salute
door salute Apr 18, 2015 om 15:04
Auto & vervoer

Autoband

Ik heb een nieuwe voorband laten monteren, deze is van het zelfde merk (Michelin) als mijn inmiddels 10 jaar nog nooit gebruikte reserveband. Wel een iets ander profiel.
Kan dat kwaad deze afwijkende profielen.
Voor uw info alvast bedankt.

1357 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 18, 2015 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar u die band heeft gekocht wist deze het niet of er daar door problemen mee kunnen zijn?

ve
door verwijderd - Apr 18, 2015 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen enkel probleem, het profiel van het loopvlak heeft geen enkel invloed op het rijgedrag.
De huidige reserveband wel eerst even goed controleren op haarscheurtjes of uitdrogingsverschijnselen, de band heeft natuurlijk wel 10 jaar in de kofferbak gelegen. De kans dat dit het geval is is niet zo groot, maar u kunt er maar zeker over zijn.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2015 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

wil nog wel even toevoegen, volgens garage, zou het geen probleem zijn. maar ik wil graag de mening van andere horen. zodoende mijn vraag

ve
door verwijderd - Apr 18, 2015 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste avdm,

heeft men u bij de garage waar u uw nieuwe voorband hebt laten monteren geen advies gegeven ?

Wat wel van belang is is dat uw beide voorbanden 'gelijkwaardig' zijn, zodat uw auto niet één kant op gaat trekken als u bijvoorbeeld hard moet remmen.

Geen idee hoe uw huidige reserveband er momenteel aan toe is. Mocht deze niet helemaal goed meer zijn dan zou ik in uw geval waarschijnlijk 2 nieuwe voorbanden nemen en de nog goede voorband op het reserve wiel laten plaatsen.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2015 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo avdm,

Wat info over banden:

Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?

Tests hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras. Vooral bij voorwielaandrijving slijten voorbanden doorgaans sneller dan achterbanden.

Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg?

Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven. Het risico hiervan is dat de auto 'achterstevoren gaat'. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan.

Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg?

Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden gemonteerd omdat het evenwicht in de grip gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid.

Mag ik verschillende banden monteren?

In Nederland mogen op één wielas verschillende merken banden gemonteerd worden. Wel moet u er rekening mee gaan houden dat het in sommige Europese landen verplicht is hetzelfde merk, maat, gebruikscategorie (zomer / winter) en snelheidsindex op één wielas te hebben.

Hoe oud mogen banden zijn?

Elk rubberproduct, dus ook een band, is onderhevig aan veroudering. Bij de fabricage van banden wordt er vanzelfsprekend rekening mee gehouden, dat de producteigenschappen een bandenleven lang praktisch onveranderd moeten blijven. Speciale mengsels en vulstoffen zorgen ervoor, dat veroudering tot een minimum beperkt blijft en het oorspronkelijke niveau praktisch niet verandert.

Monteer nooit gebruikte banden zonder hun voorgeschiedenis te kennen. Banden verouderen zelfs wanneer ze nooit of incidenteel gebruikt zijn. Laat daarom uw oude banden controleren door een bandenspecialist om er zeker van te zijn dat ze nog geschikt zijn voor verder gebruik. Extra aandacht verdienen banden gemonteerd op caravans en reservebanden: zij kunnen oud of verouderd zijn. Het wordt aanbevolen, deze na 6 jaar te vervangen.

(Bron:bandengids)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2015 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@avdm, het is wijs van u om zich breder te oriënteren.