pa
door pauwtjezee Jul 5, 2015 om 18:48
Computers & telefonie

Back up maken op usb stick

Mijn computer draait op dit moment op Windows 7. Ik wil graag gebruik maken van de mogelijkheid om eind juli over te gaan op Windows 10. Ik maak regelmatig een back up van mijn computer op een ander deel van de harde schijf. Voor de overstap naar Windows 10 wil ik graag een externe back up maken. Ik wil dit het liefst op een usb stick doen omdat er maar ongeveer 35 GB op mijn harde schijf staat en ik een externe harde schijf van 500 GB zonde van het geld en de overbodige opslagcapaciteit vind. Op diverse fora lees ik dat een usb stick niet geschikt is voor een volledige back up, maar alleen om bv. documenten op op te slaan. Mijn vraag is dus: kan ik een usb stick gebruiken om een volledige back up te maken?

11670 13 Rapporteer

freya
door freya - Jul 5, 2015 om 22:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al aangegeven kun je voor het maken van een backup prima een USB-stick van 64GB gebruiken.

Maar aangezien het daarbij waarschijnlijk gaat om het overzetten van véél, vaak kleine bestanden, koop dan wel een 'snelle' USB 3.0 stick. Laat die goedkope aanbiedingen, die je vooral bij de grote winkelketens ziet, vooral links liggen. Die dingen zijn in 9 van de 10 gevallen niet vooruit te branden. Dat is niet erg als je af en toe wat bestanden op een stick wil zetten, maar dat wil je niet bij een backup van een paar duizend bestanden en +32GB groot....
Neem b.v. een Sandisk Extreme USB 3.0 stick, die is minstens 2 à 3 keer zo snel in het wegschrijven van veel kleine bestanden dan die goedkope dingen, zelfs als je die stick op een USB2.0 poort gebruikt.

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 22:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Eens, maar voor hetzelfde geld van die Sandisk kan je ook een externe HDD kopen.

di
door digioma - Jul 5, 2015 om 22:50
646 Antwoorden / 29 Vragen

Je zult nog verbaasd zijn hoeveel info je uiteindelijk wilt veilig stellen. Zeker wanneer er veel foto's zijn zou ik toch kiezen voor een externe harde schijf, van bijv. Samsung. In de loop van de tijd zal er alleen maar meer data bij komen. Succes

crewmember
door crewmember - Jul 6, 2015 om 09:57
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op zondag 5 jul 2015, 22:00]Dure USB 3.0 stick

Dan moet de TS wel een computer met USB 3.0 hebben. Anders heb je niks aan zón dure stick.

En daarnaast lijkt het me volkomen zinloos om een dure stick te kopen voor een backup.
Daar zet je 1 keer wat bestanden op en dan ligt hij 99.9999% van de tijd niks te doen in een kastje.
Ja 1 keer duurt het overzetten dan een kwartiertje langer. Maar dat is een kwestie van backup aanzetten en wat anders gaan doen.

Die sandisk extreme is 50€ terwijl je een goede Verbatin 64 Gb stick voor 20€ hebt.
Die 30€ is die 15 minuten langer wachten toch wel waard neem ik aan?

pi
door pieterwolters - Jul 6, 2015 om 10:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je toch gaat beginnen is het wellicht een goed moment om eerst een echt goede backup te maken (nu heb je die niet; als de HD crasht ben je ook je backup kwijt).

Maak in ieder geval twee backups en zorg ervoor dat de tweede backup ergens anders ligt (dit zou eventueel ook bijvoorbeeld een backup op Dropbox of iets vergelijkbaars kunnen zijn).

Pas als je alles goed hebt veiliggesteld, ook de installatiefiles van de applicaties, kan je een upgrade gaan doen.

Wat je dan nog zou kunnen overwegen is om de HD in de PC te vervangen door een nieuwe en daar Windows 10 op te installeren. Mocht het niet bevallen of goed werken dan ze je de oude terug en heb je weer de vertrouwde Windows7 omgeving. De nieuwe HD kan je dan gebruiken voor backups e.d.

freya
door freya - Jul 6, 2015 om 10:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar heb je toch wat moeite met goed lezen....

=crewmember schreef op maandag 6 jul 2015, 09:57:
Dan moet de TS wel een computer met USB 3.0 hebben. Anders heb je niks aan zón dure stick.

Klinklare onzin. Ook al zal je op een USB2.0 poort niet de snelheid van USB3.0 halen, de stick zal nog steeds 2 à 3 keer sneller zijn dan die goedkope meuk. Ik gebruik dergelijke sticks al jaren en weet uit ervaring dat dit zo is.
=crewmember schreef op maandag 6 jul 2015, 09:57:
Die sandisk extreme is 50€ terwijl je een goede Verbatin 64 Gb stick voor 20€ hebt.

Met een beetje zoeken is die stick voor minder dan €45 te koop. En zoals ik al schreef: "b.v. een Sandisk Extreme 64GB". Weet je wat "b.v." betekent?
En ik heb in ieder geval nooit spijt gehad van de aanschaf van dergelijke goede sticks.

En als het je dan toch alleen maar om de prijs gaat, maak dan een backup en brand die op een stuk of 8 DVD's. Is even wat werk, maar kost je nog een héél stuk minder dan die €20 van jou.....

crewmember
door crewmember - Jul 6, 2015 om 12:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 6 jul 2015, 10:36]Blijkbaar heb je toch wat moeite met goed lezen....

?
[quote=freya schreef op maandag 6 jul 2015, 10:36]
Klinklare onzin. Ook al zal je op een USB2.0 poort niet de snelheid van USB3.0 halen, de stick zal nog steeds 2 à 3 keer sneller zijn dan die goedkope meuk. Ik gebruik dergelijke sticks al jaren en weet uit ervaring dat dit zo is.

Ok, een snelheidswinst van 2x blijkt waar bij het schrijven van een zooi kleine files. (zoals bij een backup).
Bij lezen of het schrijven van grote files is 3.0 trouwens maar 10-30% sneller. Maar dat terzijde.

[quote=freya schreef op maandag 6 jul 2015, 10:36]
En zoals ik al schreef: "b.v. een Sandisk Extreme 64GB". Weet je wat "b.v." betekent?

Braad Vogel

[quote=freya schreef op maandag 6 jul 2015, 10:36]
En ik heb in ieder geval nooit spijt gehad van de aanschaf van dergelijke goede sticks.

Ik snap dat je er geen spijt van hebt, ik heb er ook 2. Echter voor backups gebruik ik de goedkoopste die ik kan vinden. Meer dan 2x zoveel betalen voor een stick die 99.99% van de tijd niet gebruikt wordt, is nog steeds geldverspilling naar mijn mening. En ik raad de TS dan ook nog steeds aan dit niet te doen.

[quote=freya schreef op maandag 6 jul 2015, 10:36]
En als het je dan toch alleen maar om de prijs gaat, maak dan een backup en brand die op een stuk of 8 DVD's. Is even wat werk, maar kost je nog een héél stuk minder dan die €20 van jou.....

DVD's kan ook inderdaad ja, het is echter wel erg veel gezeik wat je constant moet babysitten (DVD's wisselen) Zeker als je je backup wil updaten. Dus mijn advies luid: Koop de goedkoopste 64GB stick die je kan vinden, zet je backup aan en ga wat anders doen voor een half uur.

reflecs
door reflecs - Jul 6, 2015 om 13:30
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=pauwtjezee schreef op zondag 5 jul 2015, 18:48].. Op diverse fora lees ik dat een usb stick niet geschikt is voor een volledige back up, maar alleen om bv. documenten op op te slaan.
Wordt daar ook een reden bij gezet waarom usb niet geschikt zou zijn?

akkerdistel
door akkerdistel - Jul 7, 2015 om 09:18
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"Ik maak regelmatig een back up van mijn computer op een ander deel van de harde schijf."
Je hebt het hier over 'n image-back-up van de gehele c schijf? En waar zet je deze normaal gesproken neer?

pa
door pauwtjezee - Jul 12, 2015 om 17:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hierbij wil ik iedereen bedanken die mijn vraag beantwoord heeft. Door de verschillende antwoorden heb ik nu een goed beeld gekregen van wat wel en niet kan. Heb je mij een vraag gesteld, maar geen antwoord gekregen? Mijn computerkennis ligt net boven die van een digibeet, ik wist waarschijnlijk het antwoord op je vraag niet.

diumenge
door diumenge - Jul 12, 2015 om 17:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja hoor, dat kan prima. Het zal even duren, maar dat moet je er voor over hebben. Uiteraard heb je wel een stick met een behoorlijke opslagcapaciteit nodig. Ik zou voor een USB-stick van 64GB gaan in dit geval.

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2015 om 17:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pauwtjezee,

..... Ik wil dit het liefst op een usb stick doen omdat er maar ongeveer 35 GB op mijn harde schijf staat .....
Dan heb je dus een USB-stick met een wat grotere capaciteit nodig.
32 GB is te weinig, dus zou het een 64 GB stick moeten worden.
Kijk eens hier.

Suc6

diumenge
door diumenge - Jul 12, 2015 om 17:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Overigens, ik zou met die overstap naar W10 lekker nog een paar maanden wachten tot alles goed werkt. Neemt die weg dat een back up maken sowieso een goed idee is.