ma
door maleikie Apr 29, 2009 om 16:43
Auto & vervoer

Auto afgekeurd, kosten APK vrij hoog, help?!

Hallo,

Zelf heb ik totaal geenverstand van auto's, dus zou ik graag een mening van anderen willen horen, naast de mening van de garage. Ik heb net mn auto laten keuren, waar die helaas is afgekeurd, dingen die vervangen moeten worden:

1 x wisser, 1x remlicht, 1x uitlaat lek (voorpijp), 1x fusee kogel

kosten, tussen de 500-1000 euro, want tijdens de reparatie kan er veel afbreken, omdat de auto al wat ouder is. (mitsubishi colt 1.3 gli, bj. 1994) Zou iemand mij een mening/advies kunnen geven of het nog zin heeft om dit te laten repareren? de auto heeft mij zelf 800 euro gekost, maar heb de auto wel nodig voor mn werk.

Tnx!!

4826 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 29, 2009 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten lijken mij op het eerste gezicht niet te hoog. Probleem is echter dat er gezien de leeftijd van de auto, daarna nog veel meer kan komen. Een keuring bij de ANWB zou een indicatie kunnen geven maar zeker geen garantie.
Een van mijn schoonzoons heeft onlangs ook zoiets aan de hand gehad. Bleef naar de garage gaan en heeft uiteindelijk maar besloten zijn auto van de hand te doen

ve
door verwijderd - Apr 29, 2009 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten lijken mij inderdaad veel te hoog want.............
een ruitenwisser en een nieuwe (duplo)lamp voor het remlicht moet zelfs voor een leek toch zelf te vervangen zijn.
Haal ruitenwisser en het kapotte lampje er uit en ga naar een autozaak (bijv. Halfords).
Ruiterwisser kan gewoon in de open ronding weer ingeklikt worden.
Het lampje met een halve slag waarbij het eigenlijk niet fout kan gaan.
(twee uitstekende puntjes die op verschillende hoogte staan).

Ook het vervangen van die voorpijp, daarvan lijkt het mij een sprookje dat er dure onderdelen kunnen afbreken, zoals dit ook het geval is met een vervanging van die stuurkogel.

Vraag eens naar een niet dealergebonden garage in uw buurt bij kennissen.
Hier in Nieuwendam zit er 1 vlak bij de Oranjewerf waarvan ik de naam niet mag noemen, of toch?
van Zundert!

Met vriendelijke groeten van..............

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 29, 2009 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

een wisser  kost max 24 euro eenlampje duplo  12 volt max 2,40 . uitlaat laten lassen dan geen gar natuurlijk maar  met wat uitlaat kit er bij moet dat geen probleem zijn. een fusee kogel kost max 90 euro een uur werk 60 euro. het laten lassen betekent geen risico voor afbreken. mischien een stukje universele pijp er tussen kost 35 euro dus de klus kan klaar buiten 50euro van de keuring voor rond de 200 max. ik mag geen reclame maken voor ons bedrijf maar ga nooit naar kwikfit. ik maak dus ook nooit reclame voor ons bedrijf op dit medium.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2009 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag maleiki,

Het bedrag komt vrij hoog op me over. Dat zou voor een paar honderd ook moeten kunnen.

Waarschijnlijk heb je nu laten keuren bij de Mitsubishi dealer, doch dat zou ik met een 15 jaar oude auto niet doen. Wanneer iets vervangen moet worden, gaan ze er dure Mitsubishi onderdelen op zetten, althans deze daarvoor berekenen. Onnodig duur.

In de vrije handel zijn onderdelen veel goedkoper en even goed of beter zelfs en slooponderdelen is ook goed voor een auto van die leeftijd. Het wordt toch nooit een nieuwe auto, ook al vervang je alle onderdelen door nieuwe.

Er zijn merkloze garages die prima werk leveren. Bij zo'n garage is soms ook nog af te spreken dat er goede gebruikte onderdelen op gezet worden bij vervanging.

DWanneer je zelf vòòr de APK de auto even naloopt dan kun je nog veel meer besparen.
Alle lampen, ruitenwisserbladen, ruitensproeiers, koplampglas, banden loopvlak, uitlaat, werking van de handrem zijn dingen die je gemakkelijk zelf kunt controleren. en bij geconstateerd gebrek vooraf te regelen tegen redelijke kosten, sommige zelfs zonder arbeidsloon. De eerste 3 zijn n.l. een fluitje van een cent om te vervangen/repareren. Dat kan iedereen, evt. met behulp van het instructieboekje van de auto, een buurman, kennis, familie.

Met een beetje geluk heb je dan alleen een APK voor €29,-- (daar zijn diverse aanbiedingen van en zelfs nòg minder) zonder bijkomende kosten. Dat lukte mij al jaren met mijn 14 jaar oude auto.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2009 om 02:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@maleiki, met ook verwijzing naar de al gegeven reacties: een wisser hoeft maar ca 10 E te kosten, op de doos staat in de regel hoe je die moet vervangen. Ook te koop bij bijv. Karwei, KwikFit, en misschien helpen ze je wel even als het niet lukt als het niet druk is. Doosje autolampjes kopen (kost tussen de 6-12 E), remlichtje eruit halen en de juiste nieuwe erin zetten. Dan heb je nog reserve voor als andere lampjes stuk gaan. Of je koopt voor een enkele E een los lampje bij bijv. een pompstation. Voorpijp en fuseekogel, even rondshoppen bij garages in de buurt (vragen naar all-in kosten) en geen originele onderdelen als dat niet hoeft en ook even prijzen op internet opzoeken om enig idee te hebben.

Of het zin heeft dit nog met deze oudere auto te laten doen? Hangt mede van de staat van de auto af en hoe hij altijd is onderhouden, gereden etc. en of je voor het aan reparaties te besteden bedrag iets vergelijkbaars kunt kopen en, ... je portemonnaie.

succes en vr.gr.

ve
door verwijderd - May 1, 2009 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Maleikie,

Heeft uw garage werkelijk gezegd wat u schrijft: "Tijdens de reparatie kan er veel afbreken, omdat de auto al wat ouder is".

Onzin praat van de garage! Zeker gezien de onderdelen die u beschrijft. Een prijsopgave tussen de 500 - 1000 euro is onredelijk!

Een Bovag garage (dan hebt u wettelijke garantie) MOET een prijsopgave geven die geen geen grote afwijkingen vertoond: B.v. op een bedrag van 500 euro is het redelijk dat er een euro of 25 extra bijkomt. Men dient wel altijd (telefonisch) te overleggen met u als het afgesproken bedrag hoger wordt.

Als de garage niet ongeveer kan vertellen wat de kosten zullen zijn heeft u te maken met oplichters!

Een second opinion bij een andere Bovag garage kan uitkomst bieden.

Succes,

ve
door verwijderd - May 1, 2009 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S.

Was uw tweede vraag vergeten:

Ik neem aan dat dit inclusief een APK-keurig is?

Als u voor 500 a 600 euro weer 1 jaar kunt rijden is dit wel de moeite waard.

Het ligt er natuurlijk aan ook hoeveel kilometer u wilt gaan rijden in 1 jaar en b.v. hoeveel profiel de banden en remmen nog hebben.

Een goede garage kunt u altijd! vertellen hoeveel kilometer u ongeveer kunt rijden met uw auto voordat er (wettelijke verplichte) reparaties moeten worden uitgevoerd.

ve
door verwijderd - May 1, 2009 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi de fuseekogel kost +/- 30 euro, de voorpijp doet 235 euro. Echter op internet is hij voor +/- 150 euro te krijgen. Lassen is in dit geval een optie. Handiger is nog om met iemand die een beetje kan sleutelen naar de sloop gaan en dan ben je veel goedkoper uit. Gezien de staat van de auto zeker de moeite waard om te herstellen maar niet door de garage, want die vragen de hoofdprijs.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - May 1, 2009 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

auto van 15 jaar oud en dan onkosten maken van 500 a 1000 euro zou ik niet doen, de auto is te oud om er nog geld in te stoppen voor 1000 euro heb je weer een goeie tweedehandse met een jaar keuring

ve
door verwijderd - May 1, 2009 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja een mooie rekening maar wel veel te hoog. Een ruitenwisserblad van goede kwalitijd kost € 6,75 p/st. remlicht lampje € 1.10 en een Fusee kogel kost € 13,50 en een voorpijp kost €39,75 .Reken hier de APK keuring bij €25,-(bij ons) en werkloon +/- 1 uur € 40,- dan zit je op een totaal prijs van rond de €126,10 + 19% BTW= € 150,05 totaal prijs.APK prijz is niet overal gelijk en zit het een beetje tegen dan heb je wat meer werkloon.Het uiterste wat ze zo ongeveer in rekening zouden moeten brengen zit dan zo rond de €200,-- maar dat is wel het maximaal bedrag.Verschil is er maar zo'n groot verschril als dit is wel bizar.Ja zo zie je maar weer wanneer iemand geen verstand van autos heeft en van prijsen je gewoon een oplichten anders kan ik het niet omschrijven.Ik zit alle dagen te werken met en aan autos en onderdelen dus weet zelfs drommels goed wat de boel kost.Vandaag een BMW van 1999 gerepareerd nieuwe remschijven opgezet met nieuwe remblokken totale kosten incl. werkl en BTW € 180,-- met 2 jaar garantie.

ve
door verwijderd - May 20, 2009 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is moeilijk te zeggen of 500 - 1000 euro nuttig is voor een auto van 1994. De auto is inderdaad wat aan de oude kant en daarom zou je ervoor kunnen kiezen om het niet te doen. Echter staat er pas 120.000 kilomter op de teller en heeft u nog nooit eerder problemen gehad dan is het misschien verstandig om er wel zo'n geld bedrag voor neer te leggen.

Daarnaast is het bedrag 500-1000 euro ook in mijn ogen te hoog voor datgene wat er gerepareerd moet worden

ve
door verwijderd - May 20, 2009 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zwart:

Op de kilometerstand zou ik maar niet blindvaren als ik je was. Dat kan zo maar een ton meer zijn.

H.