de
door denotto May 6, 2015 om 11:50
Geldzaken & recht

Automatische afschrijving servicekosten

Mag de verhuurder de te betalen servicekosten zomaar van mijn bankrekening afschrijven. er is getekend voor de automatische afschrijving (verplicht) van de huur van de woning en de huur van de garage, maar niet voor deze kosten.
Overigens kloppen deze kosten niet, dus hebben de bewoners van ons complex de betalingen en masse geweigerd.

2952 12 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 6, 2015 om 12:13
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het voordeel van een automatische incasso is dat deze direct kan worden gestorneerd via internetbankieren, of anders even langs de bank. Dit storneren kan later wel voor problemen zorgen als de incasso wel terecht was.

valerius-2
door valerius-2 - May 6, 2015 om 12:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat mag en dat is ook bekend als u de voorwaarden gelezen heeft waarin u de machtiging afgaf.
Als u er niet mee eens bent kan u toch storneren.

tijger1
door tijger1 - May 6, 2015 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die machtiging zal uiteraard ook betrekking hebben op de servicekosten. Als de kosten niet correct zijn moet u op een andere manier protesteren. Niet betalen is geen optie.

me
door mein33 - May 6, 2015 om 13:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft een machtiging afgegeven en wordt er v.w.b. de afschrijving op zich niets fout gedaan.
Dat u en uw medebewoners het met de inhoud en de kosten van het servicepakket niet eens zijn heeft niets vandoen met de afschrijving op zich.
Niet betalen of storneren van het/de ingehouden bedrag(en) is ten zeerste af te raden, dit levert alleen maar onnodige problemen op.
U kunt zich als bewoners van het complex beter verenigen en gezamenlijk bezwaar maken tegen de inhoud en/of de kosten van het servicepakket, mocht blijken dat er het e.e.a. niet conform het huurcontract/afspraken plaatsvindt zal er sprake zijn van restitutie van het teveel betaalde.

de
door denotto - May 6, 2015 om 13:28
66 Antwoorden / 17 Vragen

Wij hebben als bewoners géén machtiging afgegeven voor automatische afschrijving van servicekosten....alleen voor de huur en huur garage...
Wij hebben ons verenigd in een bewonerscommissie en gaan uiteraard aan de slag over deze kosten.
Ik wilde alleen even weten of ze bedragen mogen afschrijven van je bankrekening, waarvan geen toestemming van de bewoners is verkregen....

me
door mein33 - May 6, 2015 om 13:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=denotto schreef op woensdag 6 mei 2015, 13:28]Wij hebben als bewoners géén machtiging afgegeven voor automatische afschrijving van servicekosten....alleen voor de huur en huur garage...
Wij hebben ons verenigd in een bewonerscommissie en gaan uiteraard aan de slag over deze kosten.
Ik wilde alleen even weten of ze bedragen mogen afschrijven van je bankrekening, waarvan geen toestemming van de bewoners is verkregen....

Middels de afgegeven machtiging mag de verhuurder dit gewoon doen.
Alle kosten die u moet betalen mogen op deze wijze worden geïncasseerd.
Bent u het met een bedrag niet eens dan kunt u dit storneren maar wat in dit specifieke geval niet wenselijk is.
U heeft zich al verenigd en kunt beter de uitslag van het overleg met de verhuurden afwachten.
Blijkt achteraf dat er teveel is ingehouden dan wordt dat gerestitueerd.

zoekster
door zoekster - May 6, 2015 om 14:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, dit mag niet! U heeft geen machtiging gegeven voor de servicekosten, dus mag uw verhuurder hier niet even handig op instappen om ook meteen de servicekosten te innen.

Geen idee waarom anderen denken dat dat wel mag. Dit mag alleen als dit in het maandelijkse huurbedrag is verwerkt en u daar bij het aangaan van de huur toestemming voor hebt gegeven.

uwjurist
door uwjurist - May 6, 2015 om 14:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het eens met zoekster. Als er alleen gemachtigd is voor specifieke zaken (bijv. huur) mogen er niet ook andersoortige kosten geïncasseerd worden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

valerius-2
door valerius-2 - May 6, 2015 om 15:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=denotto schreef op woensdag 6 mei 2015, 13:28]Wij hebben als bewoners géén machtiging afgegeven voor automatische afschrijving van servicekosten....alleen voor de huur en huur garage...
Wij hebben ons verenigd in een bewonerscommissie en gaan uiteraard aan de slag over deze kosten.
Ik wilde alleen even weten of ze bedragen mogen afschrijven van je bankrekening, waarvan geen toestemming van de bewoners is verkregen....

Worden de service kosten de voorschot hiervan niet gelijk met de huur gedaan?

tijger1
door tijger1 - May 6, 2015 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ken eigenlijk geen WBV die de servicekosten apart incasseert. In het huurcontract staan de servicekosten toch vermeld? En men geeft daar een machtiging tot automatische incasso voor.

Hooguit voor een jaarlijkse nabetaling van die servicekosten zal men apart ern nota sturen.

ho
door hopetobehelping - May 6, 2015 om 19:15
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste denotto,

u geeft aan dat er een machtiging voor automatische incasso is afgegeven voor het afschrijven van de huur (woning en garage). Dat betekent dat uw verhuurder alleen die bedragen af mag schrijven van uw rekening.
Als op de machtiging is aangegeven dat deze alleen geldt voor de huur (woning en garage) mag uw verhuurder dus niet de servicekosten van uw rekening afschrijven. Uw verhuurder beschikt dan niet over een geldige machtiging van u om de servicekosten af te schrijven en dat mag dus niet.

Meer informatie vind u hier. Hier vind u ook wat u kunt doen bij een onterechte incasso.

de
door denotto - May 7, 2015 om 08:06
66 Antwoorden / 17 Vragen

Het gaat her om de jaarlijkse afrekening van de servicekosten,
Bedankt Hopetobehelping en alle anderen.
Maandag hebben we als Bewonerscommissie een gesprek met de verhuurder.