po
door porschecrx Oct 10, 2013 om 19:28
Auto & vervoer

Autoschade

Als vrijwilliger doe ik o.a.boodschappen met de auto van de zaak,voor het bedrijf. Ik ben daarbij aangereden en de dader is er vandoor gegaan. De verzekering van de dader betaalt niet. Nu heb ik de schade zelf moeten betalen aan mijn "baas". Mijn vraag, is dit juist?
Het bedrag van de schade is € 1.750.-
Kan ik op een andere manier de schade verhalen?

3576 18 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 10, 2013 om 19:39
937 Antwoorden / 2 Vragen

U had die schade helemaal niet moeten betalen, uw "werkgever" moet het geld maar proberen terug te halen, dat is niet uw zaak want het is niet uw auto. Nu kunt u misschien fluiten naar het geld. Is dit geld overgemaakt en staat er iets op papier of niet?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 10, 2013 om 19:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u getiugen wanneer en hoe het gebeurd is?Dan kan u misschien bij het waarborg fonds een poging doen.Maar als u in de baaszijntijd en daar de auto gebruikteedanisde baasverplicht om te betalenalsalleszoisgegaan .

mahadma
door mahadma - Oct 10, 2013 om 20:28
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ter info: wat voort soort bedrijf werkt u voor op welke basis? U schrijft vrijwilliger, maar heeft u een vorm van contract? Zoals ik het nu zie, heeft uw werkgever geen poot om op te staan. Tenzij u willens en wetens, dus bewust, schade heeft gereden (door rood rijden bijvoorbeeld).

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2013 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop dat u nog niets hebt betaald, want u bent daarvoor helemaal niet aansprakelijk. Mocht u betaald hebben, eis dat geld dan terug. Schandelijk dat men u daar op aan spreekt.

Uw "baas" kan zich daarvoor verzekeren, als hij dat niet doet, is dat zijn eigen keuze.

U zegt de verzekering van de dader betaalt niet. Is die dan bekend? Dan aangifte doen bij de politie, want doorrijden na een aanrijding is een misdrijf.

hutch
door hutch - Oct 10, 2013 om 21:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=porschecrx schreef op donderdag 10 okt 2013, 19:28]Ik ben daarbij aangereden en de dader is er vandoor gegaan. De verzekering van de dader betaalt niet.
???

Is die dader nu wel of niet opgespoord / aangehouden?

Het antwoord is al gegeven: uw werkgever is verantwoordelijk in deze zaak, althans mag de kosten van herstel niet op u verhalen.

PS: een hond heeft een 'baas'. U heeft een 'werkgever' ;-)

1paul
door 1paul - Oct 11, 2013 om 11:32
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem even aan dat u werkt en dat u van deze werkgever de auto gebruikt om vrijwilligers werk te doen, dat dit dus 2 aparte werkomgevingen zijn...

Als dit zo is dan gebruikt u de wagen van uw werkgever voor privedoeleinden en dan is het maar net wat hierover afgesproken is over het privegebruik, mocht u hem gebruiken voor eigen gebruik ja of nee en zo ja met welke restrictie...

Kan zo maar zijn dat de wagen dan niet verzekerd is op all-risk basis en dat u dus verantwoordelijk gehouden word voor eventuele schade aan deze wagen...

Aangifte doen bij de politie en claimen bij waarborgfonds maar dan moet u wel 2 getuigen hebben van deze aanrijding en het feit dat de dader is doorgereden, heeft u dit niet dan kan uw werkgever zomaar eisen dat u betaalt mits dit zo is afgesproken van te voren en is vastgelegd in het kontrakt welk u ongetwijfelt heeft afgesloten met elkaar...

frederikjp
door frederikjp - Oct 11, 2013 om 11:53
47 Antwoorden / 6 Vragen

Schandelijk!, u moet als vrijwilliger verzekerd zijn voor ongevallen. U hoeft zelf niks te betalen.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 11, 2013 om 11:57
641 Antwoorden / 77 Vragen

Als vrijwilligers geen vergoeding krijgen voor hun werk, maar wel opdraaien voor onkosten, zoals deze schade, kunnen ze beter stoppen met vrijwilligerswerk. Het zou zelfs oerstom zijn om een dergelijke job te hebben. Je kunt er alleen maar slechter van worden.

ekiem
door ekiem - Oct 11, 2013 om 12:29
676 Antwoorden / 100 Vragen

Normaal gesproken is de werkgever ,of vrijwilligers organisatie waar u voor "werkt " ,
verzekerd. Schade wordt nooit moedwillig veroorzaakt en in geval van vrijwilligerswerk
is het niet meer dan normaal dat de vrijwilliger " verzekerd " zijn "werk " kan doen.
Anders zou toch geen mens zich meer vrijwillig gaan inzetten.

Anders dit voor leggen aan het Juridisch loket want u hoeft zeker niets te betalen aan uw baas.

Ekiem

ik
door ikzelf1942 - Oct 11, 2013 om 12:46
81 Antwoorden / 15 Vragen

Een beetje warrig verhaal van TS.
als je in een auto rijdt van wie dan, ook met een geldig rijbewijs, ben je altijd verzekert voor schade aan anderen.
Als je een aanrijding krijgt veroorzaakt door een tegenpartij MOET die verzekering de schade die U geleden hebt uitbetalen. Welke reden voert DIE verzekering om niet te betalen???En heb je de dader dan niet met een aangetekend schrijven verantwoordelijk gesteld?
Betaal absoluut niets aan je "baas" je reed toch in opdracht van hem. !!!!
graag antwoord van TS ook op de andere gestelde vragen!!!

pino123
door pino123 - Oct 11, 2013 om 12:56
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ikzelf1942 schreef op vrijdag 11 okt 2013, 12:46]Een beetje warrig verhaal van TS.
als je in een auto rijdt van wie dan, ook met een geldig rijbewijs, ben je altijd verzekert voor schade aan anderen.

Sinds wanneer is dat? En door wat ben je dan verzekerd?

Als je een aanrijding krijgt veroorzaakt door een tegenpartij MOET die verzekering de schade die U geleden hebt uitbetalen. Welke reden voert DIE verzekering om niet te betalen???En heb je de dader dan niet met een aangetekend schrijven verantwoordelijk gesteld?

Lijkt mij meer een politiezaak, dan een verzekeringszaak!

Betaal absoluut niets aan je "baas" je reed toch in opdracht van hem. !!!!
graag antwoord van TS ook op de andere gestelde vragen!!!

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2013 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een auto moet altijd verzekerd zijn voor het aanbrengen van schade aan anderen. Maar de eigen auto is geen andere.

ik
door ikzelf1942 - Oct 11, 2013 om 13:09
81 Antwoorden / 15 Vragen

De WA (wettelijke aansprakelijkheid) verzekering is verplicht dus der AUTO is verzekert, niet degenen die hem bestuurd, wel ervan uitgaande dat degene aan alle voorwaarden voldoet om die auto te mogen besturen. o.a. Rijbewijs-geen ontzegging - niet onder invloed van etc.
En TIJGER lees hier eens dat dit hierboven OOK geld voor de dader!!!
weet anders niet wat je bedoelt!!!??

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 11, 2013 om 13:30
641 Antwoorden / 77 Vragen

@ Ikzelf1942

Niet iedere bestuurder is verzekerd.
Als iemand een ongeluk veroorzaakt zonder verzekerd te zijn, heeft het slachtoffer dikke pech.
Er is dan geen enkele verzekering die betaalt.
Het waarborgfonds betaalt alleen als er een overduidelijke zaak is, b.v. als een onverzekerde auto achter tegen je oprijdt, er getuigen zijn, de dader gepakt wordt en de zaak afgesleept moet worden.
En dan moet je zelf nog all-risk verzekerd zijn of een rechtsbijstand hebben anders doet niemand zich de moeite jou schadeloos te stellen.

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2013 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mathijs.b

Dan hoef je juist niet allr-risk voor verzekerd te zijn., want dan keert je eigen verzekering uit en die verhaalt de schade. Maar anders moet je het zelf doen, dat is ook het risico als je alleen WA verzekerd bent en geen verkeersrechtsbijstand hebt.

En daar hoeft de zaak echt niet voor afgesleept te worden.

ik
door ikzelf1942 - Oct 11, 2013 om 14:06
81 Antwoorden / 15 Vragen

Mathijs.b
Daar is juist het waarborgfonds voor alleen je moet wel de bewijslast leveren dat de schade is toegebracht door een MOTORVOERTUIG. zelfs olie of afvallende lading op de weg of een e- bike valt onder die verzekering. zie de site van het waarborgfonds motorvoertuigen!!

il
door iljaha - Oct 11, 2013 om 17:57
179 Antwoorden / 3 Vragen

Baas vind ik een plastuit maar de meeste gemeentes hebben een WA-verzekering voor vrijwilligers. Als iemand tijdens vrijwilligerswerk schade krijgt of maakt, neemt die verzeker dat op. Ik zou maar eens snel bij de gemeente informeren!

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2013 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts moet eerst maar eens uitleggen voor wie hij vrijwilligers werk doet en van wie die auto is. Want zoals het er nu staat, kan het helemaal niet. Je kunt voor een bedrijf geen vrijwilligers werk doen.