be
door beesie Jul 3, 2015 om 22:43
Geldzaken & recht

Australisch paspoort gebruiken om makkelijker terug te keren met cambodjaanse vrouw?

Onze zoon heeft een nederlands en een australisch paspoort. hij woont nu in phnom penh met zijn cambodjaanse vriendin en ze willen zich in nederland vestigen. als nederlander wordt dat moeilijk door de inburgeringsregeling etc.etc. Is het handiger om als australier met haar te trouwen.( wordt zij dan ook australier? ) en moeten zij dan in australie trouwen? kunnen zij daarna gewoon ( zonder toestanden) terugkeren en in nederland komen wonen?

1430 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 3, 2015 om 22:59
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Informeer eens Klik HIER, lijkt mij het aangewezen adres.

diumenge
door diumenge - Jul 3, 2015 om 23:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zou u op een Australisch forum moeten vragen of ze door te trouwen ook die nationaliteit krijgt, ik kan het mij niet voorstellen. Volgens mij zijn de Australiërs nog strenger op dat gebied dan hier.

Vervolgens geldt voor iemand met de Australische nationaliteit, vreemd genoeg, geen MVV plicht en ze hoeft daarom dus geen inburgeringsexamen in het land van herkomst af te leggen. Er moet wel een verblijfsvergunning worden aangevraagd.

aurora1
door aurora1 - Jul 3, 2015 om 23:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zet u deze vraag niet bij uw oorspronkelijke vraag?
Klik hier.
Met de daar al gegeven antwoorden en verwijzingen zou u toch verder moeten kunnen komen met ook deze vraag.

mahadma
door mahadma - Jul 3, 2015 om 23:43
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het complete verhaal is dus:

onze zoon woont en werkt sinds 18 maanden in cambodja. hij geeft les op een internationale school. nu is zijn cambodjaanse vriendin zwanger en willen ze in nederland wonen. welke stappen moeten zij nu ondernemen? als zij daar trouwen is dat huwelijk hier ook rechtsgeldig? kan zij hier ook een zorgverzekering krijgen? mag zij hier blijven en werken? als zoon het kindje erkent, krijgt het dan automatisch de nederlandse nationaliteit bij geboorte? zoon heeft in nederland nog geen woning en werk. wat nu? welke stappen te nemen????
Onze zoon heeft een nederlands en een australisch paspoort. hij woont nu in phnom penh met zijn cambodjaanse vriendin en ze willen zich in nederland vestigen. als nederlander wordt dat moeilijk door de inburgeringsregeling etc.etc. Is het handiger om als australier met haar te trouwen.( wordt zij dan ook australier? ) en moeten zij dan in australie trouwen? kunnen zij daarna gewoon ( zonder toestanden) terugkeren en in nederland komen wonen?

aurora1
door aurora1 - Jul 3, 2015 om 23:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik had expres de link naar de oorspronkelijke vraag geplaatst opdat ook de reacties erop met de verwijzingen gelezen kunnen worden anders wordt hier voor deze vervolgvraag mogelijk dat alles opnieuw op- en uitgezocht en opnieuw getikt.

mahadma
door mahadma - Jul 3, 2015 om 23:53
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Daarom ook de totaalvraag geplaatst in het kader van het gemak en overzicht. Goed gevonden.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2015 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het meest simpele is de Belgie route.

aurora1
door aurora1 - Jul 4, 2015 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@beesie, de Australische ambassade zit in Phnom Penh, dus uw zoon zou daar heen kunnen gaan met zijn vragen: klik hier.
Over legalisatie van documenten: lees eens klik hier.
Verder las ik op een forum (2006) dat het ministerie van buitenlandse zaken in Cambodja weigert mee te werken aan het legaliseren van documenten met als reden dat het voor Cambodjanen niet toegestaan is in het buitenland te trouwen.
Anders kost legaliseren (voor trouwen in Cambodja) een flink bedrag. Het is ook maar de vraag of de Australische ambassade wil meewerken.
Uw zoon kan e.e.a. beter ter plaatse uitzoeken, mogelijk kan hij op de Internationale school waar hij werkt zelfs veel informatie krijgen.