kriekra
door kriekra Sep 19, 2010 om 18:49
Huishouden & energie

Automatisch kattenluik

Ik ben van plan om te verhuizen van een flat naar een huis met tuin. Ik wil graag dat mijn kat daar vrij in- en uit kan lopen via een kattenluik, maar "vreemde" katten zijn niet welkom. Er zijn kattenluiken in de handel die alleen reageren op een sensor in de halsband van je kat. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor de reacties.

12109 17 Rapporteer

de motormuis
door de motormuis - Sep 19, 2010 om 19:05
598 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Krieka.

Heb er zelf geen ervaring mee,maar mijn buurvrouw wel en die is er heel tevreden over.
Zij zegt dat het heel goed werkt.
Zelf hebben wij ook een poes maar geen kattenluik.Onze poes gaat alleen naar buiten aan
een lijntje.Dan kan ze toch rondlopen maar niet de tuin uit en eventueel overlast gaan bezorgen bij anderen.Ook geen risico dat anderen haar dan iets aandoen,zoals je voortaan veel te veel hoort dat mensen katten mishandelen of vergiftigen.En dat omdat ze geen katten van iemand anders in hun tuin willen hebben.Of omdat ze een voliere hebben
en andermans katten (of poezen) hun vogels zodanig aan het schrikken maken dat die zich dood vliegen. Om van die dingen geen last te hebben gaat onze poes dus aan de lijn.
Zelfs op vakantie gaat de poes mee en dan ook aan de lijn. Mijn vrouw gaat er dan wel eens mee wandelen en krijgt dan veel leuke reactie's.En veel kinderen die dan de poes willen aaien en het leuk vinden.

vladja
door vladja - Sep 19, 2010 om 19:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Altijd een halsband met een stuk elastiek, anders kan de kat zich ophangen. Met elastiek is de kans groot dat de halsband dan afstroopt als die vast haakt. Dat geeft gelijk het risico dat de kat de band kwijt raakt.

Ook moet de kat dicht bij het luikje komen anders gaat de vergrendeling niet los. Ik ben ermee gestopt. Geen succes.

Vladja

de motormuis
door de motormuis - Sep 19, 2010 om 19:23
598 Antwoorden / 13 Vragen

@ Vladja.

Zo zie je maar, meningen kunnen hierover verschillen.

Groetjes.

kriekra
door kriekra - Sep 19, 2010 om 20:54
204 Antwoorden / 64 Vragen

@ Motormuis en Vladja: Bedankt voor jullie reacties! Ik moet er niet aan denken dat mijn kat zich op hangt aan de halsband, dus als ik dit systeem aan schaf, neem ik zeker de tip van het elastiek mee. Een lijntje is voor mijn kat helaas geen optie, dan loopt ie zich binnen korte tijd vast, dan kan ik hem niet alleen laten.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 19, 2010 om 23:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kriekra:

Een kat moet je buiten ook niet alleen laten. Er zijn mensen die helemaal niet gediend zijn van katten op hun terrein, om welke reden dan ook. Zij leggen een halve meter 125 mm rioolbuis met oud, smerig vet aan de binnenkant uiteinden ingesmeerd in hun tuin. In het midden iets lekkers (b.v. gerookte viskop) voor de kat. Deze kruipt daarin om het lekkers te bemachtigen en smeert zich helemaal vol met die smurrie. Nog geen dag later heb je het in je hele huis, meubels enz.

Dan heb ik het nog niet over een nog minder katvriendelijke methode met zo'n stuk buis en een vissenkop om katten te weren.

Houd ze binnen, laat ze uit aan een lijn of zorg dat ze niet van je terrein af kunnen is mijn kat- en mensvriendelijk advies.

Hardware ERror MAN.

gu
door guuslvt - Sep 20, 2010 om 17:38
16 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ervaring met zo`n luikje, :-( en als je een handige kat hebt lukt het wel.
Ten eerste moet je kat al wel door een luikje kunnen, als hij/zij dat nu nog niet kan wordt het al wat moeilijker, je moet ze er vaak een paar keer mee helpen. Ik heb altijd twee katten(dan hebben ze een maatje) en toen er een een hanger kwijt wat kon ik een nieu luikje kopen omdat de hangertjes niet los verkocht worden,ook een nadeel van 65,- euro. Het hangertje bevat een magneetje en daarom moet de kat met z`n koppie bij het deurtje komen, mijn huidige kater maakt het luik bv naar binnen open met z`n nagels.
Dat bandje wil ik het even over hebben, mijn dierenarts( een echt katten-mens, hij weigert een poes een prikpil te geven omdat ze daar kanker van krijgen) heeft mij te zeerste afgeraden om een elastiek bandje te nemen, daar hangen ze zich juist aan op, een klik-bandje gaat bij ongeveer 4 kilo trekkracht open, bandje kwijt , poes niet.
Stel je eens voor als de kat een boom of zoiets uit springt, head first, een uitsekende tak....
Dus kijk maar wat je doet, meestal houd je kat zelf wel andere buiten.

hfpk
door hfpk - Sep 20, 2010 om 21:55
15 Antwoorden / 10 Vragen

Me schoonouders hebben zo'n kattenluik. Het werkt erg goed. Alleen hun eigen kat kan naar binnen. Het is alleen erg duur om aan te schaffen.

genius
door genius - Sep 23, 2010 om 20:41
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo kriekra,

Een beetje laat mijn reactie, maar ik zag vanmiddag het volgende: een kattenluikje dat reageert op de "chip" die bij de kat is ingebracht. Geen riempje nodig etc. Indien de kat al is ge-chipt kan het luikje zo gebruikt worden. Anders zal de kat ge-chipt moeten worden (ook ideaal voor het geval de kat zoek raakt en gevonden wordt).

Misschien heb je iets aan de info.
Het luikje zag ik bij een plaatselijke (ruim assortiment) winkel in dierenbenodigdheden.

M.vr.gr.

G.

de motormuis
door de motormuis - Sep 23, 2010 om 21:02
598 Antwoorden / 13 Vragen

@ Genius,

Welk merk chips moet de kat dan eten wil het luikje open gaan ??? (grapje)

Maar even serieus,houdt dit dan in dat elke poes of kat die ge-chipt is zo naar binnen
kan ??
Dan zouden er in theorie dus zo maar wild vreemde poezen binnen kunnen komen.
Of is er een mogelijkheid om het uitsluitend op de chip van de eigen kat in te stellen ??

Lijkt mij een leuke vraag.

Groeten.

kriekra
door kriekra - Sep 23, 2010 om 21:09
204 Antwoorden / 64 Vragen

Mijn kat is gechipt. Als zo'n luik idd alleen maar reageert op de specifieke chip van mijn kat, zou het een ideale oplossing zijn. Van het weekend zal ik eens gaan informeren bij "mijn" dierenwinkel.

de motormuis
door de motormuis - Sep 23, 2010 om 21:15
598 Antwoorden / 13 Vragen

Krieka.
Ik heb even op Google gekeken enhet gaat om de Petporte kattenluiken.
Chipnr. van eigen poes is instelbaar.
Kattenluiken te koop via www.petporte.nl

Groeten.

de motormuis
door de motormuis - Sep 23, 2010 om 21:22
598 Antwoorden / 13 Vragen

Nog even verder gezocht, en blijkt niet zo goedkoop te zijn. Euro 124.95 , in de aanbieding dan,normaal euro 169.95.
Kijk maar op Google bij : Petporte kattenluik.
Daar nog meer info.
Op site van Petporte zelf staan ook verkooppunten.

Succes ermee.

genius
door genius - Sep 23, 2010 om 21:30
886 Antwoorden / 4 Vragen

@motormuis[quote]. . . Maar even serieus,houdt dit dan in dat elke poes of kat die ge-chipt is zo naar binnen
kan ??. . .Het zelfde als een kat gevonden wordt en de chip wordt ingelezen . . . . krijgen alle eigenaren van zoekgeraakte katten dan de mededeling dat hun kat terecht is? Nee dus, het mechaniek werkt puur en alleen maar op dié ene chip. Dit leek mij een leuk antwoord . . . ;-)

Verder uitstekende info opgezocht!

En dat ze niet echt goedkoop zijn zit er dik in, maar je hebt er dan ook wel het gemak van!

Succes met de overweging!

M.vr.gr.

G.

de motormuis
door de motormuis - Sep 23, 2010 om 21:47
598 Antwoorden / 13 Vragen

@ Genius.

Onze poes is ook ge-chipt. Maar wij houden het toch maar gewoon bij buitenlaten aan
haar lijntje.Hebben we haar van jongs af aan aangeleerd.
Wij hadden toen zij pas enkele weken oud was een herder (een hond en geen schaapherder ) en als we daarmee gingen wandelen deden we die ook aan de lijn en daar heeft zij dat van geleerd. Zij heeft veel dingen overgenomen van haar opvoeding samen met een hond.Luisterd goed,kan zitten,pootjes geven,high five,miauwt als we vragen "wat zegt ze dan"voordat ze brokjes krijgt, waakt,enigste wat ze niet doet is blaffen.
Dus voor ons geen kattenluik.

Ook de groeten aan allen
van poes Kylie.

genius
door genius - Sep 23, 2010 om 21:56
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=de motormuis schreef op donderdag 23 sep 2010, 21:47]@ Genius.

Onze poes is ook ge-chipt. Maar wij houden het toch maar gewoon bij buitenlaten aan
haar lijntje.Hebben we haar van jongs af aan aangeleerd.
Wij hadden toen zij pas enkele weken oud was een herder (een hond en geen schaapherder ) en als we daarmee gingen wandelen deden we die ook aan de lijn en daar heeft zij dat van geleerd. Zij heeft veel dingen overgenomen van haar opvoeding samen met een hond.Luisterd goed,kan zitten,pootjes geven,high five,miauwt als we vragen "wat zegt ze dan"voordat ze brokjes krijgt, waakt,enigste wat ze niet doet is blaffen.
Dus voor ons geen kattenluik.
@motormuis,

Kan ik helemaal inkomen. Ik heb een huurhuis, woon in een hofje en heb geen achterdeur. Ik heb (eveneens) een herder (hond) en een poes, maar ga in geen geval een gat in de buitendeur maken voor zo'n luikje. Als ik ooit een keer ga verhuizen kan ik er meteen een andere buitendeur in laten zetten, dus niet!

Verder is het wél een uitkomst voor diegene(n) die wél de mogelijkheid hebben voor een luikje.

Dus voor hen die aan het overwegen zijn: véél succes toegewenst.

M.vr.gr.

G.

P.s. leuk trouwens wat je poes allemaal kan! En wat dat blaffen betreft: dat zal ze nog wel kunnen leren hoor . . . gewoon blijven voordoen ;-)

kriekra
door kriekra - Sep 23, 2010 om 22:28
204 Antwoorden / 64 Vragen

Ik heb gegoogled op de Petporte, dat ziet er veelbelovend uit, zeker het overwegen waard! Als ik verhuisd ben, laat ik graag weten wat ik uiteindelijk heb gekozen en hoe het bevalt.
@Motormuis, jullie hebben wel een heel bijzondere kat zeg, echt leuk!
Die van mij valt eerder in de Garfield categorie, maar hij is wel lief!
Een voordeel is dat ie een echte held op sokken is, ik verwacht niet dat ie "bij de buren op de koffie" durft te komen.
Groetjes, en een kopje van Graaf Dracula.

de motormuis
door de motormuis - Sep 27, 2010 om 18:01
598 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Krieka.

Ik neem aan dat die foto Graaf Dracula is ?? Jammer dat de foto op zijn kant staat.
Kun je hem niet opnieuw plaatsen maar dan rechtop ??
Waarom trouwens Graaf Dracula ??
Is het ook zo'n bloedzuiger ?? Of is hij ook maar alleen 's nachts actief ??

Groetjes,
en een pootje van Kylie.
(die doet ook de groeten aan de Graaf.)