pi
door pierepoer Jun 23, 2010 om 14:13
Auto & vervoer

Auto particulier verkopen

Mijn auto levert bij inruil minder op dan als ik 'm zelf verkoop.

Hoe kun je het best je auto particulier verkopen?

Zijn er speciale veel bezochte sites voor? Of wat is raadzaam?

51700 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 23, 2010 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marktplaats, speurders. Bedenk wel dat je zelf meegaat naar het postkantoor voor de overschrijving en de vrijwaring. Heb je de vrijwaring niet en gebeurt er iets met de auto/kenteken, dan heb je een probleem.

Oh ja, en rij zelf de auto naar het postkantoor en geef de sleutels pas af na betaling en overschrijving (in die volgorde).

ve
door verwijderd - Jun 23, 2010 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeswecan

Auto verkopen/aandachtspunten en valkuilen:

Vóór de verkoop maak ik altijd een koopovereenkomst waarin staat:
overeengekomen prijs, de datum van aankoop/ kilometerstand/naam en adres Koper en Verkoper en de plaats voor beider handtekening en dit in tweevoud.

Daarna altijd beiden naar het postkantoor voor overschrijving waarbij de verkoper een vrijwaringsbewijs krijgt. (Let wel! Ook deel 3 meenemen!)

U ontvangt eerst het geld waarna u pas dan het kenteken laat overschrijven.(in dat postkantoor)

Kopieën van dat gekregen vrijwaringsbewijs kunt u naar uw autoverzekering sturen.
De RDW en de motorrijtuigenbelasting krijgen vanzelf bericht van die overschrijving hoewel u die wegenbelastingdienst natuurlijk wel kunt inlichten.

En............ belangrijk!!
Laat ook niet na om uw opgebouwde No-Claim per brief te laten bevestigen.
U zou dat immers later toch nodig hebben.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Bedenk dat er meer louche kopers zijn die van particulieren kopen dan echte.

U moet er op letten de papieren die bij de auto horen, NIET uit handen te geven alvorens de gehele koopprijs contant ontvangen te hebben. Neem geen schuldbekentenis aan.

U moet de koper in spé niet alleen een proefrit te laten maken. Ga zelf mee!
Wil hij alleen, zeg dan dat de auto beter te beoordelen is als er meer gewicht in zit.

Komt iemand met de koper mee en wordt een proefrit gemaakt, ga dan zelf achterin zitten of laat uw (schoon)zoon achterin meegaan, als u die heeft.

Ga tijdens de proefrit niet uit de auto, als de bestuurder dat doet om een z.g. probleem buiten de auto te bekijken.

Laat bij een proefrit het kentekenbewijs deel 3 thuis.

U bekende problemen met uw auto mag u niet verzwijgen.

Ga zelf naar het postkantoor om het kenteken over te laten schrijven op de nieuwe koper, nadat u contant en goed geld hebt ontvangen. Let op voor valse briefjes van 100, 200 en 500 €.

Ga niet accoord met het geven van een bankopdracht tot overboeken van het geld naar u, ook al brengt u het samen naar de bank. Laat hem zelf geld opnemen. Als hij zegt dat hij niet zoveel kan opnemen wegens zijn dagmaximum, dan laat hem over een paar dagen terugkomen als hij het geld bij elkaar heeft.
Wees niet bang dat hij niet terug komt en de koop niet doorgaat. Als hij werkelijk de auto wil en eerlijk is, komt hij wel weer.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC

ve
door verwijderd - Jun 24, 2010 om 02:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ read:

Goed verhaal, Ton! Voor minder zou ik het ook niet doen! Doch vergeet niet dat de briefjes van €50,- het meest vervalst zijn.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2010 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ read

Goed verhaal.
Wat sommigen ook doen is uw auto saboteren, bijv. bougie kabel losttrekken en zeggen dat de auto op 3 poten/cilinders loopt.

@ Marcel
Je kan via RDW.nl controleren welke auto's op je naam staan. Dit doe je door middel van Digid in te loggen. Aan de rechterkant van de site klik je op 'mijn eigen voertuigen bekijken'.

http://burger.rdw.nl/mijnvoertuigen/Pages/default.aspx

Ik weet alleen niet of dit als bewijst kan worden gezien.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2010 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mn vorige 2 auto`s verkocht via marktplaats, binnen een week was ik ze tegen een goede prijs kwijt.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2010 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook ff op deze auto verkopen particulier site

ve
door verwijderd - May 27, 2013 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

1) reken uzelf niet rijk: de praktijk leert dat de meeste mensen de waarde van hun auto veel te hoog inschatten
2) zet de vraagprijs 300-700 (afh. van hoogte vraagprijs) hoger als wat u er voor wilt hebben: mensen dingen altijd af
3) als mensen al aan de telefoon om de uiterste prijs vragen: niet zeggen: laat ze eerst maar eens komen kijken en zelf een bod doen, als teken dat ze serieus zijn!
4) hang plakaat achter de ramen v/d auto: kost niets en er hoeft maar één iemand 'm te zien die 'm wil
5) controleer voor een proefrit de ID, vergelijk gegevens van paspoort/ID en rijbewijs, en noteer deze; als ze met een auto komen schrijf daarvan voor een proefrit de gegevens op; als er achteraf problemen zijn heb je in ieder geval gegevens
6) als je de personen niet echt goed kan inschatten: laat ze voor een proefrit een verklaring ondertekenen dat zij verantwoordelijk zijn voor overtredingen, boetes en schade!
7) zorg er voor dat je niet alleen bent, buurman, vriend erbij is toch wat fijner, zeker als je 't nog nooit gedaan hebt
8) als je een ING/Giro-rek. hebt: laat op 't postkantoor eerst 't geld meteen op je rekening storten, weet je meteen dat 't niet vals is :) ; als hij/zij 't geld geeft geef hem dan in ruil de sleutel, is ie overgeschreven hou dan 't vrijbewaringsbewijs
9) hang kaartje met event. foto op in supermarkten, kost niets
10) neem nooi checques aan, die kunnen ongedekt zijn, de bank haalt dan pas na enkele dagen 't geld weer terug van je rekening, ben jij je geld en je auto kwijt
11) ga nooit in op zaken die te mooi lijken om waar te zijn, dat zijn ze dan nl. ook niet!
12) gebruik je gezonde verstand: komt een vader met z'n zoon uit een naburig dorp voor diens eerste auto [edit redactie] bij twijfel iets gewoon niet doen, het is jouw auto!
13) vertel gewoon alle mensen in je omgeving (incl. buren, vrienden, sportclub etc) dat ie te koop is

ve
door verwijderd - May 27, 2013 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - off topic]

ve
door verwijderd - May 27, 2013 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - off topic]

ve
door verwijderd - May 27, 2013 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - off topic]

ve
door verwijderd - May 27, 2013 om 09:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - off topic]

ve
door verwijderd - May 27, 2013 om 09:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - off topic]