Ik heb twee weken geleden een dure reparatie aan mijn auto laten doen waarbij de garagist een deel van de rekening op zich heeft genomen. Nu heb ik deze auto aan een andere garage verkocht als inruil voor een nieuwe auto. Ik kreeg vandaag een brief op de mat van mijn oude garage of ik even 250 euro van de gegeven coulance terug wilde betalen, omdat hij geen bod op mijn auto heeft kunnen doen.
Mijn vraag is nu of deze man dit kan doen en of ik de rekening moet betalen, aangezien er geen extra diensten verricht zijn voor het geëiste geld.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Dus de garagist is "erachter gekomen" dat u uw auto elders verkocht hebt aan andere garage? Wel, dat zou wat moois zijn als u achteraf zou worden verplicht dat geld terug te geven. Het één heeft toch niets met het ander te maken? Ik zou zijn brief maar weer op zijn mat retourneren en het verder als afgedaan beschouwen. U mag met uw auto doen wat u wilt, hoor. Daar heeft de garagist niets mee te maken. Succes. M.vr.gr.
Waarom heeft die garagehouder je een coulanceregeling aangeboden? Neem niet aan dat-ie dat zo maar doet omdat-ie je zo aardig vindt. Is er sprake geweest van eventuele inruil? Als er geen verwachtingen gewekt zijn hoef je natuurlijk niets terug te betalen. De garagehouder kan daar geen gronden voor aandragen.
[quote=tenormin schreef op zaterdag 7 feb 2015, 17:46]Dus de garagist is "erachter gekomen" dat u uw auto elders verkocht hebt aan andere garage? Wel, dat zou wat moois zijn als u achteraf zou worden verplicht dat geld terug te geven. Het één heeft toch niets met het ander te maken? Ik zou zijn brief maar weer op zijn mat retourneren en het verder als afgedaan beschouwen. U mag met uw auto doen wat u wilt, hoor. Daar heeft de garagist niets mee te maken. Succes. M.vr.gr.
Ik dacht er goed en beleefd aan te doen om te melden dat ik m'n auto verkocht had, zodat ik geen brieven meer zou krijgen dat m'n auto gekeurd moet worden enz. Ik ben een 20 jarige chemie student die in principe niets van rechten af weet en schrok hier nogal van. In ieder geval bedankt voor uw snelle reactie
Die beste man heeft nergens recht op. Laat u ook niet overbluffen.
Mocht hij toch voet bij stuk houden, schrijf (niet bellen dus) hem een brief en laat hem zwart op wit duidelijk maken waarom hij dat recht heeft en.... waar dat recht vandaan haalt (welke wet / artikel). Wedden dat hij dat niet kan?
[quote=tijger1 schreef op zaterdag 7 feb 2015, 18:33]Had u dat wrak dan eerder bij hem aangeschaft? Ja, heb er lange tijd geen problemen mee gehad. na een tijdje kreeg ik motorstoringen, maar de bovag garantie was al verlopen. Tot 3 keer toe heb ik hiernaar laten kijken en de nodige reparaties uit laten voeren, wat overigens goed opgelost werd en alles ging volgens de regels. Echter vond ik de kosten van de laatste rekening de druppel om de auto te verkopen. Bij deze rekening is de coulance toegepast, omdat hij het probleem met de remmen gevonden had en wat dus veel eerder gevonden en gerepareerd had moeten worden (zie eerdere reacties). Ik kreeg een goed bod van een andere garage waar ik m'n auto nu dus aan verkocht heb. En nu zijn dus bij m'n oude garagist de rapen gaar.
[quote=hutch schreef op zaterdag 7 feb 2015, 19:21]Die beste man heeft nergens recht op. Laat u ook niet overbluffen.
Mocht hij toch voet bij stuk houden, schrijf (niet bellen dus) hem een brief en laat hem zwart op wit duidelijk maken waarom hij dat recht heeft en.... waar dat recht vandaan haalt (welke wet / artikel). Wedden dat hij dat niet kan?
De coulance is gegeven op de rekening van een reparatie. Vanaf het moment dat u het resterende deel van de rekening heeft betaald en met de auto bij de garage bent vertrokken heeft u geen enkele verplichting meer aan deze garagehouder. Wat u verder met uw auto wil doen is uitsluitend uw eigen zaak. Dat u zo vriendelijk bent deze garagehouder te informeren over de verkoop van de auto geeft de garagehouder blijkbaar het idee dat er aan u nog wel iets te "verdienen" valt, mede omdat u nu als klant bij hem bent vertrokken en hij u bij een volgende reparatie niet alsnog een poot kan uitdraaien. Beschouw deze brief niet ontvangen en er zeker niet op reageren. Kom er ook nooit meer over de vloer, want dan bent u alsnog het "haasje".
@mein33 Niet reageren is niet zo handig. Uiteraard heeft die garage NERGENS recht op. Het is van de zotte dat die garage op basis van een eigen tekortkoming een coulanceregeling toepast en vervolgens het geld terugeist omdat de auto ergens anders verkocht is. Ik onderschrijf dan ook de antwoorden van alle respondenten en raad die garagehouder aan eens een goede psychiater te zoeken.Echter om nog sterk(er) te staan bij een eventueel vervolg is het verstandig éénmalig te reageren (desnoods aangetekend) en zijn 'vordering' af te wijzen en hem tevens mede te delen, dat dit de enige en laatste reactie is je bereid bent te geven en dat op zijn mogelijk verdere reactie(s) niet zal worden gereageerd. Kost een beetje tijd voor een briefje en misschien wat porto maar dan ben je definitief van zijn ge-oh af.
@bokskabouter, niet reageren in dit geval heeft wel degelijk zin. Negeren, dat is het enige wat het beste is. Ook de zogenaamde rekening kan de TS (als overbodige maatregel) terugsturen naar "retour afzender". Zoals door velen al gesteld: bij deze TS valt helemaal niets te plukken.
[quote=edrick3 schreef op zaterdag 7 feb 2015, 17:51]Hallo sensei2308,
Waarom heeft die garagehouder je een coulanceregeling aangeboden? Neem niet aan dat-ie dat zo maar doet omdat-ie je zo aardig vindt. Is er sprake geweest van eventuele inruil? Als er geen verwachtingen gewekt zijn hoef je natuurlijk niets terug te betalen. De garagehouder kan daar geen gronden voor aandragen.
Met vr.gr.
Er is sprake van coulance geweest vanwege een ernstig gebrek aan mijn remsysteem. De schijven waren zo erg door gerot dat deze niet meer veilig waren. In eerste instantie wilde de garagist mij niet vertellen waarom hij de auto niet mee wou geven op de afgesproken datum, om mij een paar dagen later de rekening te presenteren. In mijn naïviteit heb ik niet doorgevraagd wat er op dat moment met de auto aan de hand was. Hij heeft mij coulance gegeven om het feit dat hij dit veel eerder had moeten zien en eerder aan mij had moeten melden dat ik de schijven moest vervangen. Er zou absoluut geen sprake zijn van inruil. Er werd mij verzekerd dat ik nog jaren plezier aan deze auto zou beleven, maar ik was het vertrouwen in de auto kwijt. Er waren immers al wat meer problemen mee geweest, die overigens keurig zijn verholpen. Dus verwachtingen zijn er wat mij betreft niet geweest en afspraken over inruil dus al helemaal niet.
Erg bedankt voor uw reactie, het brengt weer wat geruststelling. [edit-red.]
Krijg wel een beetje het idee dat die garagehouder overdreven negatief in het daglicht wordt gezet.
Is het niet zo dat hij dacht "ach arme student, die wil ik wel een keer matsen kan die nog een tijd langer doen met deze auto" onder het mom van "nalatigheid". Dan is het natuurlijk wel zuur als je er dan even later achter komt dat de auto na die dure reparatie verkocht is.
Ik zeg niet dat hij recht heeft van eisen maar ff proberen in te leven in de andere partij is nooit verkeerd.
[quote=endemion schreef op maandag 9 feb 2015, 16:04]Krijg wel een beetje het idee dat die garagehouder overdreven negatief in het daglicht wordt gezet.
Is het niet zo dat hij dacht "ach arme student, die wil ik wel een keer matsen kan die nog een tijd langer doen met deze auto" onder het mom van "nalatigheid". Dan is het natuurlijk wel zuur als je er dan even later achter komt dat de auto na die dure reparatie verkocht is.
Ik zeg niet dat hij recht heeft van eisen maar ff proberen in te leven in de andere partij is nooit verkeerd.
De Ts had het wrak bij die garage gekocht. Dus niks coulance.
[quote=endemion schreef op maandag 9 feb 2015, 22:05]tijger1 je mist mijn punt (en dat het een wrak was maak jij ervan).
Ik mis uw punt helemaal niet en als u de reacties en verdere toelichtingen van de Ts had gelezen, kunt u ook weten dat u opmerking: . "Dat het een wrak was maak jij ervan" niet correct is.
@tijgertje ik heb alles gelezen. Als je nu vertelt wat mijn punt volgens jou is kan ik je vervolgens vertellen dat dat niet mijn punt was ipv dat gespeculeer.
[quote=endemion schreef op dinsdag 10 feb 2015, 19:26]@tijgertje ik heb alles gelezen. Als je nu vertelt wat mijn punt volgens jou is kan ik je vervolgens vertellen dat dat niet mijn punt was ipv dat gespeculeer.
U weet toch zelf wel wat uw punt was, wat ik miste?
[quote=endemion schreef op dinsdag 10 feb 2015, 19:26]@tijgertje ik heb alles gelezen. Als je nu vertelt wat mijn punt volgens jou is kan ik je vervolgens vertellen dat dat niet mijn punt was ipv dat gespeculeer. Die verkleinwoorden bij de forumnamen worden meestal gebruikt om iemand naar beneden te halen. Dat vind ik een lage manier. Je kunt ook op een normale manier met elkaar communiceren, zonder de forumnaam denigrerend te gebruiken. Daarmee sta je meteen al met 1 nul achter, wat je verder ook nog te vertellen hebt.
@zoekster, je haalt me de woorden van mijn toetsenbord. Vraag zo vaak om in ieder geval met inachtneming van omgangsvormen een normaal antwoord te geven, maar tendens is nu ook zoals men (lekker anoniem) alles maar op fora en kranten te plempen. Grapjes worden nog wel gewaardeerd door mij (maar daar denkt de redactie ook al anders over). ?
[quote=holpen schreef op dinsdag 10 feb 2015, 08:37]@1953 Als je even de discussie had doorgelezen, dan had je al een antwoord op je vraag gehad.
Het is geen discussie, echter het werd voortgezet als een discussie door wie dan ook.
Beantwoordde de vraag van topicstarter. Beantwoord de vragen zonder eerst die oeverloze visies door te lezen met een discutabele uiting. Blijf graag met beide benen op de grond met geen off topic geleuter.
Wat ik eigenlijk wel een beetje mis , zowel door T.S. als door de forumleden, is dat de reparatie die uitgevoerd is TOTAAL verrotte remschijven waren. Echter de auto was nog niet zolang in bezit volgens T.S. en de B.O.V.A.G. garantie was inmiddels verlopen. Het lijkt mij zeeeeer onwaarschijnlijk dat een goedgekeurde auto binnen zo`n korte tijd totaal verrotte remschijven kan hebben. En de z.g . "coulance"zal eerder een sigaar uit eigen doos zijn geweest , dan echt begaan zijn met een arme student.
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'.
Tijdens de laatste uitzending van dit jaar
Kwam weer het onderwerp
Veelvoorkomende problemen met de distributieriem
Als een burger de dupe word door een bedrijf
Waar bi
...
Lees meer
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond.
De warmtepompdroge
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer