zu
door zucinko May 2, 2015 om 18:29
Auto & vervoer

Auto koopcontract met verkeerde kenteken

Goede avond,

ik heb eigenlijk bijzondere vraag. Ik ben zoiets nog nooit tegengekomen. Vandaag heb ik een koopcontract van een tweedehands auto getekend en aanbetaling gedaan. In eerste instantie is het mij niet opgevallen, pas toen ik thuis kwam heb ik kentekencheck gedaan op de rdw site. Tot mijn verbazing behoort het kenteken die op het contract staat niet met de merk en type auto die ik gekocht hebt. Ook het bouwjaar is anders.

Het bouwjaar die op de contract staat afwijkt van werkelijke maar ook door het bedrijf ingevoerde bouwjaar in de advertentie.

Mijn vraag is ' Wat kan ik hiermee ?'
Is deze koopcontract dan rechtsgeldig?
Als ik van de koop af wil zien ben ik dan mijn aanbetaling kwijt?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

7742 17 Rapporteer

bo
door boiler - May 2, 2015 om 18:47
64 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u de dealer hier al mee geconfronteerd? Als wat u hier schrijft correct is dan denk ik dat dit zaakje stinkt en lijkt mij het koopcontract nietig.

edrick3
door edrick3 - May 2, 2015 om 18:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo zucinko,

Bij een particulier of garage?
Zou eens contact opnemen met de politie en ze van je bevindingen op de hoogte stellen.
Lijkt me niet dat het koopcontract nu rechtsgeldig is, aangezien de gegevens niet kloppen.
Lijkt me dat je van de koop moet afkunnen en je aanbetaling terug moet krijgen.

Suc6

edrick3
door edrick3 - May 2, 2015 om 18:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Bij een particulier of garage?...
Niet goed gelezen; je hebt het over een bedrijf.

Dan zou ik ze zeker met die gegevens van RDW confronteren.

ho
door hopetobehelping - May 2, 2015 om 18:53
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zucinko,

zou als ik u was allereerst de verkoper er op aanspreken.
Als ik u goed begrijp heeft u dus een auto gekocht met een vals kenteken (het kenteken hoort bij een andere auto).
Zou als ik u was in ieder geval geen enkele euro meer betalen totdat u 100% zeker weet dat het allemaal in orde.
Ben erg benieuwd naar het antwoord van de verkoper op uw constatering dat het kenteken niet klopt. Hoop voor u dat de verkoper betrouwbaar is maar ben bang dat dat niet zo is.
Niet gezegd dat het bij u ook zo is, maar lees bijgaande eens. Klik hier.

tenormin
door tenormin - May 2, 2015 om 18:54
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me duidelijk dat u voor het lapje bent gehouden. Is in ieder geval niet de auto die u gekocht heeft. Zou de verkoper maar zo snel mogelijk aan zijn hemd trekken en uw bevindingen mededelen. Kan nooit te goeder trouw gegaan zijn: en een ander kenteken en een ander bouwjaar. Hij zal vast wel "thuis" zijn vanavond.

edrick3
door edrick3 - May 2, 2015 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Hij zal vast wel "thuis" zijn vanavond. .....

Nou, meestal zijn garages zaterdagavond gesloten, dacht ik.

mahadma
door mahadma - May 2, 2015 om 18:58
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Is het een schrijffout, die de verkoper op het koopcontract gemaakt heeft?
Of klopt het kenteken op de auto fysiek met het kenteken op het contract?
Misschien een foto van de aankoop gemaakt?

valerius-2
door valerius-2 - May 2, 2015 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit gewoon melden bij de politie dit kan een dit om een orginele auto gaan. Volgens mij heeft u geen geldige koop gedaan

tenormin
door tenormin - May 2, 2015 om 19:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 2 mei 2015, 18:56].....Hij zal vast wel "thuis" zijn vanavond. .....

Nou, meestal zijn garages zaterdagavond gesloten, dacht ik.

Dat bedrijf kan, wat mij betreft liggen naast het huis van (veel) autoverkopers. Garage, okay, maar dat lees is niet. Als ik beduvelt ben ga ik er ook gelijk op af, merk dan wel of die persoon al dan niet aanwezig is. Want dit is niet een: sorry, foutje, bedankt, dat is wel duidelijk.

zu
door zucinko - May 2, 2015 om 19:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Haloo allemaal,

auto is gekocht bij de garage dus niet particulier, net voor 16:00 vanmiddag, ik heb ze nog niet op de hoogte gebracht want toen ik thuis kwam was de zaak al dicht.

Het merk en type auto op de koopcontract komt overeen met wat ik gekocht hebt. Voor de rest staan hier behalve kenteken en bouwjaar geen verdere gegevens van de auto ( zoals welke inhoud auto heeft of type brandstof).

Het kenteken en het bouwjaar komt niet overeen. Ik heb foto gemaakt van de auto toen ik ernaast stond. Het kenteken verschilt met de laatste cijfer. Bij opvragen van de gegevens bij rdw kreeg ik op de kenteken die in de koopcontract staan andere auto met veel jongere bouwjaar. Dus ik dacht hee hoe kant dit, misschien typ ik verkeerd. Dus niet.

Bij de koop is mij ook verteld dat de auto van een 2004 is. Op de koopcontract staat alleen BJ/MJ: '02. Dit was mij pas thuis opgevallen. Toen keek ik op de site van de garage en hier staat vermeld 2003 bouwjaar.

Ik heb hier beetje buikpijn van. Het zou een foutje kunnen zijn maar mijn gevoel zegt iets anders.

mahadma
door mahadma - May 2, 2015 om 19:30
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het kenteken verschilt met de laatste cijfer.

Als u op de verwisseld combinatie zoekt, komt u dan wel uw auto tegen? En met welke gegevens?

Als het een "opgekrikt" bouwjaar is, en u wilt de auto toch hebben, ga dan met de prijs in de slag. Maar als dit mijn geval zou zijn, geld retour, cash, en contract ontbinden.

zu
door zucinko - May 2, 2015 om 21:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Halo mahadma,

ik heb beide combinaties geprobeerd.
Ik heb het auto die ik gekocht heb gevonden bij rdw toen ik de laatste kenteken nummer heb veranderd. Op de bouwjaar, merk en type auto na kan ik verdere gegevens van deze auto niet vergelijken omdat deze niet op de koopcontract staan.

Ik kocht F.... bj 2004 ( zoals mij verteld is door de verkoper), op de koopcontract staat '02 en de rdw gegevens geven bj 2002 aan ( na de verandering van de laatste kenteken nummer). In de advertentie van de garage en de marktplaats staat bj 2003.

De kenteken nummer die in koopcontract staat komt bij rdw overeen met Citroen bj 2009.

Ik zal maandag de verkoper bellen en vragen wat er aan de hand is.

tenormin
door tenormin - May 2, 2015 om 22:34
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zucinko schreef op zaterdag 2 mei 2015, 21:06]
De kenteken nummer die in koopcontract staat komt bij rdw overeen met Citroen bj 2009.

Ik zal maandag de verkoper bellen en vragen wat er aan de hand is.

tenormin
door tenormin - May 2, 2015 om 22:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zucinko schreef op zaterdag 2 mei 2015, 21:06]
De kenteken nummer die in koopcontract staat komt bij rdw overeen met Citroen bj 2009.

Ik zal maandag de verkoper bellen en vragen wat er aan de hand is.

Sorry, ging iets fout met quote. Zou een print maken van de RDW en maandag daar de verkoper zeker op aanspreken. Als 't een 'echte' garage is zullen er geen problemen komen, maar ik heb er geen goed gevoel over. U uiteraard ook niet. Als merk, nummer en bouwjaar niet kloppen is er simpelweg iets meer aan de hand dan het bekende foutje.

ro
door ron530 - May 3, 2015 om 07:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft een foto van de auto waarop het kenteken zichtbaar is als dat kenteken op de site van het rdw overeen komt met de auto die u gekocht heeft kan er sprake zijn van een typefout in het koopcontract. U schrijft dat het laatste cijfer van het kenteken niet klopt dan moet het wel een import auto betreffen want in 2004 bestond het kenteken nog uit 2 cijfers en 4 letters (01-AA-BB) in 2009 was de combinatie 1 cijfer 3 letters en 2 cijfers (1-abc-02). Dat verklaart ook dat u met de kenteken gegevens op het koopcontract bij een Citroen van bouwjaar 2009 uitkomt. U kunt nogmaals het kloppende kenteken controleren op de site van het rdw en bij vervaldata/historie de data van (vermoedelijk bouwjaar) en eerste toelating Nederland inzien. Hoe dan ook maandag wel even terug naar de verkoper om misverstanden uit te sluiten.

he
door henry1942 - May 10, 2015 om 10:37
100 Antwoorden / 28 Vragen

EN hoe is het verder gegaan????

pi
door pieterwolters - May 10, 2015 om 13:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=henry1942 schreef op zondag 10 mei 2015, 10:37]EN hoe is het verder gegaan????

Ik gok dat de verkoper een schrijffout heeft gemaakt en dat er verder niets aan de hand is. Wel leuk om te zien dat bij veel reageerders "naar de politie gaan" de eerst gedacht is die opkomt.