se
door sensei2308 Feb 7, 2015 om 17:05
Auto & vervoer

Auto verkocht, coulance terughalen??!!

Beste mensen,

Ik heb twee weken geleden een dure reparatie aan mijn auto laten doen waarbij de garagist een deel van de rekening op zich heeft genomen. Nu heb ik deze auto aan een andere garage verkocht als inruil voor een nieuwe auto. Ik kreeg vandaag een brief op de mat van mijn oude garage of ik even 250 euro van de gegeven coulance terug wilde betalen, omdat hij geen bod op mijn auto heeft kunnen doen.

Mijn vraag is nu of deze man dit kan doen en of ik de rekening moet betalen, aangezien er geen extra diensten verricht zijn voor het geëiste geld.

5078 32 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk hoeft u dat niet te betalen. Hij heeft toch geen voorbehoud gemaakt bij die coulance regeling?

se
door sensei2308 - Feb 7, 2015 om 17:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 er zijn inderdaad geen voorwaarden gesteld en er is niets onder voorbehoud afgesproken

tenormin
door tenormin - Feb 7, 2015 om 17:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dus de garagist is "erachter gekomen" dat u uw auto elders verkocht hebt aan andere garage? Wel, dat zou wat moois zijn als u achteraf zou worden verplicht dat geld terug te geven. Het één heeft toch niets met het ander te maken? Ik zou zijn brief maar weer op zijn mat retourneren en het verder als afgedaan beschouwen. U mag met uw auto doen wat u wilt, hoor. Daar heeft de garagist niets mee te maken. Succes. M.vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 7, 2015 om 17:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hij kan wel eisen maar hij heeft er geen recht op als er geen afspraak hierover is gemaakt.

edrick3
door edrick3 - Feb 7, 2015 om 17:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sensei2308,

Waarom heeft die garagehouder je een coulanceregeling aangeboden?
Neem niet aan dat-ie dat zo maar doet omdat-ie je zo aardig vindt.
Is er sprake geweest van eventuele inruil?
Als er geen verwachtingen gewekt zijn hoef je natuurlijk niets terug te betalen.
De garagehouder kan daar geen gronden voor aandragen.

Met vr.gr.

se
door sensei2308 - Feb 7, 2015 om 17:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 7 feb 2015, 17:46]Dus de garagist is "erachter gekomen" dat u uw auto elders verkocht hebt aan andere garage? Wel, dat zou wat moois zijn als u achteraf zou worden verplicht dat geld terug te geven. Het één heeft toch niets met het ander te maken? Ik zou zijn brief maar weer op zijn mat retourneren en het verder als afgedaan beschouwen. U mag met uw auto doen wat u wilt, hoor. Daar heeft de garagist niets mee te maken. Succes. M.vr.gr.

Ik dacht er goed en beleefd aan te doen om te melden dat ik m'n auto verkocht had, zodat ik geen brieven meer zou krijgen dat m'n auto gekeurd moet worden enz. Ik ben een 20 jarige chemie student die in principe niets van rechten af weet en schrok hier nogal van. In ieder geval bedankt voor uw snelle reactie

hutch
door hutch - Feb 7, 2015 om 19:21
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Die beste man heeft nergens recht op. Laat u ook niet overbluffen.

Mocht hij toch voet bij stuk houden, schrijf (niet bellen dus) hem een brief en laat hem zwart op wit duidelijk maken waarom hij dat recht heeft en.... waar dat recht vandaan haalt (welke wet / artikel). Wedden dat hij dat niet kan?

se
door sensei2308 - Feb 7, 2015 om 19:28
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 7 feb 2015, 18:33]Had u dat wrak dan eerder bij hem aangeschaft?
Ja, heb er lange tijd geen problemen mee gehad. na een tijdje kreeg ik motorstoringen, maar de bovag garantie was al verlopen. Tot 3 keer toe heb ik hiernaar laten kijken en de nodige reparaties uit laten voeren, wat overigens goed opgelost werd en alles ging volgens de regels. Echter vond ik de kosten van de laatste rekening de druppel om de auto te verkopen. Bij deze rekening is de coulance toegepast, omdat hij het probleem met de remmen gevonden had en wat dus veel eerder gevonden en gerepareerd had moeten worden (zie eerdere reacties). Ik kreeg een goed bod van een andere garage waar ik m'n auto nu dus aan verkocht heb. En nu zijn dus bij m'n oude garagist de rapen gaar.

se
door sensei2308 - Feb 7, 2015 om 19:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hutch schreef op zaterdag 7 feb 2015, 19:21]Die beste man heeft nergens recht op. Laat u ook niet overbluffen.

Mocht hij toch voet bij stuk houden, schrijf (niet bellen dus) hem een brief en laat hem zwart op wit duidelijk maken waarom hij dat recht heeft en.... waar dat recht vandaan haalt (welke wet / artikel). Wedden dat hij dat niet kan?

Bedankt voor de nuttige tip. Ga ik zeker doen!

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft dus totaatl geen recht van spreken.

me
door mein33 - Feb 8, 2015 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De coulance is gegeven op de rekening van een reparatie.
Vanaf het moment dat u het resterende deel van de rekening heeft betaald en met de auto bij de garage bent vertrokken heeft u geen enkele verplichting meer aan deze garagehouder.
Wat u verder met uw auto wil doen is uitsluitend uw eigen zaak.
Dat u zo vriendelijk bent deze garagehouder te informeren over de verkoop van de auto geeft de garagehouder blijkbaar het idee dat er aan u nog wel iets te "verdienen" valt, mede omdat u nu als klant bij hem bent vertrokken en hij u bij een volgende reparatie niet alsnog een poot kan uitdraaien.
Beschouw deze brief niet ontvangen en er zeker niet op reageren.
Kom er ook nooit meer over de vloer, want dan bent u alsnog het "haasje".

me
door mein33 - Feb 8, 2015 om 11:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sensei2308,

aanvulling: U heeft geen enkele verplichting om op het schrijven van de garagehouder te reageren.
Elke reactie is er één te veel.

bokskabouter
door bokskabouter - Feb 9, 2015 om 12:51
32 Antwoorden / 4 Vragen

@mein33
Niet reageren is niet zo handig. Uiteraard heeft die garage NERGENS recht op. Het is van de zotte dat die garage op basis van een eigen tekortkoming een coulanceregeling toepast en vervolgens het geld terugeist omdat de auto ergens anders verkocht is. Ik onderschrijf dan ook de antwoorden van alle respondenten en raad die garagehouder aan eens een goede psychiater te zoeken.Echter om nog sterk(er) te staan bij een eventueel vervolg is het verstandig éénmalig te reageren (desnoods aangetekend) en zijn 'vordering' af te wijzen en hem tevens mede te delen, dat dit de enige en laatste reactie is je bereid bent te geven en dat op zijn mogelijk verdere reactie(s) niet zal worden gereageerd. Kost een beetje tijd voor een briefje en misschien wat porto maar dan ben je definitief van zijn ge-oh af.

tenormin
door tenormin - Feb 9, 2015 om 13:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@bokskabouter, niet reageren in dit geval heeft wel degelijk zin. Negeren, dat is het enige wat het beste is. Ook de zogenaamde rekening kan de TS (als overbodige maatregel) terugsturen naar "retour afzender". Zoals door velen al gesteld: bij deze TS valt helemaal niets te plukken.

se
door sensei2308 - Feb 9, 2015 om 13:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 7 feb 2015, 17:51]Hallo sensei2308,

Waarom heeft die garagehouder je een coulanceregeling aangeboden?
Neem niet aan dat-ie dat zo maar doet omdat-ie je zo aardig vindt.
Is er sprake geweest van eventuele inruil?
Als er geen verwachtingen gewekt zijn hoef je natuurlijk niets terug te betalen.
De garagehouder kan daar geen gronden voor aandragen.

Met vr.gr.

Er is sprake van coulance geweest vanwege een ernstig gebrek aan mijn remsysteem. De schijven waren zo erg door gerot dat deze niet meer veilig waren. In eerste instantie wilde de garagist mij niet vertellen waarom hij de auto niet mee wou geven op de afgesproken datum, om mij een paar dagen later de rekening te presenteren. In mijn naïviteit heb ik niet doorgevraagd wat er op dat moment met de auto aan de hand was. Hij heeft mij coulance gegeven om het feit dat hij dit veel eerder had moeten zien en eerder aan mij had moeten melden dat ik de schijven moest vervangen. Er zou absoluut geen sprake zijn van inruil. Er werd mij verzekerd dat ik nog jaren plezier aan deze auto zou beleven, maar ik was het vertrouwen in de auto kwijt. Er waren immers al wat meer problemen mee geweest, die overigens keurig zijn verholpen. Dus verwachtingen zijn er wat mij betreft niet geweest en afspraken over inruil dus al helemaal niet.

Erg bedankt voor uw reactie, het brengt weer wat geruststelling.
[edit-red.]

endemion
door endemion - Feb 9, 2015 om 16:04
237 Antwoorden / 3 Vragen

Krijg wel een beetje het idee dat die garagehouder overdreven negatief in het daglicht wordt gezet.

Is het niet zo dat hij dacht "ach arme student, die wil ik wel een keer matsen kan die nog een tijd langer doen met deze auto" onder het mom van "nalatigheid". Dan is het natuurlijk wel zuur als je er dan even later achter komt dat de auto na die dure reparatie verkocht is.

Ik zeg niet dat hij recht heeft van eisen maar ff proberen in te leven in de andere partij is nooit verkeerd.

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2015 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=endemion schreef op maandag 9 feb 2015, 16:04]Krijg wel een beetje het idee dat die garagehouder overdreven negatief in het daglicht wordt gezet.

Is het niet zo dat hij dacht "ach arme student, die wil ik wel een keer matsen kan die nog een tijd langer doen met deze auto" onder het mom van "nalatigheid". Dan is het natuurlijk wel zuur als je er dan even later achter komt dat de auto na die dure reparatie verkocht is.

Ik zeg niet dat hij recht heeft van eisen maar ff proberen in te leven in de andere partij is nooit verkeerd.

De Ts had het wrak bij die garage gekocht. Dus niks coulance.

endemion
door endemion - Feb 9, 2015 om 22:05
237 Antwoorden / 3 Vragen

tijger1 je mist mijn punt (en dat het een wrak was maak jij ervan).

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2015 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=endemion schreef op maandag 9 feb 2015, 22:05]tijger1 je mist mijn punt (en dat het een wrak was maak jij ervan).

Ik mis uw punt helemaal niet en als u de reacties en verdere toelichtingen van de Ts had gelezen, kunt u ook weten dat u opmerking: .
"Dat het een wrak was maak jij ervan" niet correct is.

door 1953 - Feb 10, 2015 om 03:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen! Dat de vorige partij 'water bij de wijn' heeft gedaan doet geen afbreuk aan de overeenkomst met de huidige partij.

Hoe is die vorige partij achter gekomen dat u zaken heeft gedaan met de huidige partij.

holpen
door holpen - Feb 10, 2015 om 08:37
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@1953
Als je even de discussie had doorgelezen, dan had je al een antwoord op je vraag gehad.

tenormin
door tenormin - Feb 10, 2015 om 12:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=holpen schreef op dinsdag 10 feb 2015, 08:37]@1953
Als je even de discussie had doorgelezen, dan had je al een antwoord op je vraag gehad.

1953 was waarschijnlijk ietwat vermoeid (zie tijdstip schrijven) om alles eerst door te lezen.

me
door mein33 - Feb 10, 2015 om 14:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

O.T. en als grapje ;-)) bedoeld (ik meld dit maar even).

@1953,

U bent misschien al enige tijd niet meer buitenshuis geweest ??, maar uw waarschuwing voor "IJZEL" of "SNEEUW" kan inmiddels worden ingetrokken.

endemion
door endemion - Feb 10, 2015 om 19:26
237 Antwoorden / 3 Vragen

@tijgertje ik heb alles gelezen. Als je nu vertelt wat mijn punt volgens jou is kan ik je vervolgens vertellen dat dat niet mijn punt was ipv dat gespeculeer.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2015 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=endemion schreef op dinsdag 10 feb 2015, 19:26]@tijgertje ik heb alles gelezen. Als je nu vertelt wat mijn punt volgens jou is kan ik je vervolgens vertellen dat dat niet mijn punt was ipv dat gespeculeer.

U weet toch zelf wel wat uw punt was, wat ik miste?

zoekster
door zoekster - Feb 10, 2015 om 20:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=endemion schreef op dinsdag 10 feb 2015, 19:26]@tijgertje ik heb alles gelezen. Als je nu vertelt wat mijn punt volgens jou is kan ik je vervolgens vertellen dat dat niet mijn punt was ipv dat gespeculeer.
Die verkleinwoorden bij de forumnamen worden meestal gebruikt om iemand naar beneden te halen. Dat vind ik een lage manier. Je kunt ook op een normale manier met elkaar communiceren, zonder de forumnaam denigrerend te gebruiken. Daarmee sta je meteen al met 1 nul achter, wat je verder ook nog te vertellen hebt.

tenormin
door tenormin - Feb 10, 2015 om 22:05
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, je haalt me de woorden van mijn toetsenbord. Vraag zo vaak om in ieder geval met inachtneming van omgangsvormen een normaal antwoord te geven, maar tendens is nu ook zoals men (lekker anoniem) alles maar op fora en kranten te plempen. Grapjes worden nog wel gewaardeerd door mij (maar daar denkt de redactie ook al anders over). ?

door 1953 - Feb 11, 2015 om 02:44
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=holpen schreef op dinsdag 10 feb 2015, 08:37]@1953
Als je even de discussie had doorgelezen, dan had je al een antwoord op je vraag gehad.

Het is geen discussie, echter het werd voortgezet als een discussie door wie dan ook.

Beantwoordde de vraag van topicstarter. Beantwoord de vragen zonder eerst die oeverloze visies door te lezen met een discutabele uiting. Blijf graag met beide benen op de grond met geen off topic geleuter.

door 1953 - Feb 11, 2015 om 02:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 10 feb 2015, 14:30]O.T. en als grapje ;-)) bedoeld (ik meld dit maar even).

@1953,

U bent misschien al enige tijd niet meer buitenshuis geweest ??, maar uw waarschuwing voor "IJZEL" of "SNEEUW" kan inmiddels worden ingetrokken.

Uw avatar mag er ook best zijn.

Bij mij gaat om een goed antwoord te redigeren waar topicstarter mogelijk iets aan heeft.

ba
door bakkersjors - Feb 11, 2015 om 14:26
48 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik eigenlijk wel een beetje mis , zowel door T.S. als door de forumleden, is dat de reparatie die uitgevoerd is TOTAAL verrotte remschijven waren.
Echter de auto was nog niet zolang in bezit volgens T.S. en de B.O.V.A.G. garantie was inmiddels verlopen.
Het lijkt mij zeeeeer onwaarschijnlijk dat een goedgekeurde auto binnen zo`n korte tijd totaal verrotte remschijven kan hebben.
En de z.g . "coulance"zal eerder een sigaar uit eigen doos zijn geweest , dan echt begaan zijn met een arme student.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2015 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bakkersjors

U mist dat?. Ik heb herhaalde malen gerefereerd aan een "wrak". De Ts had meerder kostbare reparaties gehad.

labren
door labren - Feb 11, 2015 om 17:29
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat moet je gaan betalen , het is toch zo zielig dat die gagagist geen geld kan verdienen over jou rug