Aanslag (teruggaaf) 2013 kan tot 1 april 2014 worden ingediend. Lees hier

Correctie: de ouderenkorting wordt niet herrekend. Wel bij de voorlopige teruggaaf maar niet bij de daadwerkelijke aangifte. Er moet wel voldoende belasting zjn betaald om de ouderenkorting volledig te verzilveren.

En tenslotte:
Het is niet vanzelfsprekend dat er meer zorgtoeslag verkregen kan worden. Als het toetsingsinkomen vorig jaar 2012 lager was dan zo'n € 20.000 was er al een maximum zorgtoeslag. Of de zorgtoeslag vanaf 2013 meer wordt is pas te zeggen als de jaarinkomens (verzamelinkomens van beiden) over deze jaren bekend zijn. Het inkomen van man en het inkomen van vrouw vóór pensionering is immers niet bekend (gemaakt)

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2013 om 10:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Uw link naar de voorlopige aanslag werkt niet.

Het inkomen van Ts bestond tot de AOW uit loon of wellicht VUT, daarna uit AOW en pensioen. Dat is, bijna altijd, lager. Dus als hij voorheen zorgtoeslag kreeg, is dat , bijna altijd, daarna hoger. Als hij al het maximum kreeg natuurlijk niet.

In 2013 is er natuurlijk voldoende belasting betaald om de ouderenkorting te verzilveren.

Ik maak al een voorbehoud ivm het eventuele inkomen van de echtgenote.

Ik ga er uiteraard van uit dat de Ts de juiste cijfers vermeldt.

fi
door fisbel - Sep 25, 2013 om 10:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

Bijgaand de informatie van de Belastingdienst over de Voorlopige Aanslag 2013:

Met dit programma kunt u:
tot 1 april 2014 een voorlopige aanslag 2013 aanvragen of wijzigen voor belasting die u terugkrijgt
tot 1 mei 2015 een voorlopige aanslag 2013 aanvragen of wijzigen voor belasting die u moet betalen.

Link: klik hier

jo
door jobo182 - Sep 25, 2013 om 10:53
14 Antwoorden / 11 Vragen

dank voor alle info,
heb het programma Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2013 gedownload, geinstalleerd en een proefberekening gemaakt met de gegevens die ik heb, ik weet nu genoeg.

mvg. Jobo

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2013 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan.

ge
door gerboe - Sep 25, 2013 om 11:32
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ook graag gedaan. Succes.