ton schaaf
door ton schaaf Dec 10, 2013 om 12:56
Voeding & gezondheid

Apothekerskosten rijzen de pan uit.

Gisteren, na een kleine kaakoperatie in het ziekenhuis, een voorgeschreven recept opgehaald bij de ziekenhuisapotheek. De pijnstiller paracetamol/codeïnefosfaat (doosje met 20 tabletten van fabrikant Pharmachemie BV) werd door de kaakchirurg voorgeschreven. Het middel bleek niet door de zorgverzekeraar Ohra vergoed te worden. Kosten dus rekening man, zijnde € 13,49 voor 20 tabletten!

Natuurlijk mag en moet een apotheker verdienen aan het op voorraad houden en overhandigen van geneesmiddelen, maar na enig onderzoek bleek mij dat in bovengenoemd bedrag maar liefst € 12,00 kosten eerste aflevering zijn opgenomen!
In mijn geval werd slechts een doosje tabletten overhandigd, dat ter plekke moest worden afgerekend. In totaal 2 minuten werk.

Nog verbazingwekkender is het, dat wanneer ik volgende week bij dezelfde apotheek kom met exact eenzelfde recept, ik dan € 8,00 meer moet betalen, want de kosten tweede aflevering bedragen dan € 20,00.
Zou iemand mijn kunnen uitleggen waarom dit systeem, dat al jaren schijnt te bestaan, gehandhaafd blijft?

Ton Schaaf.

10916 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 10, 2013 om 13:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo Ton Schaaf,

Die prijzen zijn nogal wat ondoorzichtig, maar wat betreft die € 12 eerste levering:
Het gaat om een zogenaamde eerste uitgifte en dan moet de apotheek controleren of de patiënt ook andere medicijnen gebruikt, de verpakking klopt, het etiket correct is en bij uitgifte ook nog mondelinge informatie geven over het medicijn. Dat hoeft bij een herhaalrecept allemaal niet.
Vandaar.

Hoe komen medicijnprijzen tot stand in de apotheek?
Sinds 1 januari 2012 wordt de prijs van een medicijn berekend volgens vaste afspraken van individuele apotheken met diverse zorgverzekeraars (het apothekerstarief). De prijs kan dus per apotheek en zorgverzekeraar verschillen. De afgesproken prijs is een maximumprijs. Goedkoper mag, duurder mag echter niet.

Wanneer de medicijnen niet worden vergoed, of als u niet verzekerd bent, dan is de prijs in principe dus vrij, en heeft iedere apotheek een eigen "prijslijst".

Het tarief dat door de apotheek wordt berekend is afhankelijk van de geleverde dienst. Deze "farmaceutische dienstverlening" staat in de prijslijst die iedere apotheek hanteert. Daarin staan de verschillende diensten en prijzen vermeld als u zelf zou moeten betalen. Zo is het tarief voor een herhaalrecept lager dan het tarief voor een aflevering in de weekenddienst. Ook een recept dat gemaakt moet worden (b.v. een zalf op maat) heeft een hoger tarief.

Deze tarieven kunnen weer gecombineerd worden. Zo zijn er tenminste 24, tot wel 36 combinatietarieven mogelijk!
(Bron:efarma)

Met vr.gr.

su
door superklaver - Dec 10, 2013 om 16:03
68 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal wordt het juist goedkoper bij de 2e levering. In ieder geval qua afleveringskosten. Maar voor de volgende keer. Codeine los wordt wel vergoed. Doosje paracetamol kost een euro.

ph
door philip36 - Dec 10, 2013 om 16:44
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het medicijn zonder doktersrecept te koop is, kun je dat beter doen want dan betaal je de receptkosten van €12 niet.

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2013 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Paracetamol met codeïne is niet zonder recept te koop en wordt vergoed door de zorgverzekeraar.

Dat u het in de ziekenhuis apotheek moest afrekenen, komt omdat het niet uw eigen apotheek is. Stuur de nota naar de zorgverzekeraar.

su
door superklaver - Dec 10, 2013 om 17:44
68 Antwoorden / 0 Vragen

De combinatie paracetamol met codeine wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. Wel de losse varianten ervan. http://www.dsw.nl/Consumenten/zorgverzekering/wijzigingenbv13

el
door elze30 - Dec 11, 2013 om 18:40
150 Antwoorden / 3 Vragen

Het verhaal over de " kosten tweede aflevering" klopt niet. De prijs van een medicijn bestaat altijd uit de afleveringskosten (. €4-6, onderhandelbaar tussen apotheek en zorgverzekeraar bij gecontracteerde apotheken) , de kosten voor het medicijn zelf ( zie www.medicijnkosten.nl) en opslagen ivm: avond of zondagtoeslag, toeslag eerste aflevering etc.
En het klopt ook dat het niet vergoed wordt door de basisverzekering. Zie www. Medicijnkosten.nl ( zoek op paracetamol/codeine). Volgens deze website zouden 20 tabletten van Pharmachemie €3,10 kosten. In dat geval zijn de afleveringskosten lager: €13,49-€3,10=€10,39 gedeeld door twee is €5,20.

PS ik begrijp nu wat u bedoelt met " tweede aflevering" : u denkt dat de toeslag de eerste keer, €12 bedraagt en de tweede keer €het dubbele? : dat klopt niet: de eerste keer betaalt u 1x het normale aflevertarief + 1x het tarief voor " eerste aflevering". Volgende keren betaalt u alleen het aflevertarief plus de kosten, dit zal de volgende keer waarschijnlijk dus €6+€1,49=€7,49 bedragen.

PS pas op omet het afhalen bij verschillende apotheken: u heeft kans dat u elke keer extra betaalt, omdat het bij een andere apotheek " een eerste aflevering" is. De dienstapotheek heeft als het goed is met de eigen apotheek afspraken gemaakt, zodat het NIET dubbel berekend wordt.

ton schaaf
door ton schaaf - Dec 12, 2013 om 17:04
62 Antwoorden / 46 Vragen

Allen bedankt voor de (soms) uitvoerige reacties.

Het was mij bekend dat een apotheek per receptregel (standaarduitgifte) € 6,00 berekent, ongeacht de prijs van het betreffende geneesmiddel. Ik was niet op de hoogte van het tarief eerste uitgifte, indien je het recept voor de eerste keer bij een andere (jou onbekende) apotheek inlevert. Latere navraag bij anderen leerde mij, dat bijna niemand dit wist.

Het gaat er mij niet om dat ik voor eigen rekening € 13,49 moest betalen, want niet vergoed door OHRA. Op het moment van afrekenen was ik niet instaat om te onderhandelen over prijs of over splitsing van het recept, want net uit de behandelkamer had ik mijn mond vol verbandgaasjes en het gevoel dat mijn halve gezicht “dood” was.
Ik zag wel dat de apothekersassistente de barcode van mijn patiëntenkaart scande, vervolgens een nota afdrukte, het medicijndoosje uit een lade haalde, ik betaalde, waarna ik met nota en medicijn het ziekenhuis verliet. Dit alles binnen twee minuten!
Mij werd niets gevraagd over gebruik van andere medicijnen, ook werd er geen toelichting gegeven over het gebruik van dit specifieke medicijn, wel werd een gedrukte bijsluiter meegegeven. Het was net alsof ik een herhalingsrecept ophaalde, dus geen extra handelingen of toelichtingen!
Thuisgekomen zag ik op medicijnwijzer.nl dat de 20 tabletten slechts € 1,71 (incl. BTW) kosten. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag.

Met vriendelijke groet,

Ton Schaaf.

pi
door pieterwolters - Dec 12, 2013 om 17:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De in rekening gebrachte kosten zijn gemiddelden. Soms is het een makkelijke klus (zoals bij jou) en soms hebben ze meer tijd nodig (meestal bij de mensen die voor mij in de rij staan ;-)). Als je per recept de exacte tijd in rekening wilt brengen ben je meer aan administratieve overhead kwijt dan aan het daadwerkelijke werk.

ip
door ipjansen - Jan 13, 2014 om 13:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken het ook helaas.
Een tekort aan vitamine D wees mijn bloed uit. Daarvoor kreeg ik een kuurtje van 15 dagen en 1 spuitje met 4 druppels medicatie voor in de mond.
Spuitje koste van mijn eigen risico 20 euro en de kuur van 15 dagen 14,46 euro.
2 x 12 euro aan kosten betaald aan de apotheek.
Omdat ik vitamine D moet herhalen eens gevraagd wat hetzelfde kuurtje me koste zonder recept en dus ook zonder uitgifte kosten dat bleek 2,60 euro.
Kijk daarom goed of medicijnen ook zonder recept te krijgen zijn en hou je HA een halt toe met het uitproberen van kuurtjes want bij iets nieuws betaal je telkens 12 euro.

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 16:55
87 Antwoorden / 10 Vragen

Tonschaaf, nee dit wist ook bijna niemand van die € 6.00 per nieuw recept, er zijn hier mensen in deze discussie die doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, deze mensen wisten het wel blijkbaar, ik vraag mij af hoe wij dit hadden kunnen weten, nu de zorgverzekeringen de declaraties op moet splitsen kun je het zien op je eigen risico afrekening, het ergste is dat ze het ook nog normaal vinden en menen dat de apotheker toch ook moet verdienen, alsof hij niet genoeg aan de medicamenten verdient die hij ons mag leveren. Ook mij rekende de apotheker € 12.00 extra voor een nieuw recept, toen mij dit onder ogen kwam ben ik er onmiddellijk naar toe gegaan en heb mijn € 6.00 op staande voet terug geeisd, hij wist niet hoe vlot hij hieraan moest voldoen, ik had nog nooit een RAPPE apotheker gezien maar geloof mij deze kon heeeeeeeel rap zijn, Ik vind dat ze zich het van anders mands riemen nemen en hier moet maar eens een eind aan komen, Waar ik mee begin is niet naar de Gemeenteraad verkiezingen gaan, help wel niet veel maar toch.

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 17:06
87 Antwoorden / 10 Vragen

Eloze30, uw uitleg klopt niet, als ik bij een andere apotheker kom met een recept en ik betaal het ter plekke dan heb ik met een eerste aflevering niks te maken, het hoeft niet in de PC ingedragen te worden enz: Ik moet het dan wel zelf betalen, dus het gaat niet naar mijn eigen risico, maar dit doet toch niks ter zaken, bij de ene of andere grotere uitgave op zorg gebied kun je het bedrag altijd nog naar je eigen risico laten gaan BV: een nieuwe bril, steunkousen, en dergelijke, dan moet het, maar dan loont het ook om je eigen risico hiervoor te gebruiken, laat je elke kleinigheid naar je E.R. in gaan dan betaal je je daar rot aan tot dat die € 360.00 vol zijn, dus ik adviseer alle kleine wissewasjes bij het kruitvat, de benzinepomp of over de grens en als het zich loont en je komt er niet onderuit, dan het grotere bedrag in het eigen risico als u begrijpt wat ik bedoel ?

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Brillen vallen niet onder de basisverzekering.