fi
door fido77 Jan 21, 2015 om 10:17
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering verhoging

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb net de papieren van de autoverzekering ontvangen en wat blijkt dat ze het zo ineens met 100 euro verhoogd hebben. Ik heb geen schade gehad, helemaal niks.
Mijn vraag is mogen ze de verzekering zomaar ineens verhogen met zo'n groot bedrag?

4396 6 Rapporteer

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jan 21, 2015 om 10:32
174 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou mogen. Een verzekeraar kan de premies gewoon verhogen als ze te maken krijgen met een hogere schadelast van alle verzekerden. Op basis van een verhoging kunt u wel een andere verzekeraar kiezen.

gompy2
door gompy2 - Jan 21, 2015 om 11:22
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Die verhoging mag, als het voor een groep geldt, vanwege de En-bloc-clausule.

Quote:
De en-bloc clausule (ook wel: herzieningsclausule) is een beding dat vaak door verzekeraars wordt opgenomen in de polisvoorwaarden. Het beding geeft de verzekeraar de mogelijkheid om voor een bepaalde groep bij haar lopende verzekeringen tussentijds de premie en/of de voorwaarden aan te passen en deze aanpassing door te voeren voor alle tot deze groep behorende verzekeringen.

Wat óók mag, hoewel ik het willekeur vindt, is dat een premie naar aanleiding van een (gevorderde) leeftijd verhoogd mag worden, en dan geldt het voor één enkel persoon.
Misschien is dat in deze het geval?

Klik voor een stukje uitzending van Omroep Max hieronder.
Citaat van de uitzending:

U koopt een nieuwe auto en geeft dit door aan de verzekering. De hoogte van de polis verandert. Dit lijkt logisch, want de auto is nieuwer dan de vorige. Maar bij navraag blijkt de verhoging niet zozeer door de nieuwe auto te komen, maar door de gevorderde leeftijd van de verzekerde. Mag een verzekeraar de premie van een verzekering zomaar verhogen? En mag dat vanwege de leeftijd van de verzekerde?

Klik hier en dan op het onderwerp-> "MAX Ombudsman - verzekeringen".

Maar zoals geschreven, naar aanleiding van een premieverhoging kan er opgezegd worden.

mahadma
door mahadma - Jan 21, 2015 om 11:52
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn vraag is mogen ze de verzekering zomaar ineens verhogen met zo'n groot bedrag?

Ja, waarom niet. Maar, ....... het staat u vrij om naar een andere maatschappy te gaan.

edrick3
door edrick3 - Jan 21, 2015 om 11:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo fido77,

Ja, dat mag.
Maar het zou wel zo netjes zijn als ze dat aankondigen.
Je kunt altijd overstappen.
Vergelijk de premies eens elders, bv. hier.
Of kijk eens bij United Consumers; klik hier.

costnix
door costnix - Jan 21, 2015 om 13:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als de verzekering opzegt, zou het zo maar mogelijk zijn, dat uw verzekering nog een laatste bod doet met een (veel) lagere premie.

who cares
door who cares - Jan 21, 2015 om 14:13
146 Antwoorden / 9 Vragen

Ja dat schijnt te kunnen, ik was jaren lang verzekerd bij Unigarant (ANWB) ik kreeg de rekening voor het komende jaar 2013 en ik moest ineens het dubbele betalen , ik heb contact opgenomen met Unigarant ,antwoord was ( we hebben andere voorwaarden waardoor de premie is verhoog en dit ook zonder iets van te voren kenbaar te maken, dus meteen schriftelijk opgezegd en gekozen voor een andere verzekeringsmaatschappij (ING) die was prima met de premie die het zelfde was van de vorige voor de verhoging, ik bedoel maar, gauw een andere zoeken .