za
door zaraki Apr 12, 2014 om 20:45
Voeding & gezondheid

Aspartaam

Ik zou graag meer willen weten waarom wij mensen aspartaam eten, drinken of medicijnen terwijl het bekend staat dat je er kanker van kan krijgen. Is het zo dat onze medemensen er niks van af weten. Ik vind dat dit een hoge pioritwit heeft om er aandacht in te steken en vooral na buiten komt.

1196 11 Rapporteer

ge
door gerboe - Apr 12, 2014 om 21:32
806 Antwoorden / 0 Vragen

In welk wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat je van aspartaam kanker krijgt?
Maar goed, ik gebruik ook geen producten waar aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen in zitten. Omdat ik die niet lekker vind en ik zo naturel mogelijk eet en drink.

getty
door getty - Apr 12, 2014 om 21:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is nog nooit bewezen

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 21:41
400 Antwoorden / 11 Vragen

De 'suikerindustrie' (ofzo) heeft lange tijd negatieve berichten rondom 'aspartaam' de wereld in geslingerd. Deze zijn grondig onderzocht en er zijn geen schadelijke effecten gevonden.

Of geneesmiddelen die in Nederland op de markt zijn kanker kunnen veroorzaken is nog niet afdoende onderzocht. Ik ben zelf sceptisch naar medicijngebruik, de pilletjes zijn vaak erg duur, geven veel bijwerkingen, en de positieve werking wordt op regelmatige basis erg overschat.

Succes met uw queeste!

acjzr1
door acjzr1 - Apr 12, 2014 om 21:49
295 Antwoorden / 3 Vragen

Aspartaam is een goedkope suikervervanger / zoetstof.
Ik moet er persoonlijk niets van hebben omdat ik het proef en de smaak erg lang blijft hangen.
De smaak van aspartaam vind ik alles behalve zoet of prettig!
Er is al zeer lang sprake van een kankerverwekkende eigenschap bij aspartaam.
Hier is (bij normaal gebruik) nog nooit een wetenschappelijk bewijs voor gevonden.
Suiker is bij normaal gebruik niet ongezond.
Aspartaam (b)lijkt bij normaal gebruik ook niet schadelijk.
Het enige wat er dan overblijft is of je het lust.

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 21:53
400 Antwoorden / 11 Vragen

En wat normaal gebruik is... Wat is normaal gebruik? De hoeveelheid suiker die de gemiddelde westerling dagelijks naar binnen werkt of de WHO richtlijn die de aanbevolen hoeveelheid suikergebruik recentelijk ook nog eens door midden kliefde.

ph
door philip36 - Apr 12, 2014 om 21:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Aspartaam is volgens Amerikaans onderzoek zeer giftig en had dit product nooit mogen bestaan.
Het zit in sommige medicijnen, zelfs die voor kinderen.
Ook bekend onder de naam Nutrasweet en E951.
De producten waar het inzit moeten op het etiket vermelden dat het een bron van phenylalanine bevat als een waarschuwing voor de mensen die er allergisch voor zijn.
In sommige producten wordt het ook wel vermeld als smaakversterker.
Het mag ook niet verwarmt worden want dan wordt het spul juist omgezet in zeer giftige stoffen.
Maar ja, als je het binnen krijgt wordt het vanzelf verwarmt.
U ziet dat het al zoveel namen heeft dat het bijna onmogelijk is om het te herkennen.
Ook weer volgens Amerikaans onderzoek kan het niet alleen kanker veroorzaken maar tast het ook het zenuwstelsel aan en kan hersentumoren veroorzaken.
Ik denk dat aspartaam in zoveel voedselprodukten gebruikt wordt dat het bijna onmogelijk is om het niet binnen te krijgen.
Maar ik ben het met u eens dat er te weinig aandacht aan besteed wordt.

laaglander
door laaglander - Apr 13, 2014 om 01:30
473 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt zo weinig aandacht aan besteed omdat het een broodje aap verhaal is. Toevallig is dit weer genoemd tijdens het programma van Radar van afgelopen week of de week ervoor. Daarin werd nogmaals aangegeven dat er geen enkel bewijs is dat dit kanker verwekkend zou zijn.

en op mijn voorganger te reageren, ja men kan er allergisch voor zijn.. dat zijn sommige mensen ook tegen pinda's die worden ook niet uit de schappen gehaald.

macwouter
door macwouter - Apr 13, 2014 om 04:04
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ach kanker zit gewoon in je genen. De een krijgt het en de ander weer niet .

ro
door ron530 - Apr 13, 2014 om 08:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het was niet radar die een test heeft gedaan maar kassa zelf in de uitzending van 8 maart j.l. In die uitzending worden zoetjes getest, ook komt aspartaam uitvoerig aan de orde.

costnix
door costnix - Apr 13, 2014 om 09:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim (Paracelsus) zei het al eeuwen geleden: "Alle dingen zijn vergif en niets is zonder gif. De hoeveelheid alleen maakt dat iets niet giftig is."

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 13, 2014 om 14:48
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=macwouter schreef op zondag 13 apr 2014, 04:04]Ach kanker zit gewoon in je genen. De een krijgt het en de ander weer niet.

Ach Apple zit gewoon in je genen. De een met gezond verstand heeft er iets mee en de ander weer niet ;-).

@TS En de andere 98 procent, wat ook slecht/discutabel voor je gezondheid is, van wat er verkocht wordt in de supermarkt is dan weer geen enkel probleem?