su
door sufkont Mar 22, 2010 om 20:02
Voeding & gezondheid

Apotheek geeft "over de datum" medicijnen

Vandaag hebben we medicijnen op gehaald (capsules voor maagsap reducering).

Bij thuiskomst blijken deze medicijen een exp date van 09-2009 te hebben, dat is een half jaar over de datum....

Op de doosjes was keurig een stickertje aangebracht met de tekst "Let op: Houdbaarheid gewijzigd" en "nieuwe houdbaarheid 09-2010"

Nu vraag ik me af of dit wel is toegestaan???
De slager kan ook niet zomaar een nieuwe houdbaarheidsdatum op het verpakte vlees zetten toch?

10723 10 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Mar 22, 2010 om 20:07
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ja, zo kan iedereen het. Naar de apotheek ermee zou ik zeggen.

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2010 om 20:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Oude medicijnen
Op voedingsmiddelen staat een tht-datum: de datum tot wanneer het product ten minste houdbaar is. Ook op medicijnen staat zo'n soort aanduiding: de expiratiedatum. Na deze datum moet u de medicijnen niet meer gebruiken. Deze expiratiedatum is overigens alleen geldig als u zich aan de bewaarvoorschriften houdt, bijvoorbeeld droog bewaren of in de koelkast bewaren. Het beste is om oude medicijnen aan de gemeentelijke chemokar mee te geven of terug te brengen naar de apotheek. Op die manier komen de stoffen niet in het milieu terecht en loopt u ook niet het risico dat spelende kinderen via het huisvuil uw oude medicijnen in handen krijgen. Dus als u de zelfde klachten hebt als een paar jaar geleden, neem dan niet die paar tabletten die u nog van toen over hebt, maar vraag aan de huis arts een nieuw recept. Bewaar medicijnen in de oorspronkelijke verpakking, zodat u of uw familieleden niet in de war kunnen raken. Als u de verkeerde medicijnen inneemt, kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Als het etiket heeft losgelaten en u twijfelt bij welk flesje het hoort, kunt u de medicijnen maar beter wegbrengen naar de apotheek.

Ik zou dus toch maar even bij de apotheek informeren wat de reden van deze 'verlenging' is. Ga er wel van uit dat er een geldige reden is, want ze zullen u echt niet zo opvallend oude medicijnen in de maag splitsen. Je mag er van uitgaan dat een apotheker weet wat hij/zij doet.

Met vr.gr.

ge
door gerland - Mar 22, 2010 om 20:23
127 Antwoorden / 0 Vragen

Een meer gangbare wijze van omgaan met elkaar is mijns inziens een vraag te stellen aan de apotheker in plaats van hier op dit forum.

't Is maar een idee...

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2010 om 20:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=gerland schreef op maandag 22 mrt 2010, 20:23]Een meer gangbare wijze van omgaan met elkaar is mijns inziens een vraag te stellen aan de apotheker in plaats van hier op dit forum.

't Is maar een idee...

Dat bedoelde ik dus!

mhofman
door mhofman - Mar 22, 2010 om 20:35
530 Antwoorden / 93 Vragen

waarom hebben ze dit gedaan.Staat niet voor niets een datum op lijkt me.Terug gaan en vragen waarom.

druifje01
door druifje01 - Mar 22, 2010 om 20:38
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Deze werkwijze sta ik voor. Er wordt veelvuldig om advies gevraagd dat men bij de betreffende fabrikant of leverancier kan vragen. Deze site kan geen verantwoor-delijkheid voor specifieke informatie dragen.

su
door sufkont - Mar 22, 2010 om 21:30
1 Antwoorden / 2 Vragen

Daar de apotheek nu dicht is heb ik de vraag niet kunnen stellen...
Ik heb al wel opheldering gevraagd (per mail) aan Ratiopharm

Ik ben benieuwd naar hun reactie...

ge
door gerland - Mar 22, 2010 om 22:00
127 Antwoorden / 0 Vragen

@sufkont

Ratiopharm? Ik neem aan dat dat de fabrikant is.

Wat mij betreft weer een stap te ver: vraag eerst de apotheker.
Deze heeft u het middels immers verstrekt. Daarna kunt u altijd nog anderen vragen.
Aangezien de apotheek dicht is, even wachten tot ie weer open is (morgen wellicht?)

edrick3
door edrick3 - Mar 25, 2010 om 17:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sufkont,

En ..... wat was het antwoord van de apotheek. Zijn we toch wel benieuwd naar.
Met vr.gr.

tdehond
door tdehond - Mar 25, 2010 om 18:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Vaak staat in de doordrukstrip ook de uiterste houdbaarheidsdatum vermeld. Ik zou het doosje niet gebruiken voordat overleg is gepleegd met apotheker en dan indien nodig kosteloos laten omruilen door de apotheker.